Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janhelge

#16
Hallo Christian

Kanskje http://elbil.no/forum/index.php?topic=1527.0 er relevant for deg.

mvh Jan Helge
#17
Hallo venner!
Jeg skulle fylle vann for en kollega på jobben og opplevde at jeg ikke fikk fylt vann på to av de tre påfyllingsniplene. Bakgrunnen var at jeg hadde startet vedlikeholdslading på en Think ute - det var ca fem-seks minusgrader. Vanndunken ble oppbevart inne, vanntemperatur ca 20 grader, tenker jeg. I alle fall: Jeg fikk fylt bakre rekke helt som normalt, men da jeg skulle fylle midtre og fremre, var det helt stopp. Vannet ville ikke renne gjennom niplene. Jeg trippelsjekket at tilkoblingen var OK og jeg kontrollerte at vannet rant greit gjennom vannslangen og gjennom tilkoblingsnippelen.

Jeg har lurt på om det kan ha frosset mellom nippelen og batteriene.

Hva mener ekspertisen: Kan det fryse mellom påfyllingsnippel og batteri? Har tenkt å ta med en vifteovn/føner og blåse varm luft ned neste gang.

mvh Jan Helge
#18
Jeg kan hjelpe deg - Jeg holder til på Lysaker.
Send meg en sms på 90781707 så avtaler vi nærmere om det fortsatt er aktuelt.
mvh Jan Helge
#19
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Reversering av celler
tirsdag 09. desember 2008, klokken 23:45
Det er en ganske presis beskrivelse av problemet med reversering av celler på
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-cadmium_battery#Cell_reversal

Problemet med reversering av celler har å gjøre med ...


  • Det er en viss forskjell mellom enkeltcellenes elektropotensial  som inngår i en batteripakke

  • Når en enkeltcelle blir helt utladet, eller potensialet kommer veldig nær null, trengs et betydelig større potensial for å starte gjenoppladingsprosessen enn en "vanlig" celle som ikke er like dypt utladet. Cellen er kommet i en slags "dvaletilstand".

  • I og med at nabocellene har høyere potensial, vil de "stjele all tilgjengelig" ladestrøm - de vil starte å "ta til seg strømmen" før cellene hvor potensialet er svært lavt.

  • Cellene med lavt potensial er i "dvaletilstanden" og vil ikke "bryte gjennom" og komme i gang med ladeprosessen for spenningsfallet over disse cellene ikke kan bygges opp høyt nok.


Det hører også til problemkomplekset at cellene som er reversert vil ha et betydelig høyere vannforbruk enn cellene som tar til seg lading normalt. Dette dels pga varmgang, dels pga at utladingsstrømmen som går gjennom den reverserte cellen blir spaltet i hydrogen og oksygen ("knallgass"). Dette er selvfølgelig problematisk i forhold til batterieksplosjon. Mekanisk er det også slik at elektrolytten i en fulladet nabocelle vil ha annen kjemisk sammensetning (nærmest "rent" vann") enn den reverserte cellen (som vil ha sterk kadmiumlut). Dette vil føre til at den reverserte cellen vil få fortynnet sin elektrolytt ved påfølgende vannfylling og på den måten degenereres over tid. Etterhvert vil det også bygges opp mere stabile krystallstrukturer i den reverserte cellen som også bidrar til degenereringen.

Reparasjonsmessig ville reversering av enkeltceller kanskje ikke ha vært et stort problem dersom man hadde hatt fysisk tilgang til å kunne lade hver reverserte enkeltcelle. I så fall ville man kunne påført en høy spenning som kunne ha "vekket" cellen fra sin "dvaletilstand" slik at den kunne ha begynt å ta til seg lading. Imidlertid er det ofte slik at disse enkeltcellene har blitt påført forskjeller som gjør at de vil ha noe forskjellig ladekarakteristikk. Jeg har lurt på om man kunne ha klart å komme til enkeltcellene i en saftblokk ved å skru inn karosseriskruer el. lign for å treffe elektrodebroen mellom to naboceller. Det vil være avgjørende at man etter denne operasjonen klarer å tette hullet på en fullgod måte slik at man ikke får kortslutning og/eller lekkasje av elektrolytten. På grunn av farene ved kortslutning, tror jeg en slik reparasjonsprosedyre kanskje er noe man kunne prøve som et siste forsøk for en blokk med reverserte celler.
#20
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Termostatbryter 220V/10A.
lørdag 08. november 2008, klokken 21:48
Hallo venner !
Dette er egentlig ikke et elbil-spørsmål, men det er så mange kloke hoder her at jeg tar sjansen på et slikt spørsmål likevel. De som misliker alt annet en elbil-spørsmål må lukke øynene...

Er det noen som vet om en elektrisk bryter styrt av termometer, en slags termostatbryter. Jeg tenker å bruke denne på hytta for å la noen ovner bli slått på når temperaturen nærmer seg frysepunktet. Jeg vet det finnes ovner hvor man kan stille temperaturen, men problemet er at temperaturinnstillingen blir resatt til 18 grader ved strømutfall - og det skjer støtt og stadig. Jeg ville gjerne hatt noe som slo på strømmen på en ovn dersom temperaturen faller ned mot tre-fire grader. Er det noen som kjenner til noe slikt?

På forhånd takk for svar.

Mvh Jan Helge
#21
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Krav til kabel for 16A/220V
lørdag 25. oktober 2008, klokken 21:32


Ja - jeg hadde selvfølgelig tenkt å la elektriker gjøre tilkoblingen. Tusen takk for hjelpen Griffel!

mvh Jan Helge
#22
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Krav til kabel for 16A/220V
lørdag 25. oktober 2008, klokken 16:16
Jeg har tenkt til å legge opp en jordkabel for et ladeuttak, og jeg hadde tenkt at denne skulle kunne takle 16A. Hvor tykk ledning må jeg ha da? - Jeg har allerede vært på Biltema (favorittbutikken :-) ) og fått tak i en 2,5mm2 norsk jordkabel, men det hadde vært greit å få bekreftet av kloke hoder her at denne kabelen tåler 16A.

Jeg har forstått det slik at denne kabelen kan legges rett i jorden, uten at det er krav til noen form for stålrør som beskyttelse. Er det rett?

Siste spørsmål i denne omgang: Et parti av kabelføringen blir ned langs en betongvegg. Er det der krav til at kabelen skal ligge inne i et stålrør, eller er denne "norsk jordkabel" fysisk sterk nok til at den kan festes rett på veggen uten ytterligere form for beskyttelse?

mvh Jan Helge
#23
Enkle batterispørsmål / Batterivann og kjølevæske
tirsdag 09. september 2008, klokken 17:12
Jeg har fått et spørsmål via epost som jeg besvarer her slik at andre kan supplere mitt svar...

Spørsmål:
> Jeg har kjøpt meg et rep.objekt av Think, batterier og kabler levert 
> hver for seg.
> Nå har jeg lest alt tilgjengelig dokumentasjon, men lurer på dette 
> med vannfylling.I dokumentasjon står det påfylling med vann (antar 
> dette er destilert) Andre steder står det med frostveske.
> Hvis jeg har forstått det riktig så går batterivann+ kjøling av 
> motor osv i samme vannkrets.
> Jeg må jo blande frostveske sammen med destilert vann ?
> Det som forundrer meg at at dette også skal gå i batteriene ? 
> Blandingsforhold ?
> Eller er jeg helt på jorde ?


Svar:
Du må ikke blande frostvesken med batterivannet!

Et Think-batteri er et nikkel-kadmiumbatteri ("NiCd") med vannkjøling.

I et Think-batteri er det "batterivann" (som er en kadmium-lut elektrolytt) i ett "kammer" og fysisk adskilt fra dette er det kjølevæske, som du refererer til som frostvæske. "Batterivannet" er vann renset i et avioniseringsapparat, altså ganske tilsvarende som destillert vann. Når batterivannet helles på, blandes det med den øvrige elektrolytten. Når batteriet er helt eller delvis utladet, er dette kadmiumlut - nikkel-lut blanding som er veldig giftig. Når batteriet er fullstendig oppladet, er kadmium-ionene (Cd) på nikkel-elektrodeplatene, og væsken er i teorien "rent" vann. Jeg benytter anførselstegn fordi dette likevel skal betraktes som giftig væske fordi det kan være avleirede krystaller av kadmiumsalter.
#24
Elbilen i Samfunnet / Solidaritet og kollisjonssikker bil
søndag 07. september 2008, klokken 21:40
Ofte hører man at "småbiler er så farlige dersom man kolliderer med dem" – Dette er jo egentlig å snu det hele på hodet. Det er STORE biler det er så farlig å kollidere med – for de andre. I en kollisjon er det lover som gjelder, spesielt loven om massefartens bevarelse.  Jo mindre massefart du/din bil har i forhold til de kolliderende bilenes summerte massefart, desto større akselreaksjon (retardasjon) opplever du og favorittkroppen(e) din(e).

I bunn og grunn er det lite solidarisk å kjøre stor bil fordi man vil sikre seg ved en eventuell kollisjon, og dette synes jeg vi burde bli flinkere på å fremheve i debatten om kollisjonssikre biler. Dette vil jo i prinsippet ikke stanse. Neste gang folk snakker om kollisjonssikre biler, , kan det være greit å ta det helt ut og foreslå noe ala dette http://www.bamses.net/bamses_bilder/firma/maskinerna/dumper1.JPG Hvordan skal man kunne lage fornuftige biler når folk etterspør stadig større masse pga "kollisjonssikring". Det tar jo aldri slutt!  Kunne noen være så snille å hjelpe politikerne til å skjønne dette...

#25
Enkle batterispørsmål / Sv: Beste batterier
mandag 19. mai 2008, klokken 17:33
Det er et websted som har endel info om batteriteknologier, og en av sidene omtaler ditt spørsmål
http://www.batteryuniversity.com/partone-3.htm
Som du ser er det "beste" batteriet et spørsmål om hva som er de viktigste egenskapene, (vekt, giftighet, oppladingshastighet, robusthet osv...)
#26
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Forslag: elbil-wiki
mandag 12. mai 2008, klokken 10:00
Hallo Pluto. Jeg ser det problemet du sier om "sannheten" og meningsutvekslingen i forhold til dette. Og det er, slik jeg forstår deg, naturligvis viktig at vi, om det er tvist om de "sannheter" som skal beskrives på den aktuelle wikisiden, kommer frem til formuleringer som viser til at det er forskjellige oppfatninger. På en "mediawiki-wikiside" (som er den wiki-programvaren jeg foreslår), har hver side også en diskusjonsside, og det er kutyme at man avklarer diskusjoner der og blir enig om formuleringene som skal brukes. Dersom diskusjoner ikke fører frem, er det selvfølgelig mulig å beskytte visse sider slik at de ikke kan editeres videre.
Med vennlig hilsen Jan Helge
#27
elbil.no og elbilforumets nettsider / Forslag: elbil-wiki
søndag 11. mai 2008, klokken 17:48
Hallo godtfolk og andre...

Jeg synes vi burde sette opp en wiki her på elbil-no. Jeg ser for meg en wiki ganske tilsvarende hva som wikipedia bruker hvor vi alle kan ha mulighet for å skrive wiki-sider og samle og dele vår kunnskap om bilene våre og alt vi mener vi kan om batterier og denslags.

Jeg har satt opp mediawiki (som er hva wikipedia bruker) flere ganger, og tilbyr meg å gjøre dette om det er ønskelig. I motsetning til wikipedia, synes jeg vi skal kreve at de som skal skrive i elbil-wiki'en skal være registrerte brukere.

Hva mener elbil-folket om dette?

Med vennlig hilsen Jan Helge
#28
Viser til  http://elbil.no/forum/index.php?topic=873.0 der det fremgår at enkelte Kewet-modeller er typegodkjent som bil mens andre er typegodkjent som firehjuls motorsykkel. I "parkere på tvers" saken har jeg i mitt stille sinn tenkt at dette bare gjelder Kewet siden den er firehjuling, men nå ble jeg litt i tvil. Er det slik at også vi Think-eiere kan parkere på tvers?
#29
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Er Kewet firehjuls (lett) motorsykkel
onsdag 30. april 2008, klokken 21:46
Er det da slik at det bare er Kewet Buddy (L7E) som lovlig kan parkere på tvers?
#30
Tidlige: Buddy / Kewet / Er Kewet firehjuls (lett) motorsykkel
onsdag 30. april 2008, klokken 18:29
Hallo venner.

Jeg må innrømme at jeg muligens ikke har det helt rette navnet på begrepene "tung/lett motorsykkel" - det har muligvis endret navn siden den tid da det var aktuelt for meg. Om noen kjenner korrekt betegnelse - vær så snill å korrigere...

Men i alle fall: Jeg har forstått det slik at en Kewet er teknisk sett å betrakte som en firehjuls motorsykkel, og da regner jeg med at det må være en slags "lett motorsykkel" fordi "tung motorsykkel" vel hadde krevet et spesielt førerkort. I sin tid var det bare 16 års grense for å ta førerkort for "lett motorsykkel". Mitt spørsmål er: Er den noen regler iveien for at en 16 åring kan ta et førerkort for derved å kunne kjøre Kewet?

Er det noen regler for effektbegrensninger som eventuelt forhindrer en slik ordning? - I så fall: Er det da enkelt å sette inn el liten "duppeditt" som gjøre at Kewet'en får lavere effekt og etter reglene kan bli "lett motorsykkel" (eller tilsvarende) med bare 16-årsgrense?

Dersom en slik ordning hadde vært mulig - tenk da hvilken god konsekvens dette kan få. Ungdom kan få sin første bil som elbil - to år før tilsvarende bensinbil. Kanskje de lærer seg å klare seg med bare elbilen.  Dette er vel en fin idé for Norstart å følge opp vis a vis våre politikere... Ungdom er eksperter i å kunne anvende ny teknologi. Ungdom er på mange måter teknologiske trendsettere - tenk bare på sms-revolusjonen...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA