Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Afbrydning af opladning ved at fjerne ladekabel fra bilen ?

Startet av andy76, torsdag 24. september 2015, klokken 07:24

« forrige - neste »

andy76

Hei. Lurte på hvordan trillingeiere vedlikeholder bremsene i det daglige? Pga regenerering så er det jo lite man bruker bremsen. Kjører dere full fart og tar noen harde nedbremsinger eller kan bilen settes i nøytral når man kjører ned litt lengre bakker slik at man kan få bremset da? Usikker på hva som er best.. Eller er alt unødvendig? På vanlige biler er det jo bakbremsene som er problemet, men på trillingene er det jo iallefall tromler bak, men skivene foran er vel utsatt når de knapt brukes? Har hentet min Ion idag, så sikkert dumt spm men er grønn.
Peugeot Ion 2015

Fanafjord

Etter noen uker merket jeg antydning av veldig tynn rust på bremseskivene mine. (Peugeot iON). Nå er jeg påpasselig at jeg bremser litt av og til. Siste stykke til huset mitt er nedoverbakke. Jeg setter den av og til på N og triller og bruker brems rett før den parkeres. Da er bremsene tørr og varm og hele mekanikken blir brukt litt. Tror spesiellt om vinteren med slaps og salt er det lurt.

Beamer Screamer

Man bør absolutt bruke bremsene litt for å vedlikeholde disse. Selv forbremsene blir for lite brukt hvis man har vanlig norsk kjøremønster og regenererer mye. Sett giret i N og trøkk litt skikkelig til på bremsene. Viktig å ikke bare "file" på bremsen for da renser man ikke skivene ordentlig. Denne øvelsen bør man gjøre rimelig ofte, egentlig på slutten av hver kjøretur dersom det er salt/regn.

Bak er det tromler, men dersom det samler seg fuktighet her har folk rapportert om at bremsene henger/låses og man må rygge litt for å løsne de (se egne tråder om dette). Kjør littegrann med håndbremsen på av og til for å tørke opp baki der så unngår du dette.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA