Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjulstøy

Startet av lasse.johansen.88, tirsdag 12. november 2013, klokken 22:26

« forrige - neste »

lasse.johansen.88

hørt at 2012 er bedere enn 2013 på rekkevidde? noen som har noe formeniger om dette?

Electra

Vel, det jeg har hørt er at batteriet er av samme størrelse/kapasitet, men pga bla varmepumpeteknologien i de nye 2013 modellene (fra Juni 2013) så skal de gå lengre. (Om dette gjelder den med lavest utstyrsnivå er jeg ikke sikker på)

Thomas Parsli

I følge Nissan skal bedre regenerering og bruken av varmepumpe gi bedre rekkevidde (det er skrevet mye om dette før på elbilforum.no -bruk søket), men i praksis er forskjellen i bestevfall marginal:

Test gjort i den virkelig verden: http://insideevs.com/nissan-leaf-side-by-side-range-comparison-2012-vs-2013/

Hvorfor EPA-tallene er så forskjellige: http://green.autoblog.com/2013/02/21/2013-nissan-leaf-revealed-gets-75-mile-range-actually-84-in-n/

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bobbulf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 05. november 2013, klokken 17:31
I følge Nissan skal bedre regenerering og bruken av varmepumpe gi bedre rekkevidde (det er skrevet mye om dette før på elbilforum.no -bruk søket), men i praksis er forskjellen i bestevfall marginal:

Test gjort i den virkelig verden: http://insideevs.com/nissan-leaf-side-by-side-range-comparison-2012-vs-2013/

Thomas
Den testen er veldig langt fra den virkelige verden her i Norge, klimaanlegget er feks ikke brukt osv:

Michael
March 11, 2013 at 12:57 pm
You are ignoring all of the caveats of the post. As another commenter mentioned, this type of test (mostly highway speeds with no climate control) is primarily testing how much energy is consumed by aerodynamic drag and rolling resistance. To no surprise, a similarly shaped car and similar tires result in similar amount of energy being used. Any real-world driving scenarios that have more stoping/starting, slower city speeds, and climate control will result in more real-world range for the 2013 model, but it still takes the same amount of energy to move that mass at constant speed on the freeway (they can't change physics).
-No heating/cooling was active. The the 2013 model has a more efficient heating system. I personally drive a 2012 leaf in Minnesota and have driven down to -20F. My real world range would increase with the 2013 model (there's no way I would run without heat with 2 small kids in the car for most of a MN winter).
-Constant Highway Speeds. At constant highway speeds the only thing you are measuring is the amount energy consumed by drag and rolling resistance. Any improvements in regeneration will not be seen here, and even a reduction in weight will not show up. Those effects would only be seen on non-highway speeds, or rush-hour traffic (more stop/start, changes in speed).
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

cra

I så fall kanskje fordi de som har 2012-modellen har et år lenger trening i å kjøre elektrisk, og derfor klarer å tyne mer rekkevidde ut av batteriet? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electra

Jepp, gi en ny 2013 Tekna til en 2011-2012 Leaf sjåfør og se hva han/henne får tynt ut av den nye modellen ;)

Thomas Parsli

Alle tester under kontrollerte forhold er langt fra den virkelige verden...

Siden Nissan skryter av "refined aerodynamics" og "improved energy management" burde vel ikke denne testen gått i favør av 2012-modellen?

Jeg antar bykjøring i -20 grader vil vise forskjell, men om den blir betydlig gjennstår å se.

Jeg foreslår en uhøytidlig test til vinteren, hvis vi får et to 2012-modeller og to 2013-modeller til å kjøre samme ruten kan vi måle forbruk med f.eks LEAF Spy/Leaf Battery Application.

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:27
Alle tester under kontrollerte forhold er langt fra den virkelige verden...

Siden Nissan skryter av "refined aerodynamics" og "improved energy management" burde vel ikke denne testen gått i favør av 2012-modellen?

Jeg antar bykjøring i -20 grader vil vise forskjell, men om den blir betydlig gjennstår å se.

Jeg foreslår en uhøytidlig test til vinteren, hvis vi får et to 2012-modeller og to 2013-modeller til å kjøre samme ruten kan vi måle forbruk med f.eks LEAF Spy/Leaf Battery Application.

Thomas

Juhuuu - jeg er med så snart jeg har varmeapparat igjen  - (2013 Tekna - september) 8)

Electra

Jepp, du får stille opp med fungerende varmeapparat, ellers blir du disket for juks ;D

BE

Siste nytt fra Nissan Nordic:
Den store besparelsen som er målt på 2013 mot 2012 er et resultat av at Nissan har koblet ut varmekolben på alle 2013 modellene.

:P :P :P :P
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

 ;D

De har åpenbart gjort en del betatesting de siste årene -og bestemt seg for å "gi jernet" i 2013 siden Tesla begynte levering!
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA