Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lassen

#16
Eg har åpnet Car-Net appen på min MIBII (GTE) med VCDS, men det jeg mangler er lisens i fra vw sine servere for å få lov til å bruke funksjonene som traffikflyt og google earth. Får registrert bilen og alt på kswagen-car-net.com/portal/, men igjen så får jeg ikke opp noe kontrakt/lisens der og dermed så får jeg ikke brukt tjenestene.
#17
Sitat fra: THE på torsdag 10. desember 2015, klokken 12:16
Det står i saken at "det blir ikke rabattkort for elbiler"
Leste ikke godt nok :P
#18
Link til nrk, får rabatt tilsvarende rabattkort. Står ingenting om du igjen kan ha rabatt på den subsidierte prisen!
http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111
#19
e-Golf / Sv: Feilregistrert elektrisk (?) Golf
onsdag 09. desember 2015, klokken 11:17
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 09. desember 2015, klokken 10:02
Sitat fra: Lassen på tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:37
Ser ut som en GTE med EL skilter ut i fra vognkortdetaljene

Vegvesenet svarte at de er kjent med feilen, saken er at bilen har fått feil kjennemerker. Så da er det mye mulig det er en GTE som fikk EL-skilter.

Fint for den GTE føreren som kan kjøre i kollektivfeltet enn så lenge da! :)
#20
e-Golf / Sv: Feilregistrert elektrisk (?) Golf
tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:37
Ser ut som en GTE med EL skilter ut i fra vognkortdetaljene
#21
Elbiler i media / Sv: Test av ladbare hybider i VG
torsdag 03. desember 2015, klokken 07:36
Copy paste!
"De beste ladehybridene Hver fjerde nordmann sier at deres neste bil skal være en hybrid. VG og NAF har testet seks av de billigste ladbare avgiftsvinnerne.
Av Hanne Hattrem, Øystein Larsen-Vonstett Foto: Jan Petter Lynau   1. desember 2015
Prislappen varierer fra drøye 330 000 kroner opp til 500 000 kroner for generelt godt utrustede nye biler med fra 200 hk og oppover. Ladbare hybrider er definitivt i støtet. Dette er biler med forbrenningsmotor, elmotor og batteri, som kan lades fra strømnettet. Hittil i år er det solgt 5774 ladehybrider, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. SUV-en Mitsubishi Outlander topper salgslisten. Bak følger VW Golf GTE og Audi A3 e-tron.
Tror på 20 000 Ladbare hybrider er heller ingen døgnflue, skal vi tro bilbransjen. Mercedes og BMW er blant dem som kommer med ladbare modeller i årene fremover. I en undersøkelse InFact har gjort for VG, opplyser én av fire at neste bil de kjøper, blir en hybrid (både ladbar og hybrid uten lademulighet). Bilimportørenes Landsforbund tror det kan bli solgt 20 000 ladehybrider neste år, det kan utgjøre rundt 15 prosent av totalmarkedet. Forrige ukes forslag til statsbudsjett gir også enda et avgiftskutt til ladbare hybrider. – Ladbare hybrider har slått an i det norske markedet. Det er to årsaker til det: Lave avgifter, som er viktigst, og at man kan være miljøvennlig og samtidig få ned drivstoffkostnadene. Men det krever konsekvent kjøring på elektrisitet på korte turer. Og du kan kjøre elektrisk uten å få rekkeviddeangst, sier Haakon J. Marthinsen, leder i biladministrasjonsselskapet Autolease. Det kritiske er om de blir brukt som de er tenkt, mener han. I det hele tatt, pilene peker opp for de seks bilene som har stått i VG-garasjen og ladet over natten. Men det skal raskt vise seg at noen piler faller overraskende fort (se testene lenger ned). Volvo V60 er den eneste i testen med dieselmotor. Den elektriske rekkevidden og oppsett/samspill mellom el- og fossilmotor varierer også, fra Mitsubishi Outlander PHEV, som ikke kan tvinges i helelektrisk modus (men som ofte kjører opp strømmen først likevel), til Mercedes som oppgir 31 kilometer, mens de andre fire oppgir inntil 50 kilometer før den begynner å avgi eksos. Allerede på første målestopp, etter en mils kjøring, lyser det en rød stikkontakt i displayet i Mercedesen. Det indikerer at bilen må lades.Volvoen ruller til slutt lengst på strøm, tre mil, mens Passat GTE leverer 29 kilometer. Volvoen bruker diesel, og går dermed magrere. S e t e k nis k e d a t a o m t e s t bile n e i g alle rie t u n d e r
Men ettersom milene ruller unna på landeveien, viser bilene et «helt ålreit» forbruk, til tross for at det selvsagt er milevis unna det oppgitte snittforbruket målt etter EUsyklusen. Bilene drasser på mye ekstra vekt. Volvo V60 har til slutt et snittforbruk på
0,41 liter per mil ved reisens slutt, med Volkswagen Passat GTE som nummer to med 0,43. Høyest forbruk, men godt innenfor, er Mitsubishi Outlander, med 0,56 l/mil.
– Gode kjøp – Sånn jeg ser det, har bilene sin klare styrke på relativt korte distanser. Etter 15–20 mil er en effektmessig sammenlignbar, konvensjonell bil med dieselmotor gjerrigere. Det er gode kjøp fordi du får godt utstyrte, kjappe og gjerrige biler uten så mye avgifter, sier forbrukerrådgiver i NAF, Andreas Handeland. Daglig leder i miljøstiftelsen Zero, Marius Holm mener ladehybrider er en god overgangsløsning, fordi man kan kjøre elektrisk i hverdagen og ha rekkevidde nok for hytteturen i helgen, uten å eie to biler. – Ikke alle har råd til en Tesla. På sikt vil rene el- og hydrogenbiler dekke alle behov. Bellona mener at ladbare hybrider ikke er miljøbiler: – Folk bør velge ren elbil. Dersom det absolutt ikke er et alternativ, bør man søke informasjon om reelle utslipp. I enkelte tilfeller kan små, lette bensinbiler være like vel så drivstoffgjerrige som store plug-in-hybrider. Man bør generelt unngå å velge diesel, særlig dersom man bor i by eller tettsted, sier fagsjef Hallstein Havåg. PS! Nykommeren i3 Plug-in hybrid fra BMW, som bygger på elbilen i3 og assisteres av en 0,6-liters bensinmotor som kun lager strøm, var ikke med i testen. Denne kan du lese test av i VG om ikke lenge.
Best blant de mindre VW Golf GTE
VW Golf GTE
Den ladbare Golfen er stort sett som en hvilken som helst annen Golf, det vil si bra på det meste. Vær imidlertid oppmerksom på at den ladbare varianten har betraktelig mindre bagasjeplass (nesten 30 prosent mindre.) Bilen er god og sportslig å kjøre. Den har to hovedmoduser og elektrisk og GTE. Velger du GTE får du umiddelbart reaksjon fra tospannet på 204 hk – endring i gassrespons, tyngre styring samt GTlyd på boks.
God på komfort Audi A3 e-tron
Audi A3 e-tron
Ikke mye annet enn et høyere komfort- og prisnivå skiller den ladbare hybriden Audi A3 e-tron fra sin konsernsøster VW Golf GTE. Bilen er mer komfortabelt anlagt, men setter seg nydelig nedpå under litt mer aktiv kjøring. Prisen, som i utgangspunktet er lik som VW Golf GTE, gir deg imidlertid mindre utstyr. Automatisk nødbrems og LED-hovedlys koster deg fort 20 000-30 000 kroner ekstra. Som i VW-Golfen er bagasjeplassen betraktelig mindre enn i «originalen.» Fra 2016-modellen (mai i år) leveres den med tilhengerfeste.
Beste familiebil Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Det er ikke uten grunn at dette så langt i år er Norges mest solgte ladbare hybrid. Den nye utgaven som kom nå i høst har attpåtil blitt både mer stillegående, ser bedre ut og koster fremdeles fra under 400 000 kroner. Sammen med Volvo er dette den eneste i testen som byr på trekk på alle fire. Bagasjeplassen er akseptabel, den kan låses i 4WD, og plassen for de bak er flott i lengderetningen, selv om den ikke er helt optimal, men likevel konkurransedyktig, i bredden. PS! For å få syv seter må du velge dieselvarianten av samme bil. Dette leveres ikke sammen med hybridsystemet.
Gjerrig familievinner VW Passat GTE
VW Passat GTE
Den kanskje «norskeste» norske stasjonsvognen kommer også nå som ladbar hybrid. Oppskriften er den samme som i Golf GTE selv om denne har fått 218 hk motor. Den lett-trillende bilen leverer bra på alle måter, og leverer det nest laveste målte drivstofforbruket i VG og NAFs kjøretest. Også her har imidlertid bagasjerommet blitt betraktelig mindre. Mens originalen leverer hele 650 liter forsvinner 167 liter i den ladbare varianten. De 483 literne du står igjen med er imidlertid for så vidt akseptabelt for en familie. Kjøremessig er alt på stell. Bilen, som har en startpris på 430 000 kroner, kommer også med en god del utstyr som vanligvis er å finne på ekstrautstyrslisten til Volkswagen.
Mye fart og luksus Mercedes C350 Te
Mercedes C350 Te
I Mercedes' nye ladbare hybrid får du mye fart og luksus for pengene, men ikke så lang elektrisk rekkevidde. Førermiljøet, fartsressursene, kjøreopplevelsen- og følelsen (luftfjæring er standard). Det aller meste «sitter» i denne bakhjulsdrevne bilen som lades full på 3,5 timer. Et lite batteri, gir bilen en teoretisk rekkevidde på el som er langt kortere enn de beste, skulle ha gitt bedre bagasjeplass. Det er imidlertid de som har langt bedre plass enn det C-klassen leverer. Spesielt i høyden mister du noen dyrebare centimeter.
Det laveste forbruket Volvo V60 D5
Volvo V60 D5
Volvo V60 er den eneste bilen i testen som kommer med dieselmotor. Det merkes på forbruket, som i vår 15 mils test, var det laveste blant de testede. Det er en diesel, med høyere virkningsgrad og lavere forbruk, men med NOx og partikler som ulempe. Bilen har dessverre med sine 305 liter altfor liten bagasjeplass, sammenlignet med de andre direkte sammenlignbare bilene i denne klassen. Det sammen med en relativt stiv pris er de to store innvendingene mot bilen. På plussiden får du en Volvo med trekk på alle fire og «masse» hestekrefter til rådighet for en halv million kroner. Autolease mener Volvo som ladbar hybrid er den varianten som klart har det største forventede verdifallet av de testede bilene. De trekker frem bilens «forholdsvis gamle dieselmotor» som årsak til den svake scoren.
Dette må du vite om ladbare hybrider Praktisk: ■ Mindre bagasjeplass, rundt 30 prosent mindre en vanlig variant.
■ Lad bilen ved hver eneste mulighet. Det er dårlig økonomi å kjøre med tomt batteri. ■ Kjør mykt, hold avstand, følg trafikkbildet. Dette sparer energi. ■ Klimaanlegg/varme drar mye energi. Bruke setevarme/rattvarme fremfor økt kupetemperatur hvis du kjører alene. ■ Følg produsentenes råd om å bruke forvarmer via app.
Økonomi: ■ Økonomisk bra i innkjøp og drift. Godt utstyrte biler, med mye hestekrefter. ■ Billig i drift hvis du kjører mye elektrisk. ■ Høyere servicekostander: De første årene har de fleste noe høyere servicepriser. I løpet av levetiden vil to drivlinjer bli mer kostbart å vedlikeholde. Eks: Fossil Audi A3 koster 20 800 kr over 4 år/60 000 km, mens Audi A3 e-tron har 27 200 kr. Differansen mellom en fossil Golf og Golf GTE er 9 600 kroner i favør av den fossile modellen. Volvo og Mercedes har like priser. ■ Høyere bruktbilpris: Taper seg mindre i pris konvensjonelle (e/4 år/60 000 km) pga lave avgifter. Mye bil for pengene, og miljøaspektet er attraktivt for mange. NB! Neste generasjon blir trolig betydelig bedre og kanskje billigere. ■ Usikker levetid på batteriene: Ikke alle oppgir dette. Mitsubishi betrakter batteriet som slitasje-del. Med normal bruk skal det ha rundt 70 prosent kapasitet igjen etter 10 år. Volvo oppgir at batteriene skal vare bilens levetid. Kild e: A u t ole a s e
Batterigaranti: Audi: 8 år/160 000 km med 70 prosent kapasitet. Mercedes: 6 år/100 000 km. Mitsubishi: 8 år/160 000 km. Volvo: 8 år. Volkswagen: 8 år/160.000 km med 70 prosent kapasitet.
Slik testet vi
Utvalget biler er gjort av VG, som har forbrukstestet bilene sammen med NAF. Alle bilene har tidligere vært testet eller prøvekjørt av VG. Terningene er gitt på bakgrunn av tidligere tester og prøvekjøringer, samt erfaringene fra denne testen. Bilene med mulighet for tvunget elektrisk kjøring ble satt i et slikt modus. Bilene ladet over natten, og hadde en temperatur på 16,5 grader ved start. Alle bilene hadde klimaanlegget innstilt på 21 grader, radioen på og rattvarme var tillatt, men ikke setevarme. Vi brukte ikke forvarmer. Utetempen var fra -2 til -3 grader. Når bilene var tomme for strøm, ble de satt i hybrid-modus. Alle sjåførene hadde instruks om å kjøre så økonomisk som mulig. Testruten på 124 km ble fordelte seg slik: Ca 50 prosent motorvei, 30 prosent landevei og 20 prosent bytrafikk.
Disse ladehybridene kommer Audi Q7 e-tron (tidlig 2016) BMW 225 xe (vår 2016) BMW 3-serie 330e, sedan (vår 2016) BMW 7-serie 740e (vår 2016) Hyundai (tidlig 2017) Kia Optima Plug-in Hybrid (august 2016, stasjonsvogn 2017) Mercedes GLC Plug-in Hybrid (før sommer 2016) Skoda Superb (sent 2017) Toyota Prius (ikke fastsatt lansering)"
#22
Golf GTE / Sv: Forbruk om vinteren
torsdag 19. november 2015, klokken 10:48
Har 28km til jobb, og det har gått akkurat når temperaturen har begynt å synke.
Bilen er forvarmet, og snittforbruket for at eg skal nå jobben på kun el er rundt 22kwh.
Er ikke ofte eg er under det på el kjøring egentlig. Då skal det være varmt og gode kjøreforhold.
Kan sies at dekkene kanskje kunne vært litt bedre rullemotstand på da, har 225/45-17 med Pirelli Ice Zero.
#23
e-Golf / Sv: Felg og dekk
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 07:25
Sitat fra: JermundU på mandag 19. oktober 2015, klokken 19:31
Sitat fra: Lassen på mandag 19. oktober 2015, klokken 08:20
Sitat fra: JermundU på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:03
Hei! Synes Durban felgene tar seg meget bra ut på Golfen. Sliter med å finne gode replica av disse. Noen som vet hvor man kan få tak på det?

Takk for svar,

Jermund

Mak Sachsen Silver er nok basert på Durban designet:
http://www.felgimport.no/ProductPage.aspx?ProductId=496&CarTypeId=3232108&dim=all

De var nokså like, men ikke i 18", ser det ut til. Vet du om andre muligheter?

Jermund
Her er noen andre i 18" og de heter "PH Edition II - Split II 8" OE VAG"

Er dekk1 som fører de, men importør er Norgesdekk.
http://felgvisning.no/nd/norgesdekk/felg/#search/vehicle/1023?d=18.0&pid=971BF743-C644-4755-9CCE-955B658C3383
#24
e-Golf / Sv: Felg og dekk
mandag 19. oktober 2015, klokken 08:20
Sitat fra: JermundU på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:03
Hei! Synes Durban felgene tar seg meget bra ut på Golfen. Sliter med å finne gode replica av disse. Noen som vet hvor man kan få tak på det?

Takk for svar,

Jermund

Mak Sachsen Silver er nok basert på Durban designet:
http://www.felgimport.no/ProductPage.aspx?ProductId=496&CarTypeId=3232108&dim=all
#25
Golf GTE / Sv: Senk til Golf GTE
tirsdag 01. september 2015, klokken 07:54
Maskerte bare, hadde nok blitt ett enda bedre resultat om eg hadde demontert den, men byr meg litt i mot om å demontere en helt ny bil! :P
#26
Golf GTE / Sv: Senk til Golf GTE
mandag 31. august 2015, klokken 18:44
Sitat fra: AJ82 på mandag 31. august 2015, klokken 17:15
Det kan være, eller så vet jeg at et firma i Nederland har fått produsert noen sett etter egne mål, 35-35... Uansett så ser det bra ut. Kul farge!
Jeg kommer også til å foliere kromstripen mellom C-lysene slik som på bildet.

A.J.
Min GTE med plastidippet kromlist:
#27
e-Golf / Sv: Apple carplay i 2016 mod?
torsdag 27. august 2015, klokken 14:04
Sitat fra: np på torsdag 27. august 2015, klokken 13:44
Ventet i 3 ekstra måneder på min e-Golf for å få 2016 og CarPlay. Siden man må bruke kabel, må jeg innrømme at det nesten ikke blir brukt. Kun på langturer. Lurer veldig på om iOS9 vil gjøre at vi kan bruke CarPlay trådløst. Er nok en smule i tvil.
Kjører beta versjonen av ios9 og har ikke funnet en måte å bruke carplayen trådløst enda. Finner ingen informasjon i fra VW, eneste som står på iPhonen er dette:
#28
Plugg-inn hybrider / Sv: Golf GTE
tirsdag 25. august 2015, klokken 14:53
Sitat fra: ferrek på tirsdag 25. august 2015, klokken 14:42
Er det noen her som har testet GTE med og uten ACC? Jeg driver og konfigurer en GTE nå og er veldig usikker på om dette er verdt merprisen.
ACC? Automatisk cruise control, denne er jo inkludert på nybil i Norge.
Men om du tenker på DCC så kan eg skjønne at du stusser på om det er verdt prisen.
Eg har ikke DCC, ikke har eg testet med heller så kan ikke sammenligne de to, men når du ikke kan velge modus utenom GTE så hadde eg strengt tatt ikke valgt det. Sikkert noen som har testet begge deler, som kan svare.
#29
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
fredag 21. august 2015, klokken 10:06
Sitat fra: kjochr på fredag 21. august 2015, klokken 00:55
Er det mulig å få aktivert de oransje sidemarkeringslysene i frontlyktene? På US-versjoner av Golf er jo disse på når lysene er tent. Jeg kan i alle fall se at LEDen er på plass rett under den blå stripen og blå "refleksen" på siden av lykten, så i teorien burde det vel være mulig å kode dem til å virke... Aner ikke om det finnes eget sidemarkeringslys i baklykten også, men antar den i så fall også vil bli tent hvis man først finner ut hvordan "US sidemarkers" slås på.

Har hatt sidemarkeringslys på flere biler tidligere, og synes det er en sikkerhetsdetalj som burde vært standard også i Norge.

Hei.
Er mulig å få blinklysene til å lyse, men siden de er led så er det ikke mulig å dimme de ned.
Var det blinklysene du mente eller har du sett egne led for markeringslys?
#30
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
torsdag 16. juli 2015, klokken 23:05
Sitat fra: Råde på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:00
Da er nok det svaret for mange av lampene. 0 av og 1 på. Merkelig DRL skal ha 127 for å være på full...
Sant nok, prøvde for morro skyld -1, men da ble det automatisk satt til 127!
Har du kodet DRL til å lyse fullt på nærlys og?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA