Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Regning for Batterileie?

Startet av PerBear, fredag 20. februar 2009, klokken 00:38

« forrige - neste »

PerBear

Det blir kurs om elsykkel i vitensenteret i Sandnes. Kurset starter tirsdag 3.3. og er rettet mot både ungdom og voksne, gjerne ungdom sammen med forelder.

Vi kommer til å dekke følgende emner:

    Ombygging av vanlig sykkel til elsykkel
    Litt om ferdige elsykler
    Valg av deler for å bygge din egen elsykkel
    Motorer og batterier for elsykkel
    Vedlikehold og forbedringer
    Lover, regler og sikkerhet

Siden det etter hvert har kommet virkelig gode eu-kompatible elsykler (pedelec) på markedet vil vi også demonstrere helt nye modeller av ferdige elsykler. Der jo ikke alle som liker å skru! ;)
Mer info på http://www.jaermuseet.no/jaermuseet/vitenfabrikken/aktuelt/bygg_din_egen_elektrisk_sykkel

Mvh Per

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

#2
Hei Per,
Veldig bra tiltak!
Er det så at EU reglene og de norske reglene er helt like?
Jeg leste at England ikke stiller de samme krav som EU (at man må trå for å kunne gi strøm), men her i Norge er dette et krav.. :-\
Satser dere på navmotor eller turtallsmotor?
Batterier?

Til alle de som har skaffet seg ulovlige sykler: Nå er det mulig å kjøpe sensorsett som kan monteres ved pedalene. Dette er en bryter som bryter strømmen til motoren hvis man ikke beveger pedalene.

Elektrisk sykkel er kjempefint til ungdom fra 12-13 og oppover. Også til 16 åringer vil jeg anbefale dette istedet for elscooter, du kan sykle på beskyttede sykkelstier, blir ikke presset ut på kanten av biler som hele tiden vil kjøre forbi. Med en scooter må du trille hjem hvis batteriet går tomt, med en pedelec eller elsykkel har du pedalene i reserve. ;D
(jeg har altså både scooter og elsykkel, og tenåring i huset :o)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

Sitat fra: Baltor på onsdag 04. februar 2009, klokken 09:12
Hei Per,
Veldig bra tiltak!
Er det så at EU reglene og de norske reglene er helt like?
Jeg leste at England ikke stiller de samme krav som EU (at man må trå for å kunne gi strøm), men her i Norge er dette et krav.. :-\

Hei Baltor,

Når det gjelder forskjellene vi hører om mellom forskjellige land innad i i EU så er det nok relatert til regler fra før 2003.
På adressen http://connectedcities.eu/downloads/showcases/pedelec_eu_legislation.pdf er et dokument med en oversikt (på side 9) som viser noen europeiske lands elsykkel regler fra 2001. Fra 2003 er reglene i EU/EØS harmonisert (men det finnes trolig overgangsregler av kommersielle/legale grunner).

I Norge har det fram til 2003 ikke vært lovlig med hjelpemotor uten å registrere sykkelen som moped. I 2002 kom det som resultat av lobbyvirksomhet i EU et direktiv, 2002/24/EF, som klassifiserte el-assistert sykkel som en vanlig sykkel i hele EU. Før den tid var det forskjellige regler i hvert EU land. EU definerte også eget navn for el-assisterte sykler med EU-definerte begrensninger for EPAC. Internasjonalt kalles også slike sykler for pedelec men det er en betegnelse som ikke nødvendigvis innebærer en "eu-lovlig" elsykkel.

I 2003 ble direktiv 2002/24/EF innført i de norske kjøretøyforskriftene og ble dermed "norsk lov". I kjøretøyforskriftenes §4-1 defineres unntaket for EPAC/pedelec fra forskriftene, slik at de ikke lenger er moped:

"5. Bestemmelsene får ikke anvendelse for:...
g) Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå.
6. Dette kapittel får heller ikke anvendelse på deler og tekniske enheter for kjøretøyer nevnt i nr. 5, med mindre de er beregnet på å monteres på kjøretøyer som omfattes av dette kapittel."


Det er endel som fortsatt er litt uklart, så det er på trappene en bedre definisjon i form av en egen produktstandard for EPAC/pedelec, EN 15194. Den er ikke godkjent enda og finnes foreløpig kun som "kladd". Slike kladder får prefiks pr og heter derfor prEN15194. Ulempen med standarder er at de koster penger, også kladdene. Det finnes heldigvis en eldre versjon av kladden fra mars 2005 for gratis nedlasting på nettet:
http://cyclurba.fr/velo/image/Projet%20de%20Norme%20VAE.pdf

Når det gjelder pedalsensor er det foreløpig ikke mulig å sette krav til annet enn at sensoren må registrere pedalretning. Når en ser på prEN15194 fra mars 2005 er det ikke krav til momentregulert styring av hjelpekraft, slik det er i de japanske pedelec forskriftene, selv om det i et appendiks i 15194 er tatt frem et eksempel som kan sies å benytte dette prinsippet. Men siden mange av motorløsningene i bruk i EU kommer fra japanske bedrifter har pedalsensor med momentmåling blitt en "de facto" standard i EU/EØS selv om jeg ikke har funnet noen formelle krav til dette her.  Når den endelige EN15194 foreligger så kan jo terrenget selvsagt endre seg, men krav til momentmåling gir en dyrere elsykkel og legger ugunstige føringer på valg av sykkeldeler.

Når det gjelder ombygging vil vi gå gjennom de mest aktuelle motor- og batterialternativene som del av kurset.

Mvh Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Baltor

Mange takk, dette var grundig :)
På Kondisjonalis er pedalsensoren en rotasjonssensor, du må trå rundt riktig vei, men det holder å trå sakte uten belastning. Kondisjonalis har et frihjul i kranken, sykkelen kunne vel blitt laget uten dette og uten pedalsensor, men likevel lovlig..
I og med at motoren drar via den vanlige kjeden må jo pedalene følge med, du må trå (altså uten frihjul)

Foreløbig har vel ikke politiet jaktet på elsykler, men skjer det en ulykke med en ulovlig variant kan dette fort bli et hett tema.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Hensikten med pedalsensing er at en ikke kan sette i gang sykkelen ved et uhell.
Om motoren starter umiddelbart når det trykkes på startknappen, vil det være en risiko.
De praktiske løsninger på dette kan være mange.  Et par enkle løsninger:
Permanentmagnetmotoren kan brukes som generator, og gi strøm til motorstyring eller rele.
En mikrobryter på oversiden av kjedet med løpehjul og en stiv fjær som må belastes før innslag.

Jeg var med på å utvikle et motorsett for montasje på sykkel tidlig på 90 tallet, men prosjektet ble stoppet av vegdirektoratet. En sykkel med enhver form for motor som kunne kjøre fortere enn 6 km t var en moped, med krav til blinklys, kraftig hovedlys, bremselys etc.
Verden går heldigvis fremover, det ble oppdaget senere at det var en kjøretøygruppe i EU med begrenset motoreffekt og toppfart som ikke var moped. Det kaltes "Elektrisk assistert sykkel".
Overfor EU må selv norske paragrafryttere gi tapt.

Gåped er ulovlig, men dersom de måtte løpes i gang, hadde elektrisk motor, og ikke bråkte slik at alle forsto at det satt  motor på den, så ville de kanskje måtte kalles "Elektrisk assistert sparkesykkel".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

1. april blir elsykkelstandarden NS-EN 15194:2009 utgitt og kan da kjøpes hos standard.no.  Ifølge ryktene er ikke kravene blitt endret i forhold til prEN 15194 fra mars 2005. Det betyr med andre ord at det bl.a. ikke er krav til momentsensor.

Ellers kan jeg nevne at endel elsykler er tilbakekalt over hele Europa pga. bruk av kontakt for nettledning (115/230 V) til batterikontakt (24/36 V). Tenk deg hva som kan skje når du kobler nettkabelen direkte til batteriet  ::).  I tillegg ble en alvorlig brann :o sannsynligvis forårsaket av at XLR kontakter med for lav strømrating ble brukt på elsykkelbatteri under lading.

Mer info om begge hendelsene finnes her: http://www.extraenergy.org/main.php?language=en&category=&subcateg=&id=2286
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

cra

Sitat fra: PerBear på torsdag 05. februar 2009, klokken 15:30
1. april blir elsykkelstandarden NS-EN 15194:2009 utgitt og kan da kjøpes hos standard.no. 

Hæ?? Må man betale for å få vite hvilke regler som gjelder?? Er ikke det über-teit, da?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: PerBear på onsdag 04. februar 2009, klokken 11:29
hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t
På mitt prosjekt har jeg invaretatt maks hastighet ved å velge utveksling slik at sykkelen ikke kommer over 25 km/t med eldrift og et frihjul så elmotoren ikke regenerer (bremser). Effekten reduseres ikke gradvis, men brått når frihjulet "slår inn".

Hadde tenkt å tilpasse en auto-stop krets med reed-rele fra en gammel kassettspiller til pedalsensor, men den registrerer ikke retning. Hens sin løsning med løpehjul på kjedet og fjærbelastet bryter ser billig og bra ut.
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=1385
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 05. februar 2009, klokken 15:54
Sitat fra: PerBear på torsdag 05. februar 2009, klokken 15:30
1. april blir elsykkelstandarden NS-EN 15194:2009 utgitt og kan da kjøpes hos standard.no. 

Hæ?? Må man betale for å få vite hvilke regler som gjelder?? Er ikke det über-teit, da?
Det blir mindre skatt på oss andre på den måten ;)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på torsdag 05. februar 2009, klokken 16:08
Sitat fra: cra på torsdag 05. februar 2009, klokken 15:54
Sitat fra: PerBear på torsdag 05. februar 2009, klokken 15:30
1. april blir elsykkelstandarden NS-EN 15194:2009 utgitt og kan da kjøpes hos standard.no. 

Hæ?? Må man betale for å få vite hvilke regler som gjelder?? Er ikke det über-teit, da?
Det blir mindre skatt på oss andre på den måten ;)

Tja... Rent prinsipielt høres det nå riv ruskende galt ut, spør du meg. Da blir det jo slik at bare "de vel bemidlede" har råd til å sørge for at de ikke blir lovbrytere? (Uten at jeg vet noe om hva det vil koste etc.)

Kan man bruke det som smutthull, kanskje? "Nei, Hr Dommer, jeg erklærer meg ikke skyldig. Jeg hadde ikke råd til å betale for informasjonen om hvorvidt det jeg gjorde var innenfor lovens bokstav på det aktuelle tidspunkt, og ingen ville gi meg informasjonen gratis."  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PerBear

SitatTja... Rent prinsipielt høres det nå riv ruskende galt ut, spør du meg. Da blir det jo slik at bare "de vel bemidlede" har råd til å sørge for at de ikke blir lovbrytere? (Uten at jeg vet noe om hva det vil koste etc.)

Kan man bruke det som smutthull, kanskje? "Nei, Hr Dommer, jeg erklærer meg ikke skyldig. Jeg hadde ikke råd til å betale for informasjonen om hvorvidt det jeg gjorde var innenfor lovens bokstav på det aktuelle tidspunkt, og ingen ville gi meg informasjonen gratis."  ;D

Det er slik at det koster å definere og utgi en standard, og de vanlige standardorganisasjonene har stort sett en inntekt: salg av standarder.
Universitet og høyskoler får standarder meget rimelig, så det kan være en bra plass å lete.  I tillegg hender det at deler eller spesielle versjoner av  standarder blir lagt ut gratis på internett.  prEN 15194 kan du laste ned gratis. Den skal vistnok være temmelig lik den endelige utgaven. Se link i melding fra igår.

Ellers så er det jo slik at kravene til effekt, hastighet, pedalsensor er allerede gitt via EU-direktivet 2002/24-EF. EN 15194 er en produkt-sikkerhetstandard for EU-elsykkel (EPAC). Den setter krav til deler som primært berører sikkerhet for brukeren og sekundært omgivelsene (elektromagnestisk støy).  Den er altså beregnet på å beskytte kjøperne av elsykler fra lugubre elsykkelprodusenter :'(

Dersom du bygger en EPAC for eget bruk vil du ikke bli straffet for ikke å følge standarden. Du vil kun bli straffet dersom du er grovt uaktsom ved å:

  • ikke bruke pedalsensor (dette er en viktig sikkerhetsdetalj - sykkel skal kun gå fremover når du trør)
  • benytte en motorløsning som yter mye mer enn 250W kontinuerlig uteffekt
  • ha toppfart vesentlig høyere enn 25km/t (med aktiv motor)
  • ikke koble ut motor når bremsene benyttes
  • lage brannfarlige elektriske koblinger

Dette er min personlige juridiske vurdering og jeg tar advokat-takst dersom jeg skal stille i retten! ;D


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#12
Da var første kurskveld ferdig! Bra oppmøte med blanding av ungdom og voksne som ville vite mer om elsykkel.
Det var mulig å prøvekjøre både selvbygget og ferdigkjøpt elsykkel. Utviklingsjef Forus fra Cycleurope Norge stilte med DBS Eco til 22 000,- , mens Karl-Petter Sørensen på femten stilte med sin selvbygde "Harry Spesial" - en ombygd MTB. Den er laget av diverse kontainerfunn samt et motorsett fra Kina og kostet ca 3 000.

Det er fortsatt mulig å melde seg på. Neste kurskveld er tirsdag 10.3 kl 18 på Vitenfabrikken i Sandnes. Da skal vi se på motor, batteri og andre viktige elsykkeldeler. Kurset koster 400,-  med 50% familierabatt på deltaker nr 2 fra samme familie.

Mvh Per

PS: Husk de tre elsykkelsmilene!
1) Elsykkel er det mest miljøvennlige motoriserte kjøretøy som finnes ;D 
2) Elsykkel har ikke krav til forsikring, førerkort, aldersgrense, veiavgift osv  ;D
3) Elsykkel kan brukes fritt alle steder det er lov å sykle  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Høres bra ut. Skulle ønske jeg hadde tid til å komme. :'(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Nå er tre kurskvelder avholdt, og de fleste kursdeltakerne er i gang med å bestille deler og sette sammen sin egen elsykkel.

Første elsykkel er allerede ferdig og testet av en av kursdeltakerne med følgende ytelse på "jomfruturen":
24,1 km/t i snitt mellom Randaberg og Forus målt med GPS - raskere enn med bussen, og med elforbruk på ca 7 Wh/km!

Kostnad for å bygge om en vanlig sykkel til lovlig elsykkel (plug-in parallell hybrid):
Ca 6000,- i nye deler (250W motor, ca 400W peak, 0,36kWh Li-ion batteri, lader, motorkontroller, sensorer etc) - billigere å bygge om en sykkel til plug-in enn en Prius  ;)

Dagen før EVS24 starter blir det elsykkeltur for kursdeltakerne og andre elsykkelentusiaster.  Har du elsykkel og ønsker å delta så er det bare å møte opp 12. mai på vitenfabrikken. Vær der senest kl 18:00.

Nå burde den nye velostradaen mellom Sandnes og Stavanger langs motorveien vært klar, så kunne vi tatt strake vegen inn til EVS24!  ;D

Mvh Perbear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA