Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rr2000

#76
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
onsdag 29. juli 2015, klokken 08:46
360 tkm på 90%, 407 tkm på 100%
p85d gått ca 6500km
snittforbruk totalt er 252 wh/km
#77
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fikk støt under lading
søndag 26. juli 2015, klokken 09:58
Opplever støt fra bilen ved lading uten jord på hytte i Danmark, det er en hytte med TN nett tror jeg, og jeg merker det bare når jeg er barbent. Hadde det hjulpet med en jordet kontakt? Det er det desverre sparsomt med på danske hytter.
#78
 ::) ja hjulløftet er kanskje 5 cm, over en meters strekning. (Beklager tvetydig formulering) Hjulene som spinner går kanskje rundt 5 ganger før det bremses, men jeg har ikke sjekket dette helt nøyaktig. Det hjelper kanskje å gi mer gass, men da spretter jeg jo plutselig opp utkjørselen, som kan være litt uheldig ;)
#79
Tesla sitt 4wd system er ikke spesielt avansert. Tesla har åpne differensialer på begge akslene men siden det er to separate drivlinjer foran og bak som kan elektronisk styres hurtig kan det sammenlignes med en låsbar midtdifferensial. For å bøte på de åpne differensialene på akslene er det "traction control" systemet som bremser ned det hjulet som spinner slik at hjulet på motsatt side får overført moment, men dette systemet virker ganske tregt og langt fra like effektivt som f.eks. en TORSEN differensial.

Jeg tester ut dette hver dag i en oppkjørsel hvor venstre forhjul og høyre bakhjul svever i løse luften en meter eller så. Da spinner disse hjulene ganske tydelig opptil et par sekunder før traction control trår til. Det forekommer til og med at jeg her siger bakover. Samme erfaring har jeg med andre 4wd biler som f.eks. Audi S8. Men skikkelige terrengbiler med god hjulvandring, slik at bakkekontakten ikke mistes, kommer fint opp uten hjulspinn eller hjelp av traction control.
#80
Jeg er godt fornøyd med denne kvalietsboksen som gir opptil 22kw:
http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/
Takler fra det minste uttakene opp til rød 32 amp 400 volt, savner bare overganger fra blå 3x230 volt plugger, 32 og 16 amp, for disse uttakene finnes det endel av i Norge.
#81
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 10. juni 2015, klokken 21:58
Jeg har truffet endel folk hos Tesla som ikke har noe særlig peiling på teknikk, teknologi eller biler :P
#82
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 10. juni 2015, klokken 19:45
Sitat fra: kjbr på onsdag 10. juni 2015, klokken 19:35
Er det mulig å bruke dekk og felger som egentlig er til P utgaven til 70D? Dimensjonen er 265/35/21 og 245/35/21 og de originale felgene til Tesla.
Det er helt sikkert mulig! og jeg vil tro at det er "akseptabelt" for myndightene selv om dimensjonen ikke står i vognkortet. Det er jo minimal forskjell på modellene, og antageligvis ingen forskjell på hjulopphengsgeometrien.
#83
Min hadde 25km på telleren ved utlevering.
#84
Model S 2013 - 2022 / Sv: Min konfig for 70D.
tirsdag 28. april 2015, klokken 22:13
Jeg synes de viktige valgene er det som man vanskelig kan gjøre noe med i etterkant, dvs.
- Panotak som jeg ikke ville valgt fordi det veier mer og isolerer dårligere=dårligere rekkevidde
- Luftfjæring som jeg ville valgt for hev-senk, fremkommelighet og komfort
- Vinterpakke som jeg ville valgt, for det er ikke så dyrt, og nyttig
- Next gen seter som jeg ville valgt fordi de både ser bedre ut og jeg synes er bedre å sitte i.
Men får man Next gen bak? I konfiguratoren vises det standard bak uansett hva man velger.
#85
Sitat fra: MrGekko på mandag 27. april 2015, klokken 22:40
Er fortsatt i tenkeboksen angående å bytte. Når du skriver at det er merkbart mer støy - er det slik at det er så merkbart at det er irriterende?
Noe av det jeg liker med Conti-dekket, er at det støyer minimalt. Forbruket er også meget lavt (lå på 195 kw/t i snitt, Kristiansand-Horten)
Jeg irriterer meg ikke over litt øket dekkstøy, det er bare ved hastigheter mellom 50 og 90 man merker det synes jeg. Men med contiene var det slik at dama synes det var litt irriterende å høre på lyden av hendene mine gnisse mot rattet, da er det ganske stille ;-) Jeg er glad jeg byttet for bilen fortjener skikkelige sporty, brede dekk, og jeg ser stor forskjell på utseendet. Kan ikke si jeg har merket så mye forskjell på forbruket, men har heller ikke sjekket så nøye. Med pen langkjøring i Range mode skal jeg også klare 195 kW/t.
#86
Model S 2013 - 2022 / Sv: Takstativ
søndag 26. april 2015, klokken 11:34
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. april 2015, klokken 06:00
Har tilsvarende erfaring m.t.p. montering. Whispbar har håpløst mange løse deler. Hvordan er det å montere Thule for Tesla, jeg har bare erfaring med Thule wingbar for bil med rails, som tar 5 min å montere.
Etter at Thule er skrudd sammen første gang er bredden låst og det følger med klistremerker for å markere hvilken vei de skal på, da blir monteringen overkommelig:
1. Åpne lukene og sett på stativene
2. Skru fast de 4 unbraco skruene
3. Fest og lås de 4 stativdekslene
For meg var det et poeng at selve stangen stikker utenfor foten, da får men mer plass og enklere innfesting.
#87
Lading av Tesla / Sv: Rødt 400v stikk 32amp tilkobling
søndag 26. april 2015, klokken 11:13
Jeg har bestilt en mobil ladeboks fra Sveits som kan kobles til mange typer kontakter inkusive 400v 32 amp. Den var kostbar, men gir veldig god fleksibilitet. Har dog ikke fått prøvd den i praksis enda.
http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/
#88
Jeg hadde samme sak og valgte å bytte, Conti dekkene var fine de, det er en "silent" modell som koster omtrent det samme som Michelin PS2. Med PS2 og 265 bak er det merkbart mer veistøy, og littegranne mer sporing, men de oppleves som hakket mer sporty ved aktiv kjøring og jeg mener at 9" felgene fyller ut skjermene bak litt bedre og ser mer riktig ut på en "performance" bil.
#89
Model S 2013 - 2022 / Sv: Takstativ
fredag 24. april 2015, klokken 23:57
Jeg er veldig fornøyd med Thule stativet, greit å montere, ser bra ut, er bredere enn wishbar og fås med de "gamle gode" firkantrørene. Selges bl.a. av Torshov Bilrekvisita, tror prisen samlet var under 2000,-
#90
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
søndag 12. april 2015, klokken 14:35
P85D kjørt 800km viser 364tkm når ladingen stopper på 90% typiske km ser ut til å være satt til 200wh/km. Etter at ladingen er ferdig synker rekkevidden med rundt 5-8 km per døgn, temperaturavhengig. Jeg har ikke sjekket når den starter å lade igjen av seg selv om jeg bare lar den stå.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA