Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - D.O

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: "Tesla Model S GT" Racing
tirsdag 15. mars 2016, klokken 12:52
De har i alle fall skjønt begrepet kjøreglede og gått for bakhjulstrekk ;)
Why the Tesla Model S P85+ rather than the more powerful Tesla Model S P90DL which replaced it last year as Tesla's flagship Model S?

It's all down to the car's suitability for racing, says Payá. Rear-wheel drive cars have traditionally been preferred for track racing for many reasons ranging from driver preference through to better cornering characteristics and weight distribution.

https://transportevolved.com/2016/03/09/exclusive-formula-e-too-bland-meet-the-electric-gt-world-series-based-entirely-on-the-tesla-model-s/
#17
Dette er nok bremsetørking. Om du kompenserer (bevist/ubevist) med wattpedalen vil bilen akse når bremsetørkingen stopper. Og ja det er på biler også før -14. Er bilen kald merkes dette enda bedre da bevegelsen på wattpedalen er den samme, men fordelt på mindre effekt og således føles utslaget større. Altså sånn helt enkelt(?) forklart vil:
varm bil =320Kw fordelt på lengden fra pedal ute til pedal i dørk vil ved pedalen halvveis inn gi 160Kw.
kald bil = 120Kw fordelt på lengden fra pedal ute til pedal i dørk vil ved pedalen halvveis inn gi 60Kw.
#18
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 265 (9") eller 245 (8,5") bak på P85D?
mandag 15. februar 2016, klokken 20:35
Du missforstår fortsatt C.M... ::) bredde er jo en fordel, men lavorofil er ikke en fordel ( gitt samme dekk og samme bredde,  vil en høyere profil og mindre felg være bedre om du skal raskt fremmover) . Som Muffinmann forklarte. Har egentlig gitt opp å lære deg noe C.M

Eneste grunnen til at jeg kjører 21*10,5/295 er at det ser bra ut ;) . Mere støy, dårligere komfort og høyere forbruk. Kjører 19" på ferie/langtur
Men som nevnt er supersport dekka av de bedre i denne dimmensjonen. Og de har LI som er høy nok.

#19
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 265 (9") eller 245 (8,5") bak på P85D?
fredag 12. februar 2016, klokken 13:33
Sitat fra: rsomby på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:03
Sitat fra: Lein på torsdag 11. februar 2016, klokken 21:22
Jeg skal selv kjøpe nye sommerdekk til mine originale 21" når det nå snart nærmer seg varmere vær.
er det noen som har tips om hva man burde gå for av merke og pris for 4 nye?

Det beste er Michelin Pilot SuperSport. Koster rundt 3.500,- pr stk online. Dekkonline.com har tilbud på Michelin PilotSport2 til ca 2.600,- stk . men de slites ut fortere og jeg vil ikke anbefale dem til en bil uten dual motor.
Har Michelin Pilot SuperSport 295-21" bak, og opplever at disse slipper mye lettere enn 245-19" GY dekka så lenge ikke asfalten er veldig varm. Da sitter de bedre. Ellers er de forholdsvis støysvak til å være så brede. Grei slitestyrke også.
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0
fredag 22. januar 2016, klokken 14:28
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. januar 2016, klokken 07:09
Til alle dere som klager på dugg (som ikke hadde problemer med det før), har dere byttet kupefilter?

Er dette blitt bare litt tilsmusset, er det omtrent som å sette på "resirk", og i disse dager med mye svevestøv må da vel dette filter blir fortere tett?

Kupefilter byttes meget kjapt selv, opp med frunk, vipp vekk plastdeksel mellom frontrute og frunk, og på høyre side av bilen ligger en liten luke, bak der er filteret.

(Var mye verre på Ford Focus, der måtte måtte man skru ut gasspadal for å bytte filter, trangt som bare det, sikkert derfor ikke Ford (Kverneland Bil) gadd å bytte på en eneste service...)
Nettopp byttet filter på service og får dugg I auto. Det kommer av at anlegget trolig går over på resirkulering av luft etter nådd temp. Dette varer I en viss tid før at det skifter til uteluft igjen og dugget blir borte.
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
onsdag 13. januar 2016, klokken 09:19
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. januar 2016, klokken 19:48
I tillegg til 4kWh-droppen i september 2014 forsvant det etter alt å dømme ytterligere ca. 1kWh m etter en oppdatering i vår på min bil.

Samme på min. Mistet ca 4kwh september og ca 1kwh på sw7.0. Batteri ble sjekket og data sendt til usa. I Norge fant de ikke noe feil, men de har ikke tilgang på alt slik jeg forstår. Usikker på om de fortsatt logger batteriet mitt eller om de bare sendte de data som var ved service.  Det de fant ut i Norge var at batteriet var på tur opp igjen( var nede i 365 og kom opp på 372 ) Før september 2014 lå det relativt stabilt på 402-404, men noen små endringer ved sw oppdateringer. Mener den var rett under 400 som ny i desember -13 og at en sw endring i starten av 2014 økte det til 404.
Har ikke hørt noe i etterkant (service i November)
#22
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. januar 2016, klokken 16:43
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 08. januar 2016, klokken 16:04
Selve bilen funker fint i kulda men dører,vindu,ladeport,håndtak og speil virker lite gjennomtenkt og allerde masse problemer ved bare -15 som er langt fra veldig kaldt.
Det du beskriver er typisk problemer når det skifter fra vått og pluss til kaldt. I kontinuerlige kuldeperioder er ikke dette vanligvis noe problem.
stemmer! Er det kaldt er det tørt og da fryser ikke vinduer eller annet. Hatt en uke med rundt -20'C nå og finnes ikke anntydning til sånne problemer.
Komisk på jobb i dag, for da stod 4 elbiler utafor og de enste som var tilkoplet strøm var fossilbilene. ::) stod 3 diesel biler (audi, subaru og citroen ) der etter jobb da sikringen til motorvarmer hadde lagt ut og dermed gikk de ikke å starte.
#23
Oppdaget at på 13A så blir det ikke nok varme i batteriet til å lade på maks når det er kaldt, får maks 8A til batteriet, resten brukes vel til oppvarming. Men ved 32A så utvikles det nok varme til at 31A gikk til lading. Var faktisk kaldere ute når jeg ladet med 32A. (registrert over 8-12 timer)
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: Diagnose menyen/ Developer mode
fredag 08. januar 2016, klokken 13:07
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:31
Kan virke som SOE/USOE og kwh der viser helsen på batteriet? Hadde vært fint om man fikk bekreftet at når man mister km så er det basert på hva som står der og at Tesla har full kontroll på hvor mange % energi man har mistet med tiden.
Mener å huske at dette viste hvor mange prosent av batteriet som er gjort tilgjengelig. Altså du får benytte 86,5% av batterikapasiteten, resten er låst for å spare batteriet. Men jeg lurer på om dette er justerbart slik at når batteriet blir eldre eller celler dør kan man fortsatt ha like mange kwh tilgjengelig ved å øke prosenten. Da på bekostning av det videre livet til batteriet.
#25
Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. januar 2016, klokken 13:54
Usikker, men her er noe å lese på:

https://www.dropbox.com/sh/zctie5hbl0sn308/AAAMT4BqdUMi2auCxf7753pGa?dl=0

(Fjerner linken senere)
Det der er trolig løsningen, og ikke den neopren pølsa de la inn i gummilista tidligere. Den funka ikke. Linken du la ut bekrefter min mistanke om at kulden kommer fra døra og ikke selve trekanvinduet.

Edit: den andre linken viser at støyen kommer mellom sidevindu og pakning på b-stolpe/trekantvindu når sideruta har forskyvet seg. 2 av2 riktige! må levere lottokupong i dag  :)
#26
Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. januar 2016, klokken 10:45
SitatVindsuset er ikke fra trekantvinduene, men fra sidevinduet som kan senkes/heves. Har du vindsus står sidevinduet ikke rett i døra (trolig for langt bak) og klemmer ikke rett mot pakningen som sitter på trekantvinduet. Lett å se om du sammenligner begge sider av bilen(hvis du har dette problemet). Jeg er rimelig sikker på at kaldtrekket heller ikke kommer fra trekantvinduet, men fra døren. Du kan kjenne samme kaldtrekket ved overgang dør/dashbord ved ventil og i selve dørhendel. Det er nok bare åpenrommet i dørtrekket under trekantvindu som gjør at det kjennes der. (Alle biler jeg har prøvd har dette, også nye, kjennes godt når det er kaldt eller vind. Kan også testes med å åpne takluka litt for å skape trekk.)

Man justerer vinkelen på trekantvinuet ved å bøye på det, man justerer som du sier på selve vinduet og man stapper inn neoprenpølser inni dørpakningene for å endre karakteristikken. I tillegg legger man inn tetningslister inne i døra. Alt dette er tiltak man har i verktøyboksen for å fjerne det vi omtaler som trekk fra trekantvinduene. Det ligger også noen bulletiner på dette.
Jepp, det er bulletin på dette, men de neopren pølsene og bryting på trekantvindu fungerer ikke...Akkurat samme trekk som før. Og det er ikke bedre på nye biler heller. Er som nevnt rimelig sikker på at kulden kommer fra døren og tilfeldigvis opp ved trekanvinduet grunnet åpningen i dørtrekket. Har sjekket på syv biler og det var likt på alle. Kanskje en tapebit i overgang trekantvindu/dørtrekk vil avsløre dette?

Støyen kommer fra sidevinduet(hovedvindu som kan heves/senkes) pga at dette vinduet ikke ligger riktig mot pakningen som er på ramma mot trekantvinduet og ikke fra trekant vinduet. Trekantvinduet er i riktig possisjon, men siderute for langt bak eller for langt frem i dør. Sjekkes lett ved å sammenligne overgangen mot B stolpe og dør på høyre og venstre side av bilen. Ruta står sikker bare klemt i ett spor og kan sikkert forflytte seg litt sideveis ut av possisjon f.eks når du prøver å åpne døra med frost i mellom pakning og vindu?
#27
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:05
Første jeg hadde droppet av utstyr i Finnmark og for bruk i slike temperaturer er panotaket. Slipper det kald gufset som kommer fra taket og tempaturen holder seg bedre i bilen siden ståltak med isolasjon isolerer bedre en glass og gummilister som ikke er helt tett.

Da holder det å bare isolere/fikse litt ekstra på de små trekantvinduene på sidene som veldig ofte er vindus fra fordi de ikke tetter skikkelig.
Vindsuset er ikke fra trekantvinduene, men fra sidevinduet som kan senkes/heves. Har du vindsus står sidevinduet ikke rett i døra (trolig for langt bak) og klemmer ikke rett mot pakningen som sitter på trekantvinduet. Lett å se om du sammenligner begge sider av bilen(hvis du har dette problemet). Jeg er rimelig sikker på at kaldtrekket heller ikke kommer fra trekantvinduet, men fra døren. Du kan kjenne samme kaldtrekket ved overgang dør/dashbord ved ventil og i selve dørhendel. Det er nok bare åpenrommet i dørtrekket under trekantvindu som gjør at det kjennes der. (Alle biler jeg har prøvd har dette, også nye, kjennes godt når det er kaldt eller vind. Kan også testes med å åpne takluka litt for å skape trekk.)

Til trådstarter, så har jeg kjørt i minus -34`C og det fungerte helt fint. Kjører på vinteren i Rangemode for å slippe å varme på batteripakka. Men måtte slå av rangemode da varmeapparatet fikk for lite lufthastighet og effekt til å holde det varmt bak i bilen. Du kjenner godt kaldtrekk fra området i underkant av trekantvinduet, (men var verre i -18 og vind) På langkjøring i normal hastighet blir ikke forbruket så veldig høyt, men på korte turer vil det bli høyt(særlig om du ikke har på range mode). Vil tro du klarer 28mil på langkjøring i -34`C på en fulladet S85, noe lengre ved forsiktig kjøring og forvarming og kortere ved dårlig føre/motbakke/uforsiktig kjøring.
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nivåregulering trekker kraft
fredag 01. januar 2016, klokken 03:19
Tar tilbake min kommentar ovenfor. Dette kommer deffinitivt fra bremsetørkfunksjonen og merkes veldig godt når man har stipletlinje på Kw måler
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0
mandag 28. desember 2015, klokken 01:50
Fungerte nesten for bra i rangemode, måtte ned i 20'C for at det ikke skulle bli for varmt (-6'C ute). Før jeg skiftet til rangemode måtte temp stå på 24'C og da ble det perioder med kaldluft.
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: D eller ikke?
torsdag 10. desember 2015, klokken 20:58
Lån en bil å prøv. Jeg har hatt begge og solgte D versjonen til fordel for frunk og kjøreglede. Har ikke angret ett sekund. For 200K får du mye annet morsomt  :) bruker bilen både i jobb og fritid og kjører fra kyst til innland på alle fører og har aldri hatt bedre bil med trekk på kun 2 hjul. Aldri opplevd å stå fast(hakka 8). Men for all del må du ha 4x4 er saken grei
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA