Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste forsikring på Nissan Leaf 2012 modell

Startet av rmr, mandag 16. mars 2015, klokken 21:56

« forrige - neste »

Mr.Hansen

Hvis du ikke går for en ladeboks(Salto) så må du ut med UMC hver gang du skal lade.
Det var en av grunnen til at jeg gikk for Salto boks.

Mener å huske at E-Up'n bruker Type 2 kantakt. Snakk med VW om dette.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

rmr

Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 25. februar 2015, klokken 12:02
Hvis du ikke går for en ladeboks(Salto) så må du ut med UMC hver gang du skal lade.
Det var en av grunnen til at jeg gikk for Salto boks.

Mener å huske at E-Up'n bruker Type 2 kantakt. Snakk med VW om dette.

e-UP bruker Type-2 , derfor Salto boksen kom opp som første alternativ, MEN man kan kun lade en bil om gangen.

Hadde jeg hatt en rød kontakt og en Schuko kan begge bilene være tilkoblet samtidig men med dårligere ladefart selvsagt , men jeg og min kone har 5 km til jobb så jeg er absolutt ikke avhengig av 22 Kw.

Må få pris på en rød kontakt + 10a Schuko , egen kurs , før jeg konkluderer.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Mr.Hansen

Sitat fra: rmr på onsdag 25. februar 2015, klokken 12:15
Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 25. februar 2015, klokken 12:02
Hvis du ikke går for en ladeboks(Salto) så må du ut med UMC hver gang du skal lade.
Det var en av grunnen til at jeg gikk for Salto boks.

Mener å huske at E-Up'n bruker Type 2 kantakt. Snakk med VW om dette.

e-UP bruker Type-2 , derfor Salto boksen kom opp som første alternativ, MEN man kan kun lade en bil om gangen.

Hadde jeg hatt en rød kontakt og en Schuko kan begge bilene være tilkoblet samtidig men med dårligere ladefart selvsagt , men jeg og min kone har 5 km til jobb så jeg er absolutt ikke avhengig av 22 Kw.

Må få pris på en rød kontakt + 10a Schuko , egen kurs , før jeg konkluderer.

Jeg ville nok ha godt for en Salto boks og en vanlig Schuko. Tror meg at du blir lei av og hente fram UMC hver gang du skal sette Teslan til lading. Med Salto boksen kan du bare sette ned effekten så du ikke får for mye strømtrekk.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

AndreS

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. februar 2015, klokken 10:51
Sitat fra: AndreS på onsdag 25. februar 2015, klokken 08:30
Nye NEK setter opp regler for bruk av schuko ved elbil lading. 16a blir ikke godkjent, umc lader jo heller ikke med 16a på schuko. Det gjelder det samme på varmtvannsbereder. Det er ikke lov åkoble til med stikk hvis over 13a. Grunnen er at schuko ikke tåler så høy belastning over tid

NEK har ikke tilbakevirkende kraft, så den gjelder kun nye installasjoner. Der er heller ikke 13A godkjent, maks er 10A for lading av elbiler og 1499W (6.5A) for varmtvannsberedere.

Klar over at den ikke er tilbakevirkende, men den gir fortsatt et inntrykk av hva som sees som fornuftig/forsvarlig og ikke.


Ellers: Takk for korreksjon Jens Kristian! Husket feil.
I3 i bestilling

smurf

Sitat fra: rmr på tirsdag 24. februar 2015, klokken 08:50
Hei,

Holder på å finne riktig ladestasjon hjemme før Teslaen er på plass :)

Ser mest på Salto ladestasjoner. Ser det finnes med/uten fast kabel. Hva anbefaler folket?

Har tenkt å kjøpe en e-UP i tillegg til Teslaen på sikt, og da kan begge bilene lade fra samme ladestasjon (ikke samtidig selvsagt)

Tenker mest på fast kabel selv , men elektrikeren som var på befaring mente uten fast kabel var best da man hadde flere muligheter åpne på sikt (Leaf, Mercedes osv.)

Takknemlig for innspill :)

Hei,
Gikk for Saltoboks (16A og 400V) uten kabel. Grunnen var at jeg ønsket en lang kabel slik at jeg kan lade både når bilen er i garasjen eller parkert utenfor. Har 7m kabel fra Tesla og den står stort sett plugget i Saltoboks. Tar den kun ut hvis jeg skal på langtur. Vet ikke hvordan den fastmonterte kablen er men den jeg kjøpte hos Tesla virker ihverfall skikkelig solid.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

B_Tesla

For å sette det litt i perspektiv, så er en elbil som trekker 13A det samme som 74 lyspærer av 40W, eller 420 LED pærer. Du bør reflektere over det dersom man bruker Schuko. I mine øyne bør man tenke litt på varme, og at det er liten støtte pluggen får når den henger i Schuko pluggen. Bytte til industipluggen koster kun noen hundrelapper. Alle Schuko kan byttes til industri blå plugg. Gjør ikke noe at sikring er 10A, 13A eller 16A.

Følgelig er en Salto stasjon bedre. Men industripluggen slår Schuko med god margin. Lading på Schuko burde vært forbudt.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

atta

Sitat fra: AndreS på onsdag 25. februar 2015, klokken 13:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. februar 2015, klokken 10:51
Sitat fra: AndreS på onsdag 25. februar 2015, klokken 08:30
Nye NEK setter opp regler for bruk av schuko ved elbil lading. 16a blir ikke godkjent, umc lader jo heller ikke med 16a på schuko. Det gjelder det samme på varmtvannsbereder. Det er ikke lov åkoble til med stikk hvis over 13a. Grunnen er at schuko ikke tåler så høy belastning over tid

NEK har ikke tilbakevirkende kraft, så den gjelder kun nye installasjoner. Der er heller ikke 13A godkjent, maks er 10A for lading av elbiler og 1499W (6.5A) for varmtvannsberedere.

Klar over at den ikke er tilbakevirkende, men den gir fortsatt et inntrykk av hva som sees som fornuftig/forsvarlig og ikke.

...dette var jo snakk om nyinnstallasjon? Da gjelder NEK'en.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA