Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 22:14Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.Har et inntrykk av at det kan være lurt å unngå de eldste modellene. I tillegg er maskinskadeforsikring lurt for å unngå de største utgiftene. Jeg har tenkt at da er sjansen stor for at det går bra. Diesel er heller ikke trygt. Hadde reparasjon på 170000 via forsikring på 5,5 år gammel VW diesel for et år siden.
Sitat fra: sciuruzs på onsdag 10. april 2024, klokken 20:24Er i gang med et prosjekt som omhandler det samme som tråden her startet med, men siden jeg har en E-golf med Varmepumpe så er jeg nødt til å benytte meg av en annen type teknologi som en kina varmer (kommer mere info så fort ting er mere testet).
Har tegnet opp alle delene i 3D og holder på å printe dem ut nå, håper å få bygget det ferdig i løpet av helga for å kunne teste det ut før jeg lager en eventuelt tutorial
Legger ved et bilde som viser litt
Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 22:14Sitat fra: Fromthemountain på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:37Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Sitat fra: automat på lørdag 08. mars 2025, klokken 10:08Sitat fra: Radial på fredag 07. mars 2025, klokken 20:31Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).
Model Y kommer langt bak med setet, men rattet kommer ikke særlig langt bakover, så du er avhengig av ganske lange armer.
Og bak deg selv blir det ikke sånn direkte GOD plass, men bedre enn mye annet i klassen.
Enyaq skuffet meg stort mtp bakseteplass, der måtte jeg sprike veldig med bena bak meg selv...men man satt litt bedre forran, da rattet har litt lengere justering i lengderetningen.
På TMY får man ikke senket sete i bakkant. Da får jeg ikke den ekstra beinplassen som jeg er avhengig av. Dessuten er sitteputa kort og gir dårlig lårstøtte.
Siden det ikke er så ofte vi har alle fem i bilen lenger, så håpet vi at vi kunne klasse ned fra TMX til TMY, men det utgikk. Bl.a. pga bakseteplass.
Jeg har alltid hatt problemer med å finne biler jeg sitter godt i, og erfaringen er at større bil ikke nødvendigvis er bedre. Ioniq 5 er en bil jeg sitter godt i, men baksetet bak meg blir bortimot ubrukelig.
Hæææh?
Jeg måtte droppe TMX til fordel for TMY fordi jeg dunket skallen oppi vinge-dør-bjelken på TMX da jeg tok setet helt bak. Men har lang rygg.
Mener at setet jeg har sittet best i er Audi e-tron 55, men er en litt skummel bil. Er kjempegod bakseteplass på Model Y.
Hvorfor er e-tron en skummel bil?
Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.
Sitat fra: Superman på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:41Sitat fra: Bigdrago på fredag 07. mars 2025, klokken 23:51Bilen må være levert med 3.1/3.3 fra fabrikk for å ha traction mode. Det er ikke noe vi får i ettertid:/Jeg har valget "Traction Mode" i min Enyaq 80x som ble levert tidlig august 2022 med SW 3.0![]()
Noe helt annet: Det kom en liten SW-oppdatering nå på torsdag til min Enyaq. Har p.t. SW 3.7. Natt til i dag ladet jeg med tidsinnstilling via Skoda-appen. Etter at ladeøkten var tidsavsluttet i morges så jeg i Zaptec-appen at det fortsatt gikk en liten ladestrøm på ca. 180 W fra Zaptec-laderen i ca. 5-6 timers tid etter avsluttet ladeøkt, noe jeg aldri har sett før. Kan dette være separat vedlikeholdslading av 12V-batteriet etter behov, så lenge bilen er tilkoblet lader, forbedret med siste SW-oppdatering nå på torsdag?
Sitat fra: Fromthemountain på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:37Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Sitat fra: automat på lørdag 08. mars 2025, klokken 10:08Sitat fra: Radial på fredag 07. mars 2025, klokken 20:31Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).
Model Y kommer langt bak med setet, men rattet kommer ikke særlig langt bakover, så du er avhengig av ganske lange armer.
Og bak deg selv blir det ikke sånn direkte GOD plass, men bedre enn mye annet i klassen.
Enyaq skuffet meg stort mtp bakseteplass, der måtte jeg sprike veldig med bena bak meg selv...men man satt litt bedre forran, da rattet har litt lengere justering i lengderetningen.
På TMY får man ikke senket sete i bakkant. Da får jeg ikke den ekstra beinplassen som jeg er avhengig av. Dessuten er sitteputa kort og gir dårlig lårstøtte.
Siden det ikke er så ofte vi har alle fem i bilen lenger, så håpet vi at vi kunne klasse ned fra TMX til TMY, men det utgikk. Bl.a. pga bakseteplass.
Jeg har alltid hatt problemer med å finne biler jeg sitter godt i, og erfaringen er at større bil ikke nødvendigvis er bedre. Ioniq 5 er en bil jeg sitter godt i, men baksetet bak meg blir bortimot ubrukelig.
Hæææh?
Jeg måtte droppe TMX til fordel for TMY fordi jeg dunket skallen oppi vinge-dør-bjelken på TMX da jeg tok setet helt bak. Men har lang rygg.
Mener at setet jeg har sittet best i er Audi e-tron 55, men er en litt skummel bil. Er kjempegod bakseteplass på Model Y.
Hvorfor er e-tron en skummel bil?
Sitat fra: Breezec på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:17Helt enig i dine synspunkter. Det er samme teknologi bare med forskjellig adresse.Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Det er litt på siden, men skjønner ikke helt hva som er forskjellen på V2G og V2H, så lenge strømmen går ut fra bilen og gjennom lader så er det jo bare snakk om hvor strømmen går fra sikringsskapet.Det er samme teknologi, men V2G er for å hjelpe nettet, V2H er for å hjelpe huset ditt om det gir mening. Kanskje man ser for seg at V2G styres av netteier, mens V2H styres på egen hånd, f.eks for å få ned effekforbruk i huset, eller flytte forbruk til biligere timer.
Så har en bil V2G så har den også mulighet for V2H, om jeg ikke har misforstått noe.
Begge disse teknologiene vil slite på batteriene om det brukes, så brukmarkedet blir nok enda mer skeptisk til brukte elbiler. Jeg tipper batterigarantiene også endres, f.eks at ladesykluser gir garanti framfor kjørelengde. Evt at X antall kwh utlevert V2x tilsvarer x antall kjørte km garantimessig.