Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AtellusCalidus

#16
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
torsdag 03. november 2016, klokken 14:20
vart på service med bilen idag och de nämnte att man bör "vedlikeholdslade" batteriet nu på vintertid om den står mycket ute. SMFH alltså... detta sa de aldrig något om när jag köpte bilen. Antar väl att det blivit ett stort problem nu. Så ska man behöva köpa en sån där booster nu för 1500:- eller?? Någon som kan rekommendera något billigare?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#17
DRIFTSBATTERI / Sv: Normalt tap av kapasitet, Leaf 2012
torsdag 03. november 2016, klokken 14:14


Sitat fra: tomrh på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:26

Kjente strømtyver er bl.a. dekk med høy rullemotstand, bruk av mye varme og aktiv kjøring i D, kan det skyldes noen av disse?

OK - Tydligen drog den mycket mer på vanligt D än jag trodde. Kör på eco tills vidare...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#18
Elektriske utfordringer / Sv: Beste pære til 2016-Leaf
torsdag 03. november 2016, klokken 14:10
Sitat fra: Myrvang på fredag 28. oktober 2016, klokken 14:27
Når det er mørkt skal du bruke nærlys, og da er det ikke lov å bruke tåkelys. Bruker du tåkelys og parklys ser du kun få meter foran deg og blender møtende trafikk, så det er en dårlig idé.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Inte lov? Jag ser ju att 80% av alla bilar på vägarna gör detta.. sikten i mörkret blir ju bättre (mer ljus). Förstår faktiskt inte nu vad du menar. Tåkelysen kan ju knappt blända i det heltatt för de är så svaga och "varma" att jag tror faktiskt de blå LED ljusen bländar mer.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#19
Elektriske utfordringer / Sv: Beste pære til 2016-Leaf
fredag 28. oktober 2016, klokken 11:08
Men jag vill inte ha starkare effekt, det är inte det jag efterfrågar egentligen... jag vill ha "Bright blue led" känslan som de vanliga lyktorna har. Dvs dagsljusen.. tåkelysen är optional på min (dvs jag bruker dem inte på dagen, bara när det är mörkt)

Sent from my XT1092 using Tapatalk
#20
DRIFTSBATTERI / Sv: Normalt tap av kapasitet, Leaf 2012
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:46
Har en 2013 US Leaf .. vet ej SOH på den men har alla bars intakta. Kör ganska exakt 60 km om dagen och laddar den varje kväll till 100% - via 16 amp.

Har normalt haft ett förbruk på ca 45-50%  under sommaren men den har nu faktiskt börjat öka till 60-70% på hösten.

Det här med temperaturen att göra antar jag? Man har ju på mer värme, AC, etc så det låter väl normalt i mina öron.

Sent from my XT1092 using Tapatalk
#21
Elektriske utfordringer / Sv: Beste pære til 2016-Leaf
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:38
Skulle det fungera på samma sätt om man bytte "tåkelysen" mot starkare LED varianter? Alltså har man lov att göra det ens?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#22
Leaf 2010-2017 / Sv: Usb styring av Android mobil på nyere Leaf?
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:32
Bluetooth fungerar oavsett bättre än USB när det gäller remote. Den borde du inte ha något problem med nyare mobiler

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#23
Rust / Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:25
Fan då, är inne och läser den jävla artikeln och inser att jag inte tänkt på detta alls. Ska man behöva kunna allt om allt numera

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#24
Leaf 2010-2017 / Sv: Visia oppgradering til 30kw ?
torsdag 13. oktober 2016, klokken 13:49
Hade de inte haft detta enkla tillval så hade ju någon annan klagat... Så är det med demografiska grupper och olika marknadssegment

Sent from my XT1092 using Tapatalk
#25
Leaf 2010-2017 / Sv: Lys Tekna 2015
onsdag 28. september 2016, klokken 11:56
Tekna har väl LED ljus? Min har det.. eller någon kombination av det.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#26
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvorfor forskjell på antenner?
tirsdag 27. september 2016, klokken 07:38
De med blå topp är de gamla antennerna. Jag har en sån på min 2013.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#27
Mekanisk / Sv: Defekt hjullager?
mandag 26. september 2016, klokken 22:42
Vad med små skrapljyd vid starten när bilen stått parkerad över natten? Hörbart vid <15 km/h försvinner sedan än sig själv efter man "luftat" bromsarna :/

37.000km kört.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#28
Lading / Sv: Fiffig ladeproblem schuko vs type 2
torsdag 15. september 2016, klokken 17:28
Jag har en gång fått upp varsellampa om att något vart galet efter att ha laddat lite väl mycket på QC och den ska då ha vägrat ta emot Type 2 laddning men det problemet försvann nästa gång jag laddade igen på QC. Kan vara ett separat problem men det är ju alltid fint å veta vad som sker med andras bilar från samma tillverkare och årsmodell.

Nissan Leaf 2013 US

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#29
Leaf 2010-2017 / Sv: Varme - dårlig luft
onsdag 14. september 2016, klokken 17:29
Sitat fra: kjbu på mandag 12. september 2016, klokken 09:00
Har en 3 år gammel Leaf, og det lukter slik hver gang. Det har det gjort hele tiden.
Er nok luftforurensning som svir av på varmeelementet når det starter.
Samma här. Luktar bokstavligen fuckings skit i min så fort värme ska på. Har bara stått ut med kalla morgonen och slått på säte+ratt värme ...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#30
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 09. september 2016, klokken 15:04
Sitat fra: fws på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54
Jeg greier vist det Nissan mener er umulig. Nå er det tredie gang den går tom siden bilen var ny. Det som er spesielt denne gangen er at bilen hadde laderen plugget i.
BNH Har hatt bilen inne før og har ikke funnet noe galt med batteriet (de tok omfattende tester da). Software er nyeste versjon. Jeg misstenker at batteriet kan være årsaken. Men det kan like gjerne være bilen som ikke lader batteriet, eller at noe trekker strøm.
Når jeg snakker med verkstedet lurte de selvfølgelig på om det hadde stått på noe lys i bilen. Men hvis det teoretisk ikke skal gå ann å tømme 12v batteriet, så skulle man jo kunne ha på lys (eller andre ting) i bilen uten å tømme 12v batteriet. Da skal man jo ikke gå tom før hovedbatteriet er tomt.
Jeg vet vi har diskutert temaet før. Men jeg lurer på om problemet har blitt løst med nytt batteri, eller om det er noe annet som gjør at batteriet (12v) ikke blir vedlikeholdsladet.

Jeg har forøverig Euro leafen.
Us Leaf här. Tömt 12v batteri två gånger och fannt ut efter mycket forum browsing att de mycket möjligt kan vara det förbannade jävla taklampan som tydligen har en On/Off/Auto modus. Den har sedan jag köpte bilen stått på AUTO. Då bilen stod parkerad några dagar i sträck första gången detta skedde trodde jag att bilen hade stått för länge och att huvudbatteriet gått timt för ström. Men andra gången det skedde så var huvudbatteriet FULLT.

Så fan vet om den jävla taklyset är sönder eller felkopplat men efter att jag slått av det helt (OFF) har detta inte skett igen.

Tog den till Nissan men de visste ju såklart ingenting och ville bara få mig att betala för felsökning.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA