Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BRUKE KOLLEKTIV TUNNELEN I BERGEN?

Startet av Trøndertesla, tirsdag 29. oktober 2013, klokken 16:46

« forrige - neste »

Trøndertesla

Jeg har hatt gleden av å kjøre min P85 i 1,5 måneder på 19" sommerdekk, og det har vært en fryd. Går som ei kule, sitter som klistret til asfalten og veldig godt balansert. Sikkert ikke like godt som P85+, men alikevel veldig bra  :)

I helga la jeg om til vinterdekk - Nokian Hakka 19" piggfritt som ble levert med bilen, og nå har bilen endret karakter. Fortsatt nesten like god å cruise med, men alle performance egenskapene er nå som forduftet :-[ Man kan vel ikke vente annet om man skal ha skotøy til å komme seg frem på norske vinterveier, men det var litt kjedelig å miste racing-egenskapene sånn over natta.

Nå minner den faktisk litt om en god gammeldags amerikaner som vagler litt frem og tilbake i svingene, og med fullt pådrag så logrer halen relativt heftig. Må vel bare belage meg på 5 måneder med gynge-dekk og får heller glede meg til sommerskoene kommer på igjen ved påsketider neste år  ;D

Dere som mottar bilen fremover med vintersko, får helt sikkert ikke den samme opplevelsen som vi litt mer heldige fikk tidligere i høst. Men, om dere blir sånn tålelig fornøyd nå - så vil dere få et ekstra kick på vårparten når de virkelige Teslaegenskapene kommer til syne igjen.

God vinter, kjør forsiktig - og gled dere til våren!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

AttackOfTheMac

Prøv å fyll i litt ekstra luft. Det skal visst hjelpe en del. Nokian anbefaler 10% økning.

http://www.nokiantyres.no/luftrykk

Trøndertesla

Sitat fra: Thorbjorn på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:25
Prøv å fyll i litt ekstra luft. Det skal visst hjelpe en del. Nokian anbefaler 10% økning.

http://www.nokiantyres.no/luftrykk

Jeg økte trykket fra 40 til 44 og det hjalp en del - men fortsatt laaaaaangt igjen til følelsen fra "Sommertesla'n"...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

jalias

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:12
Jeg har hatt gleden av å kjøre min P85 i 1,5 måneder på 19" sommerdekk, og det har vært en fryd. Går som ei kule, sitter som klistret til asfalten og veldig godt balansert. Sikkert ikke like godt som P85+, men alikevel veldig bra  :)

I helga la jeg om til vinterdekk - Nokian Hakka 19" piggfritt som ble levert med bilen, og nå har bilen endret karakter. Fortsatt nesten like god å cruise med, men alle performance egenskapene er nå som forduftet :-[ Man kan vel ikke vente annet om man skal ha skotøy til å komme seg frem på norske vinterveier, men det var litt kjedelig å miste racing-egenskapene sånn over natta.

Nå minner den faktisk litt om en god gammeldags amerikaner som vagler litt frem og tilbake i svingene, og med fullt pådrag så logrer halen relativt heftig. Må vel bare belage meg på 5 måneder med gynge-dekk og får heller glede meg til sommerskoene kommer på igjen ved påsketider neste år  ;D

Dere som mottar bilen fremover med vintersko, får helt sikkert ikke den samme opplevelsen som vi litt mer heldige fikk tidligere i høst. Men, om dere blir sånn tålelig fornøyd nå - så vil dere få et ekstra kick på vårparten når de virkelige Teslaegenskapene kommer til syne igjen.

God vinter, kjør forsiktig - og gled dere til våren!

Tusen takk for den, det gledes :-)
Hadde du heller anbefalt Michelin piggfrie dekk?


hookmaker

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:12
Jeg har hatt gleden av å kjøre min P85 i 1,5 måneder på 19" sommerdekk, og det har vært en fryd. Går som ei kule, sitter som klistret til asfalten og veldig godt balansert. Sikkert ikke like godt som P85+, men alikevel veldig bra  :)

I helga la jeg om til vinterdekk - Nokian Hakka 19" piggfritt som ble levert med bilen, og nå har bilen endret karakter. Fortsatt nesten like god å cruise med, men alle performance egenskapene er nå som forduftet :-[ Man kan vel ikke vente annet om man skal ha skotøy til å komme seg frem på norske vinterveier, men det var litt kjedelig å miste racing-egenskapene sånn over natta.

Nå minner den faktisk litt om en god gammeldags amerikaner som vagler litt frem og tilbake i svingene, og med fullt pådrag så logrer halen relativt heftig. Må vel bare belage meg på 5 måneder med gynge-dekk og får heller glede meg til sommerskoene kommer på igjen ved påsketider neste år  ;D

Dere som mottar bilen fremover med vintersko, får helt sikkert ikke den samme opplevelsen som vi litt mer heldige fikk tidligere i høst. Men, om dere blir sånn tålelig fornøyd nå - så vil dere få et ekstra kick på vårparten når de virkelige Teslaegenskapene kommer til syne igjen.

God vinter, kjør forsiktig - og gled dere til våren!

Trøndertesla, du må flytte litt sørover i Europa og betale momsen, så får du lov å kjøre "performance" igjen.. 8)
/Dansken

Roger (NO)

Sitat fra: jalias på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:12
Jeg har hatt gleden av å kjøre min P85 i 1,5 måneder på 19" sommerdekk, og det har vært en fryd. Går som ei kule, sitter som klistret til asfalten og veldig godt balansert. Sikkert ikke like godt som P85+, men alikevel veldig bra  :)

I helga la jeg om til vinterdekk - Nokian Hakka 19" piggfritt som ble levert med bilen, og nå har bilen endret karakter. Fortsatt nesten like god å cruise med, men alle performance egenskapene er nå som forduftet :-[ Man kan vel ikke vente annet om man skal ha skotøy til å komme seg frem på norske vinterveier, men det var litt kjedelig å miste racing-egenskapene sånn over natta.

Nå minner den faktisk litt om en god gammeldags amerikaner som vagler litt frem og tilbake i svingene, og med fullt pådrag så logrer halen relativt heftig. Må vel bare belage meg på 5 måneder med gynge-dekk og får heller glede meg til sommerskoene kommer på igjen ved påsketider neste år  ;D

Dere som mottar bilen fremover med vintersko, får helt sikkert ikke den samme opplevelsen som vi litt mer heldige fikk tidligere i høst. Men, om dere blir sånn tålelig fornøyd nå - så vil dere få et ekstra kick på vårparten når de virkelige Teslaegenskapene kommer til syne igjen.

God vinter, kjør forsiktig - og gled dere til våren!

Tusen takk for den, det gledes :-)
Hadde du heller anbefalt Michelin piggfrie dekk?
Jeg har prøvd begge, og svaret er JA!

Det er forøvrig 45 psi som er standard....

Oreo

Trøndertesla, jeg kan nesten ikke være mer enig, og jeg hadde 21" (P+) på mine sommerdekk.
19" Hakka R2 på vintersålene. Det gledes til sommersesongen.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Trøndertesla

Hookmaker: Det er ingen ekte trøndere som flytter fra Trøndelag - den beste plassen på jord. God i fotball er vi også :-) og vi får også den beste servicen fra Tesla.

Jeg har nå vært og økt trykket i dekkene til 48 - og jaggu kom ikke våren tidlig i år. Tesla-feelingen er nå tilbake og nå går det an å kjøre "normalt" igjen - YESSS! Fortsatt ikke helt som på sommerdekkene, men helt OK. Fikk testet traction control systemet også i noen halv-glatte oppoverbakker - og dette kan jo bli riktig så moro i vinter. Gutta på labben ser ut til å ha gjort en meget god kalibreringsjobb på traction controllen. På mange biler så kutter den brått og da blir det litt i "rykk og napp", men på Tesla'n jeg klarte å legge inn noen lange kontrollerte driftinger med traction kontrollen på  - I LIKE  8) Skal bli morsomt å slå av traction etterhvert så se hvordan det blir å kontrollere bilen da.

Skal lese meg litt opp og se om det er forsvarlig å kjøre opp trykket til 50.

Når det gjelder valg av vinterdekk så sto vel valget så vidt jeg husker mellom Nokian Hakka og Pirelli.  Noen nevnte Michelin over her - husker ikke om jeg fikk det valget.

Men, jeg rimelig sikker på at Pirelli dekkene er langt bedre enn Nokian på vinteren  - vel og merkte på tørr asfalt og når det ikke er snø/is/glatt. Jeg tror de er mye hardere og så vidt jeg husker så hadde de vel knapt lameller heller, så de er jo tilnærmet som sommerdekk. Men, jeg mistenker at de som legger ut på glatta med Pirelli dekkene kan få seg noen ubehagelige overraskelser. Skal bli interessant å følge med på erfaringene til Pirelli gjengen etterhvert.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Cirion

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:46Skal bli interessant å følge med på erfaringene til Pirelli gjengen etterhvert.
Så langt, venter vi fortsatt på vinterhjulene...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

fonberg

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:46
Når det gjelder valg av vinterdekk så sto vel valget så vidt jeg husker mellom Nokian Hakka og Pirelli.  Noen nevnte Michelin over her - husker ikke om jeg fikk det valget.

Tesla tilbyr bare vinterhjulpakker med Nokian og Pirelli, men en del av de som kjøper vinterhjulene selv velger Michelin piggfritt.

Takk for at du deler dine erfaringer om lufttrykk og egenskaper på Nokian-dekkene!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Oreo

Jeg har fylt i 48psi i mine Hakka R2, men prøver å beherske kjøringa mi, da jeg fortsatt synes bilen oppfører seg litt vinglete. Nå som det er så mildt igjen blir jeg fristet til å skifte tilbake igjen. Tror neppe jeg gidder.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

atledreier

Jeg skal prøvekjøre Tesla om noen dager, og ruskeværsesongen har kommet til vestlandet for alvor. Nå vet jeg ikke hvilke dekk som står på demobilen i Stavanger, men det hadde vært flott å få en skikkelig beskrivelse på forskjellene. Jeg er erfaren sportsbilmann forøvrig, så handling betyr litt, selv om dette blir en eventuell konebil/bruksbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA