Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kethorp

#16
Virker som Bilene ikke liker seg videre i kulde. I likhet med Gocarter så begynte flere lamper å å lyse på dashbordet. Hovedlyset slutte å virke og 12v anlegget ser ut til å gå bananas. Måler høye voltverdier når tenningen slåss på.
Vedr. Ditt  problem - Ikke glem at ladelampen slutter å lyse en periode ved 80% dette skjer fordi batteriet kalibreres før den lader de siste 20%. Denne perioden varierer avhengig av årsmodell og temperatur fra 30 min til en time.

Sitat fra en postering av hma:
1) Sørg for at batteriet kontrollboks kalibreres ved jevne mellomrom. Denne tilstanden kalles "open circuit voltage measurement" og kjøres under lading ved 80% ladestatus. Du merker dette ved at ladingen stopper opp ca 30 minutter, og den grønne batterilampa på dashbordet slukker. I denne perioden utlades batteriet noe, endringen i spenning måles og ladestatus fastsettes. Deretter fortsetter lading, men med lavere hastighet. Det kan ta opp ca 4-5 timer å fullføre lading fra 80% til 100%.
To timer etter at bilen er ferdigladet (End of Charge) vil den starte lading på nytt og sette End of Charge på nytt, - en slags dobbel kalibrering.
#17
Prøvde å kople på et annet batteri ved hjelp av startkabler uten at det hjalp, tvert i mot ekstra batteriet begynte å koke. Slo på tenningen og målte helt ville volt verdier - spratt opp og ned mellom 14 og 20 volt - ikke rart elektronikken liker dette dårlig. Bilen ville heller ikke ta lading, PCU sto bare å prøvde med små knepp og "ynk". Fikk bilene til å ta lading etter å ha satt på tenningen og deretter koplet inn ladekabelen.
Dette begynner å bli litt ugreit.
#18
Fikk også fullt juletre på dashbordet igår kveld etter en kort tur ut SOC var ca 80%. Hoved lys slukket og kupelys det meste blinket. Vil prøve om jeg får koplet på et annet 12V batteri iom. at det kan virke som en del minner om spenningsfeil på 12v anlegget.
Hva tror dere?
#19
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Type2-koblingsskjema
søndag 21. desember 2014, klokken 16:23
Er det denne dere anbefaler Think City (2008 og nyere) eiere å kjøpe?
Adaptor Mode 3 til mode 1 med 16A Schuko:
varenummer 31200
#20
Kan du legge bilder på dropbox eller noe slik?
#21
Har litt angst for å forlate bilen på lading på fremmede steder over noen dager ettersom du ikke vet om noen napper ut kontakten eller om sikringen går. På en Litium bil skjer det jo ikke noe annet enn at du ikke har mer strøm enn da du forlot den, men på Zebra så bruker den strøm mens den står uten lading og du kan risikere helt flatt batteri på f.eks. Gardermoen eller liknende steder der det er kamp om ladekontaktene.

Har noen laget en enkelt overvåkning med mobilvarsling pr sms som kan koples bilen på slik som en ikke-teknikker kan montere? Eneste jeg er interessert i er ladestatus (prosent på batteriet) og om den har nettspenning. Ser at det finnes flere om har laget overvåkning på masse fine greier, men ingen enkle løsninger slik jeg har sett.
#22
Om du tar en kikk i instruksjonsboken så står nedkjøling omtalt der. Sikkert ikke noe poeng å la den kjøle veldig lenge uten at jeg vet, ville vel prøve med noen få timer. Virker det så virker det.
#23
Takker for gode svar - i kveld skal det sjekkes!!! :)

Voila! Venstre blink bak hadde en dårlig pære som fusket. Byttet og alt i orden.

Tok en tur bortover ringveien i Oslo og klokket 25 km på de første 10% av batteriet.  Ikke verst for en Think som har gått 57 000.
#24
Er det noen som har hjelp for en irriterende feil.
Mitt blinklys henger seg opp i en frenetisk hurtig-blinking ved bruk av blinklys til venstre, mens blink til høyre går i original normal frekvens. Av og til blir det borte og begge blinker normalt.

Er det dårlig kontakt eller et defekt relé? Noen som har forslag til å rette feilen?
#25
Et spørsmål til forumet -
Vil det være en smart tanke å kjøpe et enkelt koplingsur med ukes-program som f.eks. kunne ladet batteriet i to av ukens 5 dager om en er bortreist? Da ville jo Zebra-batteriene få litt "trim" gjennom fraværet?
#26
Trodde i utgangspunktet at min 2010 modell med Zebra kunne takle 16A
#27
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Svindyre ladekabler
tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:51
Leste med interesse denne artikkelen "Svindyre ladekabler" på DinSide da jeg sliter litt med min ladekabel. Stiller meg to spørsmål etter å lest denne:

  • Er kabelen til Think City så spesiell at den ikke kan brukes av andre og dermed ikke særlig attraktiv som tyveriobjekt?
  • Eller er det bare å bytte kontakt så kan den brukes av andre biler?
  • Kan vi bruke ladekabler fra andre biler ved å ta vare på og flytte over den blå Lewden-kontakten?
#28
Fra min tid med Classic så funket det å stikke et "ombygd" sigarettenner-plugg fra laderen i 12V uttaket inne i bilen. Funker dette også på City?
#29
Veldig bra.
SikaFleks  og Loctite (kr 216,25) er nokså dyre produkter og jeg lurer på om det er noe i veien for å bruke noe rimeligere varianter som denne Marintetning fra Biltema?
#30
Prima.
Ser da ut som det er et poeng å være forsiktig med varmen og litt tålmodig. Når den er åpen bør det jo være mulig å sjekke om flatkabelen til PWrC har falt av eller måle seg fram til om den har gått i stykker.  Noe forslag til hva en kan tette med når den skal lukkes igjen?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA