Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#1
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 08. mars 2025, klokken 17:48
Det er vel ingen som sier at noen lyver. Det er da merkelig at ikke BMW selv er interessert i å fjerne enhver tvil. BMWBlog refererer da fortsatt til en ikke navngitt kilde hos BMW. Men det er jo ingen tvil om at vi har et ønske om at Elbil24 har misforstått sine navngitte kilder hos BMW og Steyr.
#2
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 08. mars 2025, klokken 17:16
@daktari Du skriver «BMWs markedsføringsavdeling forsøker dementere dette»

Markedsvdelingen kan da bare poste et innlegg på https://www.press.bmwgroup.com/global så er dette ute verden.

Hvor har du sett et forsøk på å dementere det ? En artikkel på BMWBlog uten kildehenvisning vil jeg ikke kalle et forsøk på dementi.
#3
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 08. mars 2025, klokken 10:15
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mars 2025, klokken 09:34Vet vel ikke før den kommer og blir testet. Kommer ikke til å kjøpe av de første uansett, og kanskje ikke iX3 i det hele tatt hvis den produseres i Ungarn.
Nei, den tiden er nok over da vi kjøpte biler et år før levering. BMW hadde imidlertid en prispolitikk tidligere som gjorde det lønnsomt å være tidlig ute. Nå må vi regne med at de også vil ta seg godt betalt av de som vil vise at de har det aller nyeste. Høy pris og stor sjanse barnesykdommer frister ikke lenger, selv om BMW hittil har hatt relativt få feil også for nye modeller.
#4
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
fredag 07. mars 2025, klokken 17:55
Sitat fra: daktari på fredag 07. mars 2025, klokken 17:16Det er jo en avklaring fra BMW der. Men formuleringen er litt krøkkete.
Det er jo ikke skrevet av BMW, og det står jo klart at det ikke er helt avklart. Men nå er jo saken godt belyst hos de som tar beslutninger skulle vi tro, selv om økonomene nok har prioritet over ingeniørene.
#5
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
fredag 07. mars 2025, klokken 15:32
Fortsatt ikke en avklaring direkte fra BMW, men det er nok sannsynlig at det blir AWD også i revers likevel. Norge er jo et viktig marked å lykkes i.

https://www.bmwblog.com/2025/03/06/bmw-neue-klasse-awd-reverse-snow-ice/
#6
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 04. mars 2025, klokken 07:19
Ser det antydes opptil 900 km rekkevidde på enkelte modeller. Det høres veldig mye ut, og det gjelder kanskje sedan med RWD ? . Tror ikke det kan være mulig å få så høy rekkevidde på en iX3 NK, men opp mot 800 km med RWD er kanskje mulig ?
#7
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 01. mars 2025, klokken 17:31
Jeg lever fint uten full AWD, men er mer skeptisk til å kjøpe bil «Made in Hungary», som indirekte er en støtte til Putinvenn Viktor Orban. Da venter jeg heller på tyskprodusert NK som sedan eller touring. Kinesisk er også utelukket og nå er det vel på tide å boikotte «Made in USA» Heldigvis er det nok av gode alternativer fra Sør-Korea og Tyskland 😏
#8
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
fredag 28. februar 2025, klokken 14:45
Sitat fra: Orbit på fredag 28. februar 2025, klokken 14:37Det var Horatiu Boeriu (CEO hos BMWBLOG) som skrev dette, etter å ha sjekket med sine kontakter i utviklingsavdelingen hos BMW.
Ikke godt å vite hvordan det skal vektes mot dette: «Det er sjefen for forskning og utvikling av drivlinjene, Michael Salmansberger, som bekreftet at kun den bakre motoren er i drift i revers. Han la også til at den fremre motoren kun er der for en boost-funksjon under fremdrift, og regenerering når man slakker av. Dette ble ytterligere bekreftet av Sebastian Gillen fra Steyr-fabrikken, der motorene skal produseres»
#9
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
fredag 28. februar 2025, klokken 14:18
Hvem er det som hadde skrevet i kommentarfeltet, og hvem er kilden ? Jeg fant det ikke.
#10
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 27. februar 2025, klokken 17:47
Det ville vært en veldig positiv overraskelse. Mener at tidligere bilder antydet rammeløse vinduer , men da har de kanskje fått med seg kritikken fra kundene. Og da kan vi forvente en lyd når du lukker dørene som er som forventet for en premiumbil. Det fjerner behovet for softclose. Det enkleste er ofte det beste.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?
torsdag 27. februar 2025, klokken 09:29
Jeg har hatt et par dusin elbiler siden 2013. Tapene har variert enormt, men har stort sett vært svært lave fra 2013 -2022. De har jo fått god drahjelp av stigende nybilpriser og frykten for at mva frittaket snart skulle være slutt.

Som de fleste andre så utviklet bilparken seg også, fra billig Citrioen C-zero i 2012 til en altfor dyr Supercharged iX50 i 2022. Den siste solgte jeg rett før stupet, og etter mitt eierskap så jeg at den fikk et verditap på 260.000 på 20.000 km. Det er voldsomt stort verditap, men ikke større enn jeg hadde på en Mercedes E-klasse i 2010.

Konklusjonen er vel at det nødvendigvis må koste mye å kjøre rundt i store dyre biler, selv om de til nyter godt av statsstøtte her i Norge. Koster bilen 1 mill, så må du regne med 400.000 i verditap + kapitalutgifter og drift på 3 år. Da snakker nok over 500K. Det har jeg tatt til følge, or redusert bilprisen til 500.000 uten at jeg synes det påvirker nytteverdi eller livskvaliteten negativt 🙂


#12
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
onsdag 26. februar 2025, klokken 12:08
Dealbreaker for noen, men de kan jo kjøpe en tyskprodusert SUV BMW iX. Ser du på hvor stor % av verdensmarkedet som vil velge bort iX NK på grunn av dette,  så er nok den forsvinnende liten. De vil vektlegge rekkevidde og forbruk. Ser ikke bort fra at det er gode grunner rent økonomisk for dette, selv om de tar en risiko ved å skuffe entusiastene.
#13
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
onsdag 26. februar 2025, klokken 09:00
Sitat fra: Orbit på tirsdag 25. februar 2025, klokken 23:36Bra du fikk et svar i alle fall - men jeg stusser litt på et par ting:
  • EESM-motoren bak har gir, men det er normalt bare et reduksjonsgir på elbiler. Forover/revers styres med hvordan magnetfeltet settes opp i motoren - og ikke med giret slik journalisten beskriver. Dersom BMW har gjort noe annerledes her ville det være veldig overrraskende!
  • Dersom ASM-motoren foran er en-fas, er det likevel mulig å lage revers på den, men litt mer komplisert enn enkleste enfasmotor (typisk vaskemaskinmotor). Men dersom den i det hele tatt er enfas, vil dette også bety lavt og ujevnt moment på lavt turtall. Det vil gi dårligere fremdrift ved start fra stillestående, selv når en kjører fremover.
Kanskje de planlegger å tilby «AWD Drive Professional» som opsjon, evnt. kjøp eller leie i etterkant ?? 😏
#14
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 25. februar 2025, klokken 20:36
Sitat fra: Radial på tirsdag 25. februar 2025, klokken 20:32For all del, de kan gjerne kalle det en "optional" acceleration boost.
Men akkurat AWD/xDrive betegnelsen blir svært misvisende.
Ja, men de har jo ikke akkurat startet markedsføring enda. 😉
#15
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 25. februar 2025, klokken 20:10
Etter avtale med artikkelforfatter:

Det er sjefen for forskning og utvikling av drivlinjene, Michael Salmansberger, som bekreftet at kun den bakre motoren er i drift i revers. Han la også til at den fremre motoren kun er der for en boost-funksjon under fremdrift, og regenerering når man slakker av. Dette ble ytterligere bekreftet av Sebastian Gillen fra Steyr-fabrikken, der motorene skal produseres.

 Vår jobb er å grave videre utover den informasjonen vi blir servert, noe som er hele hensikten med å bli med for å snakke med ekspertene som har laget tingene vi skriver om. Hadde vi lent oss på informasjonen «selgerne» hadde servert, så ville det blitt skrevet veldig mye forskjellig.

Jeg hadde en lang prat med den nordiske kommunikasjonssjefen etter seansen. Heller ikke han var klar over dette før vi tok det opp, men det er viktig at selgerne av bilene blir drillet på det. Det pågår nemlig en rettsak i Norge akkurat nå som en følge av at kunder mener å ha kjøpt en firehjulsdreven bil, og som føler seg lurt når de oppdager at bilen bare drar på to i revers (ikke BMW). 

Teknisk kan det fortsatt være håp, for bak sitter det en EESM-motor med gir (drive og revers). Foran sitter det en ASM-motor som ikke har et slikt gir, men dersom denne er trefas, så kan den fasevendes og på den måten drives begge veier. Er den enfas blir det vanskeligere. Jeg tviler på at det er håp om endringer før bilene blir produsert i første omgang, men kanskje om en tre års tid, når faceliften kommer?


Med vennlig hilsen 

Fred Magne Skillebæk
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA