Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eyvind

#31
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Vannservice - ser etter lokale
søndag 28. oktober 2012, klokken 09:24
Yes, brukte parkeringskjelleren på jobb, men det er litt keitete med tanke på tidspunkter og slikt.
Det ideelle hadde vært å kjøre på jobb, sette igang charging eller hva det kalles igjen, og kunne fylle når dagen er over, evt jobbe litt utover ettermiddagen.

Men usikker på hvor lang tid det tar før bilen er klar for vann.
#32
PSAbiler / REVA / Th!nk / Vannservice - ser etter lokale
lørdag 27. oktober 2012, klokken 20:39
Hei,
begynner å bli nervøs for batteriene og trenger vannservice. Gjør dette selv, men gradestokken er ikke på min side. Dessuten har vi snekkere hos oss som skifter taket, og de trenger ladestasjonen min til utstyret sitt :-(

Er det noen i Kristiansand som kan tilby et passelig oppvarmet lokale til dette? Bor på Lund selv, så gjerne deriområdet. Tenkte egentlig å gjøre dette søndag eller mandag nå, men er fleksibel.

Et alternativ er parkeringskjeller på jobb, men det er litt upraktisk.
#33
Sitat fra: jornheim på søndag 01. januar 2012, klokken 21:40
Hvis ikke Webastoen virker efter reset, så tag gerne en foto af styrekortet. Måske er en mosfet brændt over. Har lige fået mit styrekort repareret.

Har kikket på styrekortet til webastoen, og jeg kan ikke med blotte øye se noe feil på det. Ikke noe brent eller slikt. Hva betyr det?

Har forøvrig levd relativt greitt siden 23. desember uten webasto, servostyring (mulig sikring som har gått, men har ikke funnet hvor sikringen befinner seg) eller bilstereo ;-) Sparer masse penger og miljø uten webasto, og servoen suger vel litt strøm ;-) En kupevarmer bidrar litt på kalde dager. (Det gjør også lue, votter og ullsokker..)
¨
Red: Har prøvd reset to ganger etter oppskriften.
#34
Det er jo en enkel løsning på dette: Utfør en kollisjonstest  ::)
Eller har du funnet på noe annet?
#35
Send gjerne!
Sitter ikke på EV-lite akkurat nå, den sirkulerer blant medlemmene i Agder elbilforening. Antar manualen følger med, men greitt å se hva jeg har å forholde meg til først som sist.
#36
Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. desember 2011, klokken 17:31
Nå som alt fungerer, er det best å la tingene være slik det er. Bare pass på å ta vannservice etter 4000 km ;)

Du tok vannservice i april tror jeg på Elmer, da oppga du et vannforbruk på kun 3 liter etter en kald vinter. Mente deretter at jeg kunne vente til signalet kom neste gang. Nå husker altså ikke bilen dette.

Husker ikke kmstand da, men nå står den på straks 81 000 km. Sikkert smart å ta service om litt.

Etter å ha søkt litt her og der - noen som kan vise meg en oppskrift på vannservice med EV-lite? Finner det ingen steder :-/
(Sorry, of topic.)
#37
Hei folks,
har en Sagem-boks for Berlingo fra 2002 med en interessert kjøper. Han spør etter pris, og jeg har ikke peiling på hva jeg bør kreve. Hva trur dere?
Boksen min har defekt DC-DC, ellers bra.

Det han egentlig trenger, er riktignok motorstyringen. Et alternativ da er å ta hans i innbytte (tungvindt å bytte visstnok). I så fall er spørsmålet: Hvor mye bør jeg ta for bare motorstyringen?

Haster visst litt, så fett med raske svar..
#38
If it works, don``t fiks it!
Det er en filosofi jeg også lever etter.. Vannservicen nærmer seg dog.

Ellers tenker jeg på en av de tre siste, ubetydelige problemene:
- Hvor finner jeg sikringa til servoen, hvilken sort dreier det seg om, og hvor får man ny? Biltema?
Ikke prøvd reset av webasto enda.
#39
Vel, etter tur nr 3 forsvant tegnet for elektrisk feil. Har ladet nesten helt opp, batteriindikatoren viser 80 %. Regner med at den går seg til etterhvert.

Inntil videre tror jeg ikke jeg gidder å styre med å bytte computer.
#40
I mellomtiden har kanskje Sherlock Holmes, alias Electrolux, løst mysteriet: Jeg har jo transplantert hjernen fra en annen bil. Hjernen husker trolig korrekt - batteriene på den forrige bilen var antagelig tomme, og den forstår ikke at omgivelsene har endret seg

Tegnet for elektrisk feil? Ser det an litt - mulig det forsvinner av seg selv. Klart det tar tid å venne seg til nye organer?
#41
Da er boksen skiftet! Relativt kurant jobb forsåvidt.

Resultatet? Tror jeg har fiksa noe, men skapt andre problemer. Bilen virker som normalt, men tegnet for elektrisk feil lyser, og batteriindikator virker ikke (står på null, men skal være rundt 50 %). Forbruksindikator virker. Tok en liten svingom i nabolaget for å sjekke.

(Vet for såvidt ikke om DC-DCen virker enda, men det kan vel måles.)

Electrolux foreslo å sett i computeren fra den forrige boksen (som bare hadde defekt DC-DC). Andre forslag?
#42
Sitat fra: Caspar på tirsdag 27. desember 2011, klokken 10:58
Du skal ha kred for at du viser deg som en stor mann og går ut åpent med denne historien, mange ville sikkert forsøkt å la dette passere i stillhet  ;D
Mange ville sikkert startet innlegget med følgende setning: En bekjent av meg var litt uheldig når han skulle ........osv....

Latter.. har aldri følt meg som en større mann  ;D

Får se om jeg får gjort noe med boksen i mårra. Har ikke skikkelig tak over arbeidsplassen, så må se an været litt og.
#43
Eller er det likegreitt å skifte bare DC-DC en? Jeg er ikke like dreven i mekkinga som visse andre her.

god jul forresten ;-)
#44
Ikke noe problem å kjøre med nyladet batteri.

Noen tips om hvordan man bytt sagem-boksen? Triks, tips og noe jeg ellers bør vite før jeg bretter opp ermene? Spesielle verktøy etc? Og er man sikre på at boksen er kompatibel? Kom fra en 2003 Partner, mens berlingoen min er fra sent 2002.
#45
Dere vil kanskje oppdateres?

Jeg kjørte fra jobb i dag, men stusset over at viskere gitt litt treigt. Samme gjaldt vifta. På vei ned en bakke (heldigvis!) forsvant med ett framdriften. Stopp-tegnet lyste. Jeg kjørte ut til siden, skrudde av tenninga og på igjen. Fremdrift tilbake. Kjørte omlag 3 km til da fremdriften forsvant igjen. Trillet ned til fergekaia i Kristiansand.

Foreløpig konklusjon: DC-DC konverter gåen. Litt overraskende at 12V batteriet (som var fulladet da jeg dro fra jobb i dag tidlig) ikke holdt tilbake, men tror det ble tappet mens jeg ladet bilen på jobb (ca 2.5 timer lading samt 30 min kjøring ca 30 km var nok).

Dro tilbake med en kompis i kveld og monterte det gamle, dårlige batteriet, som hadde en spenning på 12.8. Skjønte med en gang det ikke ville bringe meg hjem 10 km, da viskere ol gikk svært sakte. Så det ble tauing. Litt spennende, da viskere nesten ikke klarte holde ruta rein. Og Berlingoen er jo ingen lettvekter. Siste bakke ble for glatt (litt slaps i veien), så bilen står ved garasjen.

Det nye batteriet viste en spenning på 12.07 når jeg testet hjemme. Tenker lade det opp og se om jeg får kjørt siste 300 meter hjem, men spørs om ikke det blir over jul da vi drar til Oslo i mårra.

Har en komplett brukt sagem-boks jeg tenkte å sette inn, så får vi se.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA