Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - foxy

#961
El bil er mest morro å kjøre med full gas!   ;D

Tilbake til tema så er det små forskjeller mellom trillingene, det som skiller de hovedsakelig fra hverandre er "girsystemet" og interiør fargen som er sort i i- miev og er mye lysere i de andre...
#962
Sitat fra: erik e på mandag 12. mars 2012, klokken 19:20
Man får vel ikke 5 års garanti?

jo 5 år på miev i tyskland
#963
Sitat fra: Joachim på mandag 12. mars 2012, klokken 18:35
Det er klart at du synes både det ene og det andre om Leaf. Leaf har helt klart sine svakheter, men er jo milevis (eller i allefall kilometervis) foran trillingene på de aller fleste områder.

... der har du bidratt med mye fakta i denne diskusjonen... Grattis!  ::)

Men uansett, så har jeg startet denne tråen for å skrive om mine subjektive beveggrunner hvorfor jeg kjøpte i-miev og hvordan det har gått siden det i grove trekk, mest mulig objektiv.

Jeg unner hver leaf eier mest mulig glede med sin bil!! At jeg synes leaf'n at er dr.. stygg og har et upraktisk lys interiør, samt at rekkevidden på miev'n er mer enn bra nok for mitt bruk som beskrevet ovenfor, burde ikke ha noen betydning for deres velvære!  ;D

#964
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2012, klokken 16:59
Forskjellen er vel fort mer enn det, når jeg ser hva andre rapporter av kjørelengde på iMiEV ser det ut som om Leafen klarer inntil 20% mer. Ihvertfall 10%. Det betyr mye for meg når jeg kjører de 96km på jobb i ordentlig vinterkulde, noe som har skjedd en del ganger i vinter.
Sitat
Ikke via mobil vel ? Jeg har som sagt god nytte av noen mil rekkevidde på oppvarmingen. Å starte den når toget ankommer perrongen er det liten vits i. Dessuten ønsker jeg aldri å eie en bil med webasto igjen. Har det på Touranen, noe skikkelig dritt. Til stadighet problemer, tapper ned 12V batteriet og stinker under bruk.
Teoretisk rekkevidde er som sagt noen få km lengre på leaf enn i-miev – ingen har sagt vel noe annet her, og kjører man på grensen til max rekkevidde hele tiden kan det være det avgjørende kjøpsargumentet.
Men seff finnes ''webasto'' eller mer korrekt i dette tilfelle eberspächer varme med fjernstyring via mobil - da får du lett MYE lengre rekkevidde enn med leaf'n og har det deilig varmt uten å bruke noe særlig strøm. Så for de som trenger rekkevidde mot grensen er det fortsatt en bra deal å få montert eberspächer og  fortsatt spare penger vs å kjøpe leaf..
Har hatt ''webasto'' i alle mine fosilbiler de siste årene og kommer å ha det i all fremtid i Norge..  så hva du mener med dr... skjønner jeg ikke.. ( bruksfeil eller feil ved bilen?? ) Uansett er det ikke tema her, siden jeg ikke har behov for ekstra varme i miev'n..

Sitat
Trenger ikke, men kjekt å ha. Skulle gjerne hatt parksensorer i tillegg.
Ja skulle gjerne hatt sjafør jeg også..  ;D

Sitat
Når ble bakhjulstrekk et argument for bedre kjøreegenskaper ? Jeg driter i kjøreegenskapene på tørt føre, det er på glatta det er viktig for meg (har hva man kan kalle en anti-sportslig kjørestil). Jeg har eid mange RWD biler men foretrekker nå klart FWD. Eiere av iMiEV har f.eks rapportert "spennende" kjøreegenskaper ved slipp av gasspedal på glatt føre i sving, siden den da bremser kun på bakhjulene. Jeg foretrekker å ha motorbremsen foran takk.
Fint, du har tydligvis funnet el-bilen, som passer deg. Men seff leverer bakhjulstrekk bedre kjøreegenskaper enn forhjulstrekk. Som jeg har sagt innledningsvis, er jeg mest positiv overrasket over kjøreegenskapene til i-miev'n på vinterføre – jeg står fortsatt ved det...  (Husk i-miev har «gir» hvor man kan redusere eller øke «bremseeffekten» signifikant.)

Sitat
Rattvarme er en sånn sak du ikke skjønner hvordan du klarte deg uten før, når du først har eid en bil med det. Det samme gjelder xenon/LED lys. Ja, iMiEV har selvfølgelig nærlys, men de er vel halogen ?
Har iMiEV elektrisk _innfellbare_ speil ? Til bruk ved parkering i trange parkeringshus og slikt ? Det var de jeg siktet til, ikke el.justering som alle har.
Rattvarme har jeg på merc'n – bruker det aldri...
Og ja i-miev har elektrisk _innfellbare_ speil.


Etter du har lest dette nå jkirkebo, er det vel bare å selge leaf'n og kommer deg til en i-miev forhandler.  ;)  ;D
#965
- JA man slipper mva.
- Lite å spare å kjøpe brukt i Tyskland... billigste på mobile.de nå 154.000.- med 5000 km kjørt fra 11/2011 - så kommer fly, frakt og retur og all tiden til det administrative i tillegg..
- se på www.mobile.de - søk på i-miev og trekk fra 19%
#966
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. mars 2012, klokken 13:59

Hei Thomas,
* ref plass: Ingen av bilene kan vel skryte på seg mye plass rent objektiv ( Er selv 1.87 og synes det er ok for de småturene jeg/vi tar med den... (Har bl.a. annet enn datter på 1.79 allerede...). Men jeg er enig i at 5 plasser er en fordel, hvis man har behov for de...

* rekkevidde - er jo litt behovsstyrt men den praktiske diffen på leaf vs imiev er noen få km.. Som sagt har jeg sportslig kjørestil, varme på sterkning Asker-Oslo t/r pluss en god del småkjøring i tillegg og lader 1 gang pr. dag "på jobben" - rekkevidde 0 problem også med i-miev... (Har man behov for lengre rekkevidde og bor i Asker, så er jobben på Lillestrøm og treningsenter i Drammen  ;) - men spørs om leafen klarer det der..)

* sikkerhet: jeg fokuserer heller på å ikke komme i en crash situasjon - uansett merke har jeg ikke lyst å havne i en crash med disse småbilene...Med småkjøring i oslo/asker og ellers bare motorvei er sannsynlighet for front/front svært begrenset...

Sier ikke at Leaf er en mye dårligere bil enn i-miev, men jeg likte hovedsaklig ikke interiør og interiørfargen på leaf'n - frakte hjem unger etter fotballtrening f.eks.= litt fjøspreg innvendig etterpå..
#967
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2012, klokken 13:07
Mulig det er den eneste fordelen som betyr noe for deg, men for vår del var det noen flere fordeler.

- Lengre rekkevidde.
- Fjernstyrt oppvarming. Ja, 2012 MiEV får dette, men ikke via mobil. Jeg kjører innimellom bil til jernbanestasjonen og vet ikke alltid når jeg kommer hjem. Med Leafen kan jeg stille timeren via mobilen når jeg har satt meg på toget.
- Komfortdetaljer som f.eks rattvarme.
- Designet på Leafen er etter vår mening (spesielt konas) mye bedre enn på iMiEV, så det blir jo veldig individuelt.
- Forhjulstrekk.
- Utstyr som ryggekamera, bedre navigasjon, el.infellbare speil, LED nærlys osv.

For den som bare pendler en kortere strekning, og kanskje også parkerer innendørs, betyr jo mye av dette lite. Vi bruker derimot Leafen på hytta innimellom og når jeg først kjører bil til jobben er det minst 96km hver vei, noen ganger opptil 123km hver vei.

Særlig design er individuelt (til tross at hverken min kone eller jeg skjønner hva man kan like med LEAF design... ;)), men:
- Leaf har i praksis ikke lengre rekkevidde; +/- 5 km ...who cares? (Når jeg trenger å reise på turer rund rekkevidden tar jeg fosilbilen...)

- Trenger man ryggekamera på en så liten bil, bør man innlevere førekortet  ;D

- Når har forhjulstrekk blitt et argument for bedre kjøreegenskaper? ???

- Rattvarme mmm - aldri skjønt behovet, el. speil har vel alle, Nærlys har vel alle

Fjernstyrt oppvarming kan man få i mieven ved å montere "webasto", som sagt ikke noe behov for min del...


PS: Synes heller ikke i-miev design er knall bra, men greit nok og praktisk..
#968
Nå har jeg kjørt noen tusen km med i-miev og dette er min konklusjon så langt: Har man behov for en bruksbil nr 2 i familien er det ikke noe tvil at det burde være en el-bil!

Jeg bestemte meg for i-miev pga. liten bil med bra rekkevidde for mine behov. Alternativer på det tidspunktet jeg har kjøpt, har vært leaf eller tesla roadster.

Tesla er sikkert morsomt å kjøre, men upraktisk for en familie og litt dyrt.

Leaf likte jeg ikke pga ytre design og det lyse interiøret – mao upraktisk. Den eneste fordelen leaf har framfor i-miev er 5 seter – så de som trenger det bør vel vurdere den...

Interiøret talte også mot de 2 tvillingene til i-miev'n..

Negativt så langt – Radiomottaket og prisreduksjon fra Mitsubishi (men dette har jo bare betydning for sin egen ego – å ha betalt "for mye" for sin bil  8) )

Ulempe – man kjører mer bil nå enn før og dette må kompenseres med mer trening  ;D

Mest positiv – kjøreegenskaper på vinterføre, 0- problem å kjøre om vinteren - ja også opp og ned bakker med is og snø på piggfrie dekk.

Rekkevidde er om vinteren er også bra nok for mine behov Asker-Oslo t/r og endel småkjøring med varme på og sportslig kjørestil. Jeg hadde en opsjon i avtalen å montere "webasto" til fast pris 20.000.-, men dette trenger jeg ikke..
#969
Pioneer her og... Og kommer å klage på neste service...

Ps: finnes det andre Radio enn Pioneer til mieven montert fra Fabrikk?..
#970
Sitat fra: emagic på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:02

Tror du ville merket forskjellen på is om du hadde hatt nye Nokian Hakka piggfire på fossilbilen.


Antall dager med isføre  i løpet av en vinter =max 5 men Antall dager med våt eller tør asfalt eller snø= 150

Mmm vanskelig valg det her.. hehe..

Jeg foretrekker å kjøre sikker og ansvarlig og velger derfor kontinentale dekk!
#971
Sitat fra: PetterW på mandag 05. mars 2012, klokken 23:03
Pendler daglig Drammen - Oslo. Dersom jeg hører på NRK må jeg bytte frekvens manuelt 3-4 ganger underveis. Burde vært unødvending og er irriterende.

Ja det og men selve signalmttaket som er hovedproblemet! I fosilbilen topkvalitet på mottaket på samme frekvens og sted når jeg nesten ikke får noe inn i miev'n. Gjelder hovedsaklig utenfor byen hvor signalet er svakere i utgangspunktet... :-[
#972
Jeg har de conti dekkene og synes de er bra de og miev'n har også et bra Esp slik at kjøring på vinterføre er 0 problem!  :)

På fosilbilen har jeg også piggfrie M+S dekk og ikke engang nordiske, men kjøpt i tyskland! Helt utmerkete egenskaper på disse også! Litt påfallende at nordmenn tror at vinterføre finnes bare i Norge og ingen andre land har is og snø  ;D
#973
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / i-miev Radio
mandag 05. mars 2012, klokken 17:26
Sliter med radiosignal mottak i mieven min... Er det andre som har samme problem og har fått det fikset?
#974
Piggdekk er unødvendig uansett om man kjører el-bil eller fosil!!! 8)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA