Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kringon

#211
Zoe / Sv: Kan jeg få "hurtiglader" hjemme?
fredag 02. mai 2014, klokken 08:34
har jeg i dag 3x50? eller 1x50? Tror jeg bestiller en elektriker på befaring for et kostnadsoverslag :)
#212
Zoe / Kan jeg få "hurtiglader" hjemme?
torsdag 01. mai 2014, klokken 21:52
Ser på Renault.no sine sider at de krever at man har 3 faser inn i huset + nok kapasitet for en hurtiglader tilgjengelig.

Såvidt jeg skjønte så er denne "hurtigladeren" (Supercharger som de kaller det) en lader med 11kW kapasitet, og bør således kreve ca 48A på 230V. og 7.4kW bør kreve 32A?

Jeg tror (utifra bildene nedenfor) at jeg har 3 faser inn i huset med en 50A hovedsikring. Bør da være mulig å gi meg 32A ut i garasjen så bilen kan lade me 7.4kW? Vinterstid er det kanskje mest trekk av strøm i huset med noen varmekabler + stekeovnen/platetoppen, men varmepumpen sørger for at dette er kraftig redusert.

Er det dyrt / vanskelig / krevende å trekke mer strøm inn i huset (400V / 230V)? Kan det være at nettet er "fult" i nabolaget og således umulig? Bor i et gammelt område med en del utbygging.

#213
Zoe / Sv: Zoe lansering
torsdag 01. mai 2014, klokken 07:15
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. april 2014, klokken 06:50
Det er ingen grunn til å ikke kjøpe Zoe grunnet ladesystemet dens. Heller tvert imot.

Vi utvikler og bygger nå 6-16A ladekladd for Zoe som gjør det mulig å lade fra alle vanlige husholdningskontakter enten de er koblet til IT nett eller TN nett, og fungerer Renault sin egen på IT nettet er jo floken løst. Da nærmer det seg at Renault har bilen i alle fall jeg har ventet på; nemlig kompakt bil med solid rekkevidde, og lader som kan utnytte alle former for strøm maksimalt.


Dersom "elektrolux" presterer å fikse dette så burde Renault betale han provisjon per solgte bil!
#214
Zoe / Sv: Stille - Ingen som kjøper?
torsdag 01. mai 2014, klokken 07:09
Sitat fra: trulsh på onsdag 30. april 2014, klokken 22:48
Så lenge man kan kladdlade batteriet er ikke hjemmelading noe problematisk for oss, så får man heller planlegge litt om man skal på lengre tur ift. ladestasjoner.

Denne bilen får du jo ladet hjemme. Renault installerer en omformer dersom du har IT-nett slik at du kan lade bilen uten problemer (dette gjør de på alle modellene).

Den mest aktuelle modellen er intense-modellen, og den koster 219 000,- eksl. vinterhjul.

Min kone kjøpte nettopp en C-Zero, og den betalte vi 163 000,- for inkl vinterhjul.

Er på utkikk etter en elektrisk bil til meg, og skal prøvekjøre Zoe t/r sandefjord - fornebu førstkommende tirsdag.

Regner med at totalpris inkl. hjul + schukolader blir ca 230K-235K.


En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor dagens biler ikke blir levert med DAB-radio. Vi vet jo at om noen få knappe år så er DAB det eneste alternativet.
#215
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
onsdag 30. april 2014, klokken 07:16
Dersom dere kan levere en fornuftig priset "kladd" som kan lade ZOE på IT-nett så er jo dette helt fantastiske nyheter!

Da får kanskje Renault Sandefjord seg en kunde i løpet av kort tid :D

Hvis den i tillegg kan bruke forskjellige typer kontakter (schuko + vanlig 3-fas f.eks) så er det juleaften for min del.
#216
Zoe / Sv: Stille - Ingen som kjøper?
mandag 28. april 2014, klokken 22:18
Jeg for min del skjønner ikke hvorfor man unnlater å levere bilen med disse tingene i et nordisk marked.

Når det er sagt: Det er vist nok solgt 180 stk av de første 220 som kommer til landet. Dette ble meg fortalt av forhandleren i Sandefjord da jeg spurte litt om leveringstider m.m.

#217
Zoe / Sv: Stille - Ingen som kjøper?
søndag 27. april 2014, klokken 18:49
Var ikke klar over at det ikke var varme i setene noen steder  :/

Ratt er ikke viktig for meg, men fører, og passasjersetet bør være oppvarmet på kalde vinterdager.
#218
Zoe / Sv: Stille - Ingen som kjøper?
søndag 27. april 2014, klokken 14:03
Jeg vurderer sterkt denne bilen selv, men er veldig spent på Kia Soul EV som kommer til høsten.

For meg så er det ladenettet med TN-krav som er den største minuset med ZOE, og grunnen til at jeg tror de fleste vegrer seg for å kjøpe den.

Det er ikke bare å finne et ladepunkt, men dette ladepunktet / stikkontakten må jo være jordet på riktig måte også.

For min del så er jeg nødt til å kunne lade på jobben med vanlig schuko-kontakt, og her kommer ZOE til kort i mange tilfeller.
#219
Zoe / Sv: Vår Renault Fluence Z.E.
onsdag 02. april 2014, klokken 20:43
Knall info!

Krever denne samme TN-nett for ladning som Zoe?, og hva er rekkevidden beskrevet fra renault sin side? (jamfør 210km på Zoe)
#220
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
mandag 31. mars 2014, klokken 13:22
Det var jo uflaks :/

Får satse på at det er mulig å lade på jobb da :)
#221
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
mandag 31. mars 2014, klokken 08:39
Skjønner at en mobil omformer fra IT til TN nett krever litt større krav til isolasjon, men kan ikke Renautl montere en vanlig stikkontakt på den ene siden av "wallboxen" der den kobles til strømnettet? (istedet for å koble den direkte til el-anlegget hjemme).

På denne måten så kan folk "til nød" ta med seg boksen når man skal akkurat utenfor t/r rekkevidde.

Spent på å se om denne i praksis når lenger enn leaf. For min del virker den mer aktuell pga pris, med unntak av lademulighetene. Må kunne lade på jobb, og er usikker om det er TN nett der (Telenor Fornebu). Hvis noen vet, så skrik ut :D
#222
Takk for tilbakemeldinger folkens.

Planen er å kjøre i løpet av en 2 ukers tid, så det blir litt uaktuelt  å vente på oppgradering av infrastruktur som ikke er meget nært forestående :D

Jeg beregner 10 mil rekkevidde per etappe maks. Tønsberg blir bra referanse for senere reisemål, men denne gangen går det en overnatting i Sandefjord, og da bør jeg rekke hurtigladeren på Kjelstad.



#223
Morgen folkens.

Har planer om å kjøre en tur fra Stavanger til Oslo i en Nissan Leaf.

Har snust litt på hurtigladerkartet, og såvidt jeg ser så skal dette godt gjøres uten å bruke minst 3 dager på ruten.

Strekningen stavanger - kristiansand har kun 2 ladepunkter mellom der, og dette er vanlige ladestasjoner.

Kristiansand har hurtiglader, det har også Arendal, men mellom Arendal og Drammen! ser det tynt ut.

Det betyr at det blir minst 3 stop med 6-7 timer lading i tillegg til hurtigladerene.

Noen som har bedre forslag til rute/gjennomføring?

Google Maps Kart med stoppepunkter

Jeg bør nå Sandefjord samme dag (har ladeplass der over natten) som jeg starter :)

Alle innspill er MEGET velkomne
#224
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
torsdag 20. desember 2012, klokken 07:38
takk for raskt svar.

Vet du hva årsaken til at carwings ikke vil fungere? Såvidt jeg var inneforstått så var det en SIM-kort i bilen som gav den oppkobling -> Er det en operatør-sperre her?

Jørgen
#225
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
torsdag 20. desember 2012, klokken 01:05
Morgen!

Jeg vuderer å kjøpe en amerikansk-importert nissan leaf, men har en del bekymringer:

Vil carwings-tilkoblingen fungere på iOS enheter?
Kan man oppdatere navigasjonssystemet til å ha europeiske kart?
Fungerer radioen skikkelig? (partall frekvenser eks 98.4,98.2 etc)

Med unntak av mangel på garanti, finnes det andre ulemper?

Kringon
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA