Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pottle

#16
Carwing / Sv: tastenkombination??????????
fredag 12. september 2014, klokken 14:14
Skal virke:

In order to obtain your releases:
Power on the vehicle
Power off the audio
Press the MAP button 3x
Press the Audio Power button 2x
Press the MAP button 1x
#17
Carwing / Sv: tastenkombination??????????
fredag 12. september 2014, klokken 09:11
Det er i grunnen lite som kan gjøres og stilles på.

Eneste "brukbare" hacken er egentlig kameraet som kan settes på når en kjører.
#18
Kia Soul EV / Sv: Installasjon av ny lader
torsdag 11. september 2014, klokken 15:41
Sitat fra: storform på torsdag 11. september 2014, klokken 14:42
Ny i elbil-verden og trenger noen enkle råd. Vet dette med lading er diskutert i andre tråder, men det er mye info å ta inn.

Tips nummer en er at du bør ta tiden til hjelp: Bruk noen uker og måneder til å kjenne på om du virkelig trenger å oppdatere strømnettet ditt. Det kan være dyrt å legge inn en ny kurs og spesielt hvis du i ettertid finner ut at du ikke trenger det.

Det er mange som klarer seg med den 10A-/16A-kursen de allerede har og den originale ladekabelen. Det er selvfølgelig bedre å ha en kurs med høyere ampere, men dette kan du finne ut av etterhvert på bakgrunn av kjørestilen og levestilen du får med den nye bilen...
#19
e-Golf / Sv: Hurtiglading CCS
torsdag 11. september 2014, klokken 14:08
Sitat fra: gajagd på fredag 05. september 2014, klokken 15:24
Har snakket med kundeservice og fikk svar at noe E-Golf har problemer hurtiglading. Er dette stemmer?

Virker som at det er noe inkompatibilitet. Her er transportevolved.com sin artikkel om problemet.

http://transportevolved.com/2014/08/27/volkswagen-e-golf-suffers-dc-charger-incompatibility-uk/
#20
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Sitat fra: sven erik på mandag 07. juli 2014, klokken 02:44
folkens har du 10a sikring må en ned på ca 8a om den ikke skal gå
samme med 16 der er ca 14a det beste  setter en på 16a på 16 a går den etter noen få timer  noen ganger før

Som nevnt tidligere så er det noe feil med strømnettet eller ladekabelen som du lader fra. En 10A-sikring skal ikke gå hvis du lader med en 10A-ladekabel.

Så til litt mer generell info:
Det er ikke slik at en 10A-lader trekker 10A. Det er heller ikke slik at 16A-ladere (eller andre) trekker akkurat det det som står beskrevet. Alle ladekablene lader med en viss sikkerhetsmargin. Ladehastigheten begrenses også noe av motstand, svingninger og så videre i det elektriske systemet.

10A eller 16A på ladekabelen beskriver, enkelt og greit, hvilken ampere kursen og sikringen må ha for å kunne lade sikkert og trygt.

Tommelfingerregel:
16A-ladere gir et snitt mellom 14,5A-15,5A.
10A-ladere gir et snitt mellom 8,5A-9,5A.

Dette kan sjekkes selv ved hjelp av en enkel strømmåler.
#21
Kia Soul EV / Sv: Takboks?
torsdag 04. september 2014, klokken 15:46
I følge bilforhandler jobber KIA med nå med å skaffe en leverandør av takskinner/-rails. Går ut i fra at det også gjelder muligheten for takboks. Ikke mer info om underleverandør i dag.

Kia Soul EV mangler takrails slik at alt, som skal på taket, må monteres på annen måte.
#22
Sitat fra: D9 på onsdag 03. september 2014, klokken 09:41
Jeg vil helst unngå å kjøpe en ladekabel til 6000 kr som ikke utgjør noen forskjell.

Normalt så er de "uoriginale" ladekablene litt mindre kresne på svingninger o.l. i strømnettet. Det kan være at dette passer bedre hos deg og dine ladevaner. De fleste norske salgsstedene følger normale angreretts- og reklamasjonsregler så et kjøp fra en av disse er problem- og risikofritt.
#23
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
tirsdag 02. september 2014, klokken 15:42
Her er prisene fra tidligere i år for 10A-ladekabler kjøpt hos bilmerkeforhandler:
http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Ford Focus Electric:   Kr. 2.800
VW e-UP!                  Kr. 4.593
BMW i3:                   Kr. 4.850 (kan variere avhengig av modell)
Tesla Model S:           Kr. 5.144 (inkludert adapteret)
Nissan Leaf:           Kr. 6.080
Mitsubishi(5/10 m):   Kr. 6.875 / 8.125
Renault:               Kr. 7.438
Peugeot i-On           Kr. 7.500
Citroën C-Zero:           Kr. 7.604

Jeg tror ikke at Kia sin ladekabel blir billigere enn dette.
#24
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
tirsdag 02. september 2014, klokken 15:29
Sitat fra: lostfields på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:13
Selgeren jeg snakka med visste ikke hundre prosent, men antok at det var oppmot 2000 kr for CHAdeMo greia.

"CHAdeMO-greia" har ikke noe med CHAdeMO å gjøre. Du snakker om en ladekabel som ikke har en kontrollboks. Denne ladekabelen heter på fagspråket "Mode 3 - Type 2 til Type 1". Sjekk her for detaljer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15368.msg237814.html#msg237814

Mode 2 finner du på ettersalgsmarkedet for under kr 2.000,-. Kia Soul EV har en 6,6 kw-lader så du kan bruke 32A-versjonen.

Du trenger ingen ekstra kabel til CHAdeMO da du bruker kabelen som allerede er på hurtigladestasjonene. Her er det dessverre en selger som ikke vet hva han/hun snakker om. Dessverre så skjer dette oftere hos bilforhandlere som ikke har levert elbil før.

En normal ladekabel som passer til KIA får du for kr 3.000,- hos EV-Institute.no Du trenger ikke kjøpe denne fra merkeforhandler.
#25
Lading / Sv: Ladetid med hjemmelader, 16A
tirsdag 02. september 2014, klokken 14:11
Sitat fra: Eivsku på tirsdag 02. september 2014, klokken 07:33
Hvordan foreslår dere at jeg kan verifisere ladefarten på de to laderne?

Du kan sjekke "ladefarten" ved å kjøpe deg en strømmåler til 100 kroner. (Jula, Clas Ohlson, Biltema). Dette er den enkleste måten å sjekke hvor mye bilen lader og beregne hvor raskt batteriet vil fylles.

Du kan først se på ampere-måleren: For en 16A-lader så er normalt at bilen din lader på ca 15,5A, men laderne kan svinge fra 14,5A til 15,5A. Du kan også sjekke Watt-måleren: Watt-styrken bør være fra ca 3300w og oppover hvis du lader med en 16A-lader.

Lader du med en 10A lader så bør målerene vise 8,5A til 9,5A og 2000-2200 watt.

Er du en info-nerd eller av den "engstelige" typen så kan du kjøpe en trådløs strømmåler. Her kan du se på tv eller ligge i senga og samtidig se hvor mye bilen trekker uten å måtte gå til stikkontaken. http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-el-energim%C3%A5ler/36-3981
#26
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV prøvekjørt, med hjelmkamera
mandag 01. september 2014, klokken 15:42
Oppdaget at ladekabel ikke kan låses til bilen. Stemmer det?
#27
Kjøpe elbil? / Sv: Kia Soul EV
søndag 31. august 2014, klokken 20:17
Sitat fra: ionboy på søndag 31. august 2014, klokken 20:10
Jeg har bare 10amp på utepunkt. Da MÅ jeg minimum skaffe et 16amp punkt ute ikke sant? Tusen takk for alle svar sålangt folkens :)

Du MÅ ikke ha en 16A-kurs. Mange klarer seg med en 10A-kurs og den originale ladekabelen. Det er selvfølgelig bedre å ha en 16A-kurs og en 16A-lader, men dette kan du finne ut av etterhvert. Det koster iallefall kr 5.000,- å installere en ny 16A-kurs og deretter minst kr 3.000,- for en 16A-lader. Alle må selv finne ut om det verdt det i forhold til den kjørestilen en har...
#28
Zoe / Sv: Norges mest solgte i 2015?
søndag 31. august 2014, klokken 19:01
Kan noen av dere med ZOE informere om hvordan det går med "støyen" som genereres når bilen lader. Har dette blitt plagsomt for noen av dere eller naboer? Hvordan løses det fra dag til dag? Blir en vant til det?
#29
Kjøpe elbil? / Sv: Kia Soul EV
søndag 31. august 2014, klokken 18:57
Den gjengse anbefalingen her på forumet er at en venter med installeringen av nye elektriske kurser o.l. og innkjøp av dyre ladestasjoner inntil en har brukt elbilen et par uker eller måneder. Det kan være at du sparer deg for en dyr elektrisk installasjon som du egentlig ikke trengte.

En ny elbilsjåfør finner ofte ut at ladekabelen som er med i bilen eller lignende billig løsning, gir nok strøm i løpet av natten.

KIA har en 6,6 kW standard lader. Det vil si at du kun får utnyttet 32A og at det elektriske systemet du allerede har i garasjen er mer enn nok.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA