Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#16
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 25. februar 2025, klokken 19:07
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. februar 2025, klokken 17:49Absolutt ikke overrasket over ikke-svaret fra BMW Norge/BMW-selgeren din!

Trenger nok å gi det mer tid, før vi vet for sikkert.
Ja, jeg har sendt en e-post til artikkelforfatteren og bedt om å få vite kilden til opplysningene.
#17
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 25. februar 2025, klokken 15:37
BMW Norge har ikke fått opplysninger om at det skulle være en slik begrensning på NK X3. Det er mulig at opplysningene kan være relatert til NK sedan, men heller ikke dette er noe BMW Norge er kjent med.
#18
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 25. februar 2025, klokken 12:37
Sitat fra: Radial på tirsdag 25. februar 2025, klokken 12:21Kanskje BMW fikk ett godt tilbud på MG sin drivlinje? ix3 lages jo i Kina så 🙈😂
Ha,ha. Nå er jo iX3 NK en helt ny bil helt uten noen forbindelse til den kinesiske iX3. Det man kan frykte er at BMW ønsker å differensiere iX3 NK fra iX for å unngå å komme i samme situasjon som Audi med Q8. Så kan de introdusere «enhanced» AWD for iX3 på et senere tidspunkt. Men jeg håper i det lengste at opplysningene fra Elbil24 bygger på en misforståelse. Svaret får vi nok snart.
#19
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 25. februar 2025, klokken 12:16
BMW forhandleren jeg har snakket med skulle undersøke fakta om saken hos BMW Norge. Legger ut svar så snart jeg får avklart om dette er fleip eller fakta.😏
#20
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 25. februar 2025, klokken 05:34
jo for noen er det selvfølgelig viktig. Jeg snakker om majoriteten av bileiere. Det er veldig mange som tror eller har blitt fortalt av bilpresse og forhandlere at du MÅ ha 4 hjulsdrift i Norge. Selv byttet deg fra BMW iX til id.buzz RWD og nå id.7 Touring RWD for 2 år siden. Jeg har en krevende bakke opp til huset og nokså bratt hyttevei 1075 moh. Autosock ligger fortsatt ubrukt, selv om jeg bevisst stopper midt i bakker for å prøve å sette meg fast. Jeg har flere ganger kjørt ut bilen når det er krevende forhold bare for å teste framkommeligheten. Men hvis man ønsker å kjøre i 25 cm kram nysnø uten å måke først så er saken en annen. Mener som sagt at jeg registrerte at BMW 225 som jeg hadde ikke trakk på alle 4 i revers, uten at jeg tok saken til domstolen av den grunn. Det er mulig jeg måtte ta et par spadetak ekstra på hytta en gang. Men hvis dette er tilfellet for en premium SUV, så må BMW naturligvis informere kundene om dette i tilbud på bilen. Da vil de miste noen salg, men med ellers riktig pris og egenskaper så er jeg sikker på at den kan selge veldig bra. De har tross alt solgt en god del av den gamle iX3 RWD og eierne er så vidt jeg vet svært fornøyd. (Har selv hatt 2)
#21
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 24. februar 2025, klokken 22:07
Det er nok en sjanse for at det er feil opplysninger. Men om det skulle være tilfelle, så tviler jeg på at det får så stor betydning for salget. Folk flest velger nok AWD for å få tryggere kjøreegenskaper og for å slippe å stå fast på vei opp til hytta på fjellet. De færreste rygger opp bakker. Begrunnelsen kan jo være at de kan effektivisere drivlinjen og få bedre rekkevidde som konkurransefortrinn.
#22
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 24. februar 2025, klokken 15:06
Mener du altså at opplysningene i artikkelene om at den ikke trekker på alle 4 hjul ved rygging er feil ?
#23
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 24. februar 2025, klokken 10:25
Hvis det stemmer kan dette være er en dealbreaker for mange, og det blir interessant å se hvordan de kommer til å informere om det. Det har jo blitt slått fast at manglende 4-hjulsdrift ved rygging er en mangel hvis det ikke er informert om.

https://www.tv2.no/broom/far-heve-kjopet-av-helt-spesiell-grunn/17455057/

De fleste velger AWD for å unngå å stå fast om vinteren. Skal du ut av en parkeringsplass etter kraftig snøfall så er det avgjørende at 4-hjulsdriften virker begge veier. Tror forresten BMW manglet det hybriden på 225XE, men på et,rent,elektrisk drivverk virker det som et merkelig valg. Spørsmålet er om det er dokumentert eller bare et rykte ?
#24
e-Golf / Sv: Bytte av motor - 2018 modell
lørdag 15. februar 2025, klokken 15:27
Hva koster eventuelt ny motor ? Det som er utfordrende med elektriske biler er at kostnaden for å utbedre feil kan være større enn  markedsverdien på bilen etter få år. Det er veldig uheldig med tanke på miljøregnskapet 🥹. Forsikring av drivverk er derfor nødvendig, men kostnaden for denne type forsikringer vil nok gå veldig mye opp når bilene blir noen år. Det blir som å tegne livsforsikring for en 80-åring.
#25
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 13. februar 2025, klokken 13:08
Utgående iX3 fra kina er vel død nå, og det er vel bare noen demobiler og overliggere igjen.
599 er så vidt jeg kan forstå en altfor høy pris for en 2-hjulsdrevet SUV i 40 mil klassen i dag. iX1 framstår som et mye bedre valg. Men for 4 år siden syntes jeg iX3 var et knallgodt kjøp 😉
#26
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 13. februar 2025, klokken 08:11
Noen personlige betraktninger og synsing. Kommenter gjerne 😉.

Jeg har leste dette med batteristørrelser. Jeg tviler vel på at de kommer til å tilby 3 ulike batterier i Norge. Det blir spennende å se hvilke valg de gjør for å posisjonere den i forhold til konkurrenter, og samtidig beholde et marked for iX. Det ryktes at introduksjon og salg vil starte til høsten, og da er nok fortsatt iX med 700 km å regne som attraktiv i markedet. Av den grunnen tror jeg kanskje ikke en iX3 FC i starten vil bli veldig mye rimeligere enn dagens kampanjepris på iX, men det er jo mulig at de tilbyr en iX3 med 2WD for å gi en oppgradering til dagens iX3 kunder. iX3 er jo egentlig en bil som dekker behovet for mange, og i disse tider så betyr lav pris mer enn i 2021. Tyske Opel Grandland vil jo komme med 700 km rekkevidde til høsten og 2WD til en pris rundt 500K. Faktisk en veldig tiltalende bil for de som ikke har testet den.

Hvis konkurransen krever en mer aggressiv pris på iX3 FC , så vil det nok også komme enda bedre kampanje på iX FC. At iX3 er mye rimeligere å produsere enn iX3 vil ikke nødvendigvis avspeiles i utsalgsprisen. Min konklusjon. Sitte på gjerdet, eller mer presist..kjøre videre med en rimelig id.7 touring RWD til høsten så får vi se hva som skjer. Det blir spennende tider 😉
#27
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
onsdag 12. februar 2025, klokken 21:25
Tipper minst 100K over MY i pris med tilsvarende utstyr. Det er det uansett verd å slippe å bli assosiert med Elon Musk 😉
#28
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
onsdag 12. februar 2025, klokken 16:30
Det er vel ikke helt usannsynlig, selv om ingen bilder er offisielle.
#29
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
onsdag 12. februar 2025, klokken 14:23
Definitivt. Når kjører jeg id.7 touring RWD og det er en utrolig effektiv bil med WLTP forbruk på 14,7. Har vært nede i 11,3 i forbruk etter kjøring i lett terreng med lav fart og samme start og destinasjon, så 60 mil er oppnåelig en god sommerdag med 77 kwh. Men den høye effektiviteten gjør at NAF kritiserer den for stort tap i rekkevidde om vinteren. Det er jo helt misforstått, for biler med effektive drivverk kommer dårlig ut, mens e-teon 55 som sløste med strømmen hele året vil få bedre score fordi den taper mindre i % om vinteren. 😮
Blir spennende å se hva BMW klarer å få til med iX3. Tipper det blir veldig bra 👍
#30
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
onsdag 12. februar 2025, klokken 10:11
Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. februar 2025, klokken 09:10Ja, de må bare komme med det. Men de har jo og fått il mye med økt effektivitet, i5 Touring fikk jo nettopp økt rekkevidde med 9% uten endring av batteri.
Det er riktig at man kan booste WLTP med endring i elektronikk og dekk. Men skal du kjøre fra havnivå til hytte over 1000 m en vinterdag, så går du liten gevinst av dette. Man ser at de bilene som er mest effiktive (eks. id.7 RWD) med WLTP på 600 km med 77 kwh batteri får ekstra stort rekkeviddetap om vinteren. Så en ny iX3 børnok nærme seg 100 kwh batteri for å være konkurransedyktig i 2026. Så får vi håpe energitettheten økes så mye at det ikke veier med en dagens batterier på 70-80 kwh.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA