Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rio

#21
Jeg ville ventet med bestilling til etter presentasjonen til Tesla nå på torsdag/fredag i og med at parkeringssensorene kanskje bortfaller med den nye sensorpakken til Tesla. Har i alle fall sett at personer som ikke har bestilt parkeringssensorer har fått de med sammen med resten av de nye sensorene
#22
Lading av Tesla / Sv: Kristiansand - Oslo. Må jeg kjøpe ladekabler?
søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
Krs - Oslo 10,5 timer i leaf'en på torsdag.
Nå er vi på vei motsatt vei og får se hvor lang tid dette kommer til å ta motsatt vei.
Frem til det kommer flere hurtigladere mellom Arendal og Tønsberg blir nok dette siste turen denne retningen med denne bilen på en stund!

Overrasket hvor utrolig mye energi den brukte på motorveien, så fort jeg kom opp i 90-100kmt var det som om rekkevidden ble halvert.
Prøvde å ligge i 80kmt så sant det lot seg gjøre, men merket fort at dette ikke var svært populært blant de normale bilene  ;D

Fant etterhvert ut at det å ligge så nært som mulig bak en lastebil tillot meg å følge dens fart uten å tappe så mye energi, men dette er tydeligvis ikke normalkost blant yrkessjåførene da 4 av 5 lastebiler trodde jeg ville forbi og sakket da farten og blinket inn til siden >:(

#23
Dette står i verkstedhånboken:
C.11.1 Olje

Rød olje
Oljetype: ATF TQ DIII
Mengde: 0,95 liter
Farge: rød

Grønn olje
Oljetype: SAE-PD 75W85
Mengde: 0,75 liter
Farge: grønn
Sjekk oljenivå etter påfylling
Skift til grønn olje ved oljeskift eller behov for etterfylling. (Tøm all rød oljen og fyll med 0,75 liter grønn olje)

Det ligger nok igjen 0,2 liter olje i noen lommer innvendig i gearboksen. Det er ikke uvanlig at man må fylle på litt mer hvis gearboksen er helt tørr, og dermed litt mindre ved oljeskift.
#24
Elbiler i media / Sv: DAB+ Biladapter til LEAF.
mandag 15. september 2014, klokken 14:24
Har litt trua på den her jeg , da kan man bruke bilens originale anlegg , og enhet plasseres inni dashbordet. (Minimalt mikk-makk og kabler).  Har man 10 tommeltotter kan man jo bare levere bilen der og få det ferdig installert !

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15777&katid=1162&id=

Klikk på bildet nede  til høyre i annonsen for å se modulene og kabler

;D  ( men jeg har ikke montert denne eller noe annet ennå ! - dog - er i tenkeboksen.)
#25
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sykkel på ladeplass - greit?
tirsdag 02. september 2014, klokken 18:08
Så denne i dag? Hva syns dere?
#26
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Endelig noe nytt om Model-X
tirsdag 19. august 2014, klokken 15:34
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 19. august 2014, klokken 15:04
Oppstart av produksjon tas i rolig tempo, så målet er vel å få signaturene ferdig på våren, mens resten startes i Q2.

Da holder Elon ord med at de første Model X blir levert ca 3-4 måneder etter USA og 2 av månedene var frakt. (Altså første er Signature og levert før sommeren 2015)

Bare en vill gjetting fra min side:
Q1: Signatur NA
Q2: Først Signatur for eksport -høyreratt biler (utleveres sept.), så prod. for NA
Q3: Batch prod. for eksport (- høyreratt biler), så mer prod. NA
Q4: Signatur høyrerattbiler + pord for eksport venstreratt, så prod NA.

Begrunnelse: Vi kjenner godt til hvordan Tesla tilsynelatende prøver å unngå for mange biler i "pipeline" ved kvartals-slutt. Dersom de første signaturene leveres ut i februar, så holder man målet om 3-4 måneder mellom utlevering i NA vs. Europa. Produksjon starter ca 2 måneder etter + 2 måneder i transitt. Samme i Q2, der de i starten kun produserer signatur til eksport, og først begynner å levere ut produksjon i NA rundt månedskiftet mai/juni.

I motsetting til da de startet med Model S, har de nå en annen bil å kunne fylle linjene med dersom de må "forsinke" produksjonen av Model X for å tilpasses denne planen, og de kommer nok også til å redusere produksjonen av Model S når de skal prøve å tømme back-loggen av Model X.
#27
Model S / Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid
torsdag 07. august 2014, klokken 07:33
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 01:12
Igjen, den åpenbare løsningen er å bygge ut infrastrukturen for normallading.

Dersom alle elbiler betalte det samme som årsavgiften som "parkeringsfond", så ville vi hatt mer enn nok normalladeplasser for alle innen kort tid.

I stedet for å "krangle" om hvem som skal få parkere, hvem som har "prioritet", så burde vi heller sørge for at nok ladeplasser faktisk kom på plass. Da kan både de som bo i byene lade, og de som kjører inn i byen for å jobbe, også lade.

Der har alt vær prøvd mange ganger med eksempelvis bompenge finansiering av veier. Dessverre går en stor andel av pengene bort i administrasjon og ikke til formålet. Tidligere ble det også sagt at veiavgiften skulle gå til vei, men i stedet byttet den navn til årsavgift og er en ren inntek for staten - og går til stort sett andre ting. Poenget er at avgifter er ikke alltid løsningen. Tror derfor betaling for lading er en enklere og bedre løsning da ladebehovet ikke akkurat kommer til å bli mindre og man betaler direkte til formålet. Vi trenger et bedre ladenett og gjerne en eller flere hurtigladere på de fleste bensinstasjoner. Hvorfor ikke lade der man ellers fyller bensin? Vi trenger også normal ladere slik at folk kan parkere og lade mens de er på jobb, handler mm.

Mye tyder likevel på at bilparken vil øke mye mer enn ladestasjonene, så vi må nok forvente enda mer press på ladestasjonene i tiden som kommer. Derfor er det spesielt viktig å ta hensyn til hverandre og ikke lade med mindre det er helt nødvendig. Dersom mulig lade på andre tider for å unngå mest mulig kø. Nå snakker jeg både om elbiler og hybrider. Håper også flere kommersielle aktører satser på lading. Ofte er de flinkere til å bygge ut slike ladenettverk enn det offentlige er. Utfordringen er at de nok ønsker å tjene penger på dette. Noe som ikke er så lett med lave ladepriser da investeringene er store og inntjeningen er liten. Derfor er det kanskje lurt å i større grad få med handelstaden på dette da folk gjerne ligger igjen noen kr hvis de lader på butikken eller kjøpesenteret.

Slik det er nå må en bruke hodet og hjelpe hverandre. Så får vi håpe det blir gjort grep for å gjøre ladesituasjonen lettere for alle.
#28
e-Golf / Sv: Toyota hardt ut mot staten
mandag 21. juli 2014, klokken 16:59
Det skinner veldig gjennom syns jeg at toyota ikke liker at elbiler tar så store andeler og kan tenke seg en del av kaken.
#29
e-Golf / Sv: www.ladekameratene.no
søndag 29. juni 2014, klokken 16:39
Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 07:10
Sitat fra: Amoss på søndag 29. juni 2014, klokken 06:50
Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 06:24
Kartet som brukes er direkte API fra trafikkflyt.no (P4). Mulig denne gir styring av posisjon av kartet, men jeg har ikke funnet korrekt syntax.

http://trafikkflyt.no/files/Trafikkflyt_API.pdf
Her kan du fint oppgi enten by (mc=) eller fylke (a=) og ønsket zoomnivå (z=)

Det er nettopp denne jeg har brukt. :) Mulig jeg formulerte meg litt feil, men jeg ønsker at den autoposisjonerer seg i forhold til hvor bilen befinner seg. Det samme ønsker jeg at Yr oversikten også skal virke. På lik linje som den værvarselen under kartet gjør, se vedlagt bilde.
(Jeg befinner meg akkurat nå i Sydney, nærmere bestemt Strathfield. ;))
For å få til autoposisjonering burde det la seg gjøre å bruke en posisjoneringstjeneste basert på IP-adresse, f.eks. freegeoip.net.  Den har et API som returnerer både fylke og sted basert på IP-adresse.

Litt usikker på hvor godt den fungerer med mobile enheter, men det finnes tilsvarende tjenester som f.eks. returnerer nærmeste by/tettsted basert på oppgitte koordinater.

Edit:  Forsøkte freegeoip fra mobilen.  Da returnerer den kun land, så ikke så mye hjelp i dette tilfellet.  Løsningen kan da bli noe basert på W3C geolocation standard, som heldigvis støttes av browseren i bilen.

https://developers.google.com/maps/articles/geolocation
#30

Noen oppdaterte erfaringer her siste året? GM eller andre kit?

Vurderer å konvertere en sykkel, og ser at det nå er mange, både billige og dyre, kit å kjøpe.

Mvh Ole
#31
Jeg tok ut alle sikringene og satte dem inn igjen. Alle var hele, og jeg forsøkte å klemme det hele litt sammen slik at det eventuelt ble bedre kontakt.
Fremdeles samme problemet :-(

Hun-stikkerne i kontakten til varmeren. Er det den lille "hun-møter-hann-boksen" en ser under panseret mellom spylevæskebeholderen og varmeren? Om det er denne vet jeg ikke hvordan en åpner den. Gikk iallefall ikke å bare trekke den fra hverandre med håndkraft?
#32
e-up! / Sv: Batteri "lukt"
onsdag 26. mars 2014, klokken 08:27
Når noen sier "elektrisk lukt" tenker jeg Ozon. Det er ikke en lukt man vil ha i bilen, for da er det trolig en lysbue ett eller annet sted.

Når noen sier "batteri lukt" lurer jeg veldig på hva det skulle være. Batteriene er i lufttette aluminiumssylindre, så om man skulle kjenne noen lukt så ville det være lukten av aluminium.

Jeg tenker det er mer snakk om varmeapparatet eller utgassing fra plastmaterialer (nybillukt).
#33
Carwing / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:53
Hvor lang tid tar det fra status endrer seg til "bilen din gjøres klar til levering" og til bilen faktisk blir levert? Mytesla oppdaterte seg i dag og jeg skal hente i Drammen:)
#34
Elbilen i Samfunnet / Sv: Første test med 4 på terningen
lørdag 25. januar 2014, klokken 11:13
Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 17:12Det blir litt vel subjektive meninger både i anmeldelsen og fra deg her føler jeg... Nå skjønner vi jo fra signaturen din at du "håper å få kjøpt" en TMS i løpet av året, men å si at "i3 er en familiebil for familier som egentlig ikke trenger bil" er vel litt i overkant sleivete og lite gjennomtenkt. Jeg går ut ifra at familie-begrepet ditt ikke handler om gjennomsnittsfamilien i Norge på 1,88 barn (statistikk finnes bare pr. norske kvinne - så egentlig er den trolig litt større, men ikke over 2),
Jeg tenker på en "familie" som to voksne med ett eller flere barn. Blant denne gruppen er det ca 70% med 2 eller flere barn, og ca 30% med flere enn 2 barn. (Statistikken finnes hos SSB.)

Eksemplet jeg brukte hadde to barn, som er den største gruppen av "familier". Med en barnevogn og noen handleposer blir det fort fullt i bilen - dette antar jeg du innser?
Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 17:12og heller ikke det faktum at 80% av disse gjennomsnittsfamiliene bor i bynære strøk !?
Selv om man bor i bynære strøk betyr det ikke at man ikke vil ha behov for å ta med en barnevogn og noen handleposer.

Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 17:12...selv har jeg verken nok unger, nok avstand til dit jeg skal, nok penger, kort nok rygg for baksetet eller nok muligheter for ladestrøm til en Tesla S. Så jeg og hele familien min (på 3 personer uten hund, men som trenger familiebil), greier oss derfor SVÆRT bra med en bil som er bygd på en gjennomtestet teknologi (som BMW har fra mini-E og ActiveE-programmene siden 2007). At den kommer fra en godt etablert bilprodusent, som har lang fartstid og erfaring med biler i Premium-segmentet - er selvfølgelig en ekstra bonus på kjøpet (som absolutt er verdt pengene), slik at man ikke behøver å være urolig for verken garanti-håndtering eller et stort antall barnesykdommer ;)
Bra for deg. Jeg sier ikke at bilen er dårlig - men å kalle det en familiebil er å ta litt i.
#35
Carwing / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 23. januar 2014, klokken 05:43
Efter 17 dagar i produktion så har det blivit in transit. Någon här som vet när nästa bilbåt avgår?
#36
Nissan / Sv: Software 5.8 med TPMS kalibrering og viskerskiftemodus
søndag 17. november 2013, klokken 22:42
Sitat fra: takktakk på søndag 17. november 2013, klokken 20:09
Ser ut som ingen her bryr seg nevneverdig over å ha mistet auto low på motorvei. Forstår jeg det rett at folk synes det er ok? I USA har det forårsaket mye støy, og mange vil ikke oppdatere før de har en uttalelse fra Tesla. Noen mener Tesla har fjernet noe de har betalt for, på toppen av det hele uten å annonsere noe.

Norske synspunkt?

Jeg vil gjerne ha den tilbake, men skjønner hvorfor de tok den bort i denne omgang. Jeg antar det er midlertidig, og at den kommer tilbake etterhvert som valgbar opsjon akkurat som creep. Derfor gidder jeg heller ikke å lage noe støy nå.
#37
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisstigning på vinter dekk. Fra 15k til 23k
søndag 17. november 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Trustno1 på søndag 17. november 2013, klokken 22:10
Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg ikke har satt meg inn i prisingen på vinterdekkene, men regner med 15k var kun for dekkene, ikke felg?

Prisene vi snakker om er for dekksett, det vil si dekk+felg til 15.000,-
#38
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Heated wipers
torsdag 26. september 2013, klokken 20:50
Se for deg en dag med ti minus og litt is på ruta. Evt litt snøvær.
Tipper at vannet som smelter rundt viskeren vil dras oppover ruta og fryse et annet sted, evt på gummien til viskeren.

Det var min mening. Sikkert mange som ikke er enige.
Har i allefall aldri hatt behov for det på noen bil tidligere.
#39
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: VW Caravelle Electric
fredag 26. april 2013, klokken 10:01
Oooooo. Lurer på hva en slik koster...? Er ikke dette gjengen som @elektrolux har kontakt med?

#40
Mulighet for isofix er et absolutt must for min del - så manglende kompatibilitet med latch blir i så fall kansellering av ordre.

Deeeeet kjenner jeg hadde vært surt...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA