Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håkon

#16
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Elbilparade for Gore 10 desember
torsdag 08. november 2007, klokken 00:33
Fint. Da er vi i alle fall fire som har sagt vi vil stille.

Jeg holder av kvelden den 10.desember og håper Norstarts styre tar utfordringen.
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hilseplikt blant El-biler?
torsdag 08. november 2007, klokken 00:30
Har et øyensynlig legitimt og godt forslag nå gått over til "hummer og kanari"-spalten?

Du kom med et godt forslag, Elbjørgs pappa! Jeg skal hilse på vanlig måte!
#18
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Registrering av nye medlemmer
torsdag 08. november 2007, klokken 00:20
Jeg har snakket med Knut om dette. Men det hjalp ikke det heller....

Jeg skjønner forsåvidt at man ikke kan forvente så mye av en generalsekretær som er tilsatt i en 20 % stilling. Men hvem har sagt at dette er en oppgave som må ivaretas av en generalsekretær?
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hilseplikt blant El-biler?
mandag 05. november 2007, klokken 21:59
En plikt blir nok vanskelig å håndheve. Men ideen er god og jeg skal følge opp for egen del. Ser andre at vi er oppmerksomme på hverandre, kan det styrke vårt omdømme som trafikantgruppe.

Det samme vil vi oppnå om vi som gruppe opptre forbilledlig i trafikken. Mange av oss har miljø som begrunnelse for å kjøre elbil og trygghet er en viktig miljøfaktor.
#20
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Registrering av nye medlemmer
søndag 04. november 2007, klokken 17:20
Jeg deler din oppgitthet. Jeg har opplevd nøyaktig samme mht medlemsskap og det er åpenbart at foreningen trenger å få på plass noen sentrale prosedyrer.

Men forumet er fint da og det trenger man ikke medlemskap for å bruke.
#21
Jeg har også prøvd en Prius idag, og jeg tror nok ikke den kunne gå sammen med min Think.

Passaten ble valgt pga vinteregenskaper til hytta. Tilhengerfeste er et must, og det kan jo ikke Priusen ha. Det er ofte dimensjonerende faktorer for en langkjøringsbil.

Hadde vi bare hatt en bil, og ikke hytte/båt, kunne vi nok hatt Priusen. Den er helt topp i bytrafikk, der den også har sitt energifortrinn i forhold til andre bensinbiler. På landevei er ikke forbruket imponerende lavt.

Du reagerte på at batteriet var raskt brukt opp. Jeg opplevde det samme; Batteriet ble tømt etter bare etpar kilometers køkjøring da jeg trykket på elbilknappen. Det var ikke imponerende. Men så er vel ikke kapasiteten så stor heller, ca 10% av batterikapasiteten i Think/Saxo.
#22
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nobelprisen til Gore
fredag 19. oktober 2007, klokken 18:49
Jeg la akkurat inn et forslag til "Norstarts oppgaver" om en elbilparade 10.desember, og oppdaget denne tråden etterpå. Det må da gå an å få en elbilparade som del av arrangementet.
#23
Norsk Elbilforenings oppgaver / Elbilparade for Gore 10 desember
fredag 19. oktober 2007, klokken 18:45
Jeg foreslår at Norstart tar initiativ til en elbilparade i Oslo som del av feiringen av Nobelprisen til Al Gore 10.desember.

Norge og Oslo har stor biltetthet, tross alt, og spesielt Thinkene er velkjent i USA. Det kommer til å bli mye medieoppmerksomhet rundt feiringen og en parade vil helt sikkert bli lagt merke til.
#24
Hva med et leserinnlegg i VG, Henning? Du har et veldig godt utgangspunkt i tittelen "Hydrogenbløffen".

Tenk at oljebransjen klarte å få så mange til å tro at hydrogen/brenselceller var en bedre måte å lagre elektrisk energi. Og det bare for å skyve overgangen fra fossilbrensel enda 15 år frem i tid!
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: "- Hybridbiler en trussel"
mandag 08. oktober 2007, klokken 01:12
Sitat fra: hens på søndag 07. oktober 2007, klokken 12:05
Hva med litt v12 Ferrari eller liknende som et "lavstyrkehorn"?

H
Jeg har en CD med Formel1-lyd, utgitt av Renault, men naboer og familie syntes ikke det var noe særlig hyggelig å høre på....
#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: "- Hybridbiler en trussel"
søndag 07. oktober 2007, klokken 02:07
Problemstillingen er kjent den. Jeg har selv opplevd å nesten kjøre på en syklist som krysset vegen foran meg fordi vedkommende ikke hørte bilen min.

Som andre sier her: Hadde jeg kommet i en moderne bensinbil hadde nok det samme skjedd. Og da hadde det ikke vært "bensinbilens" skyld. Men så lenge elbiler er mye stillere enn andre, er det lurt å bidra positivt til å hindre en ulykke. Citroen har montert et ekstra lavnivåhorn på elvarianten av Saxo, til bruk i byområder. Det fungerer fint.

Litt på siden: Jeg har en radio med USB-inngang på Thinken, og har gått med tanker om å montere etpar ekstra høyttalere under fronten samt en vender så jeg kan kjøre radiolyd ut (dvs skikkelig "radiobil"!). Det gir store muligheter, f.eks å legge inn en litt uvant lyd til å komme fra en bil: Snekkemotor, saueflokk, den morsome bilmotorlyden fra "Chitty-Chitty-Bang-Bang" etc. Mon tro om disse finnes noe sted som MP3-fil?
#27
Andre Elbiler / Sv: Elbilen ZENN med nanokondensator som batteri.
lørdag 06. oktober 2007, klokken 21:00
Jeg får ikke opp artikkelen du viser til: Må vel være logget inn.

Men det du skriver er interessant. Fungerer dette er vel brenselcelleteknologien lagt død som energibærer og elbilene overtar.

#28
Andre Elbiler / Sv: Smart Elbil - konkurrent til Think
lørdag 06. oktober 2007, klokken 20:51
Takk for interessante refleksjoner.

Jeg tror elbilens muligheter er atskillig bedre nå fordi
- elbilens energivennlighet er et helt annet fortrinn i en CO2-fiksert verden enn i en verden der topphastighet var et sentralt markedsføringselement.
- oljeselskapenes mulighet til å kjøpe opp/nedlegge konkurrerende teknologi er atskillig mindre.

Det interessante med Smart nå er at de bygger en elbil ut av en testet ordinærbil. Smart har vist seg å være en sikker og god bil, mao et godt utgangspunkt.

Et av Pivco/Thinks problemer er at de har hatt problemer med å sette grenser for seg selv. Det skulle alltid vris mer ut av sitronen. Konseptet for City Bee var greit: Det skulle bygges en sikker bybil for 2 i alluminium og plast, med maks hastighet på 60 km/t og pris under 100.000. Men så ble den for rask og dermed hang ikke opphenget med, teknikken måtte bedres, bilen ble dyrere og så stanset det etter 200 biler. Thinken har mye stål og design, og den nye er blitt mye en opplevelsesplattform. Kanskje fokuset er kommet for langt bort fra det sentrale: Elektrisk drift, sikkert, enkelt og problemfritt.

(Jeg skulle kanskje poengtert i første innlegg at teksten er fra DNs artikkel)
#29
Andre Elbiler / Smart Elbil - konkurrent til Think
mandag 24. september 2007, klokken 19:09
Nyhet i DN idag: http://www.dn.no/dnBil/article1182877.ece?jgo=most_read&WT.svl=sistlest

På Mercedes-standen under bilutstillingen i Frankfurt står det i alt 19 nye modeller som fokuserer på mindre utslipp og lavere drivstoff-forbruk.

En av disse modellene er Smart Electric Drive, en elektrisk drevet versjon av den lille bybilen. Mange som har sett en Smart har trodd at den var elektrisk, nå kommer den altså som reell konkurrent til den lille norske elbilen Think.


Mange av konkurrentene til Think, slik som norske Kewet og indiske Reva har fått kritikk fordi de ikke er ordentlige biler, og at det er stilt spørsmålstegn ved kollisjonssikkerheten til disse bilene. Smart har vært i handelen i omkring ti år og har i sin nye modell en lang rekke sikkerthetsdetaljer.
Smart ED vil ha en rekkevidde på 11 mil, og her har de en del å hente på Thinks 18 mil. Batteriteknologien er i stadig utvikling, så rekkevidden til bilene vil stadig bli lengre og lengre.

Det er ennå ikke kommet noen pris på den nye elbilen, men prisen for dieselutgaven av Smart Fortwo er 145.600 kroner. Til sammenligning koster Think City 199.000 kroner og i tillegg må man betale en månedlig batterileie på 1218 kroner. Bilen ventes å komme på markedet i 2010.

Så den norske elbilprodusenten har ennå litt tid til å forberede seg på konkurransen fra masseproduksjon med en bilgigant i ryggen.
#30
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
onsdag 19. september 2007, klokken 18:38
Jeg skjønner ironien og er forsåvidt enig med deg. Tenk om vi kunne fått 16-åringenes egentransport inn i et mer beskyttet miljø slik hensikten var med mopedbilene!

Dessverre var det noen som ødela for dem, ikke minst voksne som uten trafikforståelse nok til å ta sertifikat, kunne kjøpe sertifikatfri "bil" og legge i vei. Det måtte gå galt. Restriksjonene rammet mange.

Mye er galt i verden og det kan vi gjerne minne hverandre om, men det mest konstruktive er å gjøre noe med det vi kan gjøre noe med. Det vi som elbilmiljø kan gjøre er å klarlegge forskjellen mellom biler og motorsykler mht kollisjonssikkerhet og si klart ifra at en elbil skal ha sikkerhet i toppklasse.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA