Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekk og felger

Startet av Olsleaf, onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:54

« forrige - neste »

Olsleaf

Nå har de bestemt at vi som har elbil skal få uttak til lading. Derfor har vi fått plass ved el-skap med koblinger. Koblingsboksen er ca 4 m unna p plassen min. Rekker ikke frem. Har lest på forum her at det kan brukes en forlenger med minimum 2,5mm2 ledning, men det beste hadde vært for uten, da de sier at det kan gå varmegang i ledning. Så hva gjør jeg med det? Forlanger en boks nærmere plassen min? Må betale 800kr i året, klager ikke på det. Ca 3kr dagen.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

jkirkebo

Sitat fra: Terolsen på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 16:58
Nå har de bestemt at vi som har elbil skal få uttak til lading. Derfor har vi fått plass ved el-skap med koblinger. Koblingsboksen er ca 4 m unna p plassen min. Rekker ikke frem. Har lest på forum her at det kan brukes en forlenger med minimum 2,5mm2 ledning, men det beste hadde vært for uten, da de sier at det kan gå varmegang i ledning. Så hva gjør jeg med det? Forlanger en boks nærmere plassen min? Må betale 800kr i året, klager ikke på det. Ca 3kr dagen.

En kort 2,5mm2 skjøteledning er helt uproblematisk med 10A lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olsleaf

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

TB

Sitat fra: Terolsen på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:14
Har 2011 Imiev m 16A, men vet den trekker max 13A

Så lenge som du har god kabel, uten skader vil det gå greit.

Kan eventuelt vurdere denne ladekabelen: http://www.charge-amps.com/ - denne er lenger enn standard kabelen, så mulig du når fram med denne. Fordel med denne er at den kan justeres, 6-10-16A
Nyttig ved lading på kurser som alt har belastning, eller ved bruk av lang skjøtekabel - i nødstilfelle.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Kan jo også kjøpe en original 10A kabel, den er 10 meter lang. Siden den koster noen tusen kan du jo evt. bytte med eksisterende kabel hvis du ikke trenger den ladehastigheten, er sikkert mange som ønsker seg 16A.

Selv tar jeg sjansen på 2,5 mm2 skjøteledning der hvor det trengs, men det er jo opp til hver enkelt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

Kjøpte 5m 2,5mm2 kabel og kontakter hos NTE Stjørdal i dag. En dobbel kontakt i enden, skjermet med lokk til utendørs bruk. Har den her på jobb nå, skulle få en elektriker til å hjelpe meg. Disse nipene eller hva de heter, er obligatorisk for sikkerhet, men krever en spesiell kombinasjons tang. Venter på å få låne denne. Da kan jeg ha både lading og kupevarmer på, har et tidsur på den, slik at den kobles inn når lading kobler ut etter 7t.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

El-ler

Har ladet med opptil 50 meter skjøteledning og 16A ladekladd, uten problemer. . . !
Citroen C-Zero,11000 km

kohedin

Sitat fra: El-ler på søndag 20. oktober 2013, klokken 23:41
Har ladet med opptil 50 meter skjøteledning og 16A ladekladd, uten problemer. . . !

Som regel går dette bra, hvis kabelen er dimensjonert for den belastningen, og ikke har skader. Du vil dog alltid lide et visst tap underveis, så det blir dyrere jo oftere man gjør dette, spesielt med meget lang kabel.

Selv bruker jeg 30 meter skjøt med 10A

Har forresten målt: batteriet trekker maks 9.2 A, og når det nærmer seg 100% senkes A gradvis, krymper ned mot 0 siste 30-40 minuttene

tomrh

Sitat fra: kohedin på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:04
Har forresten målt: batteriet trekker maks 9.2 A, og når det nærmer seg 100% senkes A gradvis, krymper ned mot 0 siste 30-40 minuttene
Jepp. Og det trekkes bare 13,7A ved 16A lading, som jeg målte i fjor. Det er god margin på en standard 16A kurs.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA