Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Låsebolter - hjul

Startet av Laura, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:42

« forrige - neste »

Laura

Hei,
Jeg har en Citroen Saxo med defekt batteri. Den har stått i garasjen en stund nå da jeg ikke hadde tid til å lete etter løsninger. Nå får jeg beskjed at bilen må ut av garasjen, og jeg blir dermed presset til å ta en avgjørelse. Jeg trenger hjelp, til å diagnostisere hvor feil ligger. Hvor mange batterier som er rammet. Og så ta en avgjørelse: selge slik den er, eller skaffe nye batterier. Er det noen i Trondheim-området som kan ta jobben? Eller må jeg sende bilen helt til Fornebu evt. Stavanger? I så fall, hva er den beste måte å sende bilen?
Jeg håper å få hjelp med råd.
Takk på forhånd! :)
Laura
Eier av Citroen Saxo El, modell 1999, kjørt cirka 65000 km.

Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Goodrun

Hvis det er defekte Nicadbatterier i denne så må batterikassene ut (ned) og samtlige batteriblokker måles. Driftspenning skal være 120V og batteriet består av 20 blokker med 5 celler a 1,2V hver. Man får ikke målt annet enn hele blokker og da skal spenningen være 6V pr blokk. Måles en blokk til i f.eks. 4,8 V er en celle i blokka kortsluttet og hele blokka bør/må byttes. I tillegg bør man måle kortslutningsstrøm/indre motstand for å finne ut om kapasiteten er adekvat. Når man har oversikt over hvor mange blokker som er defekte må disse skiftes og pris pr blokk ligger på rundt 3000 brukt (tror jeg). Som du sikkert skjønner er ikke dette noe hvermannsen gjør og selv vanlige bilverksteder kan slite med dette. Det lureste er nok å få bilen til nærmeste bilverksted med elbil som spesialitet. Nicadbatteriene skal forøvrig etterfylles med destillert vann, det er nødvendig med spesialutstyr for dette, dette må gjøres jevnlig eller ryker batteriene. 
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

elektrolux

Mener å huske at Laura sin bil har Robometer. I så fall vil det forenkle reparasjonen betydelig for dem som måtte ende opp med å gjøre det. ( En trenger ikke kapasitetsteste hver blokk, da neste kjøretur i praksis blir en batteritest.)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laura

Sitat fra: Goodrun på søndag 06. oktober 2013, klokken 23:54
Det lureste er nok å få bilen til nærmeste bilverksted med elbil som spesialitet.
Takk Goodrun! :) Det gjenstår å vite hvilket verksted i Trondheim har elbil som spesialitet og kan gjøre en passe god jobb. Har noen erfaring å dele?
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Saxo

Hei Laura. Jeg har hatt en saxo siden 2005 og bor i Trondheim. Desverre tror jeg ikke det finnes noen verksted her i byen som kvalifiserer til denne jobben. Det er nok tre her på forumet som bor i Trondheim som er kompetente til en slik jobb. Lynet, hens og undertegnede. Det krever imidlertid en del timer og for min del har jeg lite tid å avse ut over egne prosjekter som jobb, barn og 2 elbiler. Det beste er nok å få transportert bilen til noen som driver med elbil i sørnorge.  :'(
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

bildilla

Hei Laura!
Jeg har også en Saxo med defekte batterier.
Foreslår derfor at du kjøper min bil som delebil, eller at jeg kjøper din bil som delebil. Ring 92822773 for steinharde forhandlinger :)

terjeeri

Hei Laura. Jeg har erfaring med to verksteder i Trondheim som kan bytte batterier.  Prøven Bil , feilsøkte på min Saxo for en del år siden og klarte å måle seg fram til at en blokk var dårlig. Denne skaffet jeg til veie og de byttet den. Etter det fungerte bilen fint fram til for 1 mnd siden. Jeg har nå ladelampe som lyser på 100% ved hard belastning

Din Bil på Sluppen har også elektro mekanikere som kan gjøre jobben. De skal bytte mine batterier, med gode brukte som jeg selv har skaffet. Slik jeg ser det er utfordringen å skaffe batterier i Trondheim og så løper det nok fort noen timer for et verksted som skal bytte dem, jeg regner med å må ut med 8-9000 for å bytte rundt alle pakkene, samt en liten reparasjon på en kjøleslange i bakre kasse.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Svesa

Vil nok sterkt anbefale at alle blokkee i bilen blir testet og rekondisjonert sammen med de "nye" som skal inn. Er viktig at de blir testet med belastning, f.eks 75A fra toppladet og ned til 4,5V for da og lese av Ah. Typisk bra form på batterier er da fra ca 100 til 110Ah. Andre måter å sette sammen en batteripakke på vil bare føre til nye problemer igjen om kort tid!

Selv om en blokk har bra spenning (Typisk hvilespenning på 6,6 til 7,1V toppladet) så sier det ingenting om den kanskje tar kvelden under belastning etter kun 20Ah.. det vil da si ca. 1,5 mil... 

Alle batteriene (blokkene) må testes individuelt, også de "nye". Annet er bare bortkastet tid og penger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA