Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kvolle6

#16
Sitat fra: K S på onsdag 29. april 2015, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. april 2015, klokken 16:44
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 29. april 2015, klokken 14:42
At man ofrer en sikkerhetsdetalj som sørger raskt for duggfri/isfrie ruter i Norge, mot muligheten for å høre på DAB radio er for meg uforståelig, når det finnes mange andre løsninger for DAB+.

Tja, sikkerhetsdetalj? Jeg har null problem med å fikse isfrie ruter meget kjapt både på Leafen og Teslaen, uten varmetråder/varmefolie. Så personlig vil jeg mye heller ha ordentlig fabrikkmontert DAB+ fremfor oppvarmet rute. Har egentlig aldri savnet oppvarmet rute, men jeg savner hele tiden DAB i Leafen.

Enig, i tillegg er varmetrådene synlige i mørke ved motlys, noe jeg synes er dumt, ihvertfall på Ford, men jeg antar at usynlige ledere fremdeles ikke er oppfunnet....
#17
Så - da har jeg eig og kjørt B-klasse ED siden 10 april, og jeg må si at jeg er strålende fornøyd med bilen. Nå har jeg ikke vært på noen lengre turer for å føle på forbruk og rekkevidde, men jeg registrerer at "guessometeret" viser vesentlig mindre rekkevidde enn det bilen faktisk har. Jeg mistenker også at de dekkene som fulte bilen (Urban - 17" - 225/50 - Michelin Premacy 3) ikke er optimale mht rullemotstand, som nok påvirker mitt eksisterende forbruk negativt.

Men altså: En fantastisk kvikk og komfortabel bil, som man med litt tilvenning bruker som en VANLIG bil med liten drivstofftank. Jeg har kommet inn i en vane om å koble til strøm hver kveld, noe som betyr lading med standard (dedikert kurs) 230v/16amp, og bilen er da fulladet neste dag. Har ikke hatt behov for å bruke Range-knappen enda, men har hatt glede av varmefolien i frontruten (Range+) flere morgener.

Stort pluss for Memory på førersetet, som kommer til nytte gjerne flere ganger pr dag når kona og jeg bytter på å kjøre bilen.

Veldig fornøyd med ILS (Intelligent Light System)-lysene på bilen, jeg ser på dette som et aktivt sikkerhetstiltak og sammenlignet med min gamle E-klasse med Xenon-lys så er det som natt og dag.

Plassmessig har jeg et barnesete kl. 3 (15+ kg - forovervendt) bak førersetet, og verken far sjøl eller barnet klager - det er faktisk over forventningene.

Jeg jobber fremdeles med å optimalisere kjøringen i forhold til regenerering. Så langt ser jeg klart at kjøring i undersjøiske tuneller gjøres best med fartsholderen nedover. Oppover er det mest energiøkonomisk å vurdere fartsholderen mot å redusere farten, det SUGER strøm å kjøre i 90 oppover......Ellers klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om Radar Auto er en god funksjon, eller om manuell styring er like bra. Jeg lener meg mot at for bykjøring så er D- det beste, mens Dauto fungerer bra i køkjøring over en viss hastighet. Dog har jeg latt meg irritere over at Dauto har en tendens til å starte Regen også når du ønsker at bilen bare skal trille, her må jeg over på D+ dersom jeg vil oppnå å bruke bevegelsesenergien i bilen maksimalt for fremdrift.

Ellers driver jeg og tester sammen med BoS DAB+ alternativ for oss med den opprinnelige Range+ pakken (ettermontert). Jeg skal opprette en egen tråd for å rapportere hvordan det går. 
#18
Ser veldig ut som denne ja, uten at jeg vet nøyaktig hvilken modell. I tillegg så er det mange - MANGE - SW-versjoner av produktet, og det er mulig problemet/ene ligger der.

En ting er en oppstartstid på 10-40sekunder. En annen ting er om det skal ta fra 10-40 sekunder hver gang man bytter kanal. Jeg opplever også at DABén ikke starter opp igjen på den radiokanalen som var aktiv når bilen stoppes og så startes igjen.

Som sagt så avventer jeg hva BoS kommer opp med av justering. Føler meg trygg på at det blir en god løsning.
#19
iCar, ref DAB-løsning m RangePlus, så har jeg fått installert løsningen som BoS mente ville være god. Den er godt integrert, via et av USB/Media grensesnittene. Men der slutter også det gode foreløpig, denne Dension/USB løsningen er IKKE god nok. Det tar jeg foreløpig helt greitt, skal ha inn bilen til kommende tirsdag så skal de se om de får skikke på det.

Skal komme med oppdatering, men tror jeg skal opprette en ny tråd......
#20
På min står det Michelin Primacy 3, runflat type......
#21
Mercedes B-Electric / Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner
mandag 13. april 2015, klokken 15:28
Nope. Ikke på B-klassen. Det som reguleres er setet (rygg, pute) samt speil ute. Nakkestøtte, ratt og innvendig speil må du ta selv......

Ja, jeg har opsjon 275.
#22

Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 09. april 2015, klokken 08:27
Da er de første 100 km kjørt.

Jeg er (naturligvis) svært fornøyd, og har følgende umiddelbare kommentarer:

Regenerering: Jeg har bil med regenerering, dette fungerer som er "halv" adaptiv cruise ved at avstand til bilen forran reguleres. Kombinasjonen av dette sammen med kjøreprogeammet E fungerer svært godt.

Størrelse/kvalitet: dette er en fullverdig familiebil. Premiumfølelsen er på plass (jeg har Exclusive pakken)

Lading: jeg satt bilenpå maks lading og koblet den mot en ladestasjon som gir opptil 32a 1fase. Etter 4 timer var den fulladet (med innkoblet range expander og 100 km kjørt - da viste bilen 90 km i igjen). Jeg vet ikke om dette var ved 16a eller 32a, noen som vet hvordan dette sjekkes (bortsett fra med tid...)

Det eneste negative jeg noterte meg var at bilen har noe mer dekkstøy enn forventet. Dette blir subjektivt og kan måles. Årsaken kan være at øvrige el biler jeg nylig har kjørt har vært på bløte piggfrie vinterdekk, mens denne kommer med sommerdekk i 17" profil?

Forhandleren lovet å komme med en modul for iPad/iPhone styring så snart dette er klart (sommer 15)  til en kostnad som er lik tillegget på nybil. De kan i samarbeid med en annen leverandør levere DAB radio med full funksjonalitet gjennom USB porten i midtkonsollen til ca kr. 3-4000.

Emblem: jeg er enig ned de som synes det er litt glorete med folie logo på siden av bilen, men da bilen er lik vanlig B klasse (bortsett fra høyden) kunne det etter min mening (jeg vet dette blir vel detaljert...) være fint å markere at dette er en el bil, jeg bad følgelig forhandleren om a skaffe "ED" logoer i krom som brukes på Mercedes sin el baserte sportsbil

Annet?

Fin oppdatering! Jeg venter selv utålmoldig på å få levert en blå Urban, den kan bli klar til i morgen men kanskje ikke før etter helgen.

Vedr lading: Har du en 32A 1-fase som du bruker på en Tesla til vanlig? Uansett hvordan du snur og vender på det så vil B-ED kun dra 16amp. Du beskriver en lading fra ca. 45% til 115% (Range+) på ca. 4 timer. Det er mer enn jeg ville trodd du ville få til med 1fase 16A. Det har vært diskutert om B-ED vil nyte godt av en "lasket" 1fase-kurs, altså en 32A 1fase-kurs som kobles slik at 3 faser aktiviseres mot bilen (samme fase, men splittes i 3 mot bilen). Det funker og er godkjent så vidt jeg har forstått av Tesla med singel-lader som en "workaround", men det er vel ingen som så langt har gjort dette på en B-ED.

Jeg kommer til å få levert DAB-modulen du beskriver, har ikke testet den selv men BoS skryter av den veldig - med en liten minus: Den kan visstnok bruke litt lang tid på å bytte kanal i en eller flere sammenhenger. Det tror de vil ordne seg med en kommende programvareoppdatering - jeg skal rapportere når jeg får litt erfaring.

Ref dekkstøy: Fikk du også de run-flat dekkene levert? Jeg droppet den opsjonen, men ble gitt den "gratis" fordi MB ikke klarte å levere andre dekk på standard Urban-dimensjon (17").
#23
Model S / Sv: Dørmatter i plast
torsdag 09. april 2015, klokken 13:48

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 09. april 2015, klokken 13:10
Dyrt ja, men man har nesten ikke noe valg syns jeg i norge. I hvertfall ikke med unger. Eneste stedet jeg ikke har matte er i frunken da jeg såpass sjelden bruker den og har uansett aldri noe vått eller sølete oppi der.
Hadde samme syn som deg tidligere, at gummimatter er det eneste saliggjørende. Det var inntil en selger av nybil (MB) i Belgia overbeviste meg om at ta tekstil i stedet (ingen gummilukt, mye penere, demper lyd....).

Man putter ikke gummimatter inn i en Premium bil er mitt utgangspunkt nå. Det er av erfaring ikke noe problem å holde tekstilmattene fine. Jeg tenker at om det nå mot formodning ikke skulle funke, grunnet "grisebruk", så kan man heller sette inn gummi etter hvert.
#24
Mercedes B-Electric / Sv: Tilhengerfeste?
onsdag 08. april 2015, klokken 12:51
Vel, om det ser litt komplisert ut så er det vel viktigst å ha fokus på begrensninger som følger B-ED. Er EL-opplegget som er skissert likt i en B-ED? Tenker her bla.a på LED-lykter bak hvor en skal koble til på.

Dersom det må programmeres mot selve lys-systemet i bilen, er dette mulig i en B-ED når selve kroken pr definisjon ikke støttes?

Jeg har sett referert at det koster ca 50000(!) å få krok på en ordinær B-klasse. Da kan vi jo bruke litt planlegging for å få montert krok skikkelig men rimelig på en B-ED? [emoji6]
#25
Mercedes B-Electric / Sv: Tilhengerfeste?
onsdag 08. april 2015, klokken 11:59
Hum. Nå er det jo slik at selv om vi ønsker å bruke hengerfestet kun til sykler, så er det krav om synlighet på skilt og ballykter. Ofte må dette løses med eget skilt (lik bilens regnr), samt å koble til eluttaket til hengerfestet bak.

Er vi så sikre på at det blir vanskelig eller umulig å koble til el-uttaket til bilens system, uten feil og uten "fare"? Jeg har litt vanskelig for å tro det, selv her er noen utfordringer.......
#26
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zapcharger
mandag 06. april 2015, klokken 19:52
Whao! Imponert over inside-informasjonen pudderjagar! Universell bør den vel være, det ligger i produktets natur.

Ellers synes det som om Zaptec er bortimot verdensmestere i å IKKE holde sine potensielle kunder informert. Den såkalte email-listen man kan melde seg på for info har ikke gitt meg et pøkk av informasjon på ca 6mnd.

Men flott at noe skjer i hvert fall! :-)
#27
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zapcharger
mandag 06. april 2015, klokken 18:21

Sitat fra: mr.rs4 på mandag 06. april 2015, klokken 14:30
Hadde det vært litt mer info, priser og når Zaptec kommer ut, så hadde jeg nok bestilt / kjøpt den.
Men når det ikke er så mye info, så blir det nok trafo og vegglader, men er usikker på hvilken.

Jeg har andre i familien som ikke har elbil tålmodighet, og kan ikke bilen kjøre / være klar når den trengs så får ein kanskje høre det på en eller annen måte.
Og det gidder jeg ikke, så derfor kommer jeg til å spandere  på meg litt mer lading enn jeg egentlig trenger.
Så da kommer det Zaptec (om de er raske nok, og kommer før/til garasje er oppe), eller noe annet 400v / 16A.
Garasjen vil være ferdig iløpet av / til sommeren.

Det blir jo spekulasjoner for alle å "gjette på" når Zapchargeren er kommersiellt tilgjengelig, MEN - vi vet jo at det er denne kjerneteknologien som ligger til grunn for Zaptech - Renault (Zoe) samarbeidet/laderen som vel kommer i August/September?

Jeg kan vanskelig tro at Zapchargeren kommer på markedet på denne siden av sommeren, så om du må ha løsningen klar med ny garasje som er ferdig sammen med sommeren så bør du nok satse på en konvensjonell løsning.

Jeg kommer til å vente "tålmodig" på at Zapchargeren kommer, så i mellomtiden blir jeg å lade på en 230v 1-fase 16A kurs, med industriplugg. Så blir det Zapcharger løsning når denne er klar, og jeg har en forventning om at denne blir liggende mellom 15K og 20K for å være konkurransedyktig i markedet........
#28
Mercedes B-Electric / Sv: App for fjernstyring av varme ++
tirsdag 24. mars 2015, klokken 10:15

Sitat fra: Lars-bgo på mandag 23. mars 2015, klokken 23:02

Fra Mercedes sin hjemmeside:  (hvordan skal dette tolkes? Det kommer åpenbart en løsning i løpet av 2015, hva med biler som er levert tidligere?)

Remote Online (tilleggsutstyr)

Fjernavlesing av ladetilstand og rekkevidde, klimaregulering perfekt timet til avreise, søk etter ladestasjoner – det er et utvalg av tjenestene fra Remote Online, som for tiden kan bestilles separat hos Daimler AG på grunnlag av dette tekniske opplegget.



Geografische Fahrzeugüberwachung[1], Fahrzeugortung und -standort, Türfernschließung und -entriegelung[1], Fernabfrage Fahrzeugstatus, Programmierung Ladeeinstellungen und Vorklimatisierung oder Routenplanung – diese zum weiteren Angebot von Mercedes connect me gehörenden Dienste bringen ein deutliches Plus an Sicherheit, Komfort und Zeitgewinn.

Die Ausstattung Remote Online versetzt das Fahrzeug für drei Jahre technisch in die Lage, die Remote- und Ortungsdienste zu nutzen. Die Nutzung setzt eine Akzeptierung der Nutzungsbedingungen und eine Registrierung des Kunden auf dem Kundenportal ,,Mercedes me" voraus.

Das Kundenportal ist auch Dreh- und Angelpunkt für die Verwaltung und Konfiguration von Remote- und Ortungsdiensten. Über die Mercedes connect me Remote Online App lassen sich diese und weitere Dienste jederzeit mobil per Smartphone oder Tablet abrufen.

[1] Voraussichtlicher Einsatztermin Mitte 2015

Slik jeg ser det så er jo dette tatt opp nettopp i denne tråden, og lenger opp har vi også fått avklaring om at Norge er inkludert i Remote-appén og at vi kan få/vil få ettermontert kommunikasjonsmodul når dette blir klart.

Jeg snakket med forhandler senest i går, de hadde ikke fått noe mer informasjon om ettermontering ei heller hvordan løsningen skal etableres/kostander etc enda. Forhandlerne skal møtes i Mai en gang, så om ikke før så burde noe distribueres i hvert fall da.
#29
Mercedes B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
lørdag 21. mars 2015, klokken 09:07
Hei - jeg venter selv på en B-klasse og har fulgt med Range-diskusjoner både i elbilforum og i USA. Dessverre tror jeg ikke du kan regne med 160km i en lading på en typisk norsk vinterdag. BoS selgeren min sa at om jeg bruker alt av tenkelig energi i bilen, full varme - høy hastighet etc, så SKAL den klare minimum 80km. Den gode nyheten er derfor at du alltid skal klare å komme deg til jobb.....

Vinterstid er det flere utfordringer, hvor en viktig en er at dersom du starter fra jobb med en iskald bil en vinterdag, så vil det gå mye energi i å varme både deg og bil/batteri.

Ser at en tidlig uhøytidlig test men under realistiske forhold (kjører som normalt) estimerer vinter-range til 130-140km for en B-klasse. Med det lille vi har av erfaring fra Norge så langt, så er det dette jeg forholder meg til for neste vinter. Range+ gir deg litt til, så med Range+ og forsiktig kjøring en tørr vinterdag så går kanskje T/R på 160km dersom farten ikke er for stor.

Jeg ville nok ikke basert meg på dette strekket uten lading på jobb, derimot så tror jeg vil lading på jobb og en B-klasse gi deg den rekkevidden ekstra som kan ta unna for de ekstreme snø og vinterforholdene - omkjøring etc.......
#30
Mercedes B-Electric / Sv: Tester, prøvekjøring, medieomtale
torsdag 19. mars 2015, klokken 17:19

Sitat fra: Softblue på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:21
Da var B-klasse Electric Drive prøvekjørt. Glemte selvfølgelig å skjekk forbruk og alt det der. Tok heller ingen bilder.

Førsteinntrykket er at det er solid bygd bil. Det eneste som viste at bilen var klar til kjøring var et grønt "ready" lys på dashbordet. Rart å gli stille avgårde fra start. Prøvde den først på motorvei og den hadde ikke noe problem med å følge trafikken (tenkte ikke på forbruk). Det eneste man hører er hjulene som ruller mot veien. Det var 18 toms felger på bilen. Ingen motor som skjuler dekkstøyen. Men det var ikke skjenerende. Heller ingen motor eller gearkasselyder. Lydnivået er slik at det er lett å holde en samtale i gang.

Bilen var lett å kjøre, som en vanlig bil med automatgir. Jeg kjørte bare med d-auto regerering og bilen trillet som en normal bil, ingen brå regenereringer. Bilen er lett å kjøre, så samboern som ikke er så interessert i motorer og drivstoff, kan kjøre den som en helt vanlig bil.
Det var god plass inni bilen, lett oversiktlig og bagasjerom med fin størrelse.
Jeg var fornøyd med prøveturen så jeg bestilte en.

Anbefalt utstyr: Stor displayskjerm, 8-tommer (tilleggsutstyr)  Ryggekameraet (tilleggsutstyr) med striper som fulgte styringen. Navigasjon (tilleggsutstyr). Midtarmlene i baksetet med koppholdere (tilleggsutstyr).

Utstyr som jeg kunne unvært: Kunstskinn. Det ser ut som skinn, men lukter ikke skinn og føles ikke som skinn. Behold heller stoffseter eller bestill ekte skinnseter. 18 toms felger. Felgene er flotte å se på når bilen står parkert og vil imponere naboen, men når du kjører så sitter du inni bilen. Bestiller du Electric Art så er det greit for de er standard, men ville ikke betalt ekstra for dem.

Ellers tror jeg man kan klare seg med en standard bil uten P58 Range Plus og B50 Radarstyrt rekuparative bremsesystem med padler på rattet  (selv om jeg bestilte begge delene, mest med tanke på annenhåndsverdien).
South Sea blue på Electric Art modellen var veldig skarpt blå i virkligheten og vil kanskje ikke være alles valg av farge. Fargen ser finere ut på bilder.

Det lå to kabeler i bagasjerommet. 1 stk Menneskes type 2 mode 3 til ladestasjoner og 1 stk med Shuko stikkontakt (vet ikke om det er standard, glemte å spørre).

De kablene er standard med i Norge.

Ellers noterer jeg at prioriteringer mht opsjoner varierer etter behov, som jo er akkurat slik det skal være. Jeg har bestilt skinnseter m memory på førerside, et must for meg gitt de som kommer til å kjøre denne bilen.

Jeg tror RangePlus, og ikke minst B50 rekuperativt radarsystem blir nyttig for meg. Jeg skal kjøre mye undersjøiske tuneller, og da er manuell kontroll på rekuperasjon bra tror jeg.

Personlig likte jeg ikke South Sea blue på bilder engang, og min bedre halvdel landet på Universe blue. Med Urban følger 17" felger, det er i hvert fall nok for meg. Ryktes at noen finner komforten litt "stump", da MB pga batteriene nok må gjøre understell og fjæring litt stivere. Da er 18" lavprofil feil vei å gå tror jeg.

Når bilen min dukker opp til/over påske skal jeg også rapportere....... :-)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA