Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eyvind

#61
OK, ser bilen er diskutert på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2458.0.html

Var forsåvidt litt kjapp når jeg sa bilen hadde el-skilter. Den har som dere ser ikke skilter... Men selger påberoper seg alle fordeler.
#62
Hvorfor er det ingen av dere glupinger som nevner Kangooen med range extender?
Eks: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28579514

Har elskilter og nyter alle fordeler av det.

Faller den utenom fordi den bare har 5 liters tank? Eller slapp den bare igjennom fordi ingen la merke til den?

Hvis det bare går på størrelsen på tanken, lanserer jeg herved den enkle og geniale ideen: Sett en mindre tank i de nye seriehybridene og slipp unna hele styret...
#63
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. mars 2011, klokken 18:39
Kjøpte selv 2 slike biler med omtrent samme diagnose som din. Disse var 5 setere, og jeg gav 29K for den ene og 10K for den andre, etter at den hadde ligget til salgs her på forumet i nesten en måned uten at noen så verdien på den.

Kjører selv rundt i en av disse for tiden! Dvs - den er nå returnert til Electrolux for førstegangsservice, blant annet pga noe kluss med overvåkningssystemet (robometer).

Electrolux - har du tid til å sitte foran dataen nå da?  ;D
#64
Agder elbilforening / Ladestasjoner i Danmark?
torsdag 24. februar 2011, klokken 20:34
Agder er jo nærmeste gruppe, men strengt tatt burde det vel være et eget tema for ladestasjoner her på forumet? Vet det er et ladeforum på ladestasjoner.no, men virker som om det er lite aktivitet der.

Men altså: Vi planlegger tur til skagen 5. mars ettersom vi har fått en gratisbillett med den nye ferga til Hirtshals. Det er omlag 50 km til Skagen fra Hirtshals, pluss 10 km til ferga i Kristiansand: Vi trenger opplagt en bortimot full lading i Skagen. (Elmer rekker neppe stort over sju mil nå om vintern, særlig om det kommer snø.)

Etter hva jeg har hørt er det ikke tillatt med lading på ferga for tiden.

Noen som vet noe om ladestasjoner i Skagen og/eller i Hirtshals?
#65
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: PSA-deler til salgs
tirsdag 08. februar 2011, klokken 11:16
Jeg har altså fått demontert delene, de står i en garasje Kristiansand øst (tør ikke avsløre mer, da garasjen er ulåst  ;D
Hvis noen skulle ha noe som ikke står på lista, bør de hive seg på telefonen til Bjarne Johansen før de skraper resten av bilen.

Det dreier seg om SAFT-batterier, ikke Lithium. Eier var en av kraft/nettselskapene somsagt, husker ikke akkurat hvilket. Bakakselen kan kanskje bli din, men vurderer hva jeg burde ha i bakhånd og hva jeg med fordel kan kvitte meg med.

#66
PSAbiler / REVA / Th!nk / PSA-deler til salgs
mandag 07. februar 2011, klokken 17:59
Skrev dette også under deler til salgs, men siden godsakene er stasjonert her i Kristiansand, legger jeg det inn her også:

Hei,
jeg kom tilfeldigvis over en kræsjet Partner hos Bjarne Johansen, og fikk tak i en del deler. Vurderer en del av dette solgt. Info om bilen: 2003 modell. 55 000 km. Ellers vet jeg ikke stort, annet enn at bilen må ha vært i bruk helt til den kolliderte (moderate skader venstre del av fronten). Tidligere eid av ett av kraftselskapene.

Delene:
Driftsbatterier
Ladekabel
Fartspedal
Webato (bensin, 5kW. Selve brenner pluss tank og eksosrør)
Styreboks (Sagem)
Servostyring
Vakumpumpe
Lykter foran + bak
Instrumentpanel
Bakaksel

Motor, fjøreben foran samt 4-er kassa har jeg mer eller mindre lovet vekk til Electrolux.

Slenger ut en melding her for å lodde stemninga

(RED: Ser at jeg kom i skade for å skrive Peugeot, mens det selvsagt dreier seg om en Partner..)
#67
Kjøp og salg av deler og utstyr / Deler fra Partner 2003 til salgs
mandag 07. februar 2011, klokken 00:04
Hei,
jeg kom tilfeldigvis over en kræsjet Partner hos Bjarne Johansen (huggeren i Kristiansand), og fikk tak i en del deler. Vurderer en del av dette solgt. Info om bilen: 2003 modell. 55 000 km. Ellers vet jeg ikke stort, annet enn at bilen må ha vært i bruk helt til den kolliderte (moderate skader venstre del av fronten).

Delene:
Driftsbatterier
Ladekabel
Fartspedal
Webato (bensin, 5kW. Selve brenner pluss tank og eksosrør)
Styreboks (Sagem)
Servostyring
Vakumpumpe
Lykter foran + bak
Instrumentpanel
Bakaksel

Motor, fjøreben foran samt 4-er kassa har jeg mer eller mindre lovet vekk til Electrolux.

Slenger ut en melding her for å lodde stemninga  :)

RED: Det dreide seg vitterlig om en PARTNER, ikke en Peugeot..
Batterier er solgt, samme gjelder motor og webasto. Trenger også nå selv DC-DC konverter.
#68
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. oktober 2010, klokken 21:27
Egentlig ikke, men liggeunderlag framfor radiatoren høres ut som en god planE

Liggeunderlag e.l. foran grillen eller mellom grillen og radiatoren? Det vel ikke plass imellom og kommer i konflikt med vifta?

Tok en test før jul, da vi skulle til byen i ca 10 minus. 8 km tur. Tettet grillen ved å pakke snø imellom "grillene".
Effekt: Nada! Robometeret viste mellom 7 og 10 minus i pakkene. Presis som før. Vil et ligge underlag virke stort bedre? Er det øvre eller nedre grill man må tette?
#69
Da er jobben gjort på min Berlingo. Biltemaløsningen pluss litt gaffa ser bra ut.

Første test ga opplevelse av at varmen kom mye fortere - senest ved 2 km. Etterhvert ble det så varmt at jeg skrudde av apparatet, og i dag var det så effektivt at jeg ikke skrudde det på i det hele tatt!  ::)

OK, fra spøk til alvor, total varme i bilen er litt vrient å måle, og Berlingoen er STOR. Litt på siden vil jeg fremheve det beste tiltaket av alle: En god jakke og tykke hansker  ;D Jeg kjører tross alt elbil fordi jeg ikke liker å bruke bensin.
#70


Dette stemmer. Det finnes ingen originale Partner eller Berlingo med 5 seter.
[/quote]

Hvordan er det da lov å kjøre disse i Norge? Fikk inntrykk av at vegvesenet ikke ville godkjenne disse. Kjører man med hjertet i halsen i frykt for at politiet vil kikke i vognkort og telle antall seter?
#71
Vi har vært i kontakt med et britisk firma som selger elbiler, særlig Berlingo, og vurderer å importere (til tross for høyreratt). Vi trenger selvsagt 5 seter, og bilene de har presentert foreløpig er varebiler. Men de bygger gjerne om for ca 14000 NOK.

Problemet da er import, da vegvesenet krever at man må dokumentere styrken på festene til setene. Dette er "i praksis umulig" (sitat vegvesenet) da man må ha originale setefester fra Citroen. Noen erfaringer her?

Firmaet uttalte for øvrig at ALLE elektriske Berlingoer i utgangspunktet ble bygget som varebiler, og evt siden bygget om. Det synes jeg høres pussig ut - noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Svaret fra vegvesenet i sin helhet ang. en ombygd Berlingo:
Det må dokumenteres at bilene tilfredsstiller alle kjøretøytekniske krav som gjaldt i Norge på det tidspunktet som bilen ble registrert 1.gang i utlandet.  For varebiler som ombygges til personbiler etter 01.10.1999, vil dette i praksis ikke være mulig å få dette til uten at bilene opprinnelig har vært en personbiler.  Grunnen til dette er at det er krav til å dokumentere styrken på seteinnfestinger og uten at det benyttes originale fabrikkfester, vil det være vanskelig å dokumentere.  Det er derfor særdeles viktig at bilene opprinnelig har vært personbiler, slik at originalinnfestinger til setene kan benyttes ved ombygging til personbiler.  Det er også krav til montering av bilbelter på alle godkjente sitteplasser.  Biler registrert 1. gang etter 1.okt. 2004 er det krav til 3 pkt. bilbelter på alle sitteplasser i en personbil.
#72
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. september 2010, klokken 09:19
I Miev'en har alt som trenges for å montere inn en webasto tilleggsvarmer, bortsett fra drivstofftanken. Dermed burde monteringen ikke by på større utfordringer enn det du allerede er vant med.


Hei, jeg var og testet denne i Oslo på lørdag. Bilen har et ekstra 12v batteri som skal drive kupevarmer og AC. Dette fikk jeg forklart. Kikket under panseret og så batteriet selv. Så det høres da litt rart overflødig ut å montere webasto. Noen som evt. kan avkrefte dette?

Batteriet lades sammen med hovedbatteriet.
#73
Plugg-inn hybrider / Sv: Kangoo plug-in hybrid ??
onsdag 07. april 2010, klokken 22:07
Sitat fra: Ken på fredag 19. mars 2010, klokken 17:12
Ikke en selvfølg at den kan kjøre i kollektivfeltet som de påstår. Bilder viser ikke noen EL skilter.

Såvidt jeg forstår, er definisjonen for å nyte godt av elbilfordelen (i allefall engangsavgift) slik;
§ 4-10. Elektrisk drevet motorvogn
       Motorvogn som bare bruker elektrisitet til framdrift er fritatt for engangsavgift etter Stortingets avgiftsvedtak § 5 bokstav i.


Denne bilen har bare elektrisk motor til framdrift, ergo er dette en elbil.
Bildet er nok tatt i Frankrike, derfor er det vel ikke noe el-skilter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA