Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - janhelge

#21
På alle VAG kan du bruke et program som heter VAG-COM, det leveres av: http://www.ross-tech.com/
Man kan kjøpe fullversjon der kabel er med til 4-5 tusen. Eller laste ned gratis program og mekke kabel selv, oppskrift finnes på nettet (delene koster ca 200,-)
VAG-COM virker også som EOBD program og kan brukes på alle biler.
#22
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / 3 hjuls - Elmotorsykkel trend
onsdag 21. november 2007, klokken 21:09
Konkurransen om den festligste Elmotorsykkel-bil i California blir stor.

ZAP har også meldt seg på, og de har jo en del erfaring med elkjøretøy fra før, så det er kanskje større muligheter for at denne ser dagens lys enn et par av de andre prospektene som er vist.

Foreløbig er det vel ingen som slår VentureOne gjelder "lyst på faktor", og den er jo kommet så langt at den er testet i Top-Gear og festet til snutter på nettet. Tipper at den kommer først. Noen av de andre er jo mest "computer viretual reality".

En kan vel nesten snakke om en trend.

http://www.zapworld.com/electric-vehicles/electric-cars/zap-alias

http://www.flytheroad.com/   :)

http://www.spark-ev.com/comet.html

http://www.aptera.com/

En kan også legge merke til utsagnene om sikkerhet. Jeg tror nok at noen av de elmotorsyklene som selges idag snart vil oppdage at dette med sikkerhet kan gjøres bedre også innenfor rammen 3 - 4 hjulsmotorsykkel.
#23
Vel det finnes jo absolutt biler med bedre aks enn Think sin 18s opp til 100km/t som har forhjulsdrift. Er jo fullt mulig med aks godt under 4s med bare drift på et hjulpar, bare se på Tesla.
Jeg skulle også veldig gjerne sett en Think med ordentlig akselerasjon selvom og det spiser batterikapasitet til frokost :)

Cobos
#24
Elbilen i Samfunnet / Sv: miljøfil?
torsdag 09. august 2007, klokken 09:12
Skjønner poenget ditt, men jeg mener at det ikke burde være slik at alle derfor skaffet seg to biler. Selv bruker jeg bare elbil. Sammen med alternativer som bilkollektivet.no kan mange dekke bilbehovet uten å eie to biler.
#25
Siden det er så mye snakk om parkering og elbiler om dagen.

Vi har vell alle fått med oss at det er gratis å parkere på kommunale parkeringsplasser, men kanskje ikke alle er klar over at tidsbegrensningene  også gjelder for elbiler, og at en derfor må bruke "ur-skive" for å dokumentere at en ikke har stått lenger enn maksimaltiden.

(Dette gjelder sikkert også for de som er korte nokk til å parkere på tvers om det blir akseptert igjen.)
#26
Jeg har også lagt bak HKH Mette-Marit ved et par anledninger. Sort A6 med Asker-skilter forfulgt av enda en sort A6 med 4 mann med snurreledninger i øret.  ;D

De kongelige skal vi la i fred, det er alle de andre tullingene som skaper farlige situasjoner jeg er "ute etter". Det var en tid i våres hvor det relativt ofte stod en politi-motorsykkel i busslomma på Vækerøtoppen og hanket inn de som kjørte ulovlig. Siden påske har politiet vært frarådende og tendensen til ulovlig kjøring har vært økende. Dessuten har jeg inntrykk av at vi har fått en ny generasjon med busssjåfører som kjører 20 tonns rutebusser tettpakket med folk like agressivt som de kjører sin egen A3 1.8 turbo på fritiden.

I P106'en føler jeg meg en smule tryggere enn jeg gjorde i "Knerten" hvor jeg ofte syns jeg fungerte som en gul rundingsbøye for de mest agressive trafikantene.

-- Hans
#27
Sitat fra: bosonic på torsdag 14. juni 2007, klokken 13:45


Ser du har fått deg en EVT scooter Elektrolux, er du fornøyd med den?



Veldig kjekk, og fin scooter. Ikke helt opp til merkevare på kvalitet, men helt akseptabelt. Den går bra nok, og greier ca. 30 Km på Economy (45 km/t) og 20 km på Power (55km/t) Forbruk fra nettet er målt til 1/2 kwt / 10 km, som er ca 4 ganger bedre enn Elbilene mine.

Dårlige støtdempere bunner i større humper, men rammen er bra og gir greie kjøreegenskaper. Cromen ser ut til å være dårlig, og har allerede begynt å ruste. Bra skivebrems bak???, men totalt underdimensjonert trommel framme. På grensen til at jeg undres hvordan dette har blitt godkjent.

Ser foreløpig ut som om der er lite muligheter for "trimming", men er på saken

Og selvfølgelig. Den ruller nå rundt med riktige EL skilter.

P.S. kunne du kopiert Evan Tuer sine instruksjoner til meg også?
#28
NYDELIG!!!
#29
Det er den elektroniske driften som bestemmer turtallet, motoren bare henger med på det roterende magnetfeltet som som en 3fase omformer leverer.
7600 omdreininger tilsvarer en frekvens fra omformeren på 126Hz (for topolet motor). Omformerens frekvens går fra 0 til maksimum avhengig av stillingen på framdrifts-pedalen.

Jo mer motoren henger etter omformeren frekvens jo mer strøm trekker den, strøm skaper moment og bilen akselerer. Dersom motoren roterer raskere enn det frekvensen fra omformeren tilsvarer blir det istedet et bremsemoment og strømmen går i motsatt retning, altså tilbake på batteriet. Motordriften må isåfall være bygget for denne funksjonen ellers vil motoren bare løpe fritt.

Motordriften kalles også: Inverter, Vekselretter, Omformer, Variabel frekvensomformer, Variabel hastighetsdrift o,l. og er altså den dingsen som gjør om batteriets likestrøm til 3 faset vekselsstrøm, som i Think driver en trefas asynkronmotor. Maks turtallet som er oppgitt for motoren er et designgrens ut fra mekaniske hensyn, (lagerlevetid vibrasjon o.l.) og ikke egentlig noe som hindrer et større turtall. Maks frekvens for motordriften er bestemt ved design altså hva den skal stoppe på når pedalen er i bunn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA