Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rio

#41
Nissan / Sv: Software 5.8 med TPMS kalibrering og viskerskiftemodus
søndag 17. november 2013, klokken 22:42
Sitat fra: takktakk på søndag 17. november 2013, klokken 20:09
Ser ut som ingen her bryr seg nevneverdig over å ha mistet auto low på motorvei. Forstår jeg det rett at folk synes det er ok? I USA har det forårsaket mye støy, og mange vil ikke oppdatere før de har en uttalelse fra Tesla. Noen mener Tesla har fjernet noe de har betalt for, på toppen av det hele uten å annonsere noe.

Norske synspunkt?

Jeg vil gjerne ha den tilbake, men skjønner hvorfor de tok den bort i denne omgang. Jeg antar det er midlertidig, og at den kommer tilbake etterhvert som valgbar opsjon akkurat som creep. Derfor gidder jeg heller ikke å lage noe støy nå.
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisstigning på vinter dekk. Fra 15k til 23k
søndag 17. november 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Trustno1 på søndag 17. november 2013, klokken 22:10
Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg ikke har satt meg inn i prisingen på vinterdekkene, men regner med 15k var kun for dekkene, ikke felg?

Prisene vi snakker om er for dekksett, det vil si dekk+felg til 15.000,-
#43
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Heated wipers
torsdag 26. september 2013, klokken 20:50
Se for deg en dag med ti minus og litt is på ruta. Evt litt snøvær.
Tipper at vannet som smelter rundt viskeren vil dras oppover ruta og fryse et annet sted, evt på gummien til viskeren.

Det var min mening. Sikkert mange som ikke er enige.
Har i allefall aldri hatt behov for det på noen bil tidligere.
#44
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: VW Caravelle Electric
fredag 26. april 2013, klokken 10:01
Oooooo. Lurer på hva en slik koster...? Er ikke dette gjengen som @elektrolux har kontakt med?

#45
Mulighet for isofix er et absolutt must for min del - så manglende kompatibilitet med latch blir i så fall kansellering av ordre.

Deeeeet kjenner jeg hadde vært surt...
#46
Carwing / Isolere vanntanken til varmeaparate
fredag 08. februar 2013, klokken 07:52
Sitat fra: Modelsn på torsdag 07. februar 2013, klokken 23:55
Legger vi til litt for vindfaktor, for eksempel dobler tapet, så snakker vi om effekttap på 28-46W (noe jeg imidlertid tror er alt for høyt). Eller for å snakke energi; 28-46Wh hvis jeg kjører med bilen i 1 time.

For å sitere meg selv litt.

28-46Wh spart energi (etter å ha kjørt 8 mil), medfører dermed (ihht min teori) at jeg kan kjøre 140-230m lengre den dagen. Jaja, det kunne jo kanskje betydd noe at jeg rakk akkurat frem. Men for mitt vedkommende betyr det ingenting. Etter å ha brukt 16kWh har jeg fremdeles 6-8kWh igjen. Dessuten kjører jeg jo vanligvis bare ca 5 mil for dagen.

#47
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mobilapp til Model S lansert
søndag 03. februar 2013, klokken 22:10
Hva med datasikkerheten?
Analog til gårsdagens oppslag i Aftenposten om hakking av Cloud-kontoer med tyveri av bilder og publikasjon av nedentil-bilder av 18-åringer. Er bildene tatt med Iphone kan fremmede tom. finne ut av hvor de er tatt.
Hvis man "lett" kan finne ut av hvor jeg/min bil er til enhver tid er er det en trussel mot personsikkerheten. Jeg er ikke interessert i det- mens jeg selvfølgelig ser fordeler i de andre funksjonene.
Hvor gjennomsiktig skal samfunnet og den enkelte bli?? :o  ???
#48
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:29
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:13
Er det korrekt oppfattet at man som standard (når en ser bort i fra supercharger) kan utnytte opptil 43A kurs (10kw)? Ved å oppgradere til twin charger kan man øke dette til 86A?

Neppe for EU-utgaven som sannsynligvis vil kreve trefase for å utnytte ladernes fulle potensiale. Og hvem har 80A enfase tilgjengelig ?

Hva blir maks for standard 10kw? 32A?
#49
Carwing / Sv: EU-priser beste uke?
torsdag 20. desember 2012, klokken 08:38
#50
Leaf 2010-2017 / Sv: Tilbakemelding på nytt design
torsdag 15. november 2012, klokken 13:14
Takk for tilbakemelding.  :)

Hjelper det hvis jeg lager en knapp øverst i høyre hjørne, som en grønn N (For ny), ved siden av Facebook knappen ?

Lars
#51
Alt det andre / Sv: Varmeapparat - P106
mandag 05. november 2012, klokken 12:06
Muligvis kan vandpumpen på Thermo Top S afprøves, ved at trække op kablet fra pumpen og tilslutte 12V til kablet.

Dette fungerer på Thermo Top C, hvor pumpen er fra Pierburg og den samme som den originale (batteri-)vandpumpe i Berlingo. Går ikke i stykker ved forkert polaritet. Pumpen kan åbnes og renses, men som sagt, jeg ved ikke, om det er det samme hos S-modellen.

Diagnosen med Thermo Test fungerer i hvert fald også med Thermo Top S og kan varmt anbefales. 


Tilføjelse:

Diagnosen skulle i hvert fald fungere fra og med serie nr. 300.000.

Hvis jeg læser rigtig, er pumpen i Thermo Top S (BW50/DW50) indbygget, og vingehjulet kan evtl. gå i stykker:

Die interne Pumpe der BW /DW 50 hat ein lose auf einer feststehenden Welle sitzendes Flügelrad mit einem ca. 2cm langem Magneten als Hülse und wird nicht direkt, sondern induktiv vom Pumpenrotor angetrieben. Dieser Magnet zerbröselt mit den Jahren gern mal (bei mir ist er zur Hälfte weg) und die Brocken blockieren dann das Flügelrad. Einzeln hab ich die Teile noch nicht gefunden und den Pumpenpreis hab ich schon genannt. Momentan hab ich eine externe eingebaut, hab aber auch noch ein 2. Heizgerät, wo auch die Pumpe defekt ist, das würde ich gern für "Kleines" als Reserve fertig machen.
http://210468.homepagemodules.de/t538951f11779393-OT-Umwaelzpumpe-WEBASTO-Thermo-Top-T.html

Dansk: Den interne pumpe i BW / DW 50 har på en fast aksel et løst siddende pumpehjul med en 2cm lang magnet som bøsning, den drejes ikke direkte, men induktivt af pumpens rotor. Denne magnet kan godt smuldre i årenes løb (hos mig er halvdelen knækket af) og brøkdelene blokerer pumpehjulet. (...). I øjeblikket har jeg en ekstern (pumpe) installeret,(...)

Åbenbart kan man godt bruge en (billigere) ekstern vandpumpe og deaktivere den indbyggede.

Originalpumpen koster 250 Euro hos Webasto  >:(, hedder det på siden, men en brugt pumpe eller et løst vingehjul (for 13 Euro!) kan evtl. fås her:
http://www.autoheizungen.de/
Skriv en mail på engelsk til info@autoheizungen.de

Udførlig værkstedsmanual til Thermo Top /T /S (DW50/BW50) (pdf,  på tysk):

http://www.raini.ch/files/webasto_Thermo%20Top%20Werkstatthandbuch.pdf
(har indtil nu ikke ikke fundet den engelske udgave).

Tilslutningsskema til vandpumpe og diagnose på side 506.

#52
Ladeplasser og ladekabler / Sv: LED i tåkelys.
onsdag 05. september 2012, klokken 22:20
Sitat fra: snurre100 på onsdag 05. september 2012, klokken 22:05
Sitat fra: hens på onsdag 05. september 2012, klokken 21:33
Mye fiffige løsninger på billys her, det er bare det at billys er underlagt helt klare regler.
Hensikten med disse reglene er at du skal se godt og bli sett, uten å blende motgående trafikk.

Alt lysutsyr på biler skal ha "E i ring" symbolet som viser at det er godkjent for bruk i Europa
Led pærer har så stor lysflate at lyset kommer utenfor fokus i lykten, og derfor blender langt mer enn godkjente pærer. -Og gir dårlig kjørelys! Derfor er de heller ikke "E i ring" merket.

Heldigvis har politiet nå begynt å bøtelegge "lysterrorister" som driter i om de blender bare det ser "sexy " ut.


Disse er E-merket og derfor lovelig å bruke i Norge.

e-merke alene er ikke nok de må har samme lysfarge og -styrke som de som har blitt godkjent sammen med bilen
#53
Har vært inne til første service etter å ha rullet nesten akkurat10.000 km. Pollenfilter etc. Byttet de ikke siden bilen var hadde kjørt så lite. Bremseskivene foran var unormalt rustne til en så ny bil at de skulle jeg få nye på garantien (og ja, jeg husker på å bremse kraftig opp av og til). De måtte bestilles og kommer først i november. Etterlyste også en lakkstift jeg har bestilt, men denne var ikke tilgjengelig fra fabrikken enda. Har fått mange småhakk i sidene på bilen fra uvørne på parkeringsplasser enda så smal bilen er!?! Er lakken unormalt skjør på trillingene? Etterlyser andres erfaringer.

Fikk utskrift fra en test av "BMU driftbatterieys overvåkningsenhet 01" over battericellenes spenninger:
Cellespenning A i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Cellespenning B i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Cellespenning C i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Cellespenning D i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Cellespenning E i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Cellespenning F i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Cellespenning G i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Cellespenning H i driftbatterieys overvåkningsenhet 01 verdi 3.905 V
Noen som får noe ut av tallene?
Jeg leverte bilen ca halvfull, og fikk den tilbake på omtrent det samme etter å ha blitt kjørt ett par km. Ser ikke ut som om bilen har blitt utladet/ladet igjen under testen.
Kom på i alt. 2238kr (inkludert 41 kr i kildesortering)
#54
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bomsmell på 6000kr
onsdag 29. august 2012, klokken 19:28
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 29. august 2012, klokken 15:06
Hmm. 60 passeringer per måned, tilsvarer vel omtrent til og fra jobb for de fleste.
De fleste jobber vel ikke mer enn 5 dager/uke da bilr det 23 arbeidsdager i maksimum og de fleste måneder noe mindre, Dessuten er det de ferreste som betaler i begge retninger (de med jobb og arbeid på hver side av byen) så 60 passeringer privat er vel ganske mye.

EU direktivet var vel grunnet på at Norske biler i transportnæringen fikk en konkuransefordel i og med rabatten, så dette er vel ikke vurdert relevant for private. (Direktivet er for tungtransport, og gjelder trolig heller ikke bomringer i byområder)

Her fant jeg mer om saken:
http://europalov.no/rettsakt/eurovignett-direktivet-endring-avgifter-paa-tunge-godskjoretoyer/id-1381
#55
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Spørsmål om Tesla S ?
torsdag 23. august 2012, klokken 22:47
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 23. august 2012, klokken 21:39
Det er ingen kjennetegn på utsiden av kjøretøyet som indikerer Performance-versjon, hvis man da ikke velger sorte 21" felger.

Nja. Det følger en karbonfiberspoiler med performance-utgaven, den kan dog fjernes om man vil (jeg kommer til å ta den vekk). Felgene er vel ikke sorte, men mørke grå (carbon grey).
#56
Carwing / Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?
onsdag 08. august 2012, klokken 10:53
Premium utstyr eller ikke; fra 2014 må bilen ha automatisk bremsesystem for å få full pott i Euro NCAP

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10052378
#57
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Ønsker og kjøpe Think City
tirsdag 07. august 2012, klokken 21:01
Hei
Nogen som ved om en god Think City som skal selges?

kim
#58
Den ble ikke så værst trass i at vi ble en del oppdelt pga lyskryssene. Jeg måtte vel stoppe 3-4 ganger på rødt, så da var vel jeg som delt opp paraden mest :D
#59
Sitat fra: BE på onsdag 13. juni 2012, klokken 14:42
Sitat fra: mariowing på onsdag 13. juni 2012, klokken 14:19
*****skrudd av alle timere, latt den stå med omtrent 50% ladenivå og ladekontakten tilkoblet.***
Hvordan får du til dette?

Trolig i en parallell virkelighet der Leaf'en er designet anderledes, jeg ser nå en alvorlig brist i mitt forslag til løsning og trekker det lydløst tilbake! Forslagene om å sette timer til 80% og 10 minutter lading hver dag er sikkert mer gjennomførbart. Dog skulle jeg ønske at det var så enkelt som jeg forslo ;-)
#60
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Takstativ
mandag 07. mai 2012, klokken 18:01
Sitat fra: abel på søndag 06. mai 2012, klokken 19:27
Hvis noen er interessert så har jeg et originalstativ til salgs for 2.500,- grunnet overgang til bakmontert sykkelstativ  ;D

Befinner seg i Tranby, Lier
Hei
Skal du skaffe deg et av Mitsubishi-stativene til over  sek tusen, eller har du funnet noe rimeligere?

Jeg har selv et 500-kronsers sykkelstativ fra Biltema som festes med stropper. På Volvoen fungerer det utmerket, men på Miev kan jeg ikke montere det pga plastikken øverst på bakluka.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA