Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rio

#61
Leaf 2010-2017 / Sv: God deal?
søndag 06. mai 2012, klokken 23:03
Akkurat den fargekombinasjonen skriker jo demobil og det blir vel ikke akkurat lett å selge en sånn bil videre.
Klisteret går vel sikkert an å fjerne, men hadde nok heller gått for en ensfarget bil.
#62
Lading / Sv: Renault ZOE
lørdag 17. mars 2012, klokken 11:28
flux, jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Dette er en revolusjon.

Jeg har mast om dette i fire-fem år, og endelig skjer det. Chademo er dau som en sild, i hvert fall i Europa. Nå må vi få i gang utrulling av Mennekes-punkter.

jkirkebo: Hva som er tilstede ved lansering er ikke nødvendigvis noen indikator på hva som kommer etter hvert. Når det gjelder Kangoo så har Renault sagt at primærkunden i første omgang er La Poste, og de trenger ikke hurtiglading. Derfor trenger ikke Kangoo Chameleon-lader ved lansering.
#63
Jepp, og som jeg sa, denne leveres av bl.a. Leviton.

Har noen bilder av den på laptopen(sitter på mobil nå)
#64
Humor og kanari / Think City 306 ladekabel, seneste versjon til salgs
torsdag 16. februar 2012, klokken 12:39
Hei

Jag har en Think lader til salg som endast ær brukt ca10 ganger. Det ær den seneste versjonen, vilket innebær att det ær  færre problemer med denne lader æn tidigere revisjoner (bedre sikring och bedre beskyttet mot lekkasje etc). Kom med bud om du ær interessert.

Finns i Oslo
#65
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Tesla model x
fredag 10. februar 2012, klokken 12:02
Ai..

Denne med AWD passer enda bedre for vårt bruk enn Model S, frister å bytte reservasjon..:-P

Men da er spørsmålet når den blir tilgjengelig i Norge, og om ein rekker å få kjøpt før det blir avgifter på elbilene.

Tviler på at eg tørr satse på det.:-( 

Da blir alternativet å reservere ein Model X også, og heller selge Model S når X er leveringsklar. *tenke tenke*
#66
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Forseter - kvalitet
onsdag 01. februar 2012, klokken 19:03
Har kjørt den ca.6300km no, og har ikke noe å utsette på setene(er 180cm), utenom fargen da! ;)
#67
Elbiler i media / Sv: Saxo som lugger/rykker/humper ved kjøring
lørdag 17. september 2011, klokken 23:53
Sitat fra: JCBX på lørdag 17. september 2011, klokken 18:57
prøv at køre en tur i gult felt med enkelte ture op i rødt felt

og se om ikke det tager til med fejl


og gør det , SÅ ER DET kullene !



Jeg vet ikke om jeg tør kjøre på rødt. For en tid tilbake begynte ladelampen å lyse på 50%. Dette skjedde i etterkant av et par episoder med en plutselig og kraftig lukt av svidd metall i bilen. Det skjedde ingenting forut for lukten, ingen lyd, ingen rykk, ingenting, men lukten var såpass spesiell at jeg lurte på om det kunne være noe med batteriene. Jeg har egentlig aldri kjent lukten av hverken nikkel eller cadmium, men antok at de kunne være en kilde til lukten, da jeg ikke klarte komme på noe annet som kunne avgi en slik lukt. Verkstedet så i anledningen over børster (jeg nevnte luggingen) og sjekket batteriene for feilmeldinger, men fant ingenting. Det var etter dette at ladelampa begynte å lyse ved 50%. Jeg antok at det var et eller flere batterier som var gått. Snakket med en her på forumet (husker ikke nick i farta) og kom frem til at ladelampen også kunne komme av memory-effekt, da jeg av praktiske årsaker nesten alltid setter bilen til lading ved 50%. Noen av de originale batteriene er erstattet, og jeg fikk beskjed fra selger om å ikke kjøre bilen under 30% for å unngå reversering av enkelte blokker. Derfor lading ved 50%. Jeg har nå forsiktig forsøkt å fjerne evt memory-effekt ved å la bilen stå med lysene og vifta på i noen timer etter å først ha kjørt den ned til ladelampen lyser. Ved første, andre og tredje forsøk ble det ingen endring i kjørelengde før ladelampe begynte å lyse, men nå ikveld kunne jeg kjøre ned til 35% uten ladelampe, turte ikke tøye strikken og parkerte på 35 % med lys og vifte på. Da jeg et par timer senere gikk ned for å skru av lys og vifte stod meteret på 20%, uten ladelampe. Memory-effekt borte? *håp*

Det forklarer dog ikke luggingen eller lukten. Jeg lurer på om lukten kan ha kommet fra noe i sammenheng med webastoen? ..for den stod på begge gangene lukten opptrådte, og det var ved begge anledninger en stund siden den hadde vært i bruk.

Med kjennskap til historien, bør jeg tørre å kjøre bilen på rødt for å teste børstene, eller skal jeg bare bytte dem og håpe det går over? Det er litt billigere med børster enn batterier..
#68
Hvor mye det er verdt vet jeg ikke. Hvor langt har det gått og når er det fra?
#69
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Problem etter vannfylling
mandag 26. januar 2009, klokken 21:33
En fulladet batteripakke burde ha 131volt min. Er spenning lavere så det kan bety en eller flere ødelagte blokker. Spenning kan måles best ved å fjerne panseren og åpne den hvite boksen med høyspenning symbol på.

Er det noen feilmelding på displayet? Vannservice melding kommer alt for sent for eldre biler og bør tas etter antall kjørt Km etter alder.
#70
Elbilen i Samfunnet / Batterileie/finansiering eller dyr garanti??
tirsdag 04. november 2008, klokken 22:06
Diskusjonen rundt batterileie døde ut i sommer, er det slik at vi nordmenn godtar alt bare det tar lang nok tid?

Fant dette på Mes-dea sine sider: http://donau.kicms.de/cebi/easyCMS/FileManager/Files/MES-DEA/EVS20-ZEBRA-BATTERY-2003.pdf
Her står det at kostnaden pr km for batteripakken er på ca 3,76$/100m omregnet blir det da 17 øre/km. Dette er tall fra 2003, men hvis vi da ca dobler og sier 50 øre/km må man kjøre nesten 30000km for å bruke opp de 14625 man har betalt inn.

Det kan virke som at Think og staten skal tjene godt på denne ordningen....

Og med de dataene Mes-dea rapporterer om på sine holder batteriet minst 1500 cyklinger, og sansynligvis 3000. Dette blir mange kilometer i en Think, muligens hele bilens levetid?? Og om man må kjøpe et nytt så er prisen oppgitt til knapt 50 000,- på Mes-dea sine sider (dokumentet er noe gammelt men ligger der!).

Har noen sett mobilityavtalens betingelser?

Og hvorfor kan jeg ikke få velge bort mobilityavtalen og kjøpe HELE bilen??
#71
Andre Elbiler / Sv: airbag lampa lyser
tirsdag 09. september 2008, klokken 08:07
Det må da kunne gå an å bruke det faktum at det finnes Think'er over det ganske land som argument? For min del er det i alle fall veldig uaktuelt å flytte bilen til østlandet/sørlandet/nordnorge/lenger bort enn think'en sin rekkevidde fr å få ordnet noe, med mindre det er mer enn helt nødvendig. (Tenker da på batteriskift)

Kunne godt tenke meg slik software her, og har allerede investert i diagnoseapparat til Think. (Oppfordrer Think'ere i Ålesundsområdet til å ta kontakt dersom de ønsker å være med å gjøre vannservice selv; jeg har apparat mm)
#72
Enkle batterispørsmål / Sv: Tata elbil til Norge
torsdag 04. september 2008, klokken 16:31
Hmmm. Ser ut som karosseri er plast som i den nye Think.
#73
Kjøpe elbil? / Sv: Dette var jo litt av en bil da
torsdag 01. mai 2008, klokken 14:34
Jeg ville nok fått problemer selv med hjemmeladeren, ser jeg. Kabelen til garasjen tåler max 64A, og jeg tror sikringen er svakere enn det. Ikke tror jeg hovedinntaket på huset takler det heller, da det var bygd på 50-tallet. Var ikke stort som gikk på strøm den gangen, tror jeg.
#74
Sitat fra: karamurat på torsdag 20. mars 2008, klokken 19:22
hvor mye strøm trenger en batteri  på  130 ah .?må jeg koble fra alle batteriene mens lading eller det går an  mens de er serie koblet,eller lettere sagt koblingsskjema???mvh

Gode spørsmål:

Et 130 Ahr batteri kan lades med det meste, men klart en fordel for ladetiden at du bruker 10A +

Dersom laderene er av switchmode typen. (Veier lite) er de som regel galvanisk skilte. Det betyr at de har ikke felles jord, og "flyter" opp til det spenningsnivået de tilkobles. Dermed kan de kobles til hvilket som helst 12V batteri i en seriekobling, og alle batteriene kan lades samtidig ved bruk av en lader / blokk.  ;)

#75
Kjøpe elbil? / Sv: Begynner å betvile den berømte minneeffekten
fredag 01. februar 2008, klokken 20:00
Tror du at "krystalliserte" blokker kan forbedres hvis kapasiteten under 4.5volt kan brukes under drift. Når de lades opp, får de over 7volt sluttspenning? Kanskje du må bygge en batteripakke som bruker de blokkene men tilsetter flere blokker så at BMSen ville ikke sperre dem. Du som rekondisjonere dem har en kilde for videre eksperimentasjon. Ken
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA