Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HåkonE

#541
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 08. januar 2015, klokken 21:22
Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

http://www.tv2.no/2015/01/08/broom/kolonnekjoring/elbil/6424774
#542
Slik jeg forstår det; går G-kreftene ned 0,3g i begynnelse mellom 0-30 (eksempeltall) der G-kreftene uansett er desidert høyest på Model S (og derfor mest merkbare), og øker 0,1G jevnt mellom 30-100 vil bilen oppleves mindre brutal ut selv om tiden fra 0-100 er helt lik.

Samtidig vil det gi lavere maksbelastning på drivledd, diff. osv. siden dreiemomentet er høyest i begynnelsen.

Spesifikasjonene på databladet endrer seg altså ikke, men opplevelsen kunden fikk under prøvekjøring kan ikke lenger reproduseres. Det vil også være naturlig å anta at holdbarhet ulike utsatte deler blir bedre.

#543
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilpriser og dollarkurs
onsdag 07. januar 2015, klokken 17:04
Model S er fortsatt ikke dyr etter min mening. Selv til 650 000, hva får man egentlig hos tyskerne?

En "always offline" BMW 5-serie med treg dieselmotor og mye høyere driftskostnader.

I USA selger de unna biler som M6 og Panamera Turbo for å kjøpe seg Model S.

Men for de som ellers vurderte Passat, og strakk seg til Tesla pga. lavere driftskostnadene, så kan jeg se at mange sikkert har nådd smertegrensen.

Vi må ikke glemme at Model S var aldri tiltenkt de kundene uansett. De kundene har vært der som følge av særnorske incentiver. Passat får en konkurrent snart, Model 3.
#544
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 08:57
Mye mulig P85D har litt råere aks helt i starten ja, men det er pga mindre hjulspinn takket være bedre kontroll på grepet pga elmotoren :) Men launch control gjør at disse bilene går mye bedre, feks Nissan Gtr bruker 2.7 på 0-100 med og 3.4 sek uten launch control.
Ikke juks å starte på det turtallet motoren er sterkest, hadde vært kjedelig for Teslaen å starte på maks turtall feks :P

Med "juks" mener jeg at launch control er noe som må planlegges og aktiveres. Det tar noen sekunder det også. Blir litt å fikle med når man står i et lyskryss og en hissig Porsche plutselig ruller opp på siden og det er på vei til å bli grønt lys. ;)

Mange eiere kvier seg nok for å overforbruke slike funksjoner også, da det er stor belastning (GTR hadde tidligere begrensninger på antall ganger man kunne bruke det). Mener jeg har lest noe om serviceintervaller tidligere ift. Lambo også.
#545
Mulig, men det er ikke sikkert den hadde fått riktig like mange G likevel. Mest G kommer helt fra 0km/t der P85D har så høyt dreiemoment at de sliter med å måle den i benken.

Eieren av Aventadoren beskriver for øvrig under kommentarfeltet hvordan han opplever forskjellen:

First impression: That 0-50 acceleration from the Tesla is insane. I had a feeling that it was faster than the Aventador from 0-50, because I never felt that kind of pressure on my chest before from accelerating. With the Tesla, it felt like a 50-lb person was laying flat on your face and chest and stays that way for a few seconds. The way the Aventador feels is like being a boat on strong waves and you keep rocking back and forth between the gear shifts. And at each gear shift, you feel like you're being tugged very heavily or kicked in the back from behind (depending on how you want to view it). The Tesla felt more like you're being dropped from the second floor but you're falling horizontally and not vertically. They're two completely different feelings of acceleration. What's amazing is that the Tesla kept up with the Aventador all the way up to around 80 mph, which is probably the highest you'd want to go anyway if you wanted to keep your driving legal.

Imponerende ja. Aventadoren har en helt annen pris, og launch control er jo strengt tatt litt juks...  ;)
#546
Du klarer tvilsomt 1G en gang med din 997. Tilbakemeldingene fra de over dammen med superbiler som Lamborghini Aventador er at P85D er brutal fra full stopp og at man må varsle de som sitter på før man gir full gass fra stillestående. En fikk vondt i nakken og en annen beit seg i tunga. Opp mot 1.3G gir et real rykk.

Det er litt spesielt at det ikke kommer noe forvarsling (motorstøy) heller.  :)
#547
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 05. januar 2015, klokken 23:02
Tesla med 4x4? Nå kan du snike i køen.

http://www.tv2.no/2015/01/05/broom/model-s-d/tesla/p85d/6400325
#548
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye seter
mandag 05. januar 2015, klokken 14:19
Tesla sliter med å levere ut nok nextgen-seter. Flere i USA som får levert nye P85D med gamle seter, for å så få ettermontert nye seter senere. Mulig/ikke mulig; disse kundene blir selvsagt prioritert.

Ikke bare bare å bytte ut til seter fra en 3.parts leverandør. Setet har sensorer for airbag etc. Det er en av årsakene til at gode original-seter på nye biler er svært dyre, og neppe noe som hadde solgt mye uansett etter kundene hadde fått høre prisen for ettermontering.

#549
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 05. januar 2015, klokken 09:14
Sitat fra: Muffinman på søndag 04. januar 2015, klokken 08:46
http://www.tv2.no/2015/01/03/broom/snoscooter/ferge/6405048

Snøscooterforbud på ferge i Finnmark. Og sannelig....

Sitat- Synes virkelig synd på dem... Her er det knapt nok lov til å gå på ferga, og nikkersadelen spytter etter oss fra Teslaene sine

Hatere med lite å ta seg til.

Tydeligvis. Nok en gang..... Elbil må være veldig truende om en artikkel om Alfa Romeo design og motorer ikke kan stå på egne ben.....  ;D

http://www.tv2.no/2015/01/04/broom/alfa-romeo/ny/2-liter/6382111
#550
Artig video. Høy rockemusikk og en vei full av snø foran. Jeg forventet litt Solberg-kjøring. 1 meter senere står bilen fast, musikken på mute og et noe resignert "Det flaueste jeg har gjort".  ;D
#551
Model S 2013 - 2022 / Sv: ESP
fredag 02. januar 2015, klokken 00:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24Og før du kategoriserer og setter alle i boks, jeg har kjørt raske biler både på asfalt og isbaner, med og uten ESP. Ja, jeg synes fart og spenning er gøy, men jeg har fremdeles ikke ett ønske om å kunne koble ut viktige sikkerhetssystemer på en vanlig personbil. Kjøp deg en banebil for lekingen, de er mere egnet uansett.

En "vanlig personbil" har ikke 400-700hk, bremser, seter, tuning og prislapp tilsvarende BMW M6. Model S (P) selges som en konkurrent til nettopp sportsbiler som M-serien, og med det følger visse forventninger til mange av kundene.

Hva jeg bruker min bil til bør uansett være klinkende likegyldig for andre enn meg selv.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24Hvorfor trene på hvordan en gitt bil oppfører seg uten ESP, når du aldri kommer til å kjøre den uten? Lær deg å håndtere bilen med de samme systemene du vil bruke i trafikken.
Tror du bør lese 1.post på denne tråden slik at du er inneforstått med topic, og hvorfor mange vil ha muligheten til å utkoble ESP.

Og hvorfor mange produsenter gir denne muligheten (og en rekke andre for å tilpasse assists). Det er nemlig ikke for at kundene skal få lov til å kjøre ihjel uskyldige barnefamilier. 

Skal du trene med ESP på, må du kjøre mye hardere for å presse bilen inn i vanskelige situasjoner. Det kan for eksempel foregå på en lukket bane, parkeringsplass eller privat område. Da blir man kjent med bil og hvordan bilen reagerer under sterkt press. Mye lettere å trene med ESP av.

Og å leke/kjøre aktivt naturligvis.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24Jeg vil heller møte en fører som har ESP påslått og ikke er i en farlig situasjon, enn en fører som tror han mestrer bilen bedre enn alle andre og kjører med for små marginer og dermed skaper en farlig situasjon.

Usikker på hva du prøver å si her. Dette scenarioet er ingen motsetning til hva jeg skrev, og jeg er naturligvis 100% enig.
#552
Model S 2013 - 2022 / Sv: ESP
torsdag 01. januar 2015, klokken 18:21
Dere som er mot mulighet for utkobling av ESP er vel også mot at folk i det hele tatt får lov til å kjører selv straks autopilot kan ta over 100% av kjøringen?  Til slutt sitter vi i trygge kapsler hele gjengen, og nærmeste man kommer fare er å overspise.  :D

Jeg har aldri hørt om noen som skur av slike systemer og meier ned hele familier. Men jeg har lest om mange som har tatt feil avgjørelser eller mistet helt kontroll i farlige situasjoner. Med tragisk utfall.

Forskning viser at de aller fleste mener de er bedre til å kjøre bil en gjennomsnittet (!), men å forstå rundkjøringer fordi man har 50 år som taxisjåfør er ikke det samme som å redde bilen ut av en farlig situasjon. Klarer du ikke det, risikerer man nettopp å "meie ned en familie" når uhellet faktisk er ute.

TC/ESP alene vil sjeldent være redningen når bilen mister helt kontroll. Det er en hvilepute som gjør at man kan gi unødvendig mye gass i svingene uten at bilen straffer deg, og sikkert redde deg når bilen mister litt kontroll. Skal man trene med denne elektronikken aktivert må man virkelig presse bilen (=høyere fart). Det kan straffe seg. Viktig å huske på at disse systemene endrer ikke grunnleggende fysikk selv om de er kommet for å bli av en god grunn.

Selv syntes jeg ikke billige argumenter om hvem som har flest år med førerkort er spesielt relevant i en slik debatt. I så fall slår min mor dere alle. ;)  En 20 åring som har drevet med bilsport noen år vil nok utmanøvrere oss alle i en farlig situasjon. Ta noen timer på bane. Evn. begynn med bilsimulatorer. Da lærer man mye om hvordan biler oppfører seg, både med og uten ESP.

Selv ønsker jeg at min (!) egen bil med mulighet for å koble elektronikk ut (slik mange produsenter med viten og vilje leverer bilene med). Så kan de som vil trene på bane, kjøre aktivt eller leke under kontrollerte forhold gjøre det. Og de som ikke bryr seg om sånt la det være aktivert. Jeg vet i alle fall med meg selv hvilken av disse to gruppene jeg helst ville møte på veien når det først var stor fare for en ulykke.
#553
Sitat fra: jkm på onsdag 31. desember 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Haknys på onsdag 31. desember 2014, klokken 18:14
fonberg: Mye som er rikelig debattert på elbilforum. Men samtidig virker som det stort sett er folk her som kommer fra "1,8l Passat" og er på søken etter fornuftig familiebil. Da får man diskusjoner i retning av at seter med sidestøtte, lavprofildekk og spoiler er mer eller mindre for show-off. Her finner du ikke kundene som ellers ville vurdert Panamera eller M6, og de mest aktive diskusjonene virker å være om barneseter og skistativ.
Haknys - på totalt sviktende grunnlag karakteriserer du andre basert på de utstyrspreferanser de har. Hva som diskuteres her er opp til den enkelte. Prøver du å si at tidligere Panamera og M6 kunder er å foretrekke? Din underliggende tone avslører et debilt til nesten imbesilt nivå av forståelse for andres meninger. For å møte deg på ditt karakteristikknivå; du lyser av en fortid med oppstæsjet Opel Ascona, Wunderbaum, hvite terninger i speilet, revehale i antenna og laksetrapp i bakruta.

Ser at innlegget mitt kom litt feil ut. Jeg trekker ikke alle over en kam og sier heller ikke at det er noe negativt, jeg prøver kun å påpeke at dette forumet kanskje aller mest frekventeres av mennesker som har andre behov og prioriteringer enn bilsport. Av samme grunn er kanskje dette forumet ikke det aller beste sannhetsvitnet når det kommer til informasjon rundt bilsport/biltuning. For de som bryr seg om det.

Ser forresten på TMC at noen mener nextgen setene er like bra eller bedre enn de i M6 og 911. Sistnevnte er enda bedre enn sportsetene som sitter i BMW`en jeg hadde. Og de setene syntes jeg var en del bedre enn de gamle i model S (- justeringene). Tyder på at dette er en real oppgradering.  :)
#554
Havebigfun: Enig. Bedre å kjøpe med 19" og heller kjøpe 21" løst om man ønsker det. Det gir definitivt mer for pengene. Får mer unik bil også. Blir en vei jeg vil gå selv.

fonberg: Mye som er rikelig debattert på elbilforum. Men samtidig virker som det stort sett er folk her som kommer fra "1,8l Passat" og er på søken etter fornuftig familiebil. Da får man diskusjoner i retning av at seter med sidestøtte, lavprofildekk og spoiler er mer eller mindre for show-off. Her finner du ikke kundene som ellers ville vurdert Panamera eller M6, og de mest aktive diskusjonene virker å være om barneseter og skistativ.

Jeg argumenterer ikke for overdrevent store felger, da dette øker roterende vekt unødvendig. Men jeg hadde samme situasjon på min BMW Coupe (satt opp likt som M3). Lavprofil dekk ga langt høyere tilbakemelding fra veien, og bilen satt definitivt mye bedre i svingene. Bilen engasjerte mye mindre til aktiv kjøring når vinterdekkene kom på. Komfort og støy var selvsagt bedre på sistnevnte. Man får ikke pose og sekk. 

Det finnes 21" på ettermarkedet som passer til Model S og har svært lav vekt. Flere på TMC som hevder at lette 20" m/gode lavprofildekk kan være sweetspot hva kjøreegenskaperangår. Jeg tror på Tesla når de sier 19" ikke er det, men at de gir mest komfort er nok utvilsomt riktig.


#555
Konsensus på forumene i US virker å være at de nye setene er både mer komfortable og sportslige.

Selv kan jeg forstå at enkelte liker hardere seter, men jeg forstår ikke valg av seter nærmest helt uten sidestøtte for en bil med 700hk. Blir som å sette en kjøkkenstol i en Lamborghini. Greit nok, Model S er ingen lambo, men akkurat P85D er med vilje tunet til å være hardere og mer sportslig enn de andre. Det er Tesla`s svar på M/AMG/RS.

Selv syntes jeg det var ubehagelig uten sidestøtte på P85+ ved aktivt (enda værre å sitte på). Ble slengt fra side til side. Ga meg ingen trygghet. P85D er langt mer ekstrem, og det er en god grunn til at folk får beskjed om å legge hodet bak når man tømmer bilen. Tesla var åpen på at de opprinnelige setene ikke hører hjemme i en slik bil. Kjenner ikke til noen biler med i nærheten av slike ytelser som i det hele tatt har opsjon med "flate" seter.

Nei, man må ikke kjøre så aktivt. Men hva er da poenget med å betale så mye mer for en bil med lavere rekkevidde?

Selv hadde jeg vært litt urolig for hvor populær en slik bil egentlig blir på bruktmarkedet når den tid kommer. Det er jo ingen bruktbilkunder som tror på selgeren at han valgte bort oppgradering til 20-30k fordi de kritiserte setene er så mye bedre.

P85D er tunet spesifikt for 21". Lavere profil gir bedre tilbakemelding fra underlaget og vrir seg mindre under hard kjøring i svinger. Selvfølgelig ikke uten kompromisser (potensielt høyere rullende vekt, høyere pris og dårligere komfort). Men 19" vil sikkert fungere bra for mange. De fleste kundene er nok ikke opptatt av slike ting. Selv syntes jeg bilen kler 21" så mye bedre.

Tesla:

"The 21" wheel/tire upgrade yields substantially improved handling performance and vehicle dynamics. The 21" performance tires are a more commonly selected option on our performance variants (P85, P85D and formerly P85+) since many of these performance-oriented customers want the best possible handling. "
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA