Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janhelge

#31
Firkantprofil av stål: Helt enig - har tenkt på samme selv. Har tenkt å høre med noen å få laget til noe slikt.


Forståelsesfull person: Plan A: Stol på det gode i menneskene. Plan B: avmontere tilhenger-kula og sette skiltet over hullet.
#32
Dette er ingen ny sak, bare av veldig stor interesse for mange.

Jeg kommer etterhvert til å bli veldig interessert i å kunne ha mulighet til å konvertere Think City NiCd original batteriutrustning til en ny og sveisen Li-ion type. Foreløpig er vel dette science fiction.  Jeg har merket meg at om man skal konvertere, blir dette en større operasjon idet man må skifte ut lader og muligens bygge om bms'en på et vis. Men likevel: Er det noen i kongeriket som jobber med en slik idé?

Har også lyst til å minne om at dersom noen går i gang med et slikt prosjekt, så er det sikkert mulig å regne at de gamle NiCd batteriene også har en viss restverdi, og at noen (boogie, pluto m.fl) sikkert kan ha glede av erstatningsbatterier.

Er det noen her som vet noe...
#33
Hallo venner - Jeg tok det nok ikke så alvorlig det med sykkelen. Jeg skjønner dere bare er misunnelige  ::)

Men: Takker for tips. Jeg har gakket hen til vår alles kjære "nær-Biltema-butikk" og kjøpt artikkelnummer 41-1003 "Trekkule, ikke godkjent av Svensk bilprovning", kr 109.

Jeg har fjernet skiltet og tapet det fast på innsiden av bakdøren. Har laget hull i "støtfangeren" bak der skiltet sto og fått festet trekkulen til rammen. NB: Dette hadde nok ikke blitt godkjent av norsk biltilsyn heller. Rammen er en slags "bjelke" bøyd av ca 1 mm stålplater til et profil og sveiset sammen. Jeg har ingen forhåpninger om at dette skal kunne benyttes til å trekke en tilhenger, men tror nok at det vil fungere greit når det kun er snakk om vekten av en sykkel. Jeg har tenkt til å forsterke rammen der jeg har laget hull ved å lime fast en tykkere stålplate/skive slik at kraften fordeles bedre mot rammen. Tror at det er behov for å forsterke både på fremside og på bakside. (Ordet "bjelke" er en slags overdrivelse, om dere skjønner).

Tips til de som evt vil gjøre tilsvarende senere: Jeg tror kanskje det er lurt å varme opp selve trekkulen (den er av støpjern) og bruke den til å smelte seg gjennom "støtfangeren" inn til bjelken. Tror det kanskje blir penere enn å bore hull og sage slik jeg gjorde.

Merk at man må lage hullet ganske høyt oppe på "støtfangeren" - rammebjelken går ganske høyt oppe.

Det er også et behov for å bygge seg ut minst 50-70 mm. Jeg har foreløpig festet trekkroken på to stk gjenget stål Ø 12 mm, men det er nok ikke veldig robust. Jeg kommer nok til å gjøre denne utførelsen litt bedre etterhvert, sikkert med et fast stålprofil med godstykkelse 2-3 mm for å bygge ut fra rammen med det.

Når dette ikke skal benyttes til trekk av tilhenger, vil kraftbelastningen hovedsakelig være bøyemoment som følge av at sykkelvekten er eksentrisk til rammebjelken. Dersom man er engstelig for sykkelen sin (eller rammebelastningen) kan det være en mulighet å lage en bedre innfesting til rammebjelken enn bare ved å bore to hull horisontalt.

Enn så lenge fungerer jeg som prøvekanin...

Ha en gild kveld
#34
Jeg vil bare si at jeg prøver å ikke ta det personlig når dere harselerer med sykkelen min... Forøvrig er sykkelen enda mer verdifull enn elbilen. Min trauste think kostet omtrent 111 kr/kg mens min kjære sykkel koster 1250 kr/kg.

Husk: Det er ikke bare størrelsen som teller!

mvh Jan Helge
#35
Jeg skulle veldig gjerne hatt med meg min sykkel når jeg kjører think'en. Jeg har ikke tilhengerfeste på Think'en min.

Spørsmål 1: Er det mulig å montere tilhengerfeste på Think? Er det noen som kjenner noen som har prøvd?

Svar: Det er mulig på et vis å feste en tilhengerkule, men den må absolutt ikke brukes til å trekke tilhenger - kun til å feste en sykkelkrok. Les videre, så ser du hvordan.

Antar at svaret på spørsmål 1 er negativt slik at jeg ikke kan bruke standard løsning - og i såfall:

Spørsmål 2: Er det mulig å feste et "få-med-seg-sykkel-arrangement" på bakluken på Think'en? Er det noen som kjenner til om det finnes noe slikt som "få-med-seg-sykkel-arrangement"  som ikke er basert på tilhengerfeste?

mvh Jan Helge
(...som helst ikke bare kjører elbil....)
#36
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think for 4 mulig?
onsdag 20. februar 2008, klokken 16:48
Jeg har kontaktet en vegstasjon og forelagt spørsmålet for en sakkyndig der. En slik utvidelse må godkjennes av Thinkfabrikken. Thinkfabrikken på sin side skal vel da (tror jeg) foreta tester og beregninger som understøtter at bilen ikke forringes sikkerhetsmessig av ombyggingen. Kollisjonstester, kanskje... Det er ingen som tviler på at dette kan være praktisk, men merk deg at du er farlig nær tillatt totalvekt med to voksne allerede. Det hjelper ikke om du heter Twiggy - de har tabeller for hva de voksne veier. Et annet poeng er også at en "passasjer" bak ikke kan åpne bakluken enkelt.

Jeg vil verken bekrefte eller benekte at jeg for enkelte korte turer ville ha kommet til å la ett av mine barn sitte baki - eller en voksen for den sakens skyld. Men om jeg skulle ha gjort dette, ville jeg nok ha hatt mest dårlig samvittighet for å ha overlastet bilen, mere enn at det teknisk sett ikke er lov fordi bilen ikke er typegodkjent for dette.

Du kan se http://elbil.no/forum/index.php?topic=297.0


#37
Elbiler i media / Sv: Hydrogenveien
søndag 13. januar 2008, klokken 19:14
Hallo Espen

Jeg er uenig i din påstand...

Sitat fra: espen på søndag 13. januar 2008, klokken 16:58
Det er noen misforståelser her som ikke bør stå uimotsagt på elbilforumet:

SitatDette er to mytiske påstander. Slik er virkeligheten:
1. Batterier av idag er ikke tyngre enn hydrogentanker.

Om vi antar at vi - for eksempel for en hydrogendrevet bil - har et tilnærmet vektnivå mellom gasstanker og batteri, gjelder det at om vi dobler batterivekten fører dette til en dobling av lagret energimengde for batterialternativet, mens det fører til en firedobling av lagret energimengde for hydrogenalternativet. Dette er et faktum som understøtter konklusjonen i mitt innlegg om at vi i samfunnet har behov for forskjellige energilagringsteknikker, for eksempel med tanke på fly. Jeg vil heller ikke uten videre innestå for at et batterialternativ kan sies å ha samme vekt som en hydrogen gassflaske når vi snakker om kapasiteter som svarer til energimengde for å flytte en bil ca 100km eller så. - Iallefall ikke om vi også tar hensyn til prisen på batteriene kontra gassflasken.


Sitat2. Kort fylletid med hydrogen forutsetter at man har kostet på seg en infrastruktur ...

Jeg peker på at det er rimelig enkelt å øke kapasiteten på lagret energimengde for hydrogenakternativet. Dersom vi, for eksempel tredobler vekten på vår gassflaske, oppnår vi en kapasitetsøkning på ni ganger. Dette reduserer behovet for en tett utbygget infrastruktur.


Sitat... Kort fylletid med batterier er omtrent så enkelt som å få en elektriker til å "sette inn en større sikring i sikringsskapet"....

Dette er litt for enkelt. Det er nok å vise til andre tråder her på forumet hvor det diskuteres kostnader på ladere og hvor kritiske komponenter disse er laget av. Å oppnå en fullading av en batteripakke svarende til en vanlig elbil på tid svarende til en gassfylling av en hydrogentank, forutsetter vesentlig mer enn en sikring.
#38
Elbiler i media / Sv: Hydrogenveien
lørdag 12. januar 2008, klokken 11:21
For min del synes jeg det er riktig å se nærmere på bruk av hydrogen som energibærer. Jeg vil peke på en greie som er vesensforskjellig mellom batteribåret energi og hydrogenbåret energi, og det er at vekten for lagringsanretningen (dvs batteriet vs gassflasken) er vesentlig lavere. Og fortsatt gjelder loven: Kraft = masse * akselreasjon. Det er også slik at tilførsel av ny energi, når vi snakker om hydrogenalternativet, vil kunne skje på minutter. I batteritilfellet vil tilførsel av ny energi ta vesentlig lengre tid.

Jeg er selvfølgelig kjent med at det finnes hurtigladende batterialternativer, men disse krever egen infrastruktur og er ikke tilgjengelig pt. Hydrogenalternativet *er* tilgjengelig pt.

Energi - og omsetning av energi - er helt gjennomgripende i samfunnet. Problemet vi nå står over for er å hurtig nok redusere CO2-utslippene våre.  Det er i mindre grad et problem med nok energi. Jeg tror også at samfunnet har behov for *forskjellige* former for energibærere - et fly stiller helt andre krav til lav vekt enn rullende transportmidler slik som buss og bil.
#39
Hallo venner!

Jeg har som sikkert flere av dere andre, vært plaget av kondens på frontruten. Jeg er ikke av de heldige som er utstyrt med webasto varmeapparat og har ikke annet enn det innebyggede elvarmeapparatet - derfor er det ofte at jeg ikke har strøm nok til å få varmluft på frontruten. Jeg tenkte at jeg skulle prøve med en NAL - En nal er et spesialverktøy som man bruker når man vasker vindusruter - fåes kjøpt på Rimi og andre spesialutstyrsforretninger av tilsvarende slag. En nal brukes til å fjerne fuktighet fra glassruter i forbinelse med vindusvask, og kondens på Th!nkfrontruten er ikke noe unntak i så måte.

I alle fall:

Bruk nalen og fjern kondensen på innsiden av frontruten - sett deretter på viften - med kald luft bare (varmen sparer vi på for det bruker strøm). Duggen forsvinner veldig lett - kanskje en omgang til med nalen når du står på rødt lys og venter, men greia er at nalen fjerner det aller meste av fuktigheten og bare litt luft skal til for å få helt klar frontrute. Lykke til!

Nal - det er tingen!!!

mvh Jan Helge 
#40
Avansert: Batterier og Lading / Hvordan regulerer AC-DC'en innstrøm?
tirsdag 25. desember 2007, klokken 09:17
Høysærede elbilnerder og andre som føler seg kallet: Jeg lurer på hvordan en AC-DC virker - spesielt hvordan den regulerer innstrømmen, og det er  spesielt den jeg har i min Think som er av interesse. I en annen tråd på forumet her ble det opplyst at AC-DC converteren hakket opp strømmen i en høy frekvens - høyere enn 50Hz. Dette lurer jeg veldig på. Jeg trodde det var slik at det å bryte strømmen med elektroniske duppeditter var en komplisert operasjon fordi når strømmen brytes vil det induseres spenning som igjen fører til at komponentene som switcher brenner opp - dersom de ikke er av det spesielt hardføre slaget. Derfor er det veldig vanlig å switche 220V innstrøm ved nullkryssing, dvs at strømmen brytes på det tidspunktet 220V-ledningen er nær 0V ( - den pendler som kjent mellom +220V (380) og -220V). Dette gir en høyeste switchefrekvens på 50Hz (vel, egentlig 100Hz siden vi har oppgående og nedgående nullkryssing) siden 220V-innsiden ikke passerer null oftere enn det.
#41
Takker for alle gode svar. Jeg forsøker meg med en liten oppsummering:

Antagelig har ikke kulde i seg selv noen signifikant virkning på ladetiden, men det er mulig at andre forhold, såsom redusert nettspenning (220V-nettet) kan øke ladetiden. Det er også lett å glemme at kalde veier/saltslaps/bruk av varmeapparat og oppvarming av bakrute også fører til økt strømforbruk per kjørt distanse og derved lengre ladetid.

Oppkveiling av ledningen er ikke noe sjakktrekk for å redusere inntaksstrømmen. En oppkveilet ledning vil føre til et spenningstap, men ikke føre til redusert ladestrøm. Laderen vil kompensere for lavere effekt på innsiden, og virkningen av skjøteledningskveilen er kun varme for kråkene.

Vår kjære Think er i virkeligheten ikke dimensjonert for å bli ladet på 16A. Den bør som hovedregel lades på 10A.
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkering på plasser reserverte for elbil
lørdag 22. desember 2007, klokken 23:38
Jeg må si meg HELT enig i at vi som har elbil ikke bør benytte elbil-plassene med lademulighet uten at vi faktisk lader. Jeg er også enig i at en bedre skiltangivelse er noe a-la "RESERVERT FOR LADING AV ELBIL" eller lignende. Dersom man har et faktisk ladebehov mener jeg at det burde være helt greit å dobbeltparkere på en (el)bil som står på en slik ladeplass dersom man legger en lapp i sitt eget vindu med telefonnummer. Slik jeg oppfatter det, er det ikke for å reservere parkeringsplasser for elbiler man setter opp slike skilt - det er selvfølgelig for å gjøre det lettere å LADE elbiler.
#43
Avansert: Batterier og Lading / Lengre NiCd ladetid ved streng kulde?
lørdag 22. desember 2007, klokken 23:26
Jeg har den siste tiden hatt problemer med å få ladet min Think innenfor et 8-timers tidsvindu. Dette har falt sammen med relativt lav temperatur her i Oslo. Jeg har begynt å lure på om streng kulde vil føre til lengre oppladingstid for NiCd batterier. Såvidt jeg har forstått er oppladingen av NiCd-batterier en kjemisk prosess som ikke avgir varme (en sk. endoterm kjemisk prosess) - i alle fall i nederste del av ladekurven (første oppladingstiden). Det jeg da går ut i fra er tilfellet, er at den kjemiske prosessen som finner sted ved oppladingen nødvendigvis går langsommere som en følge av at temperaturen er lavere. Generelt regner man vel med at en kjemisk prosess går halvparten så raskt dersom temperaturen senkes 10 grader Celsius.

Ved lading av blybatteri tror jeg det er slik at prosessen i seg selv fører til en viss varmeutvikling, og at oppladingen av et blybatteri derfor ikke er like følsom for lave temperaturer. (Er dette riktig?)

Hva mener elbil-folket om denne teorien om at streng kulde fører til økt ladetid for NiCd-batterier?

I alle fall måtte jeg skru over på 16A lading for å kunne lade opp hva som svarer til ca 50 km kjøring innenfor 8 timers ladetid. Jeg er kjent med at det i utgangspunktet er uheldig å benytte 16A lading på Think da dette kan føre til varmgang i enkelte komponenter. Imidlertid antok jeg at faren for varmgang ville være betydelig redusert da det var såvidt kalt i været. For å få litt mindre dårlig samvittighet for varmgang, har jeg kveilet opp noen meter av skjøteledningen. Jeg tror at det vil føre til en viss reduksjon av spenningen og derved redusere varmgangen noe. Er det noen som har synspunkter på dette? - Vil en oppkveilet skjøteledning føre til redusert spenning (redusert effekt) inn slik at det blir litt mindre varmgang?

Jeg vil imidlertid ikke anbefale folk å skru over på 16A lading - Jeg erfarte at sikringen til interface-boksen gikk. (Se annen tråd på dette forumet). Av grunner jeg ikke forstår, er denne sikringen bare 15A-kvikk, og risikoen for at denne sikringen går når det benyttes 16A lading er vel da ganske stor. (Burde ikke dette vært en sikring som er mer enn 16A når dette tross alt er dimensjonerende kapasiteten?)
#44
Tusen takk for nøyaktig beskrivelse - Kan bekrefte at plasseringen du beskrev også er slik for USA Thinkene. Og tusen takk for tilbudet om å få låne en sikring av deg, men jeg tror jeg skal bestille på Elfa (jeg har fri nå i romjula, og kan egentlig klare meg med fossilbilen de få km jeg trenger å kjøre til Elfa åpner).

God jul og enda en gang - takk for hjelpen!!!
#45
Hallo venner - I verkstedsmanualen står det at det skal være en sikring ifbm lading - denne sikringen skal sitte ved interfaceboksen, står det. Hvor er interfaceboksen? Jeg har en California-Think i tilfelle nevnte interfaceboks er plassert anderledes i disse.

En annen ting - Kan noen gi en nøyaktig beskrivelse av sikringen slik at jeg kan få kjøpt inn denne (Biltema, Claes Ohlson, Elfa? eller en annen "sikringsbutikk på hjørnet")

På forhånd takk

mvh Jan Helge (som bare har LITT strøm igjen)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA