Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4800,- for den årlige Leaf servicen...

Startet av elninja, torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:39

« forrige - neste »

elninja

Er det håp å kjøre Bergen - Oslo nå, - med en Nissan Leaf?

Eller er det ikke nok ladestasjoner?

svingen

tja,du kommer jo nok frem hvis du har god tid ;)
men er nok ikke hurtigladere som dekker hele den ruten her enda dessvere.
her kan du se hurtigladere http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet og http://www.jurassictest.ch/GR/ til og sjekke rekkeviden.

Når Eidfjord sentrum kommer med hurtiglader så blir det jo en del bedre.
lader du på Rokneparken så er neste hurtiglader Geilo så da må du lade en stud i mens,resten ser jo bra ut.

så hurtiglader du til 80% på Rokneparken  og så kjører til Eidfjord Fjell og Fjord Hotel og lader til 100% her så skal du ha 9.1% når du kommer til Geilo,du har nok ca 50% når du kommer tilfjord hotel så full lade her vil nok fort ta 3-4 timer?


har lagt en lite rute forslag,jeg har ikke kjørt den ruta her og jeg ville hverfall ikke gjort det på vintertid,og så ville jeg nok ha tatt med meg en 25meter lang kabel og noe godter/vin/ da det kan fort være att du må låne litt strøm av en lokal nabo,ikke alle plasser som hadde mange lade punkter,du kan jo sende mail til de kommunen og spørre om du kan få lade hvis det er krise og om dem har tenkt og sette opp noen vanlige/hurtigladere :)

godt tur ;)

Bergen->Dalegården Nord hurtiglade
Dalegården Nord ->Rokneparken  hurtiglade
Rokneparken  ->eidsfjord fjell og fjord hotell ->vanlig lading 4 timer  (her må du ha 100% fult)
eidsfjord fjell og fjord hotell->Geilo ->hurtiglade
Geilo->gol ->hurtiglade
gol->Riksveg 7 ->hurtiglade
Riksveg 7->Olav Ingstadsvei 14 (oslo)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Knotten

Sitat fra: svingen på onsdag 16. oktober 2013, klokken 21:16

Bergen->Dalegården Nord hurtiglade
Dalegården Nord ->Rokneparken  hurtiglade
Rokneparken  ->eidsfjord fjell og fjord hotell ->vanlig lading 4 timer  (her må du ha 100% fult)
eidsfjord fjell og fjord hotell->Geilo ->hurtiglade
Geilo->gol ->hurtiglade
gol->Riksveg 7 ->hurtiglade
Riksveg 7->Olav Ingstadsvei 14 (oslo)

Du trenger IKKE lade på Dalegården, jeg har kjørt (2 personer) fra Klokkarvik, Sotra til Voss uten å lade, det er 42 km lengre enn fra Bergen sentrum.
Du trenger heller ikke lade på Gol, vil jeg tro, det er ca 10 mil fra Geilo til Flå ( riksveg 7 ) og ikke særlig med oppoverbakke..

Har du investert i en kabel som gir 16 A? Det har jeg, den er gull verd..

God tur..  ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

erikf

Jeg kjørte Bergen-Oslo-Bergen i sommer. Null stress.

Bergen-Voss (ladet til 100%)
Voss-Garen camping (700moh over eidfjord) (Ladet på 10A og lønsjet et par timer men hadde såvidt klart meg til Geilo uten (med hjertet i halsen i så fall))
Garen camping-Geilo (litt lading)
Geilo-Gol (litt lading)
Gol-Flå (ladet til 100%)
Flå-Hønefoss (en time på 16A her, men hadde klart meg fint uten)
Hønefoss-Oslo

Tørt vær, økonomisk kjøring. Raskest hurtigladetid på så tomt batteri som mulig, så gamblet litt på dette for å spare tid.

Tilbake kjørte jeg fra Geilo med 100% og helt til Dale (18 mil) og hadde fortsatt 12 km igjen på gjettometeret. Batteriet var da 36 grader, og hadde nok vært mer, over lang tid... ikke helt bra tror jeg. 1300 meter nedoverbakke (ga meg 3 streker) etter en god hurtiglading varmer godt. Stigningspartiene å vurdere lademengder på turen er hovedsakelig eidfjord-vidden og vidden-flå. Samt kanskje sollihøgda som tar litt.

Konklusjonen er at når eidfjord og hønefoss får hurtiglader vil det ta
15 min (voss)
+15 min (eidfjord)
+15 min (geilo)
+15 min (flå)
+15 min (hønefoss)
=1t 30min (lett optimistisk opprundet) mer å kjøre med elbil enn fossilbil mellom bergen og oslo. Dette er pauser man uansett vil ta, så i praksis er det ikke noe ekstra tid for de fleste likevel.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

emil

Sitat fra: erikf på lørdag 02. november 2013, klokken 23:34
Jeg kjørte Bergen-Oslo-Bergen i sommer. Null stress.

[snipp]

=1t 30min (lett optimistisk opprundet) mer å kjøre med elbil enn fossilbil mellom bergen og oslo. Dette er pauser man uansett vil ta, så i praksis er det ikke noe ekstra tid for de fleste likevel.

Hvordan lå du i forhold til fartsgrenser og annen trafikk?


erikf

Sitat fra: emil på søndag 03. november 2013, klokken 12:41
Sitat fra: erikf på lørdag 02. november 2013, klokken 23:34
Jeg kjørte Bergen-Oslo-Bergen i sommer. Null stress.

[snipp]

=1t 30min (lett optimistisk opprundet) mer å kjøre med elbil enn fossilbil mellom bergen og oslo. Dette er pauser man uansett vil ta, så i praksis er det ikke noe ekstra tid for de fleste likevel.

Hvordan lå du i forhold til fartsgrenser og annen trafikk?
Økonomisk kjøring men jeg sinker ALDRI annen trafikk. 18-milsstrekket kjørte jeg i 70 (over vidden).

Sent from my C6903 using Tapatalk

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA