Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en brann..

Startet av Taubu, torsdag 07. november 2013, klokken 22:57

« forrige - neste »

Taubu

Fikk akkurat høre at en brannmann uttalte at dersom en EL-bil var innblandet i ulykke og en person satt fastklemt der, så skulle de la vedkommende sitte der!
Dette var informasjon fra redningsvesenet
Det var visstnok fare for å klippe av ledninger og "da kan det eksplodere"...

Holdningene til EL-biler må nok i sterkere grad møtes med informasjon i disse etatene også.
Det er urovekkende, selv om en Tesla er den sikreste personbilen man kan kollidere med.
Jeg tenker nok at det også er et utslag av at "noen har sagt at det er sånn"...
Kanskje hver enkelt importør/produsent av biler har ansvaret for å informere redningsetater?
Synspunkter på dette? Hva kan gjøres?


Capriso

Det der er bare tull og tøys.
De skal få opp panseret på bilem.
Rive av dekselet som sitter over sikringsboksene der skal det være en kabel som er merket rødt og denne skal klippes.
Model S. P85, Signal rød.

kjonix

Uansett hvor tullete det er, er jo poenget til trådstarter at det herjer uvitenhet blant redningsmannskapene der ute. Det syntes jeg er alarmerende - her syntes jeg Tesla Norge bør ta et informasjonsansvar.

JohanH

Sitat fra: kjonix på torsdag 31. oktober 2013, klokken 19:39
Uansett hvor tullete det er, er jo poenget til trådstarter at det herjer uvitenhet blant redningsmannskapene der ute. Det syntes jeg er alarmerende - her syntes jeg Tesla Norge bør ta et informasjonsansvar.

.. noe de helt sikkert har gjort og fortsetter å gjøre. De har gjort en gedigen jobb i USA med dette, har jeg sett så vel video som blogposter om. Se dokumentasjonen under lenken jeg postet - såvel quick reference som detaljert guide.

Cato76

Jeg har sendte melding om dette til Tesla for en stund siden.

Her er kopi av mailen jeg sendte 11. oktober:
"Jeg var med guttungen min på åpen dag på Brannstasjonen for noen uker tilbake. En av brann-mannskapene kom bort til meg for å se på min bil (av egeninteresse i Tesla) Jeg spurte da om han viste hva han skulle gjøre dersom han kom ut for en redningsaksjon med en Tesla Model S involvert. Dette visste han ikke... Jeg viste han da hvor hovedkabelen lå (under dekselet i frunken) og forklarte litt om sikkerheten ved bilen.

Så, jeg oppfordrer Tesla Motor Norge til er å sende ut informasjon til alle brannstasjoner i Norge for hvordan man skal håndtere en redningsaksjon med en Tesla involvert! Jeg vet at bilen min er trygg, men jeg føler meg enda tryggere dersom jeg vet at om jeg skulle ha behov for å bli reddet ut av bilen, så har redningstjenesten den rette kompetansen!

For eksempel kan denne videoen som viser en full gjennomgang av alle sikkerhets aspekter ved bilen være nyttig. http://insideevs.com/video-emergency-response-to-evs-featuring-the-tesla-model-s-which-gets-destroyed/ 

Samt vedlagt Emergency Response Guide bør oversettes til Norsk og informeres om.

Håper dere følger opp dette!"

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

bb

Bra, Cato :)
Fikk du noe respons fra Tesla forresten?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cato76

Ikke ennå, men jeg følger opp.

Jeg har kun fått en kopi av mailen min som blir videresendt fra Sales Advisor, Kim Sand til Tommy Pettersen (vet ikke hvem Tommy er)...

Model S Emergancy Response Guide, må i henhold til Norsk lov oversettes til Norsk da dette er et sikkerhetsdokument. Jeg kommer til å følge opp - eventuellt ta stikkprøver hos forskjellige redningsetater for å sjekke om at de har fått opplæringen.

Her er link til dokumentet: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.teslamotors.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fdownloads%2F20130214_ModelS_Emergency_Response_Guide.pdf&ei=6ldzUrOwJYPesAT-_oGQBA&usg=AFQjCNG_IN0p22u9yCkeyf1rkgOnDdWx9A&sig2=A1_R3j1QEQywdovipL6Ahw&bvm=bv.55819444,d.cWc
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

frekri

Elbilforeningen burde kanskje tatt på seg oppgaven? Så man får ut informasjon om alle elbiler.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA