Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor selger de Chairman Concorde 105Ah "rimeligst"?

Startet av Kjell Leaf, onsdag 20. november 2013, klokken 02:06

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Jeg leste at man ikke burde lade hvis det var over 80% på batteriene.
Derfor lurer jeg på om det er skadelig å starte forvarming etter å ha ladet til 100%, da vil jo ladingen starte igjen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

kjbu

Har tenkt det samme selv.
Ladet bilen til 80% i går, og lot den stå på forvarming i morges (4 grader ute) i 25min.
Når jeg startet bilen var det 82% på batteriet.....

Hvis jeg hadde ladet til 100%, ville jeg da fått overlading mon tro? Frykter at dette kan være en designfeil med nye euroleaf.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Dere trenger ikke bekymre dere for at batteriene blir overladet, det kommer ikke til å skje.

Dersom du starter forvarming med toppladede batterier, vil du oppdage at de ikke er toppladet idet du kommer inn i bilen. At det er ekstraslitasje ved å starte lading på nytt når det er over 80% på batteriet stemmer sikkert dersom det er varme batterier, men dette er neppe et problem i vårt klima, jeg ville vært mer betenkt dersom du startet det for å kjøle ned kupéen i solsteiken på sommertid.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

Du får ikke overladet batteriet , elektronikken sørger for det.  Dersom du bruker forvarming og kun bruker den medfølgende ladekabelen , kan bilen bare trekke 10A.  Dersom det er kaldt , vil varmeapparatet trekke litt mere enn det på forvarming , og tar dermed resten fra batteriet. Du kan dermed oppleve litt tapping av batteri , men ikke mye. Forvarming drar sjelden så mye strøm , da må det være bikkjekaldt....

MEN : dersom du har en ladestasjon som kan levere 16A inn på bilen (3,3kWh) så vil det nok bli litt til overs , og batteriet vil lades litt samtidig som du varmer. Har du den nye Euroleaf med spesialbestilt 6,6kWh lader (32A) så vil du nok ikke merke noe til problemet i det hele tatt. :D

eivisa

Spiller ingen rolle om du bruker 6-10-16A eller hurtiglader.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

gbzdoc

Det skal også sies at det ikke er noe farlig eller skadlig å lade bilen fra 80-100% heller, hvis du må. Man skal bare unngå å hele tiden toppe opp batteriet hver gang man lader.

F.eks. i en husholdning med kun kjøring til barnehage og butikk kan den daglige kjørelengden bli så kort at å alltid plugge i og toppe opp til 100% blir skadelig i det lange løp. Da bør man heller enten lade mer sjelden, eller lade kun til 80%.

Knotten

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 13. november 2013, klokken 20:26
Det skal også sies at det ikke er noe farlig eller skadlig å lade bilen fra 80-100% heller, hvis du må. Man skal bare unngå å hele tiden toppe opp batteriet hver gang man lader.

F.eks. i en husholdning med kun kjøring til barnehage og butikk kan den daglige kjørelengden bli så kort at å alltid plugge i og toppe opp til 100% blir skadelig i det lange løp. Da bør man heller enten lade mer sjelden, eller lade kun til 80%.

Hva med antall ladesykluser?
Det er vel her som med alle andre ladbare batterier et livsforkortende moment?
Så om en stadig unødvendig driver og topper batteriene 'for sikkerhets skyld', så går det vel kraftig ut over levetiden, eller?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

BE

Sitat fra: Knotten på søndag 17. november 2013, klokken 20:56
Hva med antall ladesykluser?
Det er vel her som med alle andre ladbare batterier et livsforkortende moment?
Så om en stadig unødvendig driver og topper batteriene 'for sikkerhets skyld', så går det vel kraftig ut over levetiden, eller?

En ladesyklus er en full syklus på batteriet. På Leaf er det ca 21 kWt. Det er det samme om du lader 21 ganger 1 kWt eller 1 gang 21 kWt, så lenge du teller antall ladesykluser.

Skulle hver lading telle som en ladesyklus, ville du brukt en hver eneste gang bilen regenererer!

Nå det er sagt, så er det gunstigere med mange korte ladinger, enn færre store. Skulle du f.eks. klart å holde batteriet alltid mellom 40 og 60% SOC, vil det vare mye lengre enn om det stadig gikk mellom 10 og 90%. Dersom du alltid holdt deg mellom 40 og 60%, ville du totalt sett få mange flere ladesykluser.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA