Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kvolle6

#31
Mercedes B-Electric / Sv: App for fjernstyring av varme ++
mandag 16. mars 2015, klokken 23:27
Jeg velger å se det slik: Det er så langt produsert et svært lite antall biler til Norge. Når man nå bestemmer seg for at COM-moduler skal være tilgjengelig for Norge, så bør man sørge for at også de få leverte, OG de som produseres før COM blir std/opsjon får ettermontert til en svært hyggelig (gratis?) pris.

Det forventer jeg av Mercedes/BoS. De har alt å tjene på at de første MB ED kundene blir fornøyde ambassadører.
#32
Mercedes B-Electric / Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner
onsdag 11. mars 2015, klokken 18:10
Ordrett som følger: - "Det er besluttet av Daimler å frigjøre varmetrådene i Range Plus-pakken, slik at denne vil være mulig å kombinere med DAB+. Varmetrådene i frontruten vil også være tilgjengelig som en singel-option hvis kunden ikke ønsker DAB+.

Tid for implementering er ikke besluttet, men oppdatering kommer i løpet av kort tid."
#33
Mercedes B-Electric / Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner
tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:51
Hot of the Press: BOS har bekreftet i dag at det vil bli mulig å bestille Range-Plus fremover sammen med DAB+, hvilket vil si at varmetråder i frontrute må bli opsjon på Range-Plus, siden disse er hindringen i dag.

I tillegg er det bekreftet at Norge vil få App og Com-modul (ConnectMe), og dette vil kunne ettermontertes i allerede leverte biler. Når og hvordan visste de ikke.

Dette er vel et par steg i riktig retning?
#34
Alt det andre / Sv: Elbilhjelpen.no i Dagens Næringsliv
søndag 08. mars 2015, klokken 20:38
Kuult! Nesten på kanten til det ironiske at du bokstavelig talt vender ryggen til "oljå". Du har mye å bidra med i elbil-verden, så tror at det vil gå riktig bra for deg fremover. I hvert fall om du får orden på en webshop til å hjelpe deg..... :-)
#35
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
lørdag 07. mars 2015, klokken 12:43
"Live" testing har jeg ikke fått gjort enda, da bilen min ikke kommer før til påske. Men jeg har hatt en runde med BoS og produktansvarlig for MB ED. De er helt klare på at bilen ikke vil trekke mer enn maks 16A på en fase/230V. For meg var det en nedtur, Tesla med "samme lader" kan jo bruke 32a/230v/1 fase? Så er det dog min forståelse at Tesla støtter dette kun med dobbeltlader, så de støtter heller ikke mer enn 16a på 1 fase. Med dobbeltlader kan man trekke det dobbelte og få den effekten vi er ute etter.

Beviselig er det dog slik at i USA kan de lade med 240V på 1 fase(?) opptil 40A. Men da må laderen og ledningsnettet i bilene se litt anderledes ut tipper jeg.  De bruker jo ikke Type2 i USA, og de har ikke 3 fase 400V heller.

16a/230V/1 fase er jo heller ikke godkjent med standard husholdningskontakt som kontinuerlig last, så for å lade med dette må man ha en industrikontakt, samt dedikert kurs fra sikringsskap. Dette krever i sin tur enten en ladeboks eller en ladekabel med industrikontakt, som må kjøpes i tillegg til det som følger bilen. Forøvrig følger det med Mennekes type kabler for Mode2 (std kladd) og Mode3 (til ladeboks) av solid kvalitet med bilen......
#36
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
fredag 06. mars 2015, klokken 22:03

Sitat fra: Rio på fredag 06. mars 2015, klokken 19:13
Sitat fra: kvolle6 på fredag 06. mars 2015, klokken 18:44
Jeg vil dog kunne ha et behov for å lade semihurtig hjemme, så jeg håper Zaptec kan levere sin trafo/ladestasjon snart slik at jeg kan lade på 11KW i løpet av året.

Et par tekniske punkter her: 11 kW er fremdeles normallading - semihurtig er over ca 22 kW.

Men til poenget: dersom du har en garasje, eller lignende faste sted, så forstår jeg ikke hvorfor du vil ha Zaptecs sin elektroniske trafo? Det må da være mye billigere med en helt vanlig trefase-trafo (fra delta til stjerne), som gir deg 11 kW TN?

Ja, den er tyngre, men det gjør jo ikke noe i en garasje. En vanlig trafo er nok mer pålitelig enn en elektronisk trafo, den er billigere også, men tyngre.

Jeg antar du finner slike trafoer på finn.no. Det er da ingen grunn til å vente?
Har nok ingen garasje dessverre, og selv om jeg har sett på muligheten til å sette opp en stor trafo på kryploftet så frister det ikke. Støy, strømtap, stråling og i det hele tatt flytte 100-150kg opp dit frister ikke. Den er heller ikke billig, ca 20-25 brune lapper det jeg har sett på.

Så lenge Zaptec kan levere teknologien sin til ESA, så burde det duge til en elbil også.....

Men du har rett ref 11KW - det regnes vel som normallading ja.
#37
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
fredag 06. mars 2015, klokken 18:44

Sitat fra: bno på fredag 06. mars 2015, klokken 15:02
Jeg sier ikke at BC ED er noe søppel jeg holder meg for god til det, men jeg er ikke i tvil om at det hadde vært greit om de hadde fått inn (i 2015) minimum en dobbelt lader 22AC, men de har valgt å dumme seg ut på BK ED i motsetning til den virkelige minimalistiske (bybil/"nærområdet" bil) Smart.

Begrepet tullebil henspeiler på MB org. som "tuller" det til med overlegg og sier at du som kunde bare skal får kjøre lokalt (det er realiteten og fremført ovenfor).

Jeg har bestilt prøvetid på bilen og synes den er toppers og skulle gjerne hatt den, men jeg finner meg ikke som elbil kunde at man idag avgrenser "aksjonsområdet" med en bil til 350000,- som her er LAGT OPP TIL.   

Mon tro om det hadde vært optimalisert ladefunksjon om de skulle konkurrert uten "subsidier"? og bilen hadde kostet "skjorta".

Jeg mener jeg har diskutert dette tidligere med deg bno, for jeg er en som har vurdert mitt behov dit at en MB ED faktisk kan fungere som min familie-bil - og bil no 1. Det er alltid behovet som bør være drivende, og det er viktig å ha respekt for at forskjellige individ har forskjellig behov, og kan kjøpe bil basert på dette. Og ikke på flåsete forståsegpåkommentarer fra noen som mener å vite behovene til alle andre.

For min del kommer jeg ikke til å planlegge noen langturer, så jeg trenger ikke "hurtiglading". Skal jeg på langtur tar jeg fly. Jeg vil dog kunne ha et behov for å lade semihurtig hjemme, så jeg håper Zaptec kan levere sin trafo/ladestasjon snart slik at jeg kan lade på 11KW i løpet av året. Årsaken er at jeg kan i lokal sammenheng "plutselig" kan måtte legge på 5 mil kjørelengde på slutten av en dag, og da er rask lading kjærkomment. Særlig når man vinterstid sannsynligvis kan halvere den oppgitte rekkevidden på vogna. Det er helt unntaksvis jeg ser for meg å bruke tilgjengelige ladere "out there".

Det er helt greitt at du ønsker deg en annen og mer egnet bil bno - da kan du vente til du finner en som egner seg til ditt bruk. I mellomtiden får du vel heller kjøre rundt i en fossil, og glede deg over at mange andre faktisk kan klare seg med de elbilene og den teknologien som nå er tilgjengelig.
#38
Heyheyhey! Tror nok at det som nå oppleves er at elbil normaliseres og det blir flere og flere førere som ikke bryr seg nevneverdig om temaet elbil og ser på bilen som vanlig transport. Det betyr en helt annen mentalitet enn det som er synlig fra diskusjonene i elbilforum. Spørsmålet er f.eks. - har dama gjort noe ulovlig? Hun ser et skilt som sier "Elbil-plass" - hun kjører elbil så hun mener bestemt hun kan parkere der. Akkurat nå har hun ikke behov for å lade, men mener seg klart berettiget til å parkere der likevel. Om hun gikk så langt som til å vurdere andre parkeringsplasser (gratis?), eller å tenke at lading trenger hun ikke nå å belaste felleskassen med vet jeg ikke, men det er klart at skal en elbil-plass for lading være reservert kun for de som trenger lading så må det reguleres slik. Er det særlig bedre om noen putter ladekabelen i, selv om batteriet står på 95%? Rettferdiggjør det at man står på elbil-plass? Skal vi i tilfelle uglese alle som står på ladeplass med åpenbart fullt batteri men ladekabelen i?

Jeg sier ikke at man ikke må søke ordninger hvor det prioriteres ladeplasser til de som trenger lading. Men det blir feil å henge ut elbil-førere som mener de har retten på sin side kun fordi vi anser dem for å oppføre seg uetisk.  Jeg tipper på at det blir mange slike konfrontasjoner fremover i tilfelle........
#39
Kjøpe elbil? / Sv: MB E-L
onsdag 04. mars 2015, klokken 18:20
BOS har ifølge selgeren min sendt en rekke utvalgte mekanikere på kurs, både sterkstrøm og annet de trenger for å yte service på B electric drive. Jeg spurte om de var opplært av Tesla, men fikk klar beskjed om at dette var MB tvers igjennom. Det var bare teknologi de delte med Tesla - alt annet er MB.

Det tror jeg borger for at BOS blir å holde seg til MB sine service og rep-opplegg, og det blir nok vanskelig å få særlig hjelp til RAV fra dem.

Dessuten - mener RAV har en større batteripakke enn MB?
#40
Mercedes B-Electric / Sv: Tester, prøvekjøring, medieomtale
søndag 01. mars 2015, klokken 08:22
Takk for utdypingen ref seiling, dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Men så har jeg heller ikke kjørt elbil noe å snakke om.

Når jeg tenker meg om så praktiserer jeg "seiling" med fossilbilen ganske ofte - men det er relatert til å spare drivstoff. Gjøres manuellt med å sette bilen i nøytral og la den trille med kinetisk energi, det går strålende spesiellt i undersjøiske tunneller med lite trafikk. Dessverre finnes det da ingen mulighet til å ta ut ekstra energi til annet enn høyere fart.

Jeg har notert meg at jeg kan redusere drivstoffforbruket med opptil 20% med aktiv "seiling" med fossilbil, noe som tyder på at man kan få økt rekkevidde på elbil med å perfeksjonere en slik teknikk. Så spørs det om dette er for de få som tenker kinetikk og total energi, eller om dette brer om seg etterhvert som de fossile bilene gradvis forsvinner.
#41
Mercedes B-Electric / Under panseret
lørdag 28. februar 2015, klokken 17:15
Jeg var innom BoS i dag og kikket på de første ED som er kommet inn. Det blir en måned til vår egen vogn ankommer, men kult likevel å få et første skikkelige inntrykk.

Så jeg åpnet også panseret på bilen, og hadde en forventning om at her ville det være betydelig anderledes enn i en "vanlig bil" - det er jo slik at disse elektriske bilene skal ha klare fordeler knyttet til rimligere vedlikehold. Hvor mye plass kan en lader og en liten elmotor ta? Det så slik ut:


WTF? Her er det jo stappfullt. En vanlig dødelig ville sannsynligvis ikke kunne skille motor-rommet fra en vanlig fossil. Hum. Jeg skjønner jo at man både trenger 12v batteri og AC-utstyr. Kanskje kan jeg forstå et behov for kjøleviften foran også - men den er jo normalt der for å hjelpe til med radiator-kjøling av fossilt kjølevann.

Er vi kommet så langt med de elektriske bilene og alt av features og utstyr at det uansett blir fullt opp under panseret?
#42
Mercedes B-Electric / Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner
tirsdag 24. februar 2015, klokken 17:20
Jeg fikk 4% avslag via en avtale firmaet jeg jobber i har med BoS. Normalt skulle det vært 8% (fossilrabatt) men 4 er verdt å ta med seg. Anbefaler alle å sjekke om de er berettiget til noe tilsvarende.....
#43
Mercedes B-Electric / Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner
mandag 23. februar 2015, klokken 22:58
Klarer ikke helt å følge deg her Ebola. Det er lett å "ettermontere" DAB(+) som er integrert med den orginale Audio20-enheten. Faktisk er det billigere enn den orginale DAB(+) opsjonen også (NOK 3850?). Jeg bestilte ettermontert DAB-løsning sammen med bilen, som BOS skal installere før jeg får bilen. Dersom du vil ettermontere Range +, hele pakken, så er det litt av en jobb: Isoleringskit i tak ++, oppvarmet frontrute + SW og bryter + ledninger. Den opsjonen som koster 6800 ca nå, vil bli betydelig dyrere senere, det må den bli. Om du bare skal ha SW&bryter så ser vel det litt rart ut ved videresalg - noe midt i mellom?

Usikker på hvilken antenneløsning det blir på min ettermonterte DAB, jeg ønsker en funksjonell løsning med minst mulig synlig krimskrams. Ble enig med BOS om at vi tar disse detaljene når det nærmer seg levering, det er flere muligheter ifølge selger og det tekniske teamet.
#44
Mercedes B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
tirsdag 17. februar 2015, klokken 11:36
Jepp. Venter utålmodig på nyheter om leveranser og pris. Sett i forhold til Zoe-Zaptec samarbeidet og leveranser tror jeg vi må vente til Q3/Q4 før noe er tilgjengelig.
#45
Mercedes B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
mandag 16. februar 2015, klokken 15:10
Jeg vurderte eGolf, men landet på B-klassen fordi den har større plass, opsjon for skinn/minne på seteinnstillinger, sprekere motor med høyere toppfart, og litt større rekkevidde (vi får tro på at måltallene er tatt under like forhold). For meg var det viktig at man kan sitte godt i baksetet også når en større fører kjører bilen, det gjør man i B-klassen.

Jeg ser mange gode omtaler av begge bilene, og noen dårlige. Omtrent som man kan forvente. Det er også gode og mindre gode tilbakemeldinger fra brukerne, i USA for B-klassen, og på dette fora for eGolf. Det blir spennende å gjøre sine egne erfaringer når B-klassen også begynner å rusle på norske veier snart - for ikke å si vinterveier.

Jeg har ikke i normale forhold behov for hurtiglader, men ønsker å ha en semi-hurtig løsning hjemme for klattlading gjennom dagen. Som en uheldig nordmann med 230V IT-nett er det dessverre vanskelig inntil vi får på plass en kost-effektiv løsning på det........
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA