Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - alda

#1
BMW i4 / Sv: Hvorfor er DU inaktiv i denne gruppa?
fredag 28. februar 2025, klokken 13:25
Ett forum som detta är det mest aktivitet i, i tiden fram till bilen lanseras, och rätt efter de första leveranserna.

Efter det blir forumet aktiverat igen om många har problem med bilen, og frågar om andra liknande erfaringer. Tror i4'an har varit stabil och problemfri bil för de flesta, därav liten aktivitet här nu.

Min bil närmar sig 3 år snart, och jag är mycket nöjd med bilen. Extrem körglädje och bra kvalitet på allt, rakt igenom.
#2
e-208 / Sv: Ny rekord?
mandag 11. november 2024, klokken 15:00
Har inte upplevt rot från BOS Ullevål, de har ordnet opp raskt på allt som måtte fixas på garanti. Har annars inte haft några större problem med bilen, som vi har haft sedan mars 2020.

Hoppas allt ordnar sig, och att du får bilen snart!
#3
BMW i4 / Sv: Forvarming av bil når det er kaldt?
torsdag 24. oktober 2024, klokken 15:46
Yes, det är bara att klicka på viftesymbolet i appen så startar varming av bil. Slås av efter en halvtimme automatiskt. Den slår oxå på rattvarme.
#4
BMW i4 / Sv: BMW i4 M50 noe å ha?
tirsdag 22. oktober 2024, klokken 08:33
Sitat fra: Boikott My Ass på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 07:35
Sitat fra: turfsurf på mandag 21. oktober 2024, klokken 14:42
Sitat fra: Bjerknez på mandag 21. oktober 2024, klokken 14:16
Sitat fra: Trond.m på mandag 21. oktober 2024, klokken 13:40Det er umulig å sammenlikne så to forskjellige biler. Vil anbefale deg å melde deg inn i BMW i4M50 Norge og lese hva folk mener.
Er det et forum?

Har du link?

Er på Facebook.

Huff, Fjøs bok meg her og der. Merkelig at folk ikke kan holde seg til «normale fora. Men nok om det.  😂
Har haft bilen i 2,5 år snart, meget fornøyd. Men er långt i från en Volvo EX30, som väl är en "mini-suv".

I BMW'n sitter man lågt och den är mycket mer sporsbil - oxå mtp. på köregenskaperna som är bland de bästa du får i den prisklassen vågar jag lova.
Är du ute efter en köremaskin och inte har en familj med större barn som ska sitta bak så är det bara att slå till!
Ligger väl många på Finn då den var ett populärt "flippe-objekt" då den kom i 2022 (kom några få bilar sent 2021 oxå), så bör kunna få ett bra exemplar ned mot 500'.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
mandag 21. oktober 2024, klokken 12:43
Sitat fra: alda på tirsdag 02. juli 2024, klokken 12:17
Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:40Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen. Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
Tack för utfyllande svar! Det är stort sett få bilar där nuförtiden som parkeringen är dyrare, sällan mer än halvfullt. Det är för det mesta Peugeot'en jag parkerar och laddar där, ska testa lite mer men kan nästan verka som något är fel..... får ta det vidare med kommunen.
Inget svar fra Oslo kommun, men har nu testat flera gånger och får samma resultat oavsett om jag är den enda bilen som laddar där, eller om det är fullt: 1kw i laddhastighet....
#6
Sitat fra: Apache på onsdag 18. september 2024, klokken 10:50
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 10. september 2024, klokken 13:18Overrasket, fornøyd, og imponert.

Har en sen 2018 TMS som nettopp har rundet 100.000 km. Hadde den på EU-kontroll i dag, og den passerte  med faner og hornmusikk med 0-null feil eller mangler. Overraskende fordi jeg aldri har hatt noen reparasjoner eller service på understell, fjæringer, eller bremser. Alt er fremdeles originalt, og bremsene var helt uten rust, og klossene var bare litt over halvslitte. Bilen står ute 365 dager i året. Men det skal tilføyes at jeg kjører "som folk". Der er jeg kanskje litt spesiell i forhold til mange andre Tesla-sjåfører.... :o

ps. Har hatt mange servicebesøk, men da har det hovedsaklig dreid som interiør og elektronikk.

Akkurat det samme med egen bil, har kjørt 120k nå. Var på EU kontroll i januar og det var "0 hull"

Måtte i etterkant skifte et hjullager venstre side forran nå i sommer.

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 10. september 2024, klokken 13:18Overrasket, fornøyd, og imponert.

Har en sen 2018 TMS som nettopp har rundet 100.000 km. Hadde den på EU-kontroll i dag, og den passerte  med faner og hornmusikk med 0-null feil eller mangler. Overraskende fordi jeg aldri har hatt noen reparasjoner eller service på understell, fjæringer, eller bremser. Alt er fremdeles originalt, og bremsene var helt uten rust, og klossene var bare litt over halvslitte. Bilen står ute 365 dager i året. Men det skal tilføyes at jeg kjører "som folk". Der er jeg kanskje litt spesiell i forhold til mange andre Tesla-sjåfører.... :o

ps. Har hatt mange servicebesøk, men da har det hovedsaklig dreid som interiør og elektronikk.


Flaks kallas det  ;D  ;D  ;D
#7
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
torsdag 19. september 2024, klokken 09:15
Har följt med på bruktpriserna på Plaid en god stund, är ju inte så många till salu på Finn - men köparna är helt klart inte villiga att betala över 800' för en 22-modell (registreringsår). Trots det har de flesta prisat bilarna i 850'-1000' intervallet...

Tror prisläget måste justeras ned en hel del...
#8
BMW i4 / Sv: Kjøpe brukt i4?
tirsdag 06. august 2024, klokken 15:13
BMW'n er betydligt behagligare på långresa, tystare och mer stabil på motorväg. Klart mindre baksätesplats, och bagagerom jämfört med Teslan.
Laddar upp till 210 kw, kan oxå laddas på Supercharger (men laddport på fel sida).

19" hjul är bra för räckvidd, kan till nøds gå ned på 18" för att maximera, men det ser väldigt smått ut på bilen...
Räckvidden är bäst på edrive 40 med bakhjulsdrift, kolla test med Teslabjörn på Youtube. Kom över 60 mil med rolig sommarkörning. M50 kan klara 50 mil sommartid från 100 till 0 %, men reell räckvidd mellan laddare på långtur är ca. 35-40 mil sommartid.

Min rundade 2 år för ett par månader siden, och är som ny fortfarande. Inget knirk eller ulyd i bilen, helt problemfritt ägande så långt.

Jag har standard sportsäten, de är något hårda att sitta i, men bra sidostöd. Harman Kardon lydanlegg bör man ha om det är viktigt med bra ljud. Driving assistant professional är oxå mycket behagligt på långtur, ville inte köpt utan det. Dragkrok är oxå viktigt för många, soltak likaså.
#9
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
lørdag 03. august 2024, klokken 12:59
Blir inget Plaid-köp här denne gången.

Bilen vi prøvekjørde hade gått 19000 km ca., men hade sinnsykt mye stenskott spesielt i front/panser, men også hela vägen upp till toppen av bägge hjulbuer bak. Den var deep blue metallic.
Interiøret verkade också lite slitet, men det kan ju ha med bruk att göra och inte själva bilen. Var annars tight och fin, inget skrammel eller knirk.

Däremot fungerande inte elektrisk inställning av förarsäte, det var inte möjligt att få säteryggen i ønskat läge, den stoppade i allt för bakåtlutande läge.
Yoke-ratten var mycket ovan att köra med, kändes inte komfortabelt och tryggt överhuvudtaget. Var många rondelller i prøvekjøringsområdet, blinking ut var svårt att få till....
#10
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
torsdag 01. august 2024, klokken 22:36
Sitat fra: Charlie på søndag 21. juli 2024, klokken 18:12Etter 30000 km har jeg kun byttet frontrute x 2 grunnet steinsprut, inkl normal bremseservice x 1. Alt annet ok. 
Det låter ju bra. Ska provköra en Plaid i morgon så får vi se  8)
#11
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:45
Bruktbilpriserna på elbilar kommer falla vidare, så oxå på i4.
Ny Supercharged för 675' hos Bilia nu, Tesla pressar alla att sänka priserna.
Men, i4an har holdt seg mycket bra i pris för oss som förhandsbeställde i 2021.
#12
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
søndag 21. juli 2024, klokken 12:14
Kan svara mig själv här, hittade detta i en annons på Finn, på en bil som gått 45000 km:

Nytt førersete (40.000 km) nesten nytt
Nytt Yoke/ratt (40.000 km) nesten nytt
Nye lager og bæringer bakaksel
Nye drivaksler foran. Dette er ett problem som har skjedd flere, det klakker først, så mister man fremdrift
Ny varmepumpe (hele enheten med supermanifold osv)
Ny oljepumpe høyre bakre motor
Nytt dørhåndtak passasjerside
Flere diverse justeringer og endringer.

Detta var ju sjukt mycket på en så ny bil, verkar inte som kvaliteten är förbättrad mot tidigare modeller. Tror jag avstår....
#13
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
tirsdag 16. juli 2024, klokken 11:12
Har börjat leka med tanken att byta ut dagens bil med en begagnad Plaid.

Vad är erfaringarna för som har haft bilen i 1,5 år, hur håller den ihop? Typiska fel, problem, om det är några efter så kort tid?
#14
Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:40Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen. Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
Tack för utfyllande svar! Det är stort sett få bilar där nuförtiden som parkeringen är dyrare, sällan mer än halvfullt. Det är för det mesta Peugeot'en jag parkerar och laddar där, ska testa lite mer men kan nästan verka som något är fel..... får ta det vidare med kommunen.
#15
Jag har laddat en hel del i Saga P-hus de senaste åren, i den "kommunala delen", längst ned.

Sedan ett par månader har det hänt något med hastigheten, det går BETYDLIGT långsammare. När jag tidigare kunde få ladda från, säg ca. 30-80 % på en arbetsdag, får jag nu bara från 30-40!!!!

Har kommunen skruvat ned strömstyrkan för att spara pengar? Gäller det alla kommunala A/C-laddare där det är gratis laddning?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA