Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplassmangel på Gardermoen

Startet av gv115, fredag 20. juni 2008, klokken 11:47

« forrige - neste »

gv115

Hei,

Jeg bor i Bergen, Åsane, og har omsider bestemt meg for å kjøpe en brukt Think. En utfordring er at jeg har lite greie på elbiler og batterier. Har blitt fortalt gjentatte ganger at det er et sjansespill iht batterier og ønsker naturligvis å redusere risikoen så mye som mulig. Er lav kilometerstand ensbytedende med mindre risiko for batterihavari? Så nylig på en 2001 mod som var gått ca 5000 km. Er det noen mulighet å få diagnostisert batteriene før kjøp eller er det helt unødvendig? De på Kvernland mente at dette ville bli dyrt da de måtte sende avgårde batteriene. Noen jeg kunne ringt for å få noen råd?

Mvh Joachim 

eljet

Kjøp Kewet
Billig med batterier og lite feil, er min erfaring
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Ken

#2
Det ved å sende batteriene av gårde til diagnose kan gir masse nyttige info om tilstanden til batteripakke. Problemet er at dette er en tidskrevende jobb best utført av entusiaster. En bor i Stavanger. Batterier sendt til rekondisjonering  hos Mantena (Drift og tog m.m.) går til helvete og tilbake og de som overlever kan ta skade.
Hvis bilen har virkelig kjørt 5000km og ha blitt fylt med vann i det siste 4000km, skal den være grei. bilen skulle demonstrere en rekkevidde av minst 7 mil. Sjekk bruker håndbok som ligger i en blå mappe i bilen. Vanlig service og vannservice står der mot slutten. Alt bør stemme og se opp for kvitteringer fra forrige arbeid. Amerikansk importert Thinker har blitt "nullstilt" i forhold til service. De har ladekontakt på siden, bak en luke.

Batteriene er ganske holdbare hvis de ikke er i kontakt med atmosfæren og bilen bør oppfør seg ung og sprek pga av lav km stand.

Hvis du bestemmer å kjøpe, ta kontakt med andre Think eiere i nærheten, Jette som drive kunst skolen i Bergen er en. Var proaktiv med bilen det er du som er sjefen. Garantier finnes ikke på Think biler lenge og du er en lett bytte eller inntektskilde for Kverneland (se andre innlegg idag). Ber om å kom i kontakt med en som ha en diagnose instrument i ditt nærmiljø. Mulig at du kan spleise med noen. Nyttig utstyr det.

Å kjøpe en Think bil til å spare penger er den verste årsaken, men de er morsomme biler og man få masse "cred".
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

gv115

Takk for svar. Tror jeg går for en Think, da den rett og slett var atskillig bedre å sitte i  :) Ser på finn at en bil som har gått 11000 hadde fått: "battteripakke rekondisjonert febr.-08.Batterier var nede for 1 mnd siden, da målte ALLE celler nøyaktig det samme". Blir litt skeptisk når jeg leser at de kan ta skade av det. Er det tidlig å rekondisjonere batterier etter bare 11000?

HHF

Tror ingen her inne kan gi deg et svar pr forum på om dette er trygt eller ikke basert på denne informasjonen. Skal du være noe mer sikker, må skikkelig testing til. Den enkleste testingen du selv kan gjøre, er å få låne bilen litt og teste kjørelengden og "oppførsel" ellers. Går den "friskt" og klarer oppimot 90 70-90 km med litt forsiktig kjøring (litt terrengavhengig), bør det være bra. Ellers ser jo nettopp denne bilen fin ut og du skal ikke undervurdere verdien av Webasto. Jeg har selv sjekket mulighetene for ettermontering og det er virkelig dyrt!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Jeg ville selv foretrekker en bil som triller på original blokker uten den tvilsomme rekondisjoneringsprosess. Blokkene kan rekondisjoneres etter tømming og kraftig oplading men man må være sikker at blokkene har tilstrekkelig vann/ elektrolytt og at blokkene blir ikke for varme underveis. Bare Elektrolux og Boogie vil garantere dette. Vi på Sørlandet ønsker utstyr og kompetanse til å gjør det selv men det blir dyrt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA