Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jurassictest - Hvor treffsikker er den for Tesla?

Startet av VL, torsdag 14. november 2013, klokken 07:39

« forrige - neste »

VL

Hei.

Får nesten ikke brukt leafen for tiden.. Noe som betyr at den ofte blir stående i ''lengre'' perioder uten og bli kjørt og ladet. Men jeg lurer på hvor lenge den kan bli stående i denne ''kulden'' før det begynner og stjele av rekkevidden? Og hvormye som forsvinner generelt?.

Parkerte bilen søndags formiddag med 3 streker igjen og 39km på gjettometeret, den har blitt stående siden og jeg vet den ikke vil bli brukt igjen før lørdag mulig ikke før søndag igjen heller.. Hvor mye kan jeg da regne med har forsvunnet av rekkevidden? Har vel 1.5 mil til nermeste hurtiglader så jeg må jo ha såpass med strøm igjen..

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

leaf-newbe

om det er noe som skal bruke opp batteri ladingen når du ikke bruker den så er vel det først og fremst batterivarmeteppet. men det slår vel ikke inn hvis det er under 30% igjen.

om du vet at bilen skal stå ubrukt noen dager er det lurt å lade den til 80%.
batteriene har ikke godt av å stå med lav lading.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

VL

Ok takk for svar : ).. Får huske det til neste gang den skal stå en stund av gangen :)!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

artemiss

Den skal heller ikke stå for lenge med fult ladet batteri har jeg hørt.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Electra

Har også hørt at den ikke bør stå lenge fulladet (100%). Manualen sier også noe om batterivarme funksjonen og -17 grader/30 % batteri. Mener manualen også sier at den ikke bør/skal stå lengre enn 24 timer uten lader koblet i hvis det er under -25 grader.

Med andre ord, sjekk manualen, det står litt om det der. Jada vet at for de fleste menn er manualen det siste en tyr til  :D

Leif Leaf

Sitat fra: VL på onsdag 06. november 2013, klokken 16:17
Hei.

Får nesten ikke brukt leafen for tiden.. Noe som betyr at den ofte blir stående i ''lengre'' perioder uten og bli kjørt og ladet. Men jeg lurer på hvor lenge den kan bli stående i denne ''kulden'' før det begynner og stjele av rekkevidden? Og hvormye som forsvinner generelt?.

Parkerte bilen søndags formiddag med 3 streker igjen og 39km på gjettometeret, den har blitt stående siden og jeg vet den ikke vil bli brukt igjen før lørdag mulig ikke før søndag igjen heller.. Hvor mye kan jeg da regne med har forsvunnet av rekkevidden? Har vel 1.5 mil til nermeste hurtiglader så jeg må jo ha såpass med strøm igjen..

Jeg vil ikke tro du vil se noe drop i rekkevidde om bilen står i en uke i plussgrader. Sist høstferie sto min i 10 dager i 10 grader og leste av batterikapasitet på 30% før ferien, når jeg kom hjem sto den på - nettopp - 30%...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA