Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - D.O

#31
Model S / Sv: Nivåregulering trekker kraft
fredag 27. november 2015, klokken 09:25
Sitat fra: M@Do på torsdag 26. november 2015, klokken 20:14
Jeg har også merket noe av det som beskrives her i det siste (kaldt vær). Rett etter start kommer det en liten brumme lyd og det kjennes ut som bilen bremses opp. Kan det være at det i siste versjon har kommet en form for bremse tørking? Det skjer typisk 4-5 ganger under det første minuttet med kjøring.
Merker også dette, men har merket det før også. Bremsene kjører syklus på tørk når visker er på(også i auto) men tror ikke det er det man kjenner. Den funksjonen er jo der hele året. Kan se på wattmeteret at der er bevegelse, så jeg tror heller det er batterivarmeren som slå inn.
#32
Model S / Sv: Test av Dual Motor på snø
torsdag 15. oktober 2015, klokken 23:41
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 14. oktober 2015, klokken 22:24
Tenkte å prøve mot min gamle Subaru STi. Ikke noe anti spinn på den men Subaruen har Limited Slip Differensialer både foran og bak. P85D har åpne differ foran og bak. Blir interessant å se hvordan P85D er første vinter sammenlignet mot den.

Har dratt ut en bil fra grøfta på snø uten problem med Subaruen ;D
jeg er spent på denne. Jeg fikk kjørt en del på snø før jeg solgte, og har ikke opplevd en 4x4 som hadde samme mykhet som p85d. Fosilbiler blir for mye av/på mens D er trinnløs. Klarte ikke å kjøre fast bilen. Stoppet på våt is i en bakke, bilen skled bak med låste bremser, men klatret opp ved pådrag. På snø kravler den frem, og det virker som om kraftfordelingen er veldig bra og helt sømløst i forhold til fosilbiler. Om bilen blir hengende står den nok fast, men da er det jo bare å trykke på very high :P
Likte ikke p85d(pga understellet og manglende kjøreglede) men nå nærmer tiden seg hvor 4x4 nok blir savnet enkelte dager.
#33
Model S / Sv: Tesla på finn.no
torsdag 15. oktober 2015, klokken 23:22
Fortsetter avsporingen... På min p85 ferielastet sommerstid er forbruket mellom 80kmt og 140kmt= hastighet +90wh/km
Altså i underkant av ca 170wh/km i 80kmt og i overkant av 230wh/km i 140kmt.
Ferielastet vinterstid i minus -20 til -34 så legg på ca 70-90wh ved 80-110kmt, har ikke kjørt fortere på vintern
#34
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
onsdag 07. oktober 2015, klokken 14:45
Sitat fra: cirys1 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:38
Sitat fra: Teslamats på onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:24
Kul video av P85D som drar fra en Walkinshaw Performance W507 og deretter en Holden Commodore V8 Supercar: http://motherboard.vice.com/en_uk/read/watch-a-tesla-model-s-go-up-against-an-actual-race-car

760hk? britiske sådan?
Lurer på hvor lang den strekningen var, Tesla vill alltid vinne når man har slike kjempekorte strekk.
Fordi Nm er det som gjelder (og ikke HK...) :P Så lenge ikke elmotoren går med turtall som er høyere en det motoren "er laget" for, så ligger Tesla foran. Men sånn blir det med låst utveksling, hastighet blir for høy og moment faller. Teslan hadde sikkert bare 30Hk den første meteren, 200hk? etter 20M osv, men allikevel lå bilen som hadde 760Hk fra 0kmt langt bak fra start.
#35
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
fredag 25. september 2015, klokken 23:55
Noe off topic. Er Dennis, cookiemonster og kalle klovn samme person? Synes mye svada som skrives ligner ??? I såfalll forriverende for andre på forumet at du drive å bytter navn.
#36
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
fredag 18. september 2015, klokken 10:13
Sitat fra: 691 på torsdag 17. september 2015, klokken 20:58
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 17. september 2015, klokken 09:23

Sitat fra: 691 på onsdag 16. september 2015, klokken 19:05
:-) Offisiell Tesla fanboy uttalelse? Har I talt med danskerne og set deres dokumentation? Eller er I bare budbringer for Esben ligesom e24.no?

Tror ikke du (og enkelte andre som frekventerer med slike uttalelser) helt har skjønt poenget med TOCN. Det stemmer at vi ønsker Tesla godt rykte, men vi stiller også kritiske spørsmål når det trengs. Vi vil våre medlemmer godt også, det er nettopp derfor vi er engasjerer oss i slike saker som dette. For å finne en løsning som vi alle er tjent med.

La meg gjøre én ting klinkende klart; vi representerer Teslaeiere og ikke Tesla Motors Inc. Medlemmene er altså vår prioritert.

Vi er så heldige at vi har stor slagkraft innad i Tesla. Hadde det ikke vært for oss så hadde Tesla fortsatt holdt seg tause. Møte med "toppledelsen" i Tesla sentralt ble nettopp fullført for et par dager siden og nå kommer de altså med et svar.

Ergo; vi får fortgang i ting som trengs å belyses og som krever et (nogenlunde) korrekt svar.

Vi skal som nevnt ha møte med Tesla igjen idag, der vi får deres offisielle uttalelser. Er ikke dere enig i dette svaret, så anbefaler jeg å ta dette videre med korrekte kanaler. Forbrukerrådet o.l.

Grunden til at jeg skriver Tesla Fanboy er at I tydeligtvis ikke har sat jer ind i sagen, men bare viderbringer Teslas påstande.

En forbedring på 0,2s er rigtig rigtig meget og det skal ske med pre heat af batterier? Er dette ved 25 grader en dag i juli måned eller mener de en januar dag med minus 20 grader?

Vi danskere har testet igen og igen ved 22 grader plus på varme juli dage og været langt fra tiden. Der vil en batteri pre heat aldrig give 0,2s - hvis det gør er det verdens bedste tuningsfirma :-)

I skriver I repræsenterer Tesla ejere - det er vel noget som kræver en mere specifik definition - I repræsenterer Tesla ejere som er medlemmer af jeres klub. Da VG kontaktede jer, oplyste I at I ikke havde fået nogen henvendelse fra jeres medlemmer - så hvor længe er det lige at I har arbejdet på det???

Prøv at tænk rigtig godt over hvorfor Esben så gerne vil tale med jer - er det fordi hans budskab kan gå igennem uden at der bliver sat spørgsmål ved det han siger? Ja, det tror jeg er grunden.

Prøv forresten lige at spørg Esben hvordan han fik den forklaring fra Elons kontor - jeg tror du bliver overrasket

Hvis I virkelig er til for Tesla ejere, så gør jer selv den tjeneste at tage kontakt til Ken fra Danmark og få ordentlig indsigt i sagen.

Med hensyn til de rette kanaler, så er FDM, som er Danmarks svar på NAF, nu aktivt inde i sagen og deres juridiske vurdering er at vi står med en meget stærk sag. FDM er desuden meget villig til at arbejde sammen med NAF, hvis der er norske P85D ejere som vil tage sagen op der.
Har ikke P85D lengre, så diskusjonen er uvesentlig for min del(men interessant). Ville bare legge til at jeg engang fikk høre at batteriet trenger rundt 36-38``C for å ha optimal temp. Om du lader på SC og alle stiplete streker på Regen er borte, så kan du fortsatt ikke trekke maks effekt. Dette er fordi at batteriet er fortsatt kaldere enn optimal temp og neppe mer en ca 18-20``C i det stipla linje blir borte.
Samme gjelder andre veien. Så på høsten/vinteren går bilen dårligere selv om du ikke har stiplet linje på kW visningen, med mindre du har kjørt nok hardt til at batteriet har optimal temp. Blir det for varmt igjen synker effekten. Mulig at dette kommer ekstra godt frem på P85D siden den drar all kraft batteriet klarer å gi, mens på f.eks en s85d så er der noe mer rom for rest kapasitet på batteriet.
#37
Model S / Sv: P85D-eiere, ville du kjøpt 85D i stedet for?
søndag 13. september 2015, klokken 10:51
Sitat fra: Sandvika på søndag 13. september 2015, klokken 09:15
Sitat fra: Harlex på lørdag 12. september 2015, klokken 12:45
En smule off topic men med bakgrunn i at mange gikk fra p85 til p85d... I den grad de angrer på at de ikke gikk for vanlig 85d.... Vil da påstå at noen kan angre på at de ikke beholdt sin p85....? Spec-ene er jo stort sett det samme (som 85d) utenom 4x4 ( som veldig mange egentlig ikke trenger?)og evt. autopilot. På en annen side er p85 den desidert mest lekne av alle modellene...
I den grad penger har noe som helst å si så registrerer jeg at en P85d med alt nå koster ca 1 150 000,- mens jeg til sammenligning betalte 680 000,- for min P85 med alt unntatt bakre seter.... Jeg kommer iallefall IKKE  til å selge godbilen min for å legge ut ytterligere 600-650 000,- for en P85D.
Her var det et par underlige påstander.
Tror det er flere som har behov for 4x4 enn ett sekund ekstra 0-100. Videre så skriver du "leken", denne lekenheten er vel noe mange vil betegne som uforutsigbarhet.
Jeg støtter Harlex på alt det han skrev i det innlegget, og tipper mange ville beholdt p85(+) istedet. Jeg er en av dem. P85 var den bilen som gav meg mest glede, den er rett og slett mye morsommere å kjøre og hadde vesentlig mer behagelig understell(men jeg likte heller ikke + understellet). I tillegg er Frunk plassen utrolig kjekk for min del. 
Hadde p85d hatt mulighet for å slå av 4x4(og dermed på kjøregleden) og hatt ett hakk snillere understell hadde jeg trolig beholdt den. Er noen få ganger på vinteren 4x4 hadde vært supert, men resten av året synes jeg det ødela sjela til Model S.
#38
Model S / Sv: P85 har fått nedjustert effekt
mandag 07. september 2015, klokken 09:34
Måtte prøve selv, men min var blitt lat igjen  ??? Mangler skyvet i starten og utfører "softstart". Har rapportert at DU er gåen for en tid siden, så mulig det er derfor (kjører ellers forsiktig frem til bytte). Eller så er det noe i siste SW eller rett og slett temperaturen. Men sistnevnte tror jeg ikke det er.
#39
Model S / Sv: P85 har fått nedjustert effekt
lørdag 05. september 2015, klokken 07:26
Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 22:22
Skaff en P85 til, lad begge til 100%, sett dem side om side, film, og dra løs med det går. Det burde illustrere forskjellen godt, og så kan jo Tesla forklare forskjellen på videoen.  Eventuelt slå av antispinn på begge, men da må det være god avstand mellom. P85 i god form kommer nesten ikke av flekken uten antispinn med pedalen i bunn, da får man en god gammeldags ukontrollert burnout.
tilstand på dekk har mye å si. Min p85 fikk hjulspinn som ny, med trc på. Derimot med godt innkjørte GY så kunne jeg slå av trc og kjøre uten hjulspinn. Har byttet DU og den nye fikk heller ikke hjulspinn på disse dekka. Men byttet til nye GY i sommerferien og nå slipper bilen for ingenting igjen.
Kjører faktisk nå på 21/295 Michelin Pilot Super Sport, og disse slipper også selv med trc på.
Når det er sagt så har bilen endret karakter med div sw.
#40
Model S / Sv: Drive unit - slitedel/forbruksutstyr eller vare1gg 1?
onsdag 26. august 2015, klokken 00:34
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 26. august 2015, klokken 00:31
Tannhjul som går i oljebad kan ikke sammenlignes med et møkkete kjede eller vinkeldrev i kardang.
Normalt holder dette veldig lenge.
sant, bortsett fra at splines på motoraksling ikke går i ett oljebad, annet en fett ved montering. Og det er jo dette som ryker i følge Elon
#41
Model S / Sv: Drive unit - slitedel/forbruksutstyr eller vare1gg 1?
onsdag 26. august 2015, klokken 00:30
Nei... Elmotor og utveksling til denne skal kunne gå vesentlig lengre en livstiden på en bil. Noe er feilprodusert og de vil nok få ordnet dette. Men irriterende er det :-\
#42
Sitat fra: OleJA på tirsdag 25. august 2015, klokken 10:54
Hjulstillingsfeil som spiser dekk, er nok dessverre (en av mange) gjenngående feil på bilen. Bekymringsfullt at de fremdeles ser ut til å slite med dette. Som organisasjon så ser det ut som Tesla har store problemer med å lære av egne feil.

Noen biler har dette problemer, selv etter flere runder med justering av hjulvinkler. Det er nesten så en kan mistenke at noen av bilene ganske enkelt er skeive.
Det skal lite til for at innstillingene endres og dette skal sjekkes på hver service. Dette gjøres i USA, men er ikke så sikker på det blir gjort like mye i Norge. Over dammen drar de inn for å få rotert hjul på service også.

Sitat fra: Jaws på tirsdag 25. august 2015, klokken 10:28
Lykkelig eier av P85D, har ikke hatt noe trøbbel whatsoever i min tid med bilen. Igår fikk jeg dekktrykksvarsel venstre bak, og stoppet så fort som mulig etter å ha sjekket med speil at det faktisk var en punktering. Hadde nettopp kjørt av en ferge og tenkte at jeg sikkert hadde punktert i den forbindelse. Gikk ut og så på bakdekket og hørte lyden av luft som lakk.. Dekket så helt fint ut, men stakk hånden inn og kjente på dekket. Endte da med en hel hånd full av cordstål. Dekket var rett og slett slitt gjennom corden i en bredde på 2 cm helt innerst. Fikk bange anelser og fant raskt ut at dette var tilfellet på samtlige fire dekk, men ingen punktering så langt på resterende dekk.. På fordekkene var cordstripen ca 1 cm bred innerst på begge sider. Dekkmønsteret er helt normalt utover på dekkene, så dette må være den sykeste hjulstillingsfeilen jeg noen gang har sett.. Bilen har Michelindekk 245/265 21" og har gått ca 6500 km, mesteparten med småbarnsfamiliekjøring.
Er det noen andre som har opplevd noe tilsvarende?

Alle 4 hjul? det er nytt. Er jo bakhjul som har fått dette før. Men muligens det er drivhjula som slites og din med 4x4 får det på alle hjula?
#43
Model S / Sv: Drive unit failure
fredag 21. august 2015, klokken 11:01
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. august 2015, klokken 10:30
Fikk 0-100 på 4,572s kjørte 6 turer dette var det beste resultatet.
21" dekk 80% lading  , varm bil , alt annet elektrisk frakoblet
Testet 6 august og med 52% og svak oppoverbakke fikk jeg 4,484 med trc blink så å si hele veien. Har nye dekk så funker ikke med trc av. Er sikker på at den lett kommer under 4,4 med 100% batteri og på slitte GY dekk.
Aks er ikke noe problem, men holdbarhet på DU er ett problem. Med mindre det er drivakslingene som Muffinman sier.. ??? Men det forklarer ikke sirkelsaglyden som øker i omfang
#44
Model S / Sv: Drive unit failure
fredag 21. august 2015, klokken 10:02
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 07:32
Min første DU hadde sirkelsag, dunk, brumming, svirring, lagerlyd i lav hastighet og generelt et økende lydbilde i alle situasjoner. I tillegg kom "ballongslyden" - den som ofte høres ved hardt pådrag ved lav soc - også ved moderat regen. Drivakslingene mine var også slakke.


Min første DU hadde lik symptomer som din, bortsett fra at sirkelsaglyden ikke var der. Men mye brumming ved 110kmt, så fra 90kmt og rett før bytte hørtes det fra 70kmt. Og ett enkelt klunk mellom pådrag/regen. Begynte ved ca 10k km og byttet ved 18k km. Ballong lyden var også der, men les videre ang den...

Ble altså byttet til flunke ny DU (ikke RC/overhalt) Og alle symptomer ble borte og bilen føltes som ny. Eneste var at ballong lyden fortsatt var der.
Denne DU har blitt kjørt på vinterstid og på langtur i ferien, altså fått lite belastning. Hadde P85D som ble brukt ellers. Ny DU holdt ca 11-12K km før slakke kom, og sirkelsaglyd ved pådrag mellom 0-20kw og nå etter 15k km er sirkelsaglyden godt hørende opp til 80kmt hvor vindstøy trolig overdøver den. Denne DU har ikke lik klunk som den forrige. Her er det to klunk etter hverandre og kan i tillegg komme ved knappe svinger. Jeg mistenker derfor at noe med differensialen har blitt slitt på denne. Det føles også som at bilen må piskes for å få opp farta. Den går sikkert like godt, men det føles som om pedalen må ha større bevegelse for at bilen skal komme opp i hastighet, sånn som det er når man har begrensing for kaldt batteri. Sånn føltes det også forrige gang DU ble dårlig, men da kom det via SW begrensning, det tror jeg ikke noen har lagt inn nå siden bilen har grei respons ellers.

Har også hatt ett par hendelser som jeg kun har opplevd på biler med låst diff/diff sperre, noe som det ikke skal være på Model S. Ved sving i lav hastighet hvor framhjul kommer på ett kummlokk eller ett sted med metall plate, gjerne med vann på, så skyves bilen rett frem i stedet for å svinge. Men dette opplevde jeg også tidvis på vinterføre med forrige DU. (Jeg har hatt 4hjuls kontroll og alt er ok der.)

Ang Ballongfise lyden så ble denne helt borte ved bytte av hovedkontaktor. Har den ikke engang ved lav soc og maks pådrag. Ingen lyd, nada, niks  :) I tillegg er jeg overbevist om at bilen ble sprekere etter byttet, særlig i fart. Jeg kjørte med p85d mens p85 fikk byttet kontaktoren og når jeg hentet p85 etter kontaktorbyttet føltes p85d tregere ved aks i hastighet, type forbikjøring.

Bilen skal få ny DU ved 40K service i November, men jeg tror ikke den overlever til da. Er vesentlig verre bare i løpet av siste 1000km. Synes synd på Servicefolka som får alt peset med dette, og fatter ikke hvorfor Tesla (USA) ikke ordner opp i DU problemene. Jeg har jammen gjort en del for at Tesla skal lykkes, men nå skjemmes jeg nesten når jeg bruker bilen hos kunder, grunnet ulydene og tørr ikke fortsette å anbefale bilen før dette er kommet en fiks på. Mulig den lille motoren holder, men den må nok kjøres noen tusen km på alle årstider før i allefall jeg ville følt meg trygg på det.
Så Tesla... Skjerpings!  :(

#45
Model S / Sv: Store skader langs sidene på bilen.
fredag 07. august 2015, klokken 14:26
Sitat fra: Teslavest på mandag 03. august 2015, klokken 17:35
Kanskje det er forskjell 19 vs 21 når det gjelder dette, og kanskje dekk?
Oppgi dette når dere poster....
19" brun, 34K km. Skader ved bakdør/hjulbue, synes som hvite prikker. Er også fritt for lakk i hjulbue, nederst der hvor flens er bred inn mot hjulhus. Kjører stortsett kun på asfalt og ikke motorveier.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA