Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håkon

#31
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
onsdag 19. september 2007, klokken 15:11
Sitat fra: eledille på tirsdag 18. september 2007, klokken 19:30
... Er ikke mopedbil og firehjulsmotorsykkel to forskjellige ting?


Jo det er visst det. Mopedbiler skal ha motorer på inntil 50ccm og skal som andre mopeder holdes under 45km/t. Opprinnelig var de sertifikatfrie men det skjedde så mye rart på vegene at det ble innført ordinær bilsertifikatkrav for noen år siden.

Firehjulsmotorsykler er en annen "klasse" teknisk sett og var nok ment å være en variant av åpne tohjuls motorsykler. Det vil alltid være de som føler seg tjent ved å strekke en definisjon og det har åpenbart skjedd når Reva registreres som motorsykkel.

Så lenge vi har motorsykler får det være opp til den enkelte om de velger dette som kjøretøy. Jeg trives på motorsykkel på pene sommerdager. Men det er ikke greit at folk skaffer seg en elbil som et miljøvennlig bilvalg, og uforvarende ender med motorsykkelsikkerhet. Vi som interesseorganisasjon for elbilbrukere kan ikke være tjent med en slik situasjon. 
#32
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
tirsdag 18. september 2007, klokken 17:55
Sitat fra: espen på tirsdag 18. september 2007, klokken 15:21
Det er ganske grovt å antyde at sikkerheten ikke tas på alvor i elbilmiljøet. 

Pussig. Hvorfor sitter jeg da igjen med en følelse av at mitt forslag ikke er aktuell politikk for Norstart. Eller var det ikke det du svarte i andre innlegg i denne tråden? Jeg opplever flere innlegg slik at dette er en problemstilling elbilmiljøet helst ikke vil vite om.

I salgsbrosjyren for Reva står det at bilen "gjennomgikk omfattende testing og utprøving før den fikk sin typegodkjenning". En vanlig kjøper må tro at dette dreier seg om typegodkjenning som bil slik er tilfelle med Think. Men det er det altså ikke.

Bensin- og dieseldrevne mopedbiler i salg i Norge har maksimalt tillatt hastighet på 45 km/t. Reva markedsføres med 70-75km/t. Livsfarlig!

Jeg synes Norstart skal våre pådriver for miljø OG trafikksikkerhet. Se bare på Norsk Taxiforbund som i helgen har tatt til orde for at taxisjåfører ikke lenger bør ha fritak fra bilbelteplikten. Det er å vise at de er opptatt av å ta vare på sine medlemmer.
#33
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
mandag 17. september 2007, klokken 23:56
Sitat fra: bosonic på mandag 17. september 2007, klokken 23:32
Det er individuelt hvordan vi opplever farer og usikkerhet og hver og en av oss må selv gjøre seg opp en mening om en liten motorsykkeregistrert elbil som Kewet, Reva eller Marnello er trygg nok å kjøre i.


... forutsatt at man kjører elbil, naturligvis. Er det ikke snakk om elektrisk drift er det heller ikke snakk om fritak fra krav våre politikere har satt og som gjør at det ikke er noen individuell menneskerett å utsette seg for unødvendig risiko i trafikken.

I 1975 omkom dobbelt så mange mennesker i trafikken i Norge som idag, til tross for at det ble kjørt mindre enn halvparten så mye som idag. Dette skyldes hovedsaklig at bilene er blitt sikrere, fordi det er stilt sikkerhetskrav til produsentene.

Jeg tror Elidele her veldig rett i at en sikrere Reva ikke trenger å koste så mye mer. Men det kommer ingen sikrere Reva før det blir et krav for å kunne selge bilen overhode. Slike krav kommer ikke så lenge elbilfolket synes det er helt greit å ofre seg selv for miljøet.

Godt miljø er ikke bare fravær av forurensning, men vel så mye at det ikke står en tom stol rundt middagsbordet.
#34
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
mandag 17. september 2007, klokken 20:41
Sitat fra: eljet på mandag 17. september 2007, klokken 19:49
Og disse moped bilene som også blir kalt bil hva vil du gjøre med disse, kalle de 4hjulsmopedmedtak og elbilene blir 4hjulselmotorsykkelmedtak eller ?

Jeg synes mopedbil er en grei betegnelse. Folk flest skjønner nok at det her er snakk om en bilavart med reduserte prestasjoner både mht prestasjoner og sikkerhet. Mopedbiler kan kun kjøres i inntil 45 km/t. Elektrisk mopedbil kunne kanskje være en grei betegnelse for vår del.
#35
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
mandag 17. september 2007, klokken 19:10
Jeg er helt enig med deg, Henning, men dette er jo en annen diskusjon enn den denne tråden dreier seg om: Kollisjonssikkerhet i elbiler

Men bare for å supplere paradokset: Kjører du i 80 km/t med et vogntog bak deg, og begge må panikkbremse, vil du bli bli tatt igjen og skjøvet (om mulig) langt forbi der du ville ha stanset. Samfunnets krav til bremsekraft på lastebiler er nemlig langt lavere enn til personbiler.

Men det er ikke noe argument for å redusere bremsekravene til personbiler.
#36
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
mandag 17. september 2007, klokken 18:39
Sitat fra: espen på mandag 17. september 2007, klokken 13:04
SitatMed all respekt: Dette er tåkeprat!

Håper vi kan unngå debatter på dette nivået.

Det kan være gode grunner til å la folk kjøre firehjuls elektrisk motorsykkel, f.eks at den er sikrere enn en motorsykkel, men det er å tåkelegge en diskusjon som dreier seg om at folk skal få vite hva de får når de skaffer seg en elbil.

En undersøkelse av EU-kontrollsystemet i Norge ifjor viste at biler med tekniske feil kjent av føreren ikke var innvolvert i flere ulykker enn andre. Forklaringen var nettopp den at folk kjører mer hensynsfullt når de er klar over at de ikke har all verdens redskap.

I Australia er salget av Reva stanset på grunn av den manglende kollisjonssikkerhet. Der skal biler være biler. Slik burde det vært i Norge også. Reva presterer 70km/t, men er bevist å være livsfarlig ved en kollisjon i 40km/t. Den burde ikke få kalles en bil.

Til Ilmarw: Jeg har ikke påstått at Elbil Norge driver villedende markedsføring. Det kan godt hende at Elbil Norges gode kollisjonserfaringer har sammenheng med den måten firmaet har informert og realitetsorientert sine kunder. 
#37
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
søndag 16. september 2007, klokken 23:27
Med all respekt: Dette er tåkeprat!

Poenget mitt er at folk lures i valget mellom kollisjonssikre og -usikre biler, fordi de de tror det som selges som "bil" er en bil. Det er greit nok at folk skal kunne kjøpe Reva og andre doninger med motorsykkelsikkerhet etter å ha foretatt en kvalifisert vurdering, men da skal de vite hva de velger.

Jeg kjører selv motorsykkel, men er veldig bevisst på den fraværende kollisjonssikkerheten. Derfor kjøres den ikke som en bil. Da jeg kjørte en rallyrigget Pivco i "Scandinavian Electric Rally" i 1995, var det etter en klar vurdering av sikkerhetsnivået. En Think er ikke verdens mest kollisjonssikre bil, men like god som andre biler fra 2001. Etter en totalvurdering har vi valgt å ha den som familiens nr 2 bil.

I mange år har jeg merket meg at folk har et inntrykk av at elbiler er treige, gammeldagse og kanskje utrygge. Jeg savner en klar markering fra elbilmiljøet om at vi ikke bare vil ha miljøvennlige men miljøvennlige og sikre biler. Det kan vi gjøre ved å si at elbiler som selges i Norge skal ha samme kollisjonssikkerhet som andre småbiler.

Det burde være en selvfølge. Vi bedrer ikke miljøet med mindreverdig teknikk!
#38
Norsk Elbilforenings oppgaver / Kollisjonssikkerhet i elbiler
lørdag 15. september 2007, klokken 13:03
Jeg forslår at Norstart evt i samarbeid med forbrukermyndighetene tar initiativ til a t elbiler skal tilfredsstille normale sikkerhetskrav til biler for å kunne markedsføres og selges under betegnelsen "elbil"

På markedet idag selges "elbiler" som er registrert som motorsykler fordi de dermed slipper å tilfredsstille moderne sikkerhetskrav. Dette er å forlede folk til å kjøpe en bil med mangelfull kollisjonssikkerhet. Vet de hva de får, er kanskje villig til å betale det det koster å få en sikker elbil.

Konsekvensen av forslaget er at motorsykkel-elbilene kun kan markedsføres som "firehjuls elektriske motorsykler".

Temaet har vært diskutert ganske interessant på http://elbil.no/forum/index.php?topic=284.0
#39
Elbiler i media / Sv: "Miljøbiler" mangler sikkerhet
tirsdag 11. september 2007, klokken 17:40
Sitat fra: thomas på tirsdag 11. september 2007, klokken 12:38
Det ser ikke så pent ut på video, men det ville neppe en motorsykkel eller en moped-bil heller gjort.

http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21810779-5006301,00.html

Thomas
Fryktelig. Dette skjedde altså i 30 miles/t, dvs 48 km/t som er bytrafikk-hastighet. Tenk hva som skjer i makshastigheten 72km/t!
Nei, miljøet blir ikke bedret av å la folk ødelegges av mindreverdig teknikk. Mitt forslag er konkret at vi prøver å hindre at slike biler selges under betegnelsen "elbil", dvs at "elbil" kun kan brukes på kjøretøyer som tilfredsstiller normale sikkerhetskrav til biler. Da vet folk hva de får, og er kanskje villig til å betale det det koster å få en sikker elbil.
#40
Elbiler i media / Sv: "Miljøbiler" mangler sikkerhet
mandag 10. september 2007, klokken 23:51
Sitat fra: El rayo på mandag 10. september 2007, klokken 20:34
Hvordan det gikk med fører og passajerer er vel viktigere enn at deformasjonssonen fungerte, men det tenker ikke journalistene på. Husk også på at Reva har begrensede fartsresurser og er beregnet på bykjøring i lave hastigheter.
Deformasjonssonene er der nettopp for å hindre skader på fører og passasjer. Knekker bilen sammen går det ut over passasjerene.
#41
Elbiler i media / Sv: "Miljøbiler" mangler sikkerhet
mandag 10. september 2007, klokken 19:40
Det selges idag elbiler i Norge som ikke tilfredsstiller vanlige sikkerhetskrav til biler og derfor registreres som firehjuls motorsykler. Den nye Reva-bilen er et eksempel. Det fikk mye oppmerksomhet da den knakk sammen ved en kollisjonstest i England.

Jeg synes elbilbilmiljøet skal ta dette på alvor, og si klart ifra at elbiler skal ha samme sikkerhetskrav som andre biler. Vi bedrer ikke miljøet med annenrangs sikkerhet. Folk skal ikke kjøpe en bil og oppdage at de har kjøpt noe som ikke tilfredsstiller bilkrav.

I og med at samfunnet tillater at vi kjører motorsykkel, kan det argumenteres for å kjøre elektriske doninger med like lav kollisjonssikkerhet. Men da får de kalles noe annet enn bil, f.eks "elektrisk firehjuling".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA