Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jonny

#1
DRIFTSBATTERI / Sv: Hvor mange prosent etter 8 år?
onsdag 04. januar 2017, klokken 21:05
Har hatt min Leaf i 5 år nå, fortsatt 100%.
#2
Leaf 2010-2017 / Vinter v Sommer
mandag 14. november 2016, klokken 18:49
Nå har jeg hatt min Leaf i snart 5 år, og vil dele noen erfaringer ang, rekkevidde.

Først de tingene som ikke er bra:

1 Nye dekk kan minske rekkevidden til 10-20%
2 Temp under 9 grader vil påvirke batteriet negativt der rekkevidden vil reduseres.
3 Temp under -4 vil kunne redusere rekkevidden opptil 20%
4 Kaldere luft vil ha en reduksjon på rekkevidden pga luft tettheten
5 Harde akselerasjoner og hard kjøring vil redusere rekkevidden opp mot 10%

De tingene som kan øke rekkevidden:

1 Holde batteriet varmt evt hurtiglade for å få opp temperaturen kan øke rekkevidden med opp til 20%
2 Kjøre med gamle dekk kan øke rekkevidden med 10-20% 
3 Justere ned kabin temperaturen til 16,5 grader og heller bruke ratt og sete varme

Ellers så har bilen fungert feilfri i alle disse årene, har enda 100% batterikapasitet!

#3
TLC / Varsellys da jeg passerte 66666km
søndag 06. september 2015, klokken 11:58
Har en 2012 Leaf. Og I går fekk jeg et varsel lys i displayet.
Det kom bilde av verktøy. Er dette et standard overhalings varsel eller noe annet?
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor lang rekkevidde ved 100%?
søndag 06. september 2015, klokken 11:40
På min gamle 2012 mod, hadde jeg 184 km, da var det 18 grader ute.
#5
Lading / Sv: Lade og forvarme på 10A
søndag 22. september 2013, klokken 23:57
Hei hvorfor har du låst den på 80%?
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Bruk av cruisekontroll på Leaf
lørdag 14. september 2013, klokken 00:59
Litt mer fart nedover bakken og holde konstant hastighet oppover uten å akselerere er det beste, (slå på CC når du starter å stige og slå av når du er på topp vil være det beste, men upraktisk.) 
#7
TLC / Sv: Orginale vindusviskere er for dårlig, noen tips?
tirsdag 23. april 2013, klokken 17:18
Her er en video som viser Rain-x
http://www.youtube.com/watch?v=p1S_Jm_FwM0
#8
TLC / Sv: Orginale vindusviskere er for dårlig, noen tips?
fredag 12. april 2013, klokken 23:22
Jeg bruker RainX på vinduene, da bruker jeg ikke vindusviskerene når jeg kjøre over 30km/t. Men vinduene må behandles med dette stoffet ca 1 gang i uken.
#9
TLC / Sv: Steinsprut
tirsdag 09. april 2013, klokken 17:24
Vi hadde en ford transitt som fekk 3 steinsprut på 3,5 år. 2 rute skifte og en rep.
#10
Lading / Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID
mandag 04. februar 2013, klokken 21:06
Det er ett element som ikke kommer fram når det gjelder Lipo batteriene og det er att de blir dårligere med tid. Dette vil skje uannsett hvordan mann behandler batteriene. Nå sies det att LipoFe batterier skal være de beste, men "time will show". Lipo batterier er igrunn ferskvarer og ingen kan si eksakt hvor lenge de vil vare. Hvis Leaf en min klare å beholde 90% etter 5 år og 80% etter 10 år så skal jeg være kjempe fornøyd, men trur ikke dette vil være mulig. 
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
tirsdag 29. januar 2013, klokken 23:07
Har kjørt Leaf i et år nå, og har fått litt erfaring med vinter kjøring ned til -15. Det er meget viktig å full lade rett før du skal kjøre og selvsagt bruke kupe varmeren de siste 15 min før du kjører. Varme klær er også et pluss. Så bruker jeg bare vindus varmeren settes på 18 til 20 grader. Rulle motstanden er faktisk lik eller litt mindre for piggdekk. Bruker også å stenge friskluft spjelet de første 10 min av kjøreturen for å beholde litt av kupe varmen. Ratt varme og sete varmerene bruker ganske lite strøm så, betre å bruke dette en varmeapparatet.
En rask stopp ved en hurtiglader øker temperaturen i batteriet og du får utnyttet mer av batteri effekten. 
#12
Ladeplasser og ladekabler / Hvem kan anbefale en god hjemmelader
søndag 27. januar 2013, klokken 20:43
Kommer til å vurdere en 16-20 Amp lader til å montere i garasjen, er det noen som har gode tips her?
#13
Her bør Elbil foreningen ta kontakt med leverandør, og få til en betre avtale. Hva med et kort med 10 ladinger for 350kr, det hadde lønnet seg mer for leverandøren. Siden noen bruker laderene ganske ofte, kunne de tjent 3 ganger mer en forslaget.
#14
Da var hurtigladeren ved vindmølle parken borte igjen ???, har nå våre i kontakt med de ansvarlige og de sier den snart kommer opp igjen.
Kommer tilbake når alt er i orden der.

Jonny
#15
Laderen er på plass, men har ikke testet den enda. Men trur den skal virke ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA