Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lassen

#46
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. april 2016, klokken 12:14
Uansett er anlegget underdimensjonert for lading av mange biler samtidig. En ny 3x63A tilførsel er nok beste løsning, det vil la dere opprette inntil 30 ladeplasser. Hver bruker får da disponere mellom 1x6A (1.4kW) og 3x32A (22kW) avhengig av hvor mange andre som lader samtidig, gitt at man går for Zaptec-løsningen. Det må strekkes buss-kabel (typisk PFXP 5G16) fra skap og forbi hver plass, med en liten koblingsboks på hver plass (evt. en liten bue på kabelen så det er nok kabel ledig for å sette på en koblingsboks senere når ladestasjon monteres).

Jeg ville latt sameiet ta kostnaden med inntak og buss-kabel så kan hver beboer bekoste sin egen Zaptec-ladestasjon.

Takk for svar. Nyoppretta sameie (dårlig med egenkapital), så tror nok ikke flertallet som ikke vil ha ladestasjon vil være med å betale for infrastrukturen til oss som skal ha :/ Noen som tør å anslå hva det vil koste å få lagt inn  en ny 3x63A tilførsel og busskabel pr meter?
#47
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 18. april 2016, klokken 09:46
Du/dere har en diger el-kasett som sluker 27 kW på full effekt og tar mesteparten av effekten som er tilgjengelig. Er det fast oppvarming eller backup til annen oppvarming?

Er vannbåren varme, usikker hvor mye den trekker under normalt bruk.
#48
Hei, istedenfor å opprette ett nytt emne om ladepunkt i felles garasje så tenkte jeg at jeg kunne bruke samme tråden.

Jeg bor i ett sameie hvor vi har 2 fellesgarasjeanlegg hvor ene har 21 parkeringsplasser mens den andre har 23, disse er faste plasser og dermed så er det mest gunstig med å få lagt opp ladestasjoner på de plassene folk er tildelt.
Boligene/bygget er nesten helt nytt, men utbygger lot oss ikke velge noen form for ladeløsning og dermed så ble dette ett tema som kom opp på første styremøte. Her ble det satt en komite for å finne en løsning på dette.

Legger ved to bilder av sikringsskapet i teknisk rom til den ene garasjen, går ut i fra det er tilsvarende i den andre. Teknisk rom ligger rett ved garasjeanlegg så kabelstrekk er minimalt utenom den faktiske lengden bort til parkeringsplassen.

Det jeg hadde håpet på at elektrolux gjerne kunne kommet med ett forslag til løsning med Zaptech Smart evt andre som har noen løsninger. Men det jeg ser for meg er en løsning som har lastfordeling slik at vi unngår store kostnader med å bygge om sikringskapene. Det jeg ikke vet enda, er evt hvor mange som vil ha ladeløsning i garasjen, evt hvor mange som vil investere i det for fremtidig bruk, alt dette kommer nok an på pris.

elektrolux: Kan du anslå pris pr parkeringsplass? Hva anslår du evt 10stk ladestasjoner i hvert av garasjeanleggene vil koste?

Setter pris på svar evt forslag til andre løsninger.
#49
Model 3 / Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?
torsdag 31. mars 2016, klokken 12:58
Reserverte på Kokstad, men ved en feil har jeg fått to reservasjoner! :O
Ene på RN1071xxxx og andre på RN1078xxxx så ser nok ut til å være litt bingo. Må bare få Tesla til å kansellere den ene nå!
#50
e-Golf / Sv: Oppskrift på Wireless Apple CarPlay
fredag 18. mars 2016, klokken 13:28
Stemmer at MIB2 har wifi aksesspunkt, men i oppskriften din som du linker i første innlegg så skriver de:
"4. From the CarPlay settings screen, if you have Bluetooth switched off, you'll be prompted to turn it on, to 'enable wireless CarPlay'."

Så kan virke som det skal gå over bluetooth og dermed ikke avhengig av wifi. Men det kan godt være du er inne på noe med at det kun er sw oppdatering som trengs, hadde vært kjekt! :)
#51
e-Golf / Sv: Oppskrift på Wireless Apple CarPlay
fredag 18. mars 2016, klokken 08:56
"At this current time of writing, there is no car or aftermarket system available that has wireless CarPlay enabled. I believe we will hear more about this in early 2016. As soon as this changes I'll update this guide, should the process change."

Tror nok ikke vi kommer til å få det på MIBIIen.
#53
e-Golf / Sv: Ny E-golf - felger?
onsdag 27. januar 2016, klokken 08:30
Ligger ett sett på golfgte forumet.
Er 18" så de stjeler nok en del av rekkevidden i lag med at det nok er Bridgestone Potenza i tillegg så er kanskje ikke ett realt alternativ, men det er original felger som var levert på en GTE. (PS ikke eg som selger, bare så det)

http://www.golfgte.no/index.php?topic=290.0
#54
Golf GTE / Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
mandag 18. januar 2016, klokken 10:09
Opplever på min GTE at med en gang jeg bruker varmeapparatet så er det klin umulig å få til ett forbruk på nærme 20kWh, men om jeg skrur det av så er det fult oppnåelig å oppnår rundt 15kWh. Tror nok at egolfen er litt mer effektiv, er iallefall mitt inntrykk. Utvekslingen på GTE blir nok anderledes også siden den går via 6 trinns DSG kassen slik at den taper nok litt gjennom den imotsetning til E-golfen sin som kun har ett gir!
#55
Golf GTE / Sv: E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
torsdag 07. januar 2016, klokken 11:10
Er en diskusjon her:
http://www.golfgte.no/index.php?topic=274.0

Ellers er forklaringen:

"GTE-modellene våre vil i utgangspunktet alltid prioritere elektrisk drift. Det er imidlertid en del forhold som gjør at bensinmotoren vil starte automatisk. Det gjelder også ved oppstart. Bensinmotoren starter dersom ett eller flere av disse kriteriene oppfylles:
•   HV-batteriet (høyspenningsbatteriet) er utladet
•   Hastigheten er over 130 km/t
•   Kickdown eller boostfunksjonen aktiveres
•   Utetemperaturen er under -10 grader
•   Uregelmessigheter i HV-anlegget

Dersom HV-batteriet har en temperatur på -28 grader eller lavere vil ikke start på bilen være mulig!

Hva er årsaken til dette?
GTE-modellene benytter elmotoren som startmotor og kapasiteten på batteriet vil da være så redusert at elmotoren ikke kan dra bensinmotoren rundt. Temperatursensoren sitter imidlertid inne i batteriet slik at den reelle utetemperaturen nok må være en god del lavere for at dette inntreffer.

Er det noen mulighet til å påvirke dette?
Dersom HV-batteriet står på lading vil sannsynligvis dette kunne påvirke temperaturen på batteriet i slike tilfeller. Elektrisk forhåndsoppvarming eller bruk av Webasto parkeringsvarmer vil trolig ikke ha noen påvirkning, men vi håper å kunne bringe dette på det rene innen kort tid og oppdatere denne informasjonen."
#56
Eg har åpnet Car-Net appen på min MIBII (GTE) med VCDS, men det jeg mangler er lisens i fra vw sine servere for å få lov til å bruke funksjonene som traffikflyt og google earth. Får registrert bilen og alt på kswagen-car-net.com/portal/, men igjen så får jeg ikke opp noe kontrakt/lisens der og dermed så får jeg ikke brukt tjenestene.
#57
Sitat fra: THE på torsdag 10. desember 2015, klokken 12:16
Det står i saken at "det blir ikke rabattkort for elbiler"
Leste ikke godt nok :P
#58
Link til nrk, får rabatt tilsvarende rabattkort. Står ingenting om du igjen kan ha rabatt på den subsidierte prisen!
http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111
#59
e-Golf / Sv: Feilregistrert elektrisk (?) Golf
onsdag 09. desember 2015, klokken 11:17
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 09. desember 2015, klokken 10:02
Sitat fra: Lassen på tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:37
Ser ut som en GTE med EL skilter ut i fra vognkortdetaljene

Vegvesenet svarte at de er kjent med feilen, saken er at bilen har fått feil kjennemerker. Så da er det mye mulig det er en GTE som fikk EL-skilter.

Fint for den GTE føreren som kan kjøre i kollektivfeltet enn så lenge da! :)
#60
e-Golf / Sv: Feilregistrert elektrisk (?) Golf
tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:37
Ser ut som en GTE med EL skilter ut i fra vognkortdetaljene
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA