Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eyvind

#16
Vel, det kan jo være interessant.

Men jeg har fortsatt ikke fått svar på spørsmålet om hvordan verkstedet klarte å fylle 12 liter vann på fulle batterier. Kan det dreie seg om en lekkasje?

Bilen oppførte seg normalt - kjørte den ned til ca 17 % før jeg parkerte den. Dagen etter ville den ikke starte. Hva som enn oppstod virker det som det skjedde mens den stod stille. I etterkant mente jeg at batteriindikatoren sank til knapt 10 % på 8 dager, men er litt usikker på akkurat hva den startet på.
#17
Vel, jeg har det i det minste fått det svart på hvitt hva de har gjort, så de kan ikke gå tilbake på dette. Antok alle verksted hadde en forsikring eller liknende i tilfelle. Snekkerne vi hadde i huset her nettopp hadde en forsikring på 15 millioner eller noe...

Noen ubesvarte spørsmål:
- De sier de fylte 12 liter vann. Hvordan er dette mulig når batteriene nettopp var fylt? Ett eller annet var galt i utgangspunktet.
- Hvem kan ta over problemet og rette opp skaden? De snakker om verkstedet i Grimstad som evt må ta over - er det Alternativ Energi?

Ja, jeg "ser for meg" nye batterier. Dette hadde vært enda mer fristende hvis ikke batteriene var "så gode som nye" i utgangspunktet - kjørte eks. 107 km i sommer, til tross for at nesten alle er 10 år gamle. Begynner å fabulere om Lithium, selv om det kanskje er litt luxus i en så gammel bil.
#18
Da er du en god selger - jeg har aldri fått større bud enn kr 500 på min.
For den prisen synes jeg ikke det var verd å bli kvitt den, selv om den så langt aldri har vært i bruk.
#19
"Eventyret" fortsetter!
Beit i det sure eplet og fikk bilen kjørt til Abrahamsen Auto i Sørlandsparken. De har sett på den denne uka. De har et diagnoseverktøy (vet ikke hvilket), og "noe" kompetanse.

Ifølge diagnosen trengte bilen vannfylling! Dette er rart, ettersom jeg foretok vannservice for ca 3 uker siden. Abrahamsen foretok vannservice, og fylte 12 liter (ca samme som jeg fylte sist).
- Kan det bety at en av kassene er lekk?

Så det intrikate ved å sette bilen bort til noen med "noe" kompetanse:
Vedkommende fulgte prosedyren for vannservice som diagnoseverktøyet ga. Denne sa:
1. Fylle vann
2. Sette på lading.
Såvidt jeg forstår, er dette prosedyre for blybatterier. Teori: Diagnoseapparatet var stilt inn på blybatterier.
Samtidig fikk jeg oversendt en prosedyre fra Citroen, som de ikke hadde fulgt, som beskriver normal prosedyre for nikkel-cad.

- Dette har trolig ødelagt/skadet batteriene på ett eller annet vis. Hva?

Etterpå lyser fortsatt tegnet for elektrisk feil, og bilen går fortsatt ikke. Energinivået er 100 %.
- Hva er/var egentlig feil med bilen? Takker på forhånd svært for gode råd og forslag!
PS! Dette er bil nr 1 av 1...



Kopi av epost fra mekaniker:
Dette er den tekniske beskrivelsen for oppfylling av vann!
Før denne operasjonen ble utført, var jeg inne med diagnosetesteren, og slettet "varsel om meddelelse av vann nivå". Prosedyren med diagnosetesteren ga meg deretter beskjed om å fylle batteriene med vann, og deretter lade bilen.

Energi måleren i bilen viser 100%, men med forsøk på "start" lyser varsellampen for elektrisk feil (V1703) samt varsellampen for manglende vann nivå (V4017)

Bilen vil fortsatt ikke gå hverken fremover eller bakover.
#20
Ingen som har stått opp enda, og har noen nye ideer?
Når vet du, Electrolux, om du kommer forbi i helgen?

Aner ikke om det er et alternativ å få bilen taua til Abrahamsen Auto i sørlandsparken og be dem se på det. Den skal uansett dit for å bytte bakaksel. De har en fyr der som har "gått et kurs", men har mest erfaring med nye elbiler. Andre i Agder som har diagnoseverktøy? Har en Ev-lite liggende etter vannservice fortsatt.
#21
Bilen klarte å lade igår, men testet ikke mer enn et par minutter.

Satte den til lading med timer i natt, for å nå ca 50 % før jeg skulle dra (i tilfelle den skulle starte, men ikke for mye i tilfelle den ville stå stille en lenger periode). Stod opp nå og erfarer at den IKKE tar imot lading lenger.

12 v batteriet bør egentlig ikke være gåent da det ble byttet for under ett år siden, til den typen som forumet anbefalte varmt. Syntes å se et grønt lys på dette også igår. Ikke merket noen av de forrige symptomene heller (vannpumpe som starter av seg selv).

Ringer og avbestiller timens hos verkstedet inntil videre, og tar apostlenes hester til jobb i dag. Du er hjertelig velkommen på en kopp kaffe i helgen med nogot attåt, Electrolux ;-)
#22
Tegnet for elektrisk feil lyste plutselig i kveld (tirsdag), og Elmer (en Berlingo, red.anm.) starter ikke! Skulle bare flytte bilen litt. Prøvd stor reset, samt å lade noen minutter. Hjelper ikke. Vannpumpa går.

Noen stikkord:
- Vannservice foretatt for en uke siden, kjørt ca 12 mil etterpå. Alt normalt.
- Kjørte sist mandag.
- Første skikkelige frostnatt til tirsdag. 4 minus kanskje. Ca 0 grader nå.
- Fikk byttet blinklys torsdag, om det skulle ha noe å si...
- Bilen kjørt 86500 km, børster byttet ved 72000.

Teori: Bilen har en hittil ukjent sperre mot å kjøre på glatta med sommerdekk? Andre forslag? Noe som ikke har tålt kulde?

Skal (skulle) tilfeldigvis på verksted for å bytte bakaksel onsdag, men det blir nok vanskelig.. Setter bilen til å lade noen timer i natt (står litt under 20 % nå).
#23
Det ble bare to små strømbrudd, max 5 minutter totalt. Bilen ladet 56 Ah overlading og var klar i 17-tiden. Temperaturen holdt seg på 25-26 grader under hele vannfyllinga, som gikk på knapt 25 minutter. 10-12 liter vann. Gikk fint, men litt stress er det jo. Bilen hadde som sagt nådd 520 Ah siden forrige fylling, så dette var passe.

Vente 5 minutter med vannfylling etter å ha stoppet lading? Nytt for meg. I bruksanvisninga (Ev-Lite) står det at man skal sette igang umiddelbart, dessuten bør man være ferdig på 30 minutter. Vannlyset og Ah-telleren nullstilles forresten automatisk.
#24
Maintenance charge, som det heter. Litt forvirret av begrepene, men dette må nødvendigvis være vedlikeholdslading ja. Bruker Ev-lite, og følger slavisk oppskriften til denne.

Da fortsetter den altså som normalt når strømmen er tilbake. Bra.
#25
Fillern!
Kjørte på jobb i dag og satte igang vannserviceprosessen i P-kjelleren. Startet ved 50 % batteri kl 08.40 ca.  Planen var å fylle vann når den er ferdig etter jobb (en gang mellom kl 16 og 18 tipper jeg?).

Så slår jeg opp intranett og ser at strømmen skal kuttes ifm noe sjekk av hoveddører ca 11.30-12.00! Faen pule  :o

Det står i bruksanvisninga
"The procedure should not be done if the operation is likely to be interrupted, such as having to move the vehicle or disconnect the power."
Det er alt som står.

Er det noen formening om hva jeg bør gjøre? Bare restarte prosessen etter at strømmen er borte, eller bare fortsetter han automatisk der han slapp? Eller skal jeg avbryte nå og ta det i morgen eller noe? Kjedelig når man omsider har kommet igang lissom.

Svar ønskes naturligvis raskt  :)
#26
Zoe / Sv: Kangoo ZE
mandag 29. oktober 2012, klokken 13:29
I spesifikasjonene står det faktisk 2,6 kWh per mil, så 2,4 er faktisk kred til meg som sjåfør.. 1,8 høres jo svært bra ut for en tilsvarende bil.

På en annen side kjørte jeg 107 km på en lading i sommer, og noterte nettopp nesten 25 kWh fylling (burde tilsvare 104 km med samme forbruk) . Og det på ti år gamle batteriet (med unntak av ett som er byttet).
#27
Sitat fra: Elmo på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:51
Sitat fra: Eyvind på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:20
5.   Koble til ladekabel, skru på tenning.

??? Tenningen skal da vel ikke skrus på ???

Har du nok rett i. Stod "Plug in the charge lead, close the charge port door and switch on the power". Dette feiltolket jeg et øyeblikk som tenninga, da vi her til lands normal ikke trenger å "skru på strømmen".. Den er der jo hele tiden, i motsetning til andre land, som bare har strøm innimellom  :D
#28
Første gang jeg skulle til med vannservice selv, synes jeg det var litt vrient å finne riktig fremgangsmåte før jeg fikk bruksanvisningen til Ev-lite i hendene. Den er i tillegg på engelsk, som forsåvidt er greitt.

Skal i gang igjen nå, og fant det smart å skrive ned framgangsmåten kort og greit. Legger den ut her til hjelp for andre, med håp om kvalitetssjekk og tips! (Er noen ?? som gjerne kan fjernes..) Bit merke i at jeg altså bare har gjort dette en gang selv, og er spesielt for Berlingo/Partner, med små justeringer for Saxo og 106.


1.   Temperaturen må under hele prosessen være over null, helst minst 10-15 grader. Max 35..
2.   Sterilisert vann, 20 liter, må holde 20 – 25 grader.
3.   Parker på flatt underlag. Så flatt som mulig(?)
4.   Koble til Ev-lite. Velg "Maint. Charge". Deretter OK.
5.   Koble til ladekabel, skru på tenning. Trykk OK på ev-lite. Bilen setter nå igang Maintenance Charge – vanlig fullading samt 5 timer overlading.
6.   Når ferdig, lyser "vannfylling" på Dachbord
7.   Ha alt klart av vannfylleutstyr. Vannbeholder bør ligge/henge ca 40 cm (?) høyere enn vanninntakene. Rengjør kontakter på vanninntakene. Koble til det høyre inntaket (sett forfra).
8.   Koble fra lader. Vannfylling må nå startes umiddelbart.
9.   Åpne for vann fra beholder. La vannet renne relativt raskt (relativt..). Legg en beholder under drensrøret (se komplett manual) under bilen. La renne til det er fullt, og la det renne over ca 0,5 liter, eller til det ikke lenger er bobler og renner jevnt. Første fylling bør ikke ta lenger tid enn 5 minutter (?), ellers bør vannet strømme raskere på de neste. Ta tiden.
10.   Fortsett så med neste inntak til venstre osv.
11.   Alt bør være fullt i løpet av 30 minutter.   
12.   Når ferdig – velg meny "reset vater" på Ev-lite. Trykk OK to ganger.
13.   Koble fra Ev-lite. Prosedyren er ferdig, men det kan være en ide å dobbeltsjekke at AH-teller er nullstilt.


Første par påfølgende sykluser med kjøring og lading bør gjøres skånsomt, med kortere ladeintervall enn vanlig.

Komplett manual bør også leses, da denne er en forenkling, med enkelte tillegg.
#29
Zoe / Sv: Kangoo ZE
søndag 28. oktober 2012, klokken 20:47
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 15. august 2012, klokken 11:59
For de med tvillingvogn er sannsynsligvis Kangoo ZE den eneste bilen hvor vognen får plass!

Jeg prøvde aldri å dytte vognen vår (TFK Joggster) inn i i-MiEVen, men i Leafer får den ihvertfall plass (sammenslått).
Familier med flere småbarn har nå fått ett miljøvennlig alternativ!

Thomas

Er en av få med sammenlignbart elektrisk alternativ: En Berlingo 5-seter! Kan sette barnevogna inn uten å legge sammen (deilig), evt kan vi sette 2 sykler på tvers i bagasjen hvis vi tar av forhjulene (noe vi ofte har gjort). Faktisk også plass til en liten, sammenlagt vogn attåt.

Alt mens den øvrige familien får plass også, samt en del handleposer. Dette er vår bil nr 1 av 1.

Eneste bakdelen med biltypen er at den er stor, anti-aerodynamisk og tung. Bilen bruker ca 2,4 kwh per mil + evt varmeappart mot ca 1,7 for en Leaf. Dumt å kjøre rundt på mer stål enn hva man faktisk trenger..
#30
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Vannservice - ser etter lokale
søndag 28. oktober 2012, klokken 10:07
Der fikk jeg tak i Ev-lite. Bilen viser 520 timer overcharching. Ingen katastrofe mao. Du mente jo tidligere at bilen faktisk kunne kjøre til bilen selv ba om vannservice. Men tror jeg skal ta service nå okke som - blant annet fordi servicen sist ikke gikk 100 % etter boka og den brukte en del vann.

Hva tror du om prosedyren jeg nevnte med å kjøre på jobb og fylle på ettermiddagen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA