Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - alda

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: P-brems kaliper
tirsdag 21. mars 2023, klokken 08:29
Sitat fra: RSR911 på mandag 20. mars 2023, klokken 15:35
Sitat fra: alda på mandag 20. mars 2023, klokken 13:12
Ja, jag fick recall på min TMS 2016 nån gång i 2017/18, hittades inget fel på kalipere, inget blev gjort.
Takk for svar, men en funksjonssjekk er vel ikke det som forventes når Tesla er pålagt av DOT (US Department of Transportation) å bytte aktuatorene på alle de 31709 bilene som (potensielt) kan ha denne svakheten i aktuatorgiret?   

Det er helt klart rimeligere for Tesla hvis de kan slippe unna med en kort funksjonsjekk, men dette kan også føre til plunder og kostnader for oss som står fast med låst hjul på en tilfeldig parkeringsplass...  Det kan også føre til ulykker dersom noen prøver å kjøre med parkeringsbremsen delvis på.
Fant fram faktura från Tesla i 2018, och var visst ikke Tesla som hade kallat tillbaka bilen, utan jag själv som tog kontakt för att sjekka kalipere.
Tesla har ju en tradition att inte kalla tillbaka bilar vid såna fel, utan hellre låta ägarna ta kontakt när fel uppstår..... Inte bra kundebehandling.
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: P-brems kaliper
mandag 20. mars 2023, klokken 13:12
Sitat fra: RSR911 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:53
Gjelder "NHTSA Recall No. : 17V-260" også biler i Norge?  Der står bl.a. dette:

Tesla will replace all potentially affected electric park brake calipers.
...
2012-2016 Tesla Model S
2016-2017 Tesla Model X
...   
Number of potentially involved : 31,709
Estimated percentage with defect : 2 %

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2017/RCLRPT-17V260-5503.PDF

Ja, jag fick recall på min TMS 2016 nån gång i 2017/18, hittades inget fel på kalipere, inget blev gjort.
#33
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit på garanti røyk. Klagerett?
lørdag 18. mars 2023, klokken 00:35
Sitat fra: arthur på lørdag 18. mars 2023, klokken 00:26
Hvordan mener du man med rimelighet kunne ha oppdaget den aktuelle feilen det her dreier seg om ved en eventuell besiktning?
Felet har ju oppstått efter ett år, finns inte en chans att köparen ska kunna reklamera på detta mot säljare av bilen, jag kan inte förstå hur man kan argumentera för det - noll logik.

Säljare av bilen kan ju inte stå inne för kvaliteten av DU'n som Tesla har satt in, eller?

Iofs. ett sidospår ift. till det med undersökningsplikt, det har ju ingenting med detta att göra.
#34
Sitat fra: arthur på fredag 17. mars 2023, klokken 18:05
Nei, det betyr at man f.eks trygt kan kjøpe en bil fra et annet sted av landet enn man bor og kunne stole på selgers representasjon av bilens tilstand, få denne tilsendt uten noen gang ha sett den og ha fulle rettigheter mht reklamasjon! Leste du linken?

Jag hänvisar till lagen - tror den trumfar din link
#35
Sitat fra: arthur på fredag 17. mars 2023, klokken 12:05
HVor i loven finner man denne undersøkelsesplikten?

https://baatadvokaten.no/den-besvaerlige-undersokelsesplikten/

Etter kjøpsloven § 20 kan kjøper ikke gjøre gjeldende mangler han kjente til eller burde ha oppdaget ved kjøpet. Dette illustrerer at kjøper har en undersøkelsesplikt. Dersom kjøperen ønsker å påberope seg reklamasjon fore mangler, er dette betinget av at det gjelder mangler du ikke med rimelighet burde ha oppdaget ved undersøkelse.
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: Detailing og chrome delete
onsdag 15. mars 2023, klokken 09:49
Kan rekommendera Car Magic på Tveita, har gjort diverse jobb for meg på tre olika bilar. Proffe folk som inte tar hutlöst betalt. De kan göra allt du nämner.
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ulyd Tesla S 2016 70D
onsdag 08. mars 2023, klokken 20:12
Kolla här, känns symptomen igen?

https://youtu.be/gXYU6APlHV8
#38
BMW i4 / Sv: Praktiske tips ved overtakelse av "bruktkjøp"?
onsdag 08. mars 2023, klokken 12:06
Säljare av bilen kan enkelt ta bort bilen i appen, det är bara att "swipe" vänster och klicka "ta bort" så är den väck.

I BMW-charging delen av appen kan han oxå ta bort ladekort, som du som ny ägare kan lägga till igen i din app.

Service-avtal följer bilens chassinummer.

#39
Får man någon garanti på reparationen? Det byts väl bara ut den ena batteri-cellen som är ødelagt, med en ny? Så fortfarande 1000++ celler till som kan ryka när som helst, så är vi tilbaka på ruta ett....
#40
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
torsdag 23. februar 2023, klokken 13:42
Sitat fra: thorerik på tirsdag 21. februar 2023, klokken 13:38
. Så registreringstakten tar seg nok ikke opp før vi kommer til april.

Och när merparten av bilarna på Finn är sålda...
#41
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:52
Sitat fra: geear på mandag 20. februar 2023, klokken 15:20
Den gang man kunne få Model S til 6-700k så var det momsfri S75D, så det er ikke direkte sammenlignbart med dagens Model S "standard" (som har 100 kWh batteripakke, 0-100 på 3,2 sekunder og 25% moms over 500k). 100D kostet 160k mer, før moms, og det er også mer utstyr standard nå enn den gang, så med moms hadde prisen fort vært over en mill selv da.

Hvor mange av de 7000 iXene er 40 og 50-utgaver?
Det är sammenlignbart - varför skulle en M50 kosta lika mycket som en standard S75D gjorde för 7 år sen? Eller mindre til och med, med rabatt fratrukket. Pris var tungt vägande argument när jag beställde bilen... En "bare bone" TMS kostar i dag från 1M - før moms.

Dagens pris på M50 är det ingenting att säga om, fortfarande prisvärt. 744' för en Fully Charged har Bilia kampanje på nu.
#42
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
søndag 19. februar 2023, klokken 19:39
Tror inte BMW kommer sänka priset nämnvärt på M50, möjligen på de billigare i4-modellerna. M50 är inte en bil för massorna, det är bara i Norge som högprestandabilar tidigare har varit billiga.

Se på vad Tesla gör, Model S får du inte längre för under 1M, den kunde du få för 600-700t för 6 år sen. Du får heller inte någon annan tysk bil med samma prestanda, till ett lägre pris än vad M50 kostar i dag.
#43
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
lørdag 18. februar 2023, klokken 00:18
Här är Bilias priser vid lansering, och då kunde man dessutom få 8% i storkunderabatt, får väl bara 4 nu.
[attachment id=0 msg=1092380]
#44
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
fredag 17. februar 2023, klokken 09:32
Sitat fra: Olemann på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:04
Kunne vært artig om noen som nå har biler liggende ute på FINN deler litt erfaringer.
Mange som flipper har nok gjort det før, og kan derfor sammenligne med tidligere biler de flippet.

Det spesielle nå er at det er godt over 200 biler ute, så vil ikke overaske meg om selgere opplever mye pruting, det ser også ut til at få av de som ligger ute selges til normal tid - for meg er normal tid ca. 3-4 dager om prisen er "rett".

Men tror det er rett som en sa at Fully Charged M50 skal ned under 650k før det går greit unna.

Det er jo litt pussig at en folkebil som ID4 GTX har færre ute på FINN enn denne M50 som vel er solgt i betydelig lavere antall og må sies være en mer entusiastbil. 
Min refleksjon er at det handler mer om planlagt flipping enn om skuffelse eller "Nye behov" som tvillinger som plutselig kom etc  ;D

Kan se ut som M50 är "flippebilen nr. 1" på norska marknaden, det visade ju sig att den var för lågt prisad vid lansering som gjorde att många köpte. När sedan priset steg och leveranstiden ökade, frestades nog många av att kunna tjäna 150-200' raska kroner, sålde bilen och beställde en till... Vet om et par som har köpt 2 M50, första gick lätt att flippa, men bil nr. 2 not so much...
#45
Model S 2023 - / Sv: Støy fra ventilasjonsanlegg
lørdag 21. januar 2023, klokken 01:19
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:44
Man må forvente litt støy. Hvis du ikke vil ha støy, bør du sikte deg inn på premiumbiler.
[attachment id=0 msg=1087439]
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA