Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - D.O

#46
Model S 2013 - 2022 / Sv: Store skader langs sidene på bilen.
fredag 07. august 2015, klokken 14:26
Sitat fra: Teslavest på mandag 03. august 2015, klokken 17:35
Kanskje det er forskjell 19 vs 21 når det gjelder dette, og kanskje dekk?
Oppgi dette når dere poster....
19" brun, 34K km. Skader ved bakdør/hjulbue, synes som hvite prikker. Er også fritt for lakk i hjulbue, nederst der hvor flens er bred inn mot hjulhus. Kjører stortsett kun på asfalt og ikke motorveier.
#47
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
fredag 07. august 2015, klokken 10:27
Sitat fra: jorgen.s på fredag 07. august 2015, klokken 10:24
Er det noen som har inntrykket at kjøremønsteret kan framprovosere dette? Helt spesifikt: Hvordan man bruker wattpedalen og hvordan overgangen mellom pådrag og regen foregår?

F.eks.: I min nåværende bil, en Leaf, har man D (drive) med veldig forsiktig regen og Eco med litt kraftigere regen, men fortsatt ikke på langt nær like mye som "høyeste" setting på Model S, som jeg tror bilen jeg prøvekjørte sto i (Range Mode?).

Merket da jeg prøvekjørte at hvis jeg slapp opp wattpedalen på samme måte som i Leafen, ble oppbremsinga vesentlig kraftigere enn i Leaf, nesten ukomfortabelt kraftig, og jeg måtte holde wattpedalen bittelitt inne for å gjøre bremsingen komfortabel.

Hvis man kjører med av/på høyrefot kanskje det sliter ekstra mye på drivverk osv med ekstra aggressiv regen? Ikke meninga å spekulere, men lurer på om noen har dette inntrykket?
nei. Det virker ikke som kjøremønster har noe som helst å si.
#48
Sitat fra: Ljosdal på onsdag 05. august 2015, klokken 17:55
Noen som vet eller har erfaringer med å åpne/lukke takluka i høy fart? Jeg føler at jeg må stenge takluka hvis jeg overstiger ca 90km/t. Har ikke sett noen begrensninger, men hele luka vibber i vinden...
bilen gir beskjed om at du må senke fart for å lukke luka. I allefall gjorde den det i fjor sommer.
#49
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny bil, p85d eller p90d?
tirsdag 04. august 2015, klokken 21:21
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:04
Etter 83.000km har jeg stort sett samme opplevelsen av standardsetene som Øyvind, vel å merke 2013-utgaven (før de ble oppgradert). Tenkte at setene kom til å bli det største problemet og tenkte "hva f... er dette for noe ræl" ved første prøvesitting. Men de fungerer forbausende bra på langkjøring, og jeg har MYE av det. Hardheten er grei, men merker at jeg får litt tresmak bak når timene bak rattet blir veldig mange. Kanskje ville det hjulpet med litt mykere sittepute, men det er ikke sikkert. Aero-setene fra Saab jeg var vant til tidligere var veldig mye mer komfortable med det samme, men jeg ble mer sliten over tid i dem.

De oppgraderte standardsetene som kom i 2014 er jeg ikke helt sikker på om jeg liker bedre. Har vel 100-150 mil i dem, og selv om de er mykere fungerer de ikke like bra for min del. Føles nesten litt innpåslitne for lår og akterspeil, og jeg mistenker at man bare har slengt et ekstra lag stuffing oppå en standard sittepute. Får vel testet disse grundig i vinter, kanskje er det en tilvenningssak.
støtter denne kommentaren. Har selv hatt nextgen og de er nydelig, men et hel**** å komme seg inn og ut av. Ikke noe å tenke på om du kjører få og lange turer, men mye inn og ut av bilen blir et iritasjonsmoment.
Har en 13mod p85 også og de setene blir jeg aldri sliten av, men mangler sidestøtte. Fikk byttet førersetet i år og de nye er ikke like gode. Mykere som om ett tynt lag med filt er lagt til, men vondere på langtur.
#50
Tror forbrukerombudet kun hadde fått seg en latter i matpausen av en slik henvendelse. ;)
P85d er en super bil, er jo latterlig kjapp og enorm på vinteren, men den manglet X-faktoren/kjøregleden som kom med p85 når jeg kjøpte den i 2013.

Men noen som har linkmytesla og kan poste bilde? Tatt på flat mark og ikke i bakke...?
Edit: gjerne fra alle modeller, ikke bare p85d.
#51
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett

Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.
#52
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny bil, p85d eller p90d?
mandag 03. august 2015, klokken 22:35
Drop carbon og gå for matt tre.  ;) carbon er harry ;)
#53
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny bil, p85d eller p90d?
søndag 02. august 2015, klokken 11:41
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 01. august 2015, klokken 23:42
Ja er sikringen som begrenser 85 batteriet har ikke noe problem med å gi 1500 amper men sikringen tåler ikke det.
Koster nok ganske mye mer å lage batteriet med inconel sikringer samt den smarte sikringen og de tar seg derfor betalt 70 000 ekstra som nok også såklart inkluderer en grei fortjeneste . At de som bestiller 90D får dette med gratis men at de som kjøper P utgaven skal betale høres veldig tvilsomt ut.

Tesla har faktisk mindre utvalg med batterier nå siden de nyere batteriene som Tesla beskriver som 2.0 innpakning passer nå også på rwd ifølge delekatalogen.
Skal ikke se bort fra at årsaken til den "smarte sikringen" er pga tilhenger mulighet på model x. Og at det dermed er standard på alle modeller fremmover. Men at sw må oppdateres for å gi bedre aks. På modeller uten P kan det hende at omformer fortsatt er ulik og ikke kan gi så høy amp uansett.
#54
Sitat fra: SimenT på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:44
KM-stand har vel ikke like mye å si da det ser ut som batteripakken ikke taper seg så mye som først fryktet.

Jeg ville tatt en så ny modell som mulig. Jeg merket ganske stor forskjell fra 2013 til 2015 modell med
tanke på generell byggekvalitet. Spesielt interiørmessig. Autopilot er en game changer.
dette skjønner ikke jeg. Eneste som så bedre ut på min p85d var alcantaraen på dash, ellers ingen ting.
#55
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13
Sitat fra: weld77 på onsdag 29. juli 2015, klokken 10:25
Om man har behov for bil som følger flyten på Autobahn så må man nesten kjøpe en bil som er egnet til formålet. Tesla er først og fremst en amerikansk bil, og i USA er det vel stort sett rundt 120-130 km/t som er fartsgrensen på motorveiene.

Jeg har hatt lappen i 20 år og eid bil i nesten 10 av de. På den tiden har jeg vært på Autobahn en gang, og det var for nesten 20 år siden.

Andre kan selvsagt ha helt andre behov, men det fremstår som underlig å disse en bil basert på noe den aldri var tiltenkt. Om jeg kjøper en liten, nett sportsbil så forventer jeg ikke at den egner seg til å frakte hele familen med ski og alt vinterpakket på fjellet en dag det er dårlig brøytet.

Bil bør kjøpes basert på behov og ønsket bruksområde, evt subsidiært få riktig status om det er viktig eller en følelse om man er opptatt av slikt.

Igjen: Jeg mistenker at en del har kjøpt TMS P85D og trodd de har kjøpt en slags sportsbil fordi den har mange hestekrefter og unnagjør 0-100 raskere enn det aller meste som er innenfor rekkevidde rent økonomisk.

Jeg var akkurat på tur i Danmark og Tyskland og lå i 160-180 på marsjfart. Forbruk 1,2 liter bensin pr mil. Hører ikke motoren når den i slik hastighet er under 3.000rpm.
Tok igjen kanskje 10 stk Tesla, de aller fleste var norskregistrerte. De lå sammen med bobilene, campingvogner og vogntog i høyre fil i 100-120km/t.

Det hadde jeg ikke orket, altså å kjøre elbil for å spare noen små tusenlapper i bensin og måtte kjøre så planlagt/sparsomt.
Var forøvrig godt oppe i over 260 og slik kjøring tømmer også en bensintank fortere, men ikke verre enn at jeg fylte 4 ganger (ca 200 liter) på 180-190 mil. Siden bensin er billigere i utlandet ble det ca 2500-2800kr i bensin.

Riktig som folk sier, man må kjøpe bil til sitt bruk og behov. Model S så rimelig malplassert ut på Autobahn og danske motorveier.

Så ingen Model S i Tyskland, det var litt tja... "Befriende" kanskje? ;)

Elbil passer fint som ... Elbil. Altså en bil man har for elbilbruk ved siden av den øvrige bilparken som går på bensin. Behovstilpasning.
kjørte Danmark på kryss og tvers i sommer. Lå da i 130-140kmt på motorveien da det føltes som en behagelig fart der. Kjørte forbi 100vis om ikke 1000vis av fosilbiler... Innlegget ditt sier jo ingen ting. Folk kjører slik de selv føler de bør uavhengig av biltype. Forbruket på Danske veier er forrøvrig lavt. Billund-Købehavn med cruise på 138kmt gav latterlige 197wh/km i snitt.
Når vi kjørte fra Gøteborg kom det en Amg 55 med 4potter susende forbi, jeg la meg bak og han for å passere bilen forran. Han trodde jeg ville kappkjøre, men etter mercedesen brølte og allikevel ble tatt igjen på null komma nix kom tommelen opp og passasjeren tok bilder med tlf :)
#56
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance luftdempere til P85D.
tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. juli 2015, klokken 13:38
Sitat fra: D.O på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:50
Sitat fra: ELTesla på tirsdag 28. juli 2015, klokken 07:54
Man ser vel etter denne "varekoden"
SU02 Performance Plus-pakke
Det står SU02, men ikke nødvendigvis noen annen beskrivelse.
For øvrig er det flere av pre April biler i USA som har fått byttet understell, til ny type pga feil. Tipper det er derfor de har gått bort fra denne typen.
Jeg vil anbefale deg å prøve en p85d med det gamle stive understellet før du evt bytter. Jeg forstår trådstarter veldig godt og ville definitivt ikke valgt å bytte til noe stivere om jeg var deg. Har ikke prøvd P85D etter 30 April, men den jeg hadde som hadde SU02 var altfor hardt oppsatt og ikke brukbar til mitt bruk/veier. Kjører du kun bare vinterveier og fine asfalt veier er den perfekt. Men på dårlig asfalt, grusveier, telehiv eller vinterveier med kjettingspor er den helt pyton og blir et irritasjonsmoment.

Var den mye stivere enn P85+ oppsettet da eller? Jeg har jo en P85+ og kjører til dels ganske mye på grusvei og dårlig vei ellers. Synes fjæringen på P85+ er ganske perfekt satt opp og definitivt ikke for stiv eller ukomfortabel. Så enten er det forskjell på de eller så er det en ganske så stor forskjell på hva folk mener er komfortabelt eller ikke ;) Selv synes jeg Leafen er vesentlig mindre komfortabel da den har en fjæring som gjør at den "hopper og spretter" over ujevnheter og krenger ganske mye i svinger. Det synes jeg absolutt ikke noe om.
Dette er helt klart individuelt, og bruksmønster vil spille inn. Men derfor anbefaler jeg å prøve begge bilene først. Har ikke kjørt p85+ på ett år, så kan ikke helt si noe om sammenligningen. Men jeg syntes at P85+ også var ukomfortabel, men hvis jeg skal mene noe så er kanskje p85d enda stivere. Kjører bilen både på jobb og fritid, og jeg ble sittende å spenne kroppen når jeg ikke kunne svinge unna hull(hadde 19").
P85D er mere stabil på veien(sporer mindre, også under pådrag) men den var komfortmessig ikke i nærheten av P85 på dårlig underlag.(Hoved grunnen for at jeg solgte p85d var nettopp dette)
Til sammenligning for dem som ikke har begge biler, så er det stor forskjell på om s85(P) står i very high eller standard. I very high er bilen mye hardere og slår i humper. På p85D så er ikke forskjellen like merkbar, da den er så stiv uansett. På vinterføre så merket jeg faktisk ikke forskjell på P85D når den sto i Very high.
#57
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance luftdempere til P85D.
tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:50
Sitat fra: ELTesla på tirsdag 28. juli 2015, klokken 07:54
Man ser vel etter denne "varekoden"
SU02 Performance Plus-pakke
Det står SU02, men ikke nødvendigvis noen annen beskrivelse.
For øvrig er det flere av pre April biler i USA som har fått byttet understell, til ny type pga feil. Tipper det er derfor de har gått bort fra denne typen.
Jeg vil anbefale deg å prøve en p85d med det gamle stive understellet før du evt bytter. Jeg forstår trådstarter veldig godt og ville definitivt ikke valgt å bytte til noe stivere om jeg var deg. Har ikke prøvd P85D etter 30 April, men den jeg hadde som hadde SU02 var altfor hardt oppsatt og ikke brukbar til mitt bruk/veier. Kjører du kun bare vinterveier og fine asfalt veier er den perfekt. Men på dårlig asfalt, grusveier, telehiv eller vinterveier med kjettingspor er den helt pyton og blir et irritasjonsmoment.
#58
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
søndag 26. juli 2015, klokken 21:46
Jeg har hatt begge deler. Var sikker på at å velge bort soltak var lurt siden jeg brukte det så lite. Har også hatt lekkasje i det. Men etter å hatt bil uten er ikke i tvil om at soltak er verdt hver krone. Mye pener utvendig og innvendig, og mye mer luftig følelse. Bilen føles større og ikke så trykkende. Soltaket koster vel bare 10k nå, på nye bestillinger. Manglende soltak trakk også ned salgsprisen
#59
Model S 2013 - 2022 / Sv: D eller ikke
fredag 24. juli 2015, klokken 23:49
Hvis bakre drive unit er master, så er det mest trolig at denne vil slå seg av eller i feilmodus om bakre motor feiler. Det er ikke sikkert den da kan sende referansesignal til fremre drive unit. Så ville tippe at bilen ikke vil kunne kjøres.
Men ser uansett ikke at dette er noe problem. Motoren skal ikke feile, og om den gjør det så må bilen inn til service uansett.
#60
Kontaktoren som byttes( "gigavac?") har vel ikke noe med den "oppgraderte sikringen" å gjøre? Er jo to helt forskjellige ting, med mindre disse er montert sammen til en enhet.
Ang effekt på p85d så prøvde jeg tidlig(14oktober) å ymte frempå om at dette Kun var teoretisk motoreffekt,  men var heller få som var enige. (Som i moment/hk diskusjonen og Gy-dekk diskusjonen ::) :P)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA