Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pottle

#271
Leaf 2010-2017 / Sv: Ecocar
onsdag 16. oktober 2013, klokken 16:29
Jeg kjøpte en Acenta hos en Nissan-forhandler i juli (Noen uker før Norgespakken kom...) - nedenfor ser du hva jeg betalte.

EuroLeaf 2013 Model Acenta
Bilpris inkl. mva. / omregistreringsavgift Kr. 257 400
Tilleggsutstyr inklusive mva. Kr. 18 000
Metallic lakk (6 000)
Komplette vinterhjul, piggfri (12 000)
Gummimatter kupé (inkl)
10A Lader (selvfølgelig inkl))
Automatisk innfellbare speil (inkl)
Garanti 5 år/100.000 km
Registreringsomkostninger inkl.mva. Kr.2 500

- Rabatt bil Kr. 23 000
SUM Kr.  254 900

Trollemor: Ser ikke ut som at vinterhjul er med i prisen? Vinterhjul koster ca 10 tusen - så det må vi også legge til om nødvendig. Bilen du er tilbudt er sikkert fin, men ikke SÅ mye billigere enn en som er kjøpt hos Nissan Norge. Vi snakker 15 tusen billigere (5-6 %). Legger du til "gratis" krompakke til en verdi av 6 tusen, som du får til Nissan nå, så blir differansen enda mindre. I fare for å bli oppfattet som fanboy så slutter jeg her. Velg selv :)

P.S.: Sjekk om bilen virkelig kommer med Parkeringsensor foran og bak slik det står på Finn. Dette er normalt ikke standard. Dette koster 7 - 8 tusen originalmontert.
#272
DRIFTSBATTERI / Sv: "innkjøring" av batteriene.
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 15:07
SitatBatteriet stabiliserer seg etter forbruk
Først om fremst så er det viktig å vite at rekkevidden på 199 km er et lokkemiddel for å få folk til å kjøpe bilen. Mulig du kan kjøre så langt, men da kjører du i 40 - 50 km/t.

Guessometeret vil vise et sted mellom 120 og 130 km hvis hvis bilen er ladet opp til 80 %.
Guessometeret vil vise et sted mellom 155 og 165 km hvis hvis bilen er ladet opp til 100 %.

Normalt så kjører jeg daglig tur/retur 80 km. Motorveg med snitt 80-90 km/t.
Målt i prosent: 75-80 % (hjemme) - 50 % (mål) - 18-23 % (hjemme).

Det er ikke stort poeng å forholde seg til Guessometeret.

SitatKan vi spare inn på noe her uten at alternativet er topplue og votter?
Det som virkelig sparer inn dine sårt tildelte KW er å kjøre sakte.

SitatEn annen ting er hurtiglader...
Det er vanlig for nye kjøpere å tråkke litt feil i definisjonen av "hurtiglader". Det er viktig å holde tungen rett i munnen for å ikke forvirre mer enn nødvendig.

Hurtiglader: I Leaf sitt tilfelle brukes det et CHADEMO-system hvor støpselet stikkes inn i venstre ladeluke på bilen. Det vil ta ca 30 minutter å lade batteriet fra 0 til 80 %. Prisen på dette er sikkert flere hundre tusen kroner og du finner disse på offentlige steder. F.eks kjøpesenter og bilforhandler. Er du uheldig så vil laderene, som du finner i din by, koste penger og kreve et abonnement.

Hjemmelader: Her brukes et enklere system hvor laderen kobles opp på en vanlig strømkurs der du bor. Støpselet settes inn i høyre ladeport. Opp til en strømstyrke på 16A deles det inn i at noen hjemmeladere har en fast installasjon og noen er mobile. I prinsippet er det ingen forskjell, men faste er litt penere og du vet alltid hvor du har støpselet, mens de mobile kan tas med til hvor du trenger det. En slik hjemmelader lader 60-70 % raskere enn 10A laderen som kom med bilen. Noen vil hevde at ladetiden ikke reduseres nok for å forsvare kostnadene. Prisene her ligger fra 2000 kroner til 6000 kroner. Ta også med i beregningen hvor mye elektrikeren tar for å legge opp en ny kurs og ledning om nødvendig.

Hjemmeladere >16A: Ikke stor forskjell på selve ladere opp til 16A, men alt over 16A skal ha en fast installasjon og mye større sikringer osv. Prisen på laderen trenger ikke være så mye høyere, men installasjonen av elektriske ledninger som tåler belastningen er kostbar. Normale Leaf trenger maks en hjemmelader 16A. Det er fordi Leafen har en maks fysisk kapasitet til 16A. Har du en Leaf med en spesiell 6,6KW-lader så kan du lade hjemme opp til 32A.
#273
Leaf 2010-2017 / Sv: Veldig bekymret for vinteren, bare å selge?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 08:20
Sitat fra: Fyrverkeri på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 07:16
75,2km, 3 streker igjen. Det er med programmert forvarma bil om morgenen. 7-8 plussgrader hele dagen. Snittfart 75-80km. Noe dødvekt i bilen, kanskje 3-4 bæreposer div. + èn passasjer satt på kanskje hmm 4km kanskje. Så jeg hadde bittelitt lite luft i dekka foran, men det var bare litt for lite. Brukte også varmeapparat endel under denne kjøringa, og gav bånn gass et par ganger, ignangtagning og forbikjøring.

Hvis du lader opp til 100 % så er det lite å sitte igjen med 3 streker etter 75 km. Hvis du lader opp til 80 % så er det normalt å sitte igjen med 2 eller 3 streker.

Normalt så kjører jeg daglig tur/retur 75 - 80 km. Motorveg med snitt 80-90 km/t. I prosent: 75-80 % (hjemme) - 50 % (mål) - 18-23 % (hjemme).

Bruker IKKE å forholde meg til Guessometer eller streker. Going percentage all the way, baby, yeah...
#274
Etter å ha lest http://www.greencarreports.com/news/1087587_what-does-it-take-to-drive-an-electric-car-in-canadian-winters så skal det ikke mye til for å komme over Ricardo Borba sin blogg om å eie en Leaf i Canada http://canadianleaf.wordpress.com/.

God info om vinterkjøring og andre emner som kan interessere kjøpere som sitter på gjerdet.

God helg!
#275
Leaf 2010-2017 / Manglende kjørehistorikk på monitor i bilen
søndag 06. oktober 2013, klokken 10:05
Jeg har hatt bilen i noen måneder nå. Carwings fungerer, men jeg har aldri fått opp søyler på historikk-siden når jeg trykker på e-knappen og energy information.

Har irritert meg litt over dette, men har ikke gjort noe med det før nå.

Har noen en løsning på hvordan en order dette?
#276
Carwing / Sv: Ny Leaf, Carwings problem.
søndag 06. oktober 2013, klokken 10:00
Det jeg har oppdaget er at historie-siden på carwings på www blir oppdatert to dager etter kjøring. 6. okt kommer den 8. osv. Du får ikke info for en full måned før den 2. i neste måned.

Slik er det iallefall hos meg.
#277
Lading / Sv: Hjemmelading på 6amp eller 10amp?
fredag 04. oktober 2013, klokken 07:01
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:56
Jeg fikk min fra Charge-amps igår og den virker så langt meget bra. Levering fra Sverige tok 1,5 uke fra jeg bestilte den. Lader mye raskere enn originalkabelen ja  :) Forskjellen mellom 10A og 16A er mer enn 6A eller 1,6 ganger ja, siden laderen i bilen uansett trekker 300W. Det blir vel et regnestykke som dette:
10A X 230V = 2300W minus 300W til lader = 2000W
16A X 230V = 3680W minus 300W til lader = 3380W
Får da 3380/2000 = 1,69

Ser det går å bestille direkte på siden deres nå, uten å måtte vente på reservasjonskode:
Finally we've catched up on reservations and have enabled the possibility to order directly on the site. Delivery within a couple of days.

Hvor mye betalte du tilsammen inkludert ALLE utgifter (varen, frakt, MVA, avgift, gebyr, valuta)?
#278
Lade hjemme / Strøm: Et knapphetsgode
fredag 27. september 2013, klokken 12:54
Dette er et innlegg som burde passe godt inn i alle underkategorier siden dette handler som infrastruktur. Siden jeg har en Leaf så begynner jeg her.

For å starte et sted så kan jeg komme med følgende bombe:

ELEKTRISK INFRASTRUKTUR OG TILGANG ER ET KNAPPHETSGODE.
og
ELEKTRISK STRØM ER LIVSFARLIG

Knapphetsgode:
Når en kjøper en elektrisk bil kommer en til et punkt i livet hvor en begynner å interessere seg for AMPERE. Denne måleenheten har i det store og hele ikke vært viktig tidligere - iallefall ikke for meg. En begynner å finne ut hvilke kurser som er 10A og kanskje er en så heldig at forrige huseier strakk en 20A til garasjen for å kunne bruke vedkløveren. Mest sannsynlig er du ikke så heldig - og ser på at en ny kurs fort vil koste deg 20K. Montere el-anlegg er dyrt og jo mer ampere jo dyrere vil det bli.

Nye biler kan uten problem motta en ladestrøm på 32A og 70A. Jeg har ikke tall på det, men store deler av normale norske hus/garasjer har ikke infrastruktur til dette. Skal en oppdatere sitt el-anlegg for å lade 15KW i timen, så ser jeg for meg at dette koster et 6-sifret beløp.

Deretter ser jeg for meg at infrastrukturen i gaten ikke er dimensjonert for at 4 tesla-naboer samtidig skal lade bilene på 15KW. Jeg tror ikke at trafoene er dimensjonert for dette. En vil oppleve varierende svingninger i strømstryken og delikat utstyr du har i huset vil kanskje bli skadet? En annen mer sannsynlig variant er vel at 30 leaf-naboer skal lade på 10A i 8 timer hver natt. Her vil vi også oppleve spenningsfall. Bare se på hva som skjer på juleaften - tenk om dette var normalen. Strøm er et knapphetsgode - hvordan vil vi kunne løse disse utfordringene?

Knapphet er det også ute på gaten hvor en nå etterspør ladestasjoner overalt. Det er for seg selv en nødvendighet og en nyttig ting. Ser vi for oss at antall offentlig ladestasjoner mangedobles så er dette en nyttig, men jeg er litt skeptisk på grunn av belastningen på tilgjengelig strøm i nabolaget stasjonene står.

Livsfarlig:
Videre er jeg bekymret for kvaliteten på utstyret. Hvis en i tiden framover skal se en eksplosjon på antall ladestasjoner i det offentlige rom så vil jeg tro at utstyret vil forfalle over tid på grunn av uforsiktig bruk, vær og vind og f.eks påkjørsler. Pga det store antallet så vil statistikken jobbe mot sikkerheten. Hvor ligger ansvaret for å sjekke at snøplogen ikke var uheldig og kom borti stolpen og ledningene? Kan det ligge en potensiell dødsfelle der? 220V, 32A og 7040kW biter rimelig godt fra seg når barna leker i nærheten. Hvem har ansvaret for å se at utstyret virker og ikke gir deg støt. Klarer eier å ha oversikt over samt vedlikeholde tusen ladepunkt? Hva med 10 tusen ladepunkt? Hva skjer når kommunen velger å utsette vedlikeholdet? Bare se på hvordan vedlikehold på skolebygg blir neglisjert. Slik jeg har forstått dette fram til nå, så er dette dyrt utstyr og enda dyrere å vedlikeholde. Rapportene her på nett sier at ladestasjonen "ofte" ikke virker.

Dette var mine tanker. Mulig jeg maler "fanden på veggen", men dette er noen av spørsmålene som må løses før elbiler kan ta over som et naturlig førstevalg.
#279
Lading / Sv: Sikring av ladekabel
onsdag 25. september 2013, klokken 12:06
Jeg ville ikke latt en ladekabel få stå ulåst på grunn av utgiftene jeg ville ha fått hvis den forsvinner.

En ny 10A ladekabel kjøpt hos Nissan koster sikkert kr 6.500,-. Det er ikke rart at dette er ettertraktet å stjele - det er dessverre mange som kan tenkte seg en "gratis" reservekabel.

Måter å låse kabelen:

  • Parker forhjulet over kabelen. Cra: Gjerne over ei fjøl med et spor
  • Lås kladden med hengelås. Kladden har 4 små hull som kan brukes
  • 2013-modellen har innebygget lås slik at støpselet ikke kan tas ut
  • Tre en hengelås gjennom kroken under ladelokket og kabelen samtidig
  • Deksel til ladeluke (Takk til Mismatch)
#280
Elektriske utfordringer / Dyre Ladekabler...
tirsdag 24. september 2013, klokken 12:52
Jeg kunne tenkt å kjøpe en 16A kabel eller ladestasjon. En 16A vil lade raskere og gjøre livet noe enklere. Det virker som om at 10A-laderen som følger med bilen ikke gir nok strøm hvis kupeen forvarmes om morgenen. Forvarming tar ca 5 % av batteriet. (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9460.0.html). En annen fordel med å eie to ladere er at en alltid kan ligge i bilen. Det som veier i mot å kjøpe en 16A er prisen.

Priser en finner på nettet:
Semiportabel ladestasjon med J1772 støpsel for Leaf: Kr 4.990,- (elbilhjelpen)
6-10-16A portabel ladekladd med J1772 støpsel for Leaf: Kr 4.490,- (elbilhjelpen)
UM-EVSE: Kr 4.380,- + MVA + frakt (charge-amps)
Proxll hjemmeladeuttak: Kr 8.750,- (Elbilforeningens medlemmer)
Salto hjemmelader: Kr 6.125,-
(elbilshop.no) fører også utstyr, men det meste fra andre nettsider med 20 % påslag.

Å lage ladere er ikke rakettforskning og det brukes standardmateriell i alle ledd og kabler - så jeg forstår ikke hvorfor laderne skal være så dyre. Har noen en billigere løsning eller synes dere det er greit å betale ca 5K for en kabel.
#281
Lading / Sv: Lade og forvarme på 10A
mandag 23. september 2013, klokken 07:28
Hei Jonny:

Vi låser til 80 % fordi bilfabrikanten sier at batteriet mest sannsynlig vil vare lengre hvis vi ikke makslader batteriet hele tiden.

Fra US bruksanvisning CH-22:
"To extend the life span of the Li-ion battery, use long life mode by selecting [80% Charge (Improves Battery Longevity)]. See Long life charge."
#282
Leaf 2010-2017 / Sv: Første dag med Leaf-en!
fredag 20. september 2013, klokken 15:19
10A vs 16A

Jeg har noen betenkninger rundt lading og ampere samt nødvendigheten for en 16A-lading relatert til kostnaden. Jeg har som alle her gått noen runder for å finne ut om jeg har mulighet til å sette opp en fin og fjong ladestasjon. Pod-Point, GARO eller noe annet.

For å ta konklusjonen min først: Jeg tror at det IKKE er verdt å installere en egen 16-kurs, dedikert lader samt kable dette. Installasjonen av dette kan enkelt ende på ca kr 15.000,-. Hadde installasjonen eller kjøpet av en kabel kostet en tusenlapp så hadde jeg ikke brydd meg.

Jeg begrunner dette med at en 16A er bare 37 % raskere enn 10A. Kr 15K er en alt for stor investering for en slik gevinst. Ved normale forhold så vil en 10A gi deg ca 35 km på 2,5 timer og 16A så gir deg 56 km. Altså ikke den helt store forskjellen. Når bilen står og lader om natten så kommer det på det sammen om den bruker 9 eller 6 timer.

Dette er min mening, men hvis andre her har andre gode meninger og argumenter så er jeg mer enn villig til å bytte mening.
#283
Lading / Sv: Lade og forvarme på 10A
fredag 20. september 2013, klokken 13:14
Bruksanvisning US Charging CH-35

When the indicator light 3 flashes:

The indicator will also flash when the following
system are operating:
• Climate Ctrl. Timer
• Remote climate control (if so equipped)
• Li-ion battery heater
#284
Leaf 2010-2017 / Sv: Første dag med Leaf-en!
fredag 20. september 2013, klokken 12:02
1. Jeg ladet bilen til 100 % i går natt. Jeg ser det også er mulig til å velge 80 %. Forringes levetiden på batteriet ved stadig å lade den til 100 %?

Fra US bruksanvisning CH-22:
"To extend the life span of the Li-ion battery, use long life mode by selecting [80% Charge (Improves Battery Longevity)]. See Long life charge."

2. Jeg har programmert bilen til å lade hver natt mellom 00.00 og 09.00. Bør jeg ikke lade bilen dersom batterikapasiteten før lading er over en viss prosent - f.eks. 80 % ?

Fra US bruksanvisning EV-24:
"Allow the battery charge to be below at least 80% before charging."

Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor en skal ha timer på lading i Norge. Det er bedre å starte ladingen med en gang. Tenk deg situasjonen hvor det blir strømbrudd rundt midnatt og du kunne allerede ha lade bilen i 6 timer før den tid. Noen sier en burde begynne ladingen etter nedkjøling av batteriet, men jeg har ikke funnet kilder for dette. Har noen dette?

3. Dersom jeg beslutter ikke å lade bilen en natt, lar jeg rett og slett være å koble inn kabelen eller må jeg også inn på ladepanelet og gjøre endringer her?

Hvis du først starter ett timer-oppsett så vil bilen følge slavisk dette oppsettet. Det er timeren som bestemmer. Hvis du beslutter å ikke lade en natt så er det bare å la bilen stå uten kabel. Hvis du beslutter å "override" systemet, med å starte ladingen umiddelbart så må du trykke på knappen til venstre som ser ut som en klokke med et støpsel.

4. Er litt nervøs for å glemme at ladekabelen er tilkoblet når jeg starter bilen. Er det en sperre for dette, eller kan jeg risikere å røske ned lade-enheten fra veggen?  :-\
#285
Carwing / Sv: Carwings nede?
onsdag 11. september 2013, klokken 09:23
Sitat fra: reptil på onsdag 11. september 2013, klokken 09:17
Opplever andre at det fortsatt er nede....?

Ja. Det ser slik ut - jeg kommer iallefall ikke inn.

  • Får ikke til å logge på Iphone-appen.
  • Kommer inn på You+Nissan, men får ikke oppdatert.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA