Hovedmeny

Nyeste innlegg

#71
Model Y / Sv: Vente på nye Tesla Y (ex J...
Siste innlegg av turfsurf - søndag 09. mars 2025, klokken 08:36
Frem til "evigvarende" batterier kommer vil nok V2X være litt begrenset av de grunnene som blir nevnt over. Batterigaranti kan jo løses om f.eks VW har gjort, med en grense på uttak (10.000kWh?).

Den største nytten for min del hadde vært V2L for sporadisk bruk og som backup ved strømbrudd. Da trenger man og en power gateway som frakobler huset fra nettet.

For effekfordeling må det bli fast batteri siden bilene ofte ikke er hjemme når solcellene produserer.
#72
Volkswagen VW / Sv: Ikke bestill VW nå
Siste innlegg av Svk - søndag 09. mars 2025, klokken 08:07
Vw har også tett samarbeid med SAIC, statseid kina.
Motoren foran i MEB biler er 100% kinesisk

Bobla er vel grunnsteinen til VW. Vet jo hvem som står bak Bobla.

Kjøp det dere har lystpå,drit i resten

Er alltid noe uansett
#73
Volkswagen VW / Sv: Ikke bestill VW nå
Siste innlegg av Effektstyrer - søndag 09. mars 2025, klokken 08:01
Etter det jeg kan finne har VW rundt 300.000 ansatte i Tyskland. AfD fikk 20 % oppslutning i det tyske valget. Kjøper man VW støtter man antakeligvis 60.000 "nazister". I tillegg støtter man også Qatar. Ikke bra
#74
Kjøpe elbil? / Sv: Ny bil til 2m lang sjåfør ...
Siste innlegg av vartli - søndag 09. mars 2025, klokken 01:39
Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 22:14Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.
Har et inntrykk av at det kan være lurt å unngå de eldste modellene. I tillegg er maskinskadeforsikring lurt for å unngå de største utgiftene. Jeg har tenkt at da er sjansen stor for at det går bra. Diesel er heller ikke trygt. Hadde reparasjon på 170000 via forsikring på 5,5 år gammel VW diesel for et år siden.
#75
e-Golf / Sv: Hvordan montere dieselvarm...
Siste innlegg av Golf - søndag 09. mars 2025, klokken 00:33
Sitat fra: sciuruzs på onsdag 10. april 2024, klokken 20:24Er i gang med et prosjekt som omhandler det samme som tråden her startet med, men siden jeg har en E-golf med Varmepumpe så er jeg nødt til å benytte meg av en annen type teknologi som en kina varmer (kommer mere info så fort ting er mere testet).

Har tegnet opp alle delene i 3D og holder på å printe dem ut nå, håper å få bygget det ferdig i løpet av helga for å kunne teste det ut før jeg lager en eventuelt tutorial :)

Legger ved et bilde som viser litt :)

Hvordan gikk dette?
#76
Kjøpe elbil? / Sv: Ny bil til 2m lang sjåfør ...
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - søndag 09. mars 2025, klokken 00:03
Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 22:14
Sitat fra: Fromthemountain på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54
Sitat fra: automat på lørdag 08. mars 2025, klokken 10:08
Sitat fra: Radial på fredag 07. mars 2025, klokken 20:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).

Model Y kommer langt bak med setet, men rattet kommer ikke særlig langt bakover, så du er avhengig av ganske lange armer.
Og bak deg selv blir det ikke sånn direkte GOD plass, men bedre enn mye annet i klassen.
Enyaq skuffet meg stort mtp bakseteplass, der måtte jeg sprike veldig med bena bak meg selv...men man satt litt bedre forran, da rattet har litt lengere justering i lengderetningen.


På TMY får man ikke senket sete i bakkant. Da får jeg ikke den ekstra beinplassen som jeg er avhengig av. Dessuten er sitteputa kort og gir dårlig lårstøtte.

Siden det ikke er så ofte vi har alle fem i bilen lenger, så håpet vi at vi kunne klasse ned fra TMX til TMY, men det utgikk. Bl.a. pga bakseteplass.

Jeg har alltid hatt problemer med å finne biler jeg sitter godt i, og erfaringen er at større bil ikke nødvendigvis er bedre. Ioniq 5 er en bil jeg sitter godt i, men baksetet bak meg blir bortimot ubrukelig.


Hæææh?
Jeg måtte droppe TMX til fordel for TMY fordi jeg dunket skallen oppi vinge-dør-bjelken på TMX da jeg tok setet helt bak. Men har lang rygg.

Mener at setet jeg har sittet best i er Audi e-tron 55, men er en litt skummel bil. Er kjempegod bakseteplass på Model Y.

Hvorfor er e-tron en skummel bil?

Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.

Ja, var stort sett det jeg tenkte på.
#77
7X / Sv: Zeekr 7x
Siste innlegg av batterimannen - lørdag 08. mars 2025, klokken 22:34
Kommer nok ikke til å se på bilen før det er mulig å prøvekjøre, men om noen har mulighet til å måle lengden mellom isofix setene (antall cm fra midt på hvert punkt), så hadde det vært gull!
#78
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
Siste innlegg av Radial - lørdag 08. mars 2025, klokken 22:28
Sitat fra: Superman på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:41
Sitat fra: Bigdrago på fredag 07. mars 2025, klokken 23:51Bilen må være levert med 3.1/3.3 fra fabrikk for å ha traction mode. Det er ikke noe vi får i ettertid:/
Jeg har valget "Traction Mode" i min Enyaq 80x som ble levert tidlig august 2022 med SW 3.0  :)

Noe helt annet: Det kom en liten SW-oppdatering nå på torsdag til min Enyaq. Har p.t. SW 3.7. Natt til i dag ladet jeg med tidsinnstilling via Skoda-appen. Etter at ladeøkten var tidsavsluttet i morges så jeg i Zaptec-appen at det fortsatt gikk en liten ladestrøm på ca. 180 W fra Zaptec-laderen i ca. 5-6 timers tid etter avsluttet ladeøkt, noe jeg aldri har sett før. Kan dette være separat vedlikeholdslading av 12V-batteriet etter behov, så lenge bilen er tilkoblet lader, forbedret med siste SW-oppdatering nå på torsdag?

Uten sammenligning gjorde min gamle MG det samme, med ca samme effekt, men det var pga celle balansering (etter 100% soc)
#79
Kjøpe elbil? / Sv: Ny bil til 2m lang sjåfør ...
Siste innlegg av Radial - lørdag 08. mars 2025, klokken 22:14
Sitat fra: Fromthemountain på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54
Sitat fra: automat på lørdag 08. mars 2025, klokken 10:08
Sitat fra: Radial på fredag 07. mars 2025, klokken 20:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).

Model Y kommer langt bak med setet, men rattet kommer ikke særlig langt bakover, så du er avhengig av ganske lange armer.
Og bak deg selv blir det ikke sånn direkte GOD plass, men bedre enn mye annet i klassen.
Enyaq skuffet meg stort mtp bakseteplass, der måtte jeg sprike veldig med bena bak meg selv...men man satt litt bedre forran, da rattet har litt lengere justering i lengderetningen.


På TMY får man ikke senket sete i bakkant. Da får jeg ikke den ekstra beinplassen som jeg er avhengig av. Dessuten er sitteputa kort og gir dårlig lårstøtte.

Siden det ikke er så ofte vi har alle fem i bilen lenger, så håpet vi at vi kunne klasse ned fra TMX til TMY, men det utgikk. Bl.a. pga bakseteplass.

Jeg har alltid hatt problemer med å finne biler jeg sitter godt i, og erfaringen er at større bil ikke nødvendigvis er bedre. Ioniq 5 er en bil jeg sitter godt i, men baksetet bak meg blir bortimot ubrukelig.


Hæææh?
Jeg måtte droppe TMX til fordel for TMY fordi jeg dunket skallen oppi vinge-dør-bjelken på TMX da jeg tok setet helt bak. Men har lang rygg.

Mener at setet jeg har sittet best i er Audi e-tron 55, men er en litt skummel bil. Er kjempegod bakseteplass på Model Y.

Hvorfor er e-tron en skummel bil?

Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.
#80
Model Y / Sv: Vente på nye Tesla Y (ex J...
Siste innlegg av Counterpointer - lørdag 08. mars 2025, klokken 21:58
Sitat fra: Breezec på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:17
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Det er litt på siden, men skjønner ikke helt hva som er forskjellen på V2G og V2H, så lenge strømmen går ut fra bilen og gjennom lader så er det jo bare snakk om hvor strømmen går fra sikringsskapet.

Så har en bil V2G så har den også mulighet for V2H, om jeg ikke har misforstått noe.
Det er samme teknologi, men V2G er for å hjelpe nettet, V2H er for å hjelpe huset ditt om det gir mening. Kanskje man ser for seg at V2G styres av netteier, mens V2H styres på egen hånd, f.eks for å få ned effekforbruk i huset, eller flytte forbruk til biligere timer.

Begge disse teknologiene vil slite på batteriene om det brukes, så brukmarkedet blir nok enda mer skeptisk til brukte elbiler. Jeg tipper batterigarantiene også endres, f.eks at ladesykluser gir garanti framfor kjørelengde.  Evt at X antall kwh utlevert V2x tilsvarer x antall kjørte km garantimessig.
Helt enig i dine synspunkter. Det er samme teknologi bare med forskjellig adresse.

Tesla har vært tilbakeholden med slik teknologi, antagelig på grunn av biler med fri superlading slik som What.. tullet med.
Samt at Tesla selger hjemmebatterier som er bedre egnet og de vil ikke konkurrere med seg selv.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA