Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kringon

#31
Kia Soul EV / Sv: Erfaringer fra dere som har fått Soulen
lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:26
Dette får bli juleprosjektet mitt -> Får sende noen forespørsler til KIA på forhånd, så jeg vet hva jeg kan jobbe med :)

Før jul er alt opptatt med jobb, unger og skole.
#32
Kia Soul EV / Sv: Tilhengerfeste på Kia Soul
lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:22
Fikk beskjed av Kia Norge at hengerfeste til fossilversjonen passer, og kan monteres for bruk av sykler, men de anbefaler ikke å koble til ledningsnett på bilen, da dette ikke er dekket av garanti

#33
Kia Soul EV / Sv: Erfaringer fra dere som har fått Soulen
lørdag 25. oktober 2014, klokken 09:05
OnaX: Det er jo ikke gitt at OVMS støtter Soul out of the box når det gjelder å skru på klima etc.

Jeg tenker det er ganske sikkert at alle lese-funksjoner fungerer enkelt, men skrive-funksjoner hadde jeg beregnet å skrive en custom driver for.

Litt mye styr på jobben til at jeg får gjort noe med dette enda. Optimalt, så skulle jeg hatt tak i API'et som KIA bruker selv. Hva med å tromme sammen et frivillig team på 10-12 folk med forskjellig kunnskap (el.ingeniører, programmerere, designere) og lansere forslaget for KIA -> Starte en Open Source utvikling av en app?

Vistnok så vil de ha dette via et "Telemetrics Senter", og siden de ikke har dette i Europa, så nekter de å lage en Europeisk app. Dette er jo BS -> Jeg gjetter de har sovet i timen og tenkt de kan kutte noen små kostnader ved å skippe app, fordi app = uviktig. Etter mitt syn er dette den største mangelen til bilen.

Krukset er å finne ut hvordan man kan få koblet seg på API'et til bilen uten for mye ræl. Å eksponere det for bruk av en app er enklere.
#34
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 20. oktober 2014, klokken 00:23
Sitat fra: nime01 på søndag 19. oktober 2014, klokken 22:49
Tror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall  vår/sommer/tidlig høst.

Klarer du det, så slår du oppgitt rekkevidde på 212km :)
#35
Kia Soul EV / Sv: Tilhengerfeste på Kia Soul
søndag 19. oktober 2014, klokken 22:01
Fordelen med tilhengerfeste er at jeg kan bruke Thule - EasyBase  949 til å frakte "smågjenstander" til dynga m.m.

MÅ jo være mulig å hekte fast et vanlig hengerfeste uten å bryte garantien :)
#36
Kia Soul EV / Sv: Tilhengerfeste på Kia Soul
søndag 19. oktober 2014, klokken 13:01
Noen som har forhørt seg med forhandler ang. tilhengerfeste?

Jeg trenger å kunne frakte sykler / thule easybase til vinteren.
#37
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
søndag 19. oktober 2014, klokken 08:53
Sitat fra: Kåre på søndag 19. oktober 2014, klokken 01:04
Endelig fått ut fingeren. Tok en tur til Drammen med mål om å bestille Blå med hvitt tak. Regnet med levering april-juni, men så var det en som hadde avbestilt. Ble lovet januar-februar!  :P

Diskuterte litt overgang til "Type 2" kontakt som jeg har lest om her. Er det noe som er lurt. Selger mente ikke det var noe behov.

Overgang til type 2 = nødvendig dersom du planlegger å lade andre steder enn hjemme.

Den medfølgende kabelen lar deg lade med ca 2.3kw per time. I praksis betyr det at bilen lader 0-100% på ca 13-14 timer.

Med en type2 kabel, så kan du lade inntil 6.6kw per time (maks ladefart på bilens interne lader) avhengig av hva som er tilgjengelig på stedet. De fleste type 2 kontakter jeg har vært borte i har vært 7.4kw eller mer.

Det betyr at du nesten tredobler ladefarten :) MEGET nyttig spør du meg, dersom du er på kjøretur og lader på et kjøpesenter e.l.

#38
Kia Soul EV / Sv: Pendle Sarpsborg - lillestrøm
lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:29
Jeg pendler Sandefjord - Lysaker (118 km) og det går foreløpig greit. Vet jo ikke ang. de kaldeste dagene.

Problemet er lading på jobb. Den lader rett og slett ikke fort nok på 10A (medøflgende ladekabel).

Det er 16A på jobben, så jeg får med tiden investere i en kladd som kan lade opp til 32A. Har montert 32A kontakt i garasjen hjemme.

Når jeg reiser til oslo, så sover jeg over 1 dag som oftest, og da er ikke lading noe problem.
#39
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:08
Selvfølgelig trekker hastighet mye, og jeg pleier å ligge i ca 90-95 på motorveien. Legger meg selvsagt taktisk bak en trailer med ca 2s avstand. "Føler" at det gjør underverker for luftmostanden. Spesielt når det regner.

Kjører alltid med klima + radio på.
#40
Kia Soul EV / Sv: Bagasjeroms nett
lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:06
Dette nettet lot jeg ligge i kassen sin -> kludrer til og ser ikke pent ut. Vurderer å kjøpe en sammenfoldbar liten kasse som jeg kan slå opp istedet dersom jeg skal frakte noen småsaker jeg ikke vil at skal trille rundt baki der.
#41
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:27
Jeg kan garantere for at 6.6mil total går uten problemer.

Jeg er overrasket over hvor lite snitt-forbruket øker når temperaturen synker. Har kjørt bilen i 0-3 grader de siste dagene, og snittforbruket ligger på 17.4-18.2 kw/100 km.

Da jeg fikk bilen, og det var 17-20 grader ute, så lå snittforbruket på 15.7-16.5.

Personlig satser jeg på at bilen skal klare 120km uansett føre, og foreløpig tror jeg det går greit.
#42
Kia Soul EV / Sv: Har dere fått bilen? Og er dere fornøyd?
torsdag 16. oktober 2014, klokken 06:00
har nå kjørt snart 2000 km med bilen og er knallfornøyd!

Går helt fint å kjøre sandefjord -> Oslo uten å lade. Holder trafikken i høyre felt på ca 95km/t på motorveien.

Problemet mitt er at det jaggu tar tid å lade beistet etter at du har kjørt 12-13 mil. Du må stå tilkoblet en 10A (som de fleste ladekontakter er rundt omkring) i ca 11 timer for å få maks juice igjen.

Gleder meg til det blir standard med økt strømstyrke på ladeplasser til elbiler over alt. med 6.6KW laderen, så er dette egentlig ikke et problem :)
#43
Kia Soul EV / Sv: Hvordan fikse mangelen på app
fredag 10. oktober 2014, klokken 08:00
DET er jo helt håpløst -> Dersom de i USA kan koble bilen til WIFI, så kunne jeg hatt en mbb-ruter liggende i bilen som sørget for internett.

Syns KIA må gå i seg selv her å snuse en gang til.

Inntill det er gjort, så skal jeg prøve å få ladestatus via OBD2 porten og en GSM / GPRS OBD2 kontakt.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?
onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:25
Sitat fra: petersv på onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:53
Sitat fra: kringon på onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:36
Merk at 4G har MYE dårligere dekningsgrad enn 3G i norge. Dette er fordi at basestasjonene må stå mye tettere ved 4g enn 3g.

Bortsett fra på fornebu, der er 4G overlegent 3G. Tom. i kjelleren er det dekning på 4G, men ikke 3G. ;) Og det går nok i den retningen.

Dette er jo pga Telenor har bygget sitt der + Telenor Arena.

Hele oslo-regionen har ganske god 4G dekning i sentrale strøk.

http://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp

#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?
onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:36
Merk at 4G har MYE dårligere dekningsgrad enn 3G i norge. Dette er fordi at basestasjonene må stå mye tettere ved 4g enn 3g.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA