Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av eledille, lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

Lille Lance

Har ikke Tesla kjør TMS i kuldekammer og sjekket ut dette vindusproblemet? hmmmm....

Andre som har gjordt det ... iallefall prøvd ...  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

toS

Men bilen fungerer vel utendørs? Det at vinduer og dører fryser mot gummilister er jo ikke unikt for Tesla, og de fleste sports-cuopeer med rammeløse dører har jo samme grunnfunksjon. Kjenner flere med Audi A5 som har samme utfordring når vinduet fryser mot nedre eller øvre gummilist. Løsningen her er vel like enkel som den er genial: Forvarming av bilen i tillegg til silikon mot karrosserilistene. Hvis det er riktig at forvarming ikke ennå er en mulighet er det jo synd nå som vinteren er her, trodde dette var en funksjon som ville virke fra dag en.
Denne dørløsningen er riktignok en ulempe i vått og kaldt vintervær, men som eier er man nødt til å forholde seg til det med en løsningsorientert innstilling.

Lille Lance

Sitat fra: toS på fredag 18. oktober 2013, klokken 13:14
Men bilen fungerer vel utendørs? Det at vinduer og dører fryser mot gummilister er jo ikke unikt for Tesla, og de fleste sports-cuopeer med rammeløse dører har jo samme grunnfunksjon. Kjenner flere med Audi A5 som har samme utfordring når vinduet fryser mot nedre eller øvre gummilist. Løsningen her er vel like enkel som den er genial: Forvarming av bilen i tillegg til silikon mot karrosserilistene. Hvis det er riktig at forvarming ikke ennå er en mulighet er det jo synd nå som vinteren er her, trodde dette var en funksjon som ville virke fra dag en.
Denne dørløsningen er riktignok en ulempe i vått og kaldt vintervær, men som eier er man nødt til å forholde seg til det med en løsningsorientert innstilling.
+1
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

snoopy2005

Sitat fra: toS på fredag 18. oktober 2013, klokken 13:14
Men bilen fungerer vel utendørs? Det at vinduer og dører fryser mot gummilister er jo ikke unikt for Tesla, og de fleste sports-cuopeer med rammeløse dører har jo samme grunnfunksjon. Kjenner flere med Audi A5 som har samme utfordring når vinduet fryser mot nedre eller øvre gummilist. Løsningen her er vel like enkel som den er genial: Forvarming av bilen i tillegg til silikon mot karrosserilistene. Hvis det er riktig at forvarming ikke ennå er en mulighet er det jo synd nå som vinteren er her, trodde dette var en funksjon som ville virke fra dag en.
Denne dørløsningen er riktignok en ulempe i vått og kaldt vintervær, men som eier er man nødt til å forholde seg til det med en løsningsorientert innstilling.

+1

Kommer nokk til å ha isskrape og avisingsspray i trunken sammen med ladekabler....
Den avisingssprayen er genial!
P85D og en KIA SOUL EV

Capriso

Sitat fra: eledille på fredag 18. oktober 2013, klokken 11:48
Bekymringen min når det gjelder silikon er at det vil bli klint utover hele vinduet hvis det ikke tørker. Da kan det i tillegg være vanskelig å få det vekk igjen, siden det da vil være nede i døra hvor man ikke kommer til. Noen som vet hvordan dette eventuelt ville gå?

Brødpose med lunkent vann kan redde dagen, men det er jo ikke alltid man er hjemme og har brødposer og varmtvann tilgjengelig. Dessuten er min ærlige mening at Tesla må fikse dette så vi slipper sånne krumspring.

Min 2001-modell Think kan programmeres til å forvarme på et bestemt tidspunkt. Hvis den står tilkoblet strømnettet tar den til og med energien fra kontakten og ikke batteriet. Oooh! Aaaaah!

Think hadde tre binære knapper og et ørlite kalkulatordisplay å hjelpe seg med, likevel fikk de dette til i nittenhundreogdengang.

Kom igjen, Tesla, dette er for teit!

Jeg foreslår følgende:

1) Lag en "I'm leaving soon"-knapp på appen, og la oss velge hva "trykke og holde på taket av fob'en" skal gjøre - ett av valgene er å signalisere "I'm leaving soon". I bilen kan man programmere hva som skal skje hvis noen sier "I'm leaving soon": Batterivarming: yes/no, klimaanlegg: yes/no, defrost: yes/no pluss kupétemperatur. Eller den kan måle temperaturen og gjøre det som er fornuftig.

2) Lag en "I'm leaving at"-funksjon. Dette sørger for å lade batteriet innen angitt tidspunkt, og kjører i gang "I'm leaving soon"-funksjonen litt før avgang.

3) Bilen må kutte ut forvarming etter en stund så den ikke tømmer batteriet. Mulig man bør måtte sette opp forvarming på nytt hver gang hvis ikke bilen er tilkoblet strøm for å hindre at noen står der på fjellet med tomt batteri etter å ha glemt å slå av daglig forvarming.

Og til slutt så ville jeg definitivt ha kjøpt bilen selv om jeg visste at Tesla aldri kommer til å fikse dette. Men det er fremdeles for teit.

Selg bilen du, dette ble for teit.
Alle biler har dette på vinteren og har du aldri opplevd dette før, ja da er du en av de ekstremt få.
Man kjøper en silikonstift, kliner på og tørker vekk det som blir klint utover.
problem løst.
Model S. P85, Signal rød.

Balrog

1. smør silikon på alle gummilister

2. frosne vinduer løses enkelt med lunkent vann og en ren nal. Aldri mer isskraping og ripete vindusruter.

3. bruk alltid forvarming
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

schweitzeren

Må bare ;D og :'( samtidig.... dette er jo helt vanlig.... flere her som sier at man skal bruke silikon stift... dette virker som regel veldig bra... og hvis der er mer gummi lengre nede i døren brukes lidt spray og så tørker mann efterpå!
Dette skal så klart gjøres FØR frosten kommer.... hvis bilen står i garasje eller carport er dette sjeldent et problem.

JAJA Tesla burde kanskje ha lidt bedre lister med mer silikon i/på for våres behov eller instruert klargjøringen om dette?

Men C'mon.... finn på noe bedre at klage/sytre på!

Hilsen Dansken som snart skal få sin TMS og smøre masse silikon på selv om den skal få garasjeplassen  8)

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA