Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kvolle6

#61
Mercedes B-Electric / Tilhengerfeste?
onsdag 31. desember 2014, klokken 10:59
Heller ikke B klasse Electric Drive får mulighet til å ha tilhengerfeste. Hvorfor ikke? Selvfølgelig er et vel ingen som ser for seg å dra på en campingvogn på campingferie med en slik elbil i dag, men det hade vært "nifty" å kunne henge på en liten henger til å kjøre utstyr og skrot. Eller? Og - siden chassiet er delt med fossile slektninger - så skulle en tro at styrken i chassiet også for ED modellen var til stede? Er det så enkelt som at man ikke ønsker å ta kostnaden med typegodkjenning (for det norske ¨sære¨markedet?

Jeg ser i Leaf-sammenheng at flere har montert hengerfeste. Ikke til å trekke noe, men til å ha sykler på. Slik sett så er det vel lov å montere hengerfeste, men ikke bruke? Det noteres noen astronomiske priser for hengerfeste til B-klassen (NOK 50000.-) orginalt, men ettermarkedet tilbyr jo noe for noen skarve tusenlapper. Er det noen andre som har tenkt på hengerfeste?
#62
Mercedes B-Electric / Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner
tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:32
Okay - vel da er din forhandler hakket bedre oppdatert en min. Det går an å skjønne, siden det er "early days" og ingen demobiler tilgjengelig. Var din forhandler sikker i sin sak om at Cruise Controllen samarbeider med det Radarbaserte rekuperative systemet? Det krever jo at radaren også slår av cruise-controllen, noe som er ganske naturlig når man faktisk bremser - men som ikke er en selvfølge om det rekurerative systemet slår inn.

Jeg har fått tak i en amerikansk B-class Electric Drive manual og forsøker å forstå hvordan systemene spiller sammen her. Så langt så ser det ikke ut til at Cruise-controllen har noen aning om at det finnes et aktivt bremsesystem som har lyst til å samle energi.
#63
Mercedes B-Electric / Utstyr til bestilling - Opsjoner
mandag 29. desember 2014, klokken 17:24
Jeg starter like godt opp en ny tråd i forhold til alle opsjonene som kan bestilles på B electric drive. Det nærmer seg tiden for hvor jeg må låse utstyret jeg vil ha på min MB electric drive, og jeg har bestillt både opsjon 440 Cruise Control og opsjon B50 Radarbasert rekuperativt bremsesystem. Men det har slått meg at det ene lett utelukker det andre. Jeg ser at man kan velge kjærestil mht disse opsjonene, men begge deler blir vel en motsigelse?

Noen andre som har gjort denne vurderingen?
#64
Mercedes B-Electric / Sv: App for fjernstyring av varme ++
lørdag 20. desember 2014, klokken 17:51
Som uansett kan være en riktig bra bil. Ser ingenting feil ved å bruke Tesla sin langt utviklede motor, drivlinje og batteriteknologi, det kan ha sine fordeler at samme type motor blit brukt i stor skala av Tesla selv. Ingen har vel lagt mer ressurser i å utvikle elbil motor etc enn Tesle. Som forbruker ser jeg ingen stor glede i at MBs egne ingeniører har utviklet drivlinjen?

Jeg har et ønske om å kjøre rundt i noe som ser ut som en bil. BMW´s i3 er jo teknologisk en flott pakke, men du skal være en mor som ser på sin nyfødte for å kalle den bilen pen.

Compliance car? Om MB nå faktisk dytter B-klassen ut i markedet for å tilfredsstille lovpålagte krav i USA - hva betyr vel det så lenge vi i Norge får gode elbiler fra MB å kjøre rundt i? Du bruker det som et "skjellsord", og det er klart: Dersom MB sendte den ut på markedet slik Ford gjorde med å fylle opp bagasjerommet med batterier så hadde det være grunn til bekymring......

Fra mitt ståsted vil jeg påstå at de som mener bilen har mange mangler henger seg opp i ganske uvesentlige detaljer. Så kan man hevde at jeg ikke er uhildet - siden jeg har bestillt en slik bil - men jeg ser i hvert fall frem til å teste ut denne bilen i praksis før jeg skal utbasunere hvilke faktiske mangler bilen har!
#65
Mercedes B-Electric / Sv: App for fjernstyring av varme ++
lørdag 20. desember 2014, klokken 16:39
Her er det et rimelig lav sakligshetsnivå, og mye synsing av besserwizzere.

B-klassen ble laget fra MB sin side som en multi-drivlinje bil, den har bensin, diesel, LPG naturgass og nå også batterier som energikilder, med ditto motorer. Bilen ser bra ut og den kjører meget bra. For sin "klasse" er den slik jeg forstår det absolutt størst, med plass til 5 og fremdeles godt med bagasjeplass. Den kjører MEGET godt, uansett drivlinje - og dette er også dokumentert i et stort antall tester.

Du kan altså kjøre bilen og komme deg fra A til B uten DAB+ og COM-modul. Ifølge forhandler er app + fjernstyring påtenkt å komme - jeg håper den dukker opp før leveransene starter i Norge, men ellers får man klare seg uten til det kan installeres. I hviken grad det skal være så vanskelig å ettermontere vet jeg ikke, men det tviler jeg stort på. Det meste av slikt er programvare, og eventuell komponent som skal i bilen kan ikke være rocket science å få på plass.

At Range Extender blokkerer for DAB er skuffende, men har ikke gjort at jeg har valgt den opsjonen vekk. RE tilfører ekstra isolasjon og varme i frontrute, forhandleren jobber med å få på plass en DAB(+) løsning integrert. Det holder for meg, FM blir ikke borte på flere år.

Jeg ser frem til å få en bil i Mars 2015 med god komfort, som ser og oppfører seg som en bil skal gjøre. Jeg har ingen planer om langtur, da tar jeg heller fly og leier bil.

Hurtiglader seg jeg heller ikke behov for, men hurtig hjemmelader hadde vært fint. Da satser jeg på at ZAPTEC får ferdig sin trafo veggboks slik at jeg får lade full tank hjemme på 2-3 timer. Og om noen år får jeg sikkert tak i et nytt batteri til bilen også - MBén har en fin rektangulær kasse under - som gir meg 300-400 km range....

Dere som mener at denne bilen er en tullebil, hva er det egentlig dere kjører selv? Tesla? Tesla er jo en strålende elbil, men den er jo nå blitt ganske så dyr også i Norge. En annen elbil? Skjønt - det meste av andre elbiler ser jo ikke ut som "normale" biler i det hele tatt. Eller er det bare fossil-biler dere har?

Jeg ser frem til å få min MB electric drive i hus til våren og ta del i den revolusjonen som elbilene faktisk innebærer. I en bil som ser bra ut, har plass til familien samt med den komfort og de praktiske løsningene som min familie trenger. Vi klarer oss nok bra uten COM-modulen ei stund.........
#66
Zoe / Sv: Hjemmelader med justerbar effekt?
onsdag 17. desember 2014, klokken 20:39
 Tormy - har du vurdert å få oppgradert selve inntaket ditt? For det første er det ikke sikkert at du trenger å bytte annet enn sikringer og selve måleren, med 63amp -fase inn allerede så har du allerede et bra strøminntak. Dernest så er min erfaring at dette ikke er spesiellt dyrt å få gjort (f.eks. 100amp 3-fase inn), og ikke minst sett i sammenheng med alle andre potensielle ulemper. Hva er det Renault leverer på 11KW - 400v TN 3-fase 16amp eller 230v IT 3-fase 32amp?
#67
Mercedes B-Electric / Sv: Priser og utstyrsversjoner
søndag 14. desember 2014, klokken 15:18
Thanks Erik - jeg skal gjøre en ny vurdering på nyåret!
#68
Du har helt rett Emil. Har bestilt en B-klasse selv, så har ikke sett så nøye etter hva e-Golfen tar av lading. Det snakkes dog om Combo hurtiglading, men dette blir nok ikke for hjemmebruk......da spørs det om trådstarter er best tjent med å sette opp det som begge bilene kan lades med, selv om det blir sneglefart. Uansett - å få nei fra nettleverandør er en pussig problemstilling! Det er svært lite strøm det da er snakk om å ta ut.
#69
Høres ut som et svært merkelig krav. Selv oppgraderte jeg inntaket mitt fra 230V 50amp på 1 fase til 230V 100amp på 3 faser for et par år siden, for å sikre at jeg i fremtiden ville ha nok strøm til å kunne lade elbil effektivt. Du burde glatt kunne oppgradere inntaket ditt helt uavhengig av hva du skal bruke strømmen til, dog så er det nok en fordel om du hadde lagt opp 3-fase lading på bilene. B-klassen klarer i hvert fall 400V 3-fase på 16amp (11KW), men eGolfen så vidt jeg husker kan lade med 400V 3-fase på 32amp (22KW). I begge disse tilfellene så trenger du en trafo fra 230V IT til 400V NT (strømnettstd). Det finnes trafoer for dette i dag, og i ditt tilfelle kunne du hatt en trafo som gir strøm til 2 ladere. Eller du kan vente tålmodig som jeg har tenkt på at ZAPTEC slipper sin kombinerte ladestasjon og trafo til neste år.......
#70
Mercedes B-Electric / Sv: Priser og utstyrsversjoner
fredag 12. desember 2014, klokken 08:34
Erik; jeg vurderer fortsatt om ILS event m fjernlysassistent er verdt pengene. Hva er det i dine øyne som gjør at du kan anbefale å oppgradere? Jeg har ikke testa hvordan lys ved sving faktisk fungerer - det ser bra ut med hvordan oppleves dette? Og fjernlysassistenten?
#71
Mercedes B-Electric / Sv: Bestilling og Venteliste
lørdag 22. november 2014, klokken 22:59
Tja - jeg ble også overrasket når jeg bestillte range extender og oppdaget at DAB fra fabrikk da ikke kunne leveres. BoS fortalte at de jobbet med alternativer, og skulle ha noe skikkelig tilgjengelig når det nærmer seg levering - og dem eller andre - du kan alltids få til en ettermontert DAB, men ikke en range extender tenkte jeg. For 3800.- kan du få ganske bra DAB tenker jeg (orginalpris).

Når det gjelder vinterdekk var jeg veldig i tvil, men valgte Mercedes´ egne. Nå er nok ikke prisdiffen så stort som man tror - 3200 er dekktrykksensorer som er påbudt nå. De må du ha uansett. Så blir det jo et spørsmål om kvalitet på dekk og felg, samtidig som at en alternativ pakke svært ofte kommer med egne og andre bolter/behov for senterringer - kanskje også trenger du annen dimensjon på verktøy til å skifte.

Nå blir min bil etter sigende levert i Mars - da er det vinter fremdeles - mens bilen standard leveres med sommerdekk. Da begynte det å bli mye å tenke på for potensiellt å spare et par tusenlapper.........
#72
Mercedes B-Electric / Sv: Priser og utstyrsversjoner
lørdag 22. november 2014, klokken 09:34
Nicoeko - jeg er også en av de 3 som får av de første 4 bilene som kommer til Ålesund........selgeren var litt mer forsiktig mht faktisk levering med meg dog - antydet midten av Mars.

Personlig så valgte jeg B-klasse for å FÅ tilgang til å spesifisere hva jeg vil ha i vogna, der komfort står høyt på lista (sammen med memory på seteinnstillingen på førersetet). Når man deler en bil med andre ofte - og som har annen "geometri" så vet man hva det betyr i lengden.

Jeg setter pris på at denne elbilen ser ut som en BIL, med normale "proposjoner", i tillegg til at den har mer power og toppfart. Jeg trenger også plass, både til barnesete men også for å stappe bilen full (5) når alle fra dine-mine-våre familien av og til skal kjøre i lag. Ingen andre minus Tesla strekker da til, men Tesla blir litt drøytt for min del akkurat nå.
#73
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
lørdag 22. november 2014, klokken 09:14
Ser det er mye grining om ladere og mangel på hurtiglading på B-klasse electric. Tenker at alle bør vurdere hvordan de faktisk skal bruke bilen. Dersom du trenger hurtiglader 2-3 ganger på et år - hvor høyt oppe på prioriteringslista kommer det kravet når du skal kjøpe bil? Jeg bestillte B-klasse electric i begynnelsen av november, og for meg er ladestandard ikke noe stort problem. Jeg har ingen planer om langturer med vogna (da tar jeg fly). Skulle jeg trenge strøm på tur får man låne en 220v 13amp kurs å surfe på internett et par timer så man kommer seg frem (kan skje men forhåpentligvis blir dette et unntak).

Det jeg derimot er happy for er at B-klasse electric har en AC-lader ombord som kan lade omtrent som Tesla og andre med AC. Det blir mange muligheter med dette etter hvert (mange biler), men for meg er semihurtig lading med full tank hjemme på 1,5-3 timer (husker ikke presist) det som vil fungere. Jeg har "bare" 240Volt IT, men siden jeg har masse strøm så vil jeg sette opp en ladeboks som transformerer 240v IT 32amp til 400v TN 16amp - alt på 3fase. Da har jeg det som JEG trenger. ZAPTEC i Stavanger driver og utvikler denne ladeboksen som skal visstnok bli veldig bra - og rimelig.

http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

Håper denne er tilgjengelig når bilen dukker opp i Mars.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA