Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pottle

#256
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjørehistorikk
tirsdag 05. november 2013, klokken 18:37
Bilen min har registrert 7700 km på telleren, men ca 7100 km er registrert på Carwings. Noe irriterende å se en differanse på ca 10 %.

Tror nok jeg har glemt å trykke "ok" en eller annen gang, men ikke på turer som tilsvarer 600 km.
#257
Leaf 2010-2017 / Sv: A-stolpen - "står i veien"?
tirsdag 05. november 2013, klokken 11:53
Tiltredes. Har blitt oppmerksom på dette når jeg er ute og kjører. Har nok dessverre brutt vikeplikten for mer enn en fotgjenger i løpet av høsten.

Vi får bare håpe at ingen, aldri, tar en Carl I. Hagen her.
#258
Lading / Sv: Ladehastighet
søndag 03. november 2013, klokken 21:27
RED: Svar til Bjørn:  Beklager noe ufullstendig innlegg.

...ved å kjøpe en 16A ladekabel for ca 5 tusen kroner og deretter kanskje oppgradere sikringsskapet m.m. for å legge en 16A/20A kurs (kostnad ca 5-10 tusen kroner i mitt tilfelle).
#259
Lading / Sv: Ladehastighet
søndag 03. november 2013, klokken 20:08
Jeg har sett at de fleste er enige i forholdet 1,6 i ladehastighet mellom 10A og 16A. Diskusjonen viser at noen er fornøyd med å betale mellom 5 og 15 tusen kroner for 60 % raskere lading og noen synes at det ikke er verdt den ekstra kostnaden.
#260
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: 228 km rekkevidde i Japan
torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:56
Kjører EuroLeaf 2013, Acenta.

Kjørestilen: Konsekvent 10 km/t over fartsgrensen. Cruicecontroll, 19 C på varmeapperat, omluft.
Vegen: Motorveg - mye 90 og 80 km/t fartsgrense. 35 min fra start til mål / 38 km distanse.

Måler energiforbruk i %.

100 % ved start - 70 % ved mål. = 38 km
Dvs. 30 % energibruk på 38 km. (Energiforbruket er ca det samme på veg tilbake...)
(38 km / 30 %) * 100 % = 126 km

126 km dekker 95 % av kjørebehovet jeg har til daglig. Hadde vært fint å ta seg en langtur en gang i blant, men jeg overlever.

Bilen viser et forbruk på 14.5, 14.3 og 15.9 i henholdsvis, aug, sep og okt.

Er klar over at jeg kunne ha økt distansen ved å snittkjøre i 50 km/t. Er derimot ikke sikker på om jeg kunne ha kjørt 228 km. Kanskje i et vakumrør, med slick-dekk og ingen trafikklys (slik JC08 tydeligvis er...).
#261
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / 228 km rekkevidde i Japan
torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:19
Bilens hjemland fornekter seg ikke: I Japan skal bilen, i følge standarden: JC08, klare å tilbakelegge hele 228 km før skilpadda kommer på besøk.

http://ev.nissan.co.jp/LEAF/RANGE/

Makan til løgn, bedrag og dårlig målestandard. Takke meg til å ha bena på jorda og deretter være glad for mine ca. utmålte 120 km.
#262
Leaf 2010-2017 / Sv: Trøbbel med å låse
torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:14
Tiltredes. Bakluka er faktisk litt ekkel å lukke. En må dessverre bruke litt kraft for å få lukket den.
#263
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring på elbil/nissan leaf
torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:11
Har Nissan Leaf (Euro 2013) alarm? Mange annonser på finn.no refererer til alarm, men jeg er ikke sikker på hva som menes med dette. Ingen har brudd seg inn i bilen så jeg vet ikke om det sier TUUUT, TUUUT, TUUUT om vinduet blir knust. Får ikke "kvittering" på alarm når jeg låser bilen.

Er det riktig å rapportere inn til forsikringsselskap at en har alarm?
#264
Elektriske utfordringer / Sv: Mulig feil - D/B-mode
torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:01
Takk for at du spurte om dette. Du har gitt oss alle sammen gratis voksenopplæring og god oppfrisking av kunnskap.

Jeg er sikker på at noen lurer på dette til daglig!

Fakta: B-giret genererer ikke og brukes ikke når batteriet er fulladet. Det er faktisk viktig å huske på dette, fordi jeg f. eks. bruker b-giret til å bremse og justerer farten ut i fra dette.
#265
Leaf 2010-2017 / Sv: Manglende kjørehistorikk på monitor i bilen
torsdag 24. oktober 2013, klokken 07:41
Jeg har nullstillt A og B trip-teller noen ganger, men det virker fortsatt ikke. Får ikke opp historikk-søyler. Hiver meg på spørsmålet til leaf-newbe.

Hva er det som skal nullstilles?
#266
Leaf 2010-2017 / Sv: alder på leaf eiere ?
onsdag 23. oktober 2013, klokken 13:34
Denne spørreundersøkelsen forteller vel egentlig mest om at det er mest oss "unge gamle" mellom 35 og 45 som frekventerer og interesserer seg for elbilforum-sidene. Har vi litt for god tid når vi sitter i kontorstolen? ;)

Tror ikke bilen er noe "Ungdomsbil"- til det er den for dyr. Når jeg var under 25 og student så ville jeg aldri hatt råd til denne bilen.
#267
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er 16A nok for deg?
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 19:55
Det blir da bare flere og flere med elektriske biler. I framtiden så vil det bare bli flere og flere, og mest sannsynlig standard framkomstmiddel.

Det betyr at flere og flere trenger 60A og 11kw eller noe lignende - hva er det netteierne ser for seg? Behovet for god kapasitet vil bare bli større og større. Jeg ser for meg at det allerede i noen nabolag har litt for mange (i følge strømnettet) Teslaer....

Hva er det som kommer til å skje, spesielt når netteier ikke vil betale for framtidig og nødvendig infrastruktur?

#268
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Når kommer skilpadda?
mandag 21. oktober 2013, klokken 09:28
Kan dere skrive opp hvor langt en kommer på de forskjellige stadiene:


  • "- - -" på kilometertelleren: 16-17 % igjen på batteriet / div. kilometer gjenværende rekkevidde
  • "- - -" på %-måleren: 4 % igjen på batteriet / ?? kilometer gjenværende rekkevidde
  • Skillpadde: 1,4 % igjen på batteriet / 1 kilometer rekkevidde
  • Stopp?
#269
Leaf 2010-2017 / Sv: Ecocar
mandag 21. oktober 2013, klokken 07:49
Hvis du får en Tekna til 255 tusen så er dette en meget god deal. Listeprisen til Tekna (uten metallic lakk og vinterdekk m.m) hos Nissan er kr 273.900,-.

Forskjellen mellom Tekna og Acenta er dette:

-17" dekk
-Bose lydanlegg
-Led-lys i front
-360 graders kamera
-skinnseter

Resten er likt...
#270
Lading / Sv: Ladetid om vinteren?
onsdag 16. oktober 2013, klokken 16:46
Sitat fra: p10 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 15:46
Bør jeg la bilen stå tilkoblet dersom bilen skal stå parkert i noen dager på vinterstid?

Ja. La bilen stå tilkoblet om mulig. Det skader ikke å la bilen være koblet til. Tvert om så har du muligheten til å gi batteriene strøm hvis det blir skikkelig kaldt og batterivarmeren kicker inn.

Det er dog smart å sette ladingen til maks 80 %.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA