Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pottle

#31
Sitat fra: Ona IX på torsdag 28. august 2014, klokken 14:14
Men soul har temperaturstyring på batteriet, så den lader fortere på vinteren.

Kan du forklare hva det vil si å lade raskere om vinteren. Har du kildehenvisning på dette?
#32
Zoe / Sv: Kampanje med skrapelodd. Jeg vant utstyrspakke...
tirsdag 26. august 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Kianus på tirsdag 26. august 2014, klokken 10:11
Vant en utstyrspakke til 20 000 på en Renault Zoe etter at jeg prøvekjørte den i går.
Jeg er nok imidlertid ikke interessert i å kjøpe Zoe, blir nok en Soul på meg, men hvis noen skulle være interessert i skrapeloddet som sparer deg for 20 000 så har jeg det liggende. :)

Hørtes mer ut som om Renault har vært på opplæring i Spania:
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/slik-lures-nordmenn-i-timesharefella-opptil-fire-ganger/a/10095723/
#33
Sitat fra: tinker på torsdag 21. august 2014, klokken 14:54
Jeg ser ikke helt behovet for schukolading av Zoe. Det er ikke ofte jeg befinner meg mer enn 8 mil hjemmefra uten å ha en hurtiglader i omkretsen til de resterende 8 milene på batteriet...

Sikkert digg å ha tilgang til både TN-nett, 400V og 11 kw hjemme, samt aldri det å befinne seg mer enn 80 km hjemmefra. Selv bor jeg i et hus hvor jeg ikke har tilgang til TN og 400V og det lønner seg heller ikke økonomisk å installere dette. Heldigvis så finnes det tilsynelatende en IT->TN transformator for schuko/CEE-ladere på 3,6 kW for oss litt "mindre privilegierte".

Når gjenstår bare sitatet fra fredag: "Pics, or it didn't happen."
#34
Zoe / Sv: ladekabel zoe
mandag 18. august 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Ole Petter på mandag 18. august 2014, klokken 18:11
Selv skal jeg aldri kjøpe schuko kabelen/adapteren. Har 11 kW laderen hjemme.

Digg å ha tilgang til 11 kw hjemme. Selv bor jeg i et hus hvor jeg ikke har tilgang til det og det lønner seg heller ikke økonomisk å installere dette. Heldigvis så finnes det Schuko/CEE-ladere 3,6 kW for oss "mindre priviligerte".
#35
Lading / Sv: pose og ladekabel?
lørdag 16. august 2014, klokken 22:47
Hmmm. Skeptisk. En kontrollboks skal aldri tildekkes. Tildekking kan medføre overoppheting og i verste fall brann.
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Ladejungelforståelse for uinnvidde
fredag 15. august 2014, klokken 14:44
Sitat fra: berge på fredag 15. august 2014, klokken 14:11
EVSE-kabler virker ganske kraftig overpriset. Såvidt jeg kan forstå er det kun en skjøteledning samt en mikrokontroller som snakker en enkel digital protokoll for kommunikasjon med bilen og et relé for å slå på strømmen.

EVSE-kabler og systemer kan virke overpriset. Beskrivelsen du har på utstyret er helt rett: to støpsel, 6 meter kabel samt et kretskort med kapsling (kladd) rundt.

Det som koster mye penger og driver kostnadene på ladekablene er utvikling av programmet (firmware) på kretskortet og CE-godkjenningen av produktet. Hadde det ikke vært for de to nevnte faktorene ville ladekabelen vært betraktelig mye billigere.

Hvis du sammenligner en Mode 3-kabel til ca kr 1600 mot en Mode 2-kabel til ca kr 3000 (EV-institute), så ser du at disse to faktorene (CE + firmware) er priset inn med kr 1400.
#37
e-Golf / Sv: Ladestandarder, spænding, strøm, nødladekabel
torsdag 14. august 2014, klokken 15:38
Sitat fra: jensjacob på onsdag 13. august 2014, klokken 23:20
Hvad vil i gætte på en ekstra af disse koster ? Jeg overvejer muligheden for at have en ekstra af disse som fast ladeboks derhjemme. 2,2 kW vs. 3,6 kW er alligevel ikke den store forskel.

Forskjellen mellom 2,2 kW og 3,6 kW (10A vs 16A) er større enn det du tror. En 16A-lader er ca 60 % raskere enn 10A og anbefales på det sterkeste hvis du har mulighet til det og god nok infrastruktur hjemme eller på ladestedet.
#39
I USA samt i mange andre land så er det ikke normalt å ha en 3-fase 400V. Bilen og brukeren vil aldri komme i kontakt med 3-fase 400V og en trenger derfor bare J1772-støpselet som har en litt enklere utforming og passer bare til 1-fase. J1772 har bare 5 poler og mye billigere å produsere. Det er helt unødvendig å bruke en TYPE 2 "mennekes"-støpsel som er dyrere.

http://www.mennekes.de/index.php?id=latest0&L=2&tx_ttnews%5Btt_news%5D=929&cHash=46a00bad7f0d569c00bea9537556bbeb (

I Europa er det mer vanlig med 3-fase og derfor er det viktig å kunne benytte seg av dette. Dette gjøres ved hjelp av Mennekes-støpselet som kan i teorien benytte 7-poler samtidig.
#40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid
torsdag 07. august 2014, klokken 15:29
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 15:25
Dent var ikke dumt :) Blir ikke det varmt? Hva gjør du når du kommer og andre har koblet seg på?

Du får ikke ladet - sikringen går! Skjøteledningen blir varm og kan smelte fast osv. Hva som skjer har ingen fasit - heldigvis går sikringen.

Sikringen på kurser med denne typen støpsel er maksimalt 16A og ladekablene er normalt satt til minst 10A. Har du to ladekabler så kan dette tilsammen bli 20A eller høyere (<32A). Dette vil ikke gå i lengden.
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid
onsdag 06. august 2014, klokken 16:20
Offentlige Ladestasjoner/-steder har blitt et knapphetsgode. Det er bare å finne seg i at du ikke kan lade på en offentlig stolpe. Selv ikke på kjøpesenter. En kan ikke forvente å finne ladestasjon som er tilgjengelig, fordi det daglig kommer 43 flere elbiler på vegen (samt noen PHEV-er).

Jeg synes det er unødvendig å bruke masse tid og krefter på å disse en stakkars hybrid, når grunnen til misnøyen ligger ett helt annet sted: "Ladesituasjonen" vil bare bli verre og verre for elbilistene og det nytter iallefall ikke å klage mer på dette i framtiden. Kapasiteten er vel kanskje allerede nådd og en må belage seg på å saktelade kun hjemme.
#42
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
onsdag 06. august 2014, klokken 10:55
Sitat fra: SHN på tirsdag 05. august 2014, klokken 17:33
Jeg regner med at de kablene som selges er alle med temperaturfølere?

Du skal ikke regne med at kablene som selges har temperaturfølere. Temperaturfølere er mer å regne som unntaket enn regelen. Har du det så er det bra, men da må du ikke bytte plugg. Sjekk om det stemmer med din egen kabel.
#43
Kia Soul EV / Sv: Ladeboks for hjemmelading
tirsdag 05. august 2014, klokken 09:13
Sitat fra: kringon på tirsdag 05. august 2014, klokken 07:59
C-zero lades i dag på et gammelt stikk i garasjen (med jordfeil tror jeg) og med medfølgende EVSE-kladd. Er dette greit over tid? Mener jeg har lest at det er frarådet å bruke den kabelen til daglig lading.

Bilen du har kan alltid lades fra medfølgende eller annen EVSE-kladd. Det er greit over tid og gjør absolutt ingen skade på bilen. Det er akkurat "samme" strømmen som leveres. Ladekabelene tåler daglig lading og de kan også tas med på tur. Ladekablene er designet og produsert for daglig bruk. Noen hevder også at saktere lading (16A og nedover) er snillere på batteriet. EVSE-kabler er betraktelig billigere enn fastmonterte ladestasjoner. EV-Institute har et billig alternativ som passer til Kia Soul og andre biler: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5

Er det jordfeil på kursen så bør vel dette sjekkes ut.
#44
Sitat fra: chaha på mandag 04. august 2014, klokken 15:24
Forhandler tar sine forbehold i kontrakt, så risikoen for avgiftsendringer blir mitt ansvar. Når jeg stiller spørsmålet direkte får jeg et svar i retning av at de ikke tror på noen endringer. Jeg spurte også om Møller sentralt kom til å gjøre tilpasninger slik at man evt kan trekke seg fra kontakten om man skulle se at avgiftene/forutsegningene ble endret, men det var ikke aktuelt.

Møller, Tesla, med andre, vil snart begynne å se på sine salgstall at kundene deres ikke har råd til å være i uvisse her. Kundene vil selvfølgelig vite før kjøp om de får en ekstra regning og om de skal betale 60k til 200k kroner mer. Det er ingen normale kunder som aksepterer en slik usikker løsning. En løsning sentralt fra bilimportørene vil tvinge seg fram ganske så snart.
#45
Godt og betimelig spørsmål, men jeg tror ikke det bør være noe problem det neste året.

Nå er det ca 30k elbiler registrert i Norge. Hvis en går ut i fra at følgende fabrikanter maksimalt klarer å levere de neste 12 månedene:
VW        4000 biler
BMW      2000 biler
Nissan   5000 biler
Tesla     5000 biler
Andre    2000 biler
Sum     18000 biler

Så er du fortsatt innenfor med stor margin. Mulig det går litt tregere med elbilsalget når vi nærmer oss grensen fordi potensielle kjøpere blir litt mer usikre på om de rekker å registrere bilen før MVA blir gjenninnført. Dette gjelder spesielt hvor det er dyre elbiler og lang ventetid.

Bransjen må nok allerede nå begynne å etterspørre føringer fra politisk hold om hva som skjer ved solgte 50 tusen biler. Det er ikke akseptabelt at nye elbilkunder ikke vet hvor mye bilen vil koste. Er allerede bestilte biler skjermet for MVA eller ikke? Aksepterer bilselgerne av bestillinger kanselleres? Når det er en ventetid på 6-12 måneder på en bil så må dette tas med i betraktningen. Elbiler er dessverre bare salgbare når de er merkbart billigere enn ICE-biler. Forsvinner prisfordelene så er nok sannsynligheten stor for at salget går merkbart ned. Salget vil da gå ned til nivåer som andre sammenlignbare land har.

Edit: Tatt hensyn til jkirkebo om salg av 5000 Tesla og 5000 Leaf - Forsatt innenfor 50k-grensen over 12 måneder.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA