Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Alfa Bergen, torsdag 19. desember 2013, klokken 05:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Sharp på onsdag 11. desember 2013, klokken 19:09
Noen som har lest brukermanualen?

SitatDo not expose Model S to ambient temperatures above 60 C og below -30 C for more than 24 hours at a time.

Det har sikkert sammenheng med at batteriene trenger kjøling / varme for ikke å ta skade? Men står jo forsåvidt heller ikke at det er ok hvis bilen er plugget inn.... så.... der røyk garantien eller?  :o
Tilbakemeldingen jeg har fått fra Tesla sentralt er:
- Det må være under -30 sammenhengende lenger enn 24 timer
- Det er ingen automatikk i at garantien ryker selv om det har vært kaldere enn -30 sammenhengende mer enn 24 timer, men den kan ryke
- Punktet gjelder ikke om bilen er tilkoblet nettspenning (og dermed kan holdes varm. Men jeg ville anbefalt å si ifra til Tesla om det er varslet kaldere enn -30 i mer enn 24 timer et sted du skal oppholde deg for å være på den sikre siden!)

Med det samme jeg er i gang - hvor er det vanlig med temperaturer under -30 sammenhengende i flere dager? Har sjekket værstatistikk for eksempelvis Tynset, som er et notorisk iskaldt sted. Der var tempen nede i nesten -36 januar 2012, men du ser på grafen at tempen faktisk snek seg over -30 i løpet av døgnet (dvs. selv der var den ikke sammenhengende under -30 i mer enn 24 timer).

Kan ikke tenke meg at dette er et problem for mange Model S eiere. Selv har jeg aldri opplevd noe kaldere enn rundt 27-28 minusgrader (vel og merke midt på natten) de siste 30 årene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjølholdt

 Nå har jo elon offentlig uttalt at medmindre du ikke skrur opp batteri pakken og går løs med hammer på den , kommer tesla uansett til å dekke problemene du skulle få med batteriet
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

eledille

#17
Sitat fra: Alfa Bergen på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:23
Jeg ringte til Tesla i Bergen her forleden og informerte om at jeg alltid får "Charge cable problem" når bilen er ferdigladet og at bilen deretter ikke tar til seg strøm. Dette er normalt sett ikke noe problem her i Bergen, men når jeg skal på hytta på fjellet, risikerer jeg jo at bilen i praksis blir stående uten tilkoblet strøm i under 30 minusgrader i flere dager til tross for at ladekabelen står i.

Min bekymring overfor Tesla var at batteriet kunne ta skade til tross for at jeg fulgte rådet om å la bilen være tilkoblet ladekabelen.

Vedkommende hos Tesla som jeg snakket med sa at han så problemstillingen, og at eneste mulighet var at jeg kontaktet Tesla på forhånd slik at de kunne overvåke bilen min spesielt når den ble parkert på hytta midtvinters.

Glad for at de er villige til å overvåke bilen min, og at dette i det hele tatt er mulig, men også litt dumt at ladekabelen tilsynelatende ikke fungerer etter hensikten og at jeg ikke får informasjon om hvorvidt denne vil bli fikset for å fungere under Norske forhold.

Det er ikke bare litt dumt at ladekabelen ikke fungerer etter hensikten. Det er en mangel etter forbrukerkjøpsloven og Tesla er pliktig til å utbedre eller gi deg avslag tilsvarende prisen for en tredjepartsløsning som tilsvarer UMC'en (du kan altså ikke kjøpe trafo på Teslas regning pga dette, men du kan kjøpe en Type 2 ladestasjon).

Send brev hvor du opplyser om at du ikke kan akseptere at denne situasjonen vedvarer og sett en frist for utbedring, for eksempel to uker. Opplys om at du på dette tidspunktet kommer til å anskaffe tredjepartsutstyr som løser problemet og at Tesla er pliktig til å betale for dette i henhold til forbrukerkjøpsloven. Dersom fristen ikke blir overholdt kjøper du det utstyret du trenger og sender nytt brev med kort frist hvor du krever utgiftene dekket. Om du ikke får pengene dine igjen da sender du saken til forbrukerrådet.

Denne saken er så vidt jeg kan begripe krystallklar og du kommer til å få pengene dine igjen, om nødvendig etter dom i forbrukertvistutvalget. Det koster ingen ting. Jeg kan ikke forstå hvordan Tesla skulle kunne vri seg unna dette ansvaret.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA